ORFK: a motorosok öt százaléka nem visel sisakot

ORFK: a motorosok öt százaléka nem visel sisakot

- Kategória: Hírek
0

Nagy melegben, rövid távon, mellékútvonalakon közlekedve gyakrabban előfordul, hogy a motorosok, illetve segédmotorosok nem viselnek bukósisakot – áll az ORFK-OBB friss felmérésében.

Olaszországgal és Dániával állunk holtversenyben, ami a motorosok jogkövető magatartását illeti, azaz százból négy-öt pilóta „felejti el” felkapni a sisakot induláskor. Jóllehet, az egyenruhások közleménye nem tér ki rá, hogy ebből mennyi a kis- és nagymotor, úgy sejtjük, hogy a robogósok voltak többségben.

Ne a bírság miatt aggódj, azt csak kifizeted valahogy! Viszont, ha sisak nélkül szenvedsz balesetet, azt nem a pénztárcád bánja…

Persze a nagyobb vasak tulajdonosait „sem kell félteni”, sajnos gyakran csípnek fülön felelőtlenül, egy szál pólóban, farmerban száguldó motorosokat. Hozzátették, hogy összességében pozitív a kép, elvégre – ahogy fogalmaznak – a vérbeli motorosoknak egyszerűen nem kérdés, hogy a kánikulában is csak kesztyűben, csizmában és protektoros motorosruhában kelnek útra, ahogy ezt látják is a rendőrök a népszerűbb szerpentinek ellenőrzésekor. Kiemelték, hogy a sisak hiánya közel hetven százalékkal növeli a halálos sérülések kockázatát, amit nemrég egy tengerentúli kutatás is megerősített, szóval nem érdemes reszkírozni, nagy meleg ide vagy oda.

Nem csak itthon probléma a sisak…

A Visordown nemrég tette közzé a kimondottan motorokra szakosodott Carole Nash biztosítótársaság kutatási eredményeit, amiből kis túlzással az derült ki, hogy minden második brit motoros fejvédője cserére szorul. A több mint ezer résztvevős felmérésben szerepel, hogy 63 százalékuknál már érte valamilyen kisebb sérülés (például leejtés) a sisakot. Rendkívül magas azoknak az aránya, akik ötévesnél idősebb, vagyis az anyagszerkezeti változás és a belső kialakítás tágulása miatt már gyengébb védelmi képességű kupakban indulnak el reggelente.

honda-nc-700-x-teszt3

Egyben hozzátették: rendkívül sokan használnak sötét, matt fényezésű bukókat, ezért azt javasolják, hogy a következő cserénél lehetőleg valamilyen feltűnő színű, pl. a kimondottan túrázóknak ajánlott fluoreszkál sárga modellre nevezzenek be, amiben könnyebben észreveszik őket.

Bukósisak A-tól Z-ig

Szeretnél biztosra menni, és megtudni, hogy a Te is a sisakod valóban véd-e, amikor beüt a krach? Tényleg olyan passzos a szivacsozása, mint újkorában? Nincs sérülés rajta? Tiszta és karcmentes a plexije, tökéletesen kilátsz rajta? Ezek az alapvető kérdések, illetve akad még néhány, melyeket most újra felelevenítünk. Íme, a fejvédőkkel kapcsolatos városi legendák, tévhitek egy helyen.

– Igaz, hogy négy év után kötelező lecserélni a sisakot, mert elöregszik és nem véd?

– Részben igaz, de alapvetően nem kell ettől tartanod. A fejvédők csak első ránézésre tűnnek egyformának, valójában a drágábbak főként a jobb alapanyag miatt kerülnek többe. A modern középkategóriás termékek jellemzően üvegszálas vagy ún. Lexan alapúak, melyek ellenállóbbak az UV sugárzással szemben, mint az olcsó polikarbonátból vagy ABS-ből (akrilnitril-butadién-sztirén) felépülő társaik. Ha ilyened van, csak a plexi karcossága vagy a belső kialakítás öregedése adhat okot a cserére, rugalmassága, energiaelnyelő képessége szinte egyáltalán nem változik.

– A használt sisak valóban veszélyes?

