Vélemény: Nem, nem izzadok meg…

Vélemény: Nem, nem izzadok meg…

- Kategória: Vélemény
17

Ma is 38 fok volt. Árnyékban. Az aszfalton, motoron érzetre 45-50. Délután már-már azon gondolkoztam, bevágom a hátsó dobozba a kabátot, de minduntalan eszembe jutott a reggeli kép…

Szöveg: N. András, Kép: MTI/Kovács Attila

Szerencsés kollégáim, akik szabadságukat töltik, csak a hírekből hallhatták, hogy torlódás volt reggel a rakparton. Nem sportesemény és nem is delegáció, hanem baleset miatt. Nem sokkal az ütközés után, a rendőrökkel szinte egyszerre értem oda:

Teljesen beállt a budai rakpart…

Sajnos már úgy mondom, „megszokott látvány”, autós csattant motorossal, aki a földre, majd kórházba került. Teljesen lezárták a környéket a Bertalan Lajos utcától, senki se ki, se be, elképesztő káosz.

Egy baleset mindig borzasztó látvány…

Ha jól láttam, egy Triumph feküdt ott magatehetetlenül, az olaj szétfolyva, mindig rossz érzés ilyet látni. Akárhogy is, az eset legalább annyi tanulsággal járt, hogy megóvott a könnyelműségtől: ha nem látom, tán tényleg leveszem a kabátot, ezért később megyek tovább, és másik – szintén ideges, izzadt – autóssal futok össze a Budafokin. Ki tudja, akkor talán szükség lett volna dobozban pihenő dzsekire meg protektorokra…

Sajnos már úgy mondom, „megszokott látvány” – autós csattant motorossal, pontosabban most két autó és egy motor volt részese az ütközésnek

Szóval csak ésszel, hisz’ a motorosruha nem divat és nem is hőmérséklet kérdése: a Combino légkondis, oda elég a rövidgatya, de ha te is motorra ülsz holnap, ahogy én, akkor ne zavarjon a meleg. Ahogy a régi mondás is tartja: jobb kabátban izzadni, mint gipszben feküdni…

Széles utat, jó motorozást mindenkinek!

  • LaciK

    Én láttam olyan motorost aki lefordult a motorról a meleg miatt. Az mennyivel jobb?
    Öltözzön be mindenki ha attól jobba érzi magát, de a ruha nem csodaszer. Bőrkopás, ízületek ütődését nagyon jól védik, ami hasznos, de komolyabb csattanásnál csak arra jó, hogy ne kelljen annyit takarítani a belsőségeidet.

    Vegyél inkább egy hálós protektort a melegre, annak több értelme van mint izzadni az alapvetően hűvös időre és menetszél ellen kitalált kabátban városi tempó mellett.
    Vagy vegyél normális ruhát és menj olyan tempóval amivel nem lesz nagy gond ha csúszol az aszfalton.

    • gabimany

      Egy hálós, protektoros ruhát még a legnagyobb hőségben is el lehet viselni, és városi forgalomban nagyjából mindent tud, amit védeni lehet.

      • babeneba

        Nekem a hálós ruhával az a bajom, hogy egyszer megcsípett egy darázs, mert belegabalyodott. Alig bírtam megállni, olyan dráma volt nagy segességnél csapkodni. Azóta csak valami alá veszem fel..
        Lehet, hogy városban tökéletes…

        • gabimany

          Az én hálós ruhám elég sűrű ahhoz, hogy abba nem gabalyodik bele darázs. Persze átcsípheti, de gyakorlatilag csak a bőrt nem tudja átcsípni. Amúgy én olyat láttam, hogy túrán haverom mint egy őrült megelőzz (én vezettem a pár fős túrát), majd félreáll a buszmegállóban, és őrült kapálódzás közepette próbálja levenni a sisakot. Kiderült, hogy a bogár háló ellenére valahogy bejutott egy darázs a sisakba, és ott mászkált az arcán, még le nem tudta venni. És az egészben a legdurvább, hogy nem csípte meg.

    • Lbx

      Nem csodaszer, de mégsem a bőrén csúszik a bajba jutott rider.
      Nekem is hálós kabátom van, használom is – és éppen ahogy a cikkben szerepel, nekem is eszembe jutott, tegnap, hogy hagyom a fogason. De végül csak felvettem. Éppen megérett a cserére, már nézegetem az utódját.
      Egy ilyen cucc ha nem is kellemes, de elviselhető, miközben véd, van zsebe a kulcsnak, telónak. Ha haladsz, a menetszél teljesen átjárja már kis sebesség mellett is – nyilván ez motorfüggő, burkolat, szélvédő kitakarhat.

      • Lbx

        Persze ez a nyári kabát a városi, vagy rövid gurulásoknál játszik; hosszabb útra erősebb cordura dzseki dukál.

        • LaciK

          Szerintem meg bőr dukál. Felelőtlenség egy könnyen szakadó cordurában elindulni hosszabb útra :))))))))))))))))

          • Lbx

            Mivel a kamaszkorból a szekrényben pihenő sídzseki már tönkrement a nagy széltől, marad a cordura – miattam ne öljenek le egy ongokhunut sem :-))))))))))))))))))))))))))))

          • LaciK

            Amúgy én is egy AlpinStar 3 rétegű ruhára vágyok, de túl sokért adják.
            Van pénzem, de 160ezret nem ér, egy nejlonruha amikor a Berik full protkós valódi bőrkombit vettem 100 körül.
            És itt még csak nem is a magyar kereskedő a pofátlan, mert a gyári oldalon még többe is kerül.

