Mi a hézag? Mindent a szelepállításról!

Mi a hézag? Mindent a szelepállításról!

- Kategória: Karbantartás
2

Négyütemű motorjaink a szívószelepeken keresztül lélegeznek, és ezeken keresztül kapják az üzemanyagot is, hogy a lobbanást (és véletlenül sem robbanást) követően a kipufogószelep(ek)en át távozzon az elégetett keverék.

Ha a szelepek működése nem megfelelő, az a motorban is galibát okoz – érdemes tehát ellenőriznünk, hogy a szelephézagok milyen értéket mutatnak.

hengerfej_vezérműtengely_szelephézag
Kawasaki Z750 hengerfej és vezérműtengelyek

Mi az a szelephézag?

A hengerfejben található szelepek – megfelelő időzítésű és időtartamú – mozgásáért a vezérműtengely felel. Ahhoz, hogy üzemmeleg motorban ez hangtalanul és pontosan történjen, szobahőmérsékleten – motoronként eltérő mértékű – szelephézagnak kell lennie. A vezérműtengely és a szelepek között jellemzően lapka található, a szelephézagot az éppen zárt állásban lévő szelep (és kiegészítői), valamint a felette található, s az erőforrás belsejéből 90-180 fokban kifelé mutató vezérműtengely-bütyök között tudjuk megmérni, hézagmérő segítségével.

Mi történik, ha a szelephézag értéke nem megfelelő?

Túl kis hézag esetén a szelep nem zár tökéletesen, ez kompresszióveszteséget okoz, és károsíthatja a motor alkatrészeit. Túl nagy szelephézag esetén a motor járása hangos, “zakatoló” lesz, szintén túlzott kopást okoz.

hézagmérő_lapka_himba_hidrotőke
Az egyes hengereknél más-más főtengely állásnál kell mérni a szelephézagot

Hogyan tudom megmérni a szelephézagot, és honnan tudom, hogy az érték megfelelő -e?

A motorunk gépkönyve általában tartalmazza a megfelelő értékeket, de létezik online táblázat is, melyben a motorkerékpárok beállítási és feltöltési adatai szerepelnek – ebből bármikor puskázhatunk.

Mikor kell mérnem?

Ha gyanús hangot hallunk a hengerfejből, akkor mindenképp, de legkésőbb az előírt gyári intervallum végén (általában 24 – 48 000 kilométer  mai motorkerékpároknál.)

Hogyan változtathatok a rossz szelephézagon?

Az általunk vizsgált Kawasaki Z750 típuson űgynevezett lapkás – más néven korongos –  állítási lehetőséget találunk. Az ilyen motorokon a szelepszárak tetején egy apró korong helyezkedik el, mely egy “pohárban” foglal helyet. A szelephézag értékét – elsősorban – a korong vastagsága szabja meg. Ebben az esetben a pohár és a vezérműtengely közötti hézag a mérvadó, itt tudjuk megmérni (a fent leírt módon) az értéket.

szelepfedél_hengerfej_tömítés
A szelepfedelet óvatosan távolítsuk el a hengerfejről, ügyelve arra, hogy a tömítés ne sérüljön!

Ha nem jó a hézag értéke, feltétlenül új lapkát kell vennem?

Nem feltétlenül, sok esetben elegendő cserélni egymás között az egyes korongokat.

1, Miután levettük az idomokat és a tankot, megbonthatjuk a szelepfedelet. Ezt levéve láthatóvá válik a vezérműtengely(ek) és a szelepek.

2, A főtengelyt borító fedelet is le kell vennünk, hiszen egy kulcs segítségével itt fogjuk a motor forgását – kvázi működését – szimulálni, hogy az összes hengert meg tudjuk mérni. A főtengelyen és a blokkon található jelölések segítenek, hogy épp melyik henger van nyitott/zárt állapotban.

főtengely_jeladó_csapágy
A főtengelyen is jól látható, hogy a dugattyúk milyen helyzetben állnak

Jöhet a mérés!

Hézagmérő segítségével megvizsgáljuk, hogy a gyári értéknek megfelelő-e a szelephézag? Egy lapra előtte érdemes feljegyezni az erőforrás sematikus ábráját, valamint az ideális értékeket, így viszonylag könnyen boldogulhatunk a továbbiakban.

szelephézag_mérés_állítás_korong
Ne csak a szelephézagot, de az egyes korongok méreteit is jegyezzük le!

A hézagmérővel megmérjük az értékeket az összes szelepnél, és felírjuk a lapra az eredményt. A szelephézag általában – jellemzően – csökkenő értéket mutat a használat során, így az alsó határon lévő egységeket is érdemes cserélni, ha pillanatnyilag még éppen a gyári intervallumon belül is vannak.

Következik a mérés, és ha tűréshatáron túli eredményeket kapunk, akkor természetesen a javítás is. Ehhez már a vezérműtengelyeket is el kell távolítanunk – vagyis meg kell bontanunk a motor vezérlését. Nem kis feladat, ezért önállóan tárgyaljuk a folyamatot, szóval legközelebb innen folytatjuk.

quicksteel motorszerviz

A cikk elkészülésében a Quicksteel Motorszerviz volt segítségünkre.