– Ez így szintén sommás, jobbára hamis állítás. Gondolj csak bele: ez pont olyan hasonlat, minthogy a használt téligumi veszélyes. Igen, akkor az új gumit ezer kilométer után azonnal dobjam le, mert az is használt és veszélyes?!  A gond inkább az, hogy nem ismered az előéletét, ha például átfestették, az lehetett korábbi sérülés miatt, mely kizárja, hogy ismét használják. Ugyanígy probléma lehet az évjárat megállapítása, mert ezt nem minden másodkézből származó sisakban találod meg. Ha teheted, vegyél újat, már csak a méretpontosság miatt is, hiszen egy nem tökéletesen passzoló sisak veszélyes tud lenni, készüljön bármilyen profi cég műhelyében is.

A szabálytalan bukóért büntethetnek, de arról nem szól a fáma, hogy milyen csekket kap az, aki még ahhoz is hülye, hogy rendesen felvegyen egy sisakot...
A szabálytalan bukóért büntethetnek, de arról nem szól a fáma, hogy milyen csekket kap az, aki még ahhoz is hülye, hogy rendesen felvegyen egy sisakot…

– Tényleg az a jó, ha az új sisak kényelmetlen, és majd bejáródik?

– Ez szintén sántít így, hiszen a kényelmetlen sisak jó eséllyel az is marad. Azonban fontos, hogy a tágulásra hajlamos helyeken – mint az arcpárna például – az első pár órában kimondottan feszes legyen, nem gond, ha kicsit zavar is, hiszen a szivacsozás később igazodni tud a fejformához. Vannak azonban olyan pontok – mint a homlokcsont -, ahol jellemzően vékonyabb a szivacsréteg, ezért a formaváltozás is csekélyebb. A lényeg, hogy elsőre semmiképpen NE legyen tökéletesen kényelmes, lazán felvehető, mert az később, ahogy tágul, már nem lesz elég feszes tömésű.

serult-torott-bukosisak
Ezt a bukót sérülten kínálták eladásra. Bármilyen olcsó is, ez így már csak szobadísz vagy szemléltető eszköz – esés után kötelezően cserélendő

– Csak a drága sisak véd?

– A védelmi faktor elviekben egységes, vagyis az “E” jelzéssel ellátott típusok az elvárt minimumot teljesítik. A SHARP teszt ezen felül tovább boncolja a témát, egyre magasabb értékelést adva a biztonságosabb modelleknek, de alapvetően igaz, hogy a drágább kupakok főként kényelem, zajvédelem és extra szolgáltatások terén tudnak többet. (Más kérdés, hogy a a zajártalom elleni védelem inkább biztonsági, mintsem komfort tényező, vagyis ilyen értelemben a drágábbak rendszerint jobbak.

– Melyik a legjobb sisak? (kösz a kérdést, erre könnyű lesz válaszolni 🙂 – szerk.)

– Amelyikben a legjobban érzed magad… Erre nincs általános szabály, de alapvetően helytálló, hogy a motorodhoz és a felhasználás módjához tervezett fejvédővel lehetsz csak maradéktalanul elégedett. Nem véletlen, hogy az egyes kategóriák (sport, túra, enduro, verseny, stb.) mind-mind merőben eltérő szerkezetűek, felépítésűek.

– A sisak valóban egyszer használatos, vagyis baleset után eldobandó?

– Ez sem teljesen igaz, de van alapja. Ha balesetnél mondjuk hozzáér az aszfalthoz, és ezért a fényezése megsérül, az még nem a világ vége. Nagyobb ütésnél, becsapódásnál azonban megváltozik a szerkezete, és azon a ponton már biztosan nem tud úgy helytállni, mint az incidens előtt, vagyis azonnal cserés. Más kérdés, hogy egy fényezés kijavítása vagy a megkarcolódott plexi lecserélése egy prémiumkategóriás terméknél több tízezres tétel, így minden esetben érdemes megfontolni, hogy lecseréld az esést követően.

– Miért kötelező a sisak viselése? Ha jól tudom, USA-ban csak az hordja, aki akarja, nem előírás.

– Válasz helyett jöjjön egy Darwin-díjas történet. Az USA néhány államában valóban nem kötelező a fejvédő, de ez korántsem egységes. Több államban fontolgatják ennek szigorítását, s az egyik ilyen helyszínen a motorosok tüntetést is szerveztek, hogy ezzel demonstrálják: nem kérnek a fejvédőből, tudnak ők magukra vigyázni. Nos, a tüntetés végül a mentők és a rendőrök kiérkezésével zárult, mert az egyik motoros elesett, és mivel nem viselt sisakot, belehalt fejsérüléseibe…