      • LaciK

        Nem ezt írtam én is, hogy vegyen hálós protektort aki félti a bőrét?
        Csak a cikkben leírt mentalitást tartom hülyeségnek, hogy inkább hőgutát kap, de veri a mellét, hogy ő milyen felelősség teljes, mert inkább szenved a fullos ruhában, és bezzeg azok akik pólóban nyomják milyen hülyék.

        Szerintem akkor lenne felelősség teljes, ha megfelelő ruhában motorozna. Ha nem is kap hőgutát, durván megnöveli a baleset kockázatát a figyelem csökkenése miatt, akkor pedig sovány vigasz hogy nem kopott le a bőre, ha leszakadt a lépe.

        Nekem fekete speedes egybe bőr ruhám van. Van ennek is szellőzése. 50 felett teljesen elviselhető, bár 40 fokban inkább 80 felett. Ha megállok azonnal megpusztulok, tehát városba esélytelen hogy 30 fok felett magamra vegyem, mert sokkal veszélyesebb lesz a közlekedés két okból is: Profi ruha van rajtam, nem félek az eséstől, és muszáj mennem hogy ne ájuljak le a motorról. Jobb a póló akkor már, mert akkor nincs ez a kényszer és jobban is vigyázok magamra.

        Másik hogy meg mi alapján szólnak bele hogy ÉN hogy döntök az öltözékemről? Én dolgom. PONT. Kerékpározok is. Ott senki sem kritizálja, ha nem öltözök protektoros ruhába, pedig azzal városba sokkal durvábban tolom mint motorra, nagyobb is az esélyem egy balesetre, de ott még a sisak és a lámpa mellőzése sem kelt feltűnést.

        • Lbx

          Én nem hálós protektor-ingről firkáltam, de lényegében egyről beszélünk, igazad van.
          Bringa… Tegnap előtt éppen túléltem; a buszvezetőnek nem volt ingere kivárni, amíg túljutok a megállón, inkább lendületből húzott a kifelé, az sem zavarta, hogy ott tekerek – pedig még uv színű pólóban voltam, és nem tötymörögtem (egyszerű utca, se bringasáv, se buszsáv, se buszöböl a megállóhoz). A vállam és a busz között volt nagyjából 5 centi. Esküszöm, beszartam, satufék, és próbáltam keréken maradni. Épen úgy szorított le, ahogy pár éve a Thököly úton a kamerás bringást, de nekem szerencsém volt. Mikor a megállóban kérdőre vontam, csak meghúzta a vállát, majd mégis kinyögött egy “bocs”-t. Utána gondoltam, nem baj, hogy sisak is volt rajtam.
          Emlékszem, anno többször végiggondoltam annak a bringás srácnak az esetét ott a Thököly-n, próbáltam megoldásokat kitalálni. De így, élőben másként festett a történet; lényegében ösztönből lehet korrigálni, gondolkodásra nincs idő.

          • LaciK

            Bringán rajtam is mindig van sisak és fókuszát nagy teljesítményű LED lámpa, nappal is, amit veszélyesebb szakaszokon villogóra állítok. Ezek nem járnak semmi kellemetlenséggel, a bringás sisak még csak nem is meleg, sőt inkább véd a közvetlen naptól.

          • babeneba

            Lakott területen belül a megállóból elindulva a busznak van elsőbbsége. Olyan mint a jobbkéz. Ausztriában nem is néznek a tükörbe a buszvezetők, csak indulnak.
            Persze azért nem szép dolog valakit meggyilkolni, mert nem tartja be a szabályt…

          • gabimany

            Nem, nincs elsőbbsége! A lehetőség szerint ki kell engedni, de ő felel a baleset esetén. Ha elsőbbsége lenne, az azt jelentené, hogy gyakorlatilag nem mehetnél el mellette, mert ha ő elindul, miközben te mellette vagy, akkor jogosan kilapíthat, és te leszel a hunyó.

  • LaciK

    Amúgy ezt a balesetet hogy a fenébe hozták össze?
    Jól érzem, hogy túl bátor volt a motoros?

  • A fekete humor a dologban ott leledzik, hogy ezek tipikusan azok a kollégák, akiknek ha összefutva odabiggyeszted, hogy azért az ujjatlan trikót, a klotgatyát, meg a tangapapucsot nem gondolták át egészen, habzó szájjal hajtanak el, hogy “neszójábe”.

    A protektoring remek találmány. Nyáron kellemesen szellős, ahová az nem elég, ott már csak a drága hűtött biszbaszok rúghatnak talán labdába, télen meg kicsit meglazítom, és akár 35 kg aláöltöző és pulóver elfér alatta.

    Addig jár a korsó a kútra, amíg ne spórold ki a pisztáciát.

  • Miklós

    Kis eséssel is kellemetlenül lehet szívni, ha nincs vagy rossz a felszerelés. Június elején egészen kis sebességgel, vasútátkelő után, városban egy olajfolton csúsztam el. Térdre és csuklóra érkeztem. Volt rajtam minden, a farmerra vett térdvédő tökéletesen tette a dolgát, de a kezdő – ergo a motorosbolt kínálatából a legolcsóbb – kesztyűmnek pont a csukló külső oldalán nem volt protektora. Egy hónapig fájt azzal a kezemmel minden mozdulat (bal kéz – minden kuplungolás külön fájdalom) és bár most már nem zavar a motorozásban, komolyabban terhelni még mindig nem tudom. Szóval folyamatosan cserélem a kezdő cuccot profira és nem indulok el a sarokra sem teljes védőfelszerelés nélkül.