Isten éltessen, Honda CB750!

Isten éltessen, Honda CB750!

- Kategória: Hírek
0

Éppen fél évszázada jelent meg a motoripar állóvizét alaposan felkavaró, négyütemű sornégyes, mely alapjaiban megváltoztatta a gyorsasági motorok jellemző felépítését és motorkonstrukcióját.

Elképesztő, 201 km/órás végsebességével a CB750 gyakorlatilag letarolta a motorpiacot, és a gyáriak reményeit messze túlszárnyalva, 1969-től kezdve évente több tízezer darab talált gazdára belőle. Motorosok tömege foglalta imába Soichiro Honda nevét, hogy ilyen hihetetlenül gyors, kezes és kimondottan megfizethető gépet dobott piacra, de azt már annál kevesebben tudják, hogy a modell csak részben az ő érdeme, ugyanis az ötlet egy tengerentúli versenyzőtől származott.

Készítesz nekünk egy 750-est, Soichiro?

Noha a nagyközönség csak 1968 őszén láthatta először a CB750-et, a tervezés már másfél évvel korábban, 1967 tavaszán megkezdődött, amikor az amerikai pilóta és mérnök, Bob Hansen Japánba utazott, hogy meggyőzze Soichiro Hondát egy 750-es, sornégyes, négyütemű gép elkészítéséről. Napjainkban természetes, hogy egy gyorsasági motorban sornégyes, négyhengeres erőforrás dohog, de ez akkoriban korántsem volt egyértelmű. Elég, ha arra gondolunk, hogy a CB megjelenésekor a Suzuki éppen a 16 500-at pörgő (!), Wankel-motoros RE-5-tel próbált sikereket elérni – de ehelyett csúfos bukás lett a modell -, s a Yamahánál is a sorkettes, 653 köbcentis XS-1 jelentette a száguldás csúcsát.

Soichiro egyszerűen letarolta a piacot a villámgyors, mégis nevetségesen olcsón árult CB750-nel (jobbra). Árképzése olyan hihetetlenül agresszív volt, mintha napjainkban, az 5-6 millióért kínált ezres gyorsasági gépek mellett megjelenne egy hasonló minőségű és teljesítményű, ám 2,5 millióba kerülő rivális

Akárhogy is, Soichiro végül rábólintott az ötletre, és 1968 őszén, a Tokiói Motorkiállításon ott sorakozott a csurig tankolva is alig 220 kilós, 736 köbcentis, 67 lovas gép, melyre valószínűleg úgy tekintettek, mint egyfajta méregerős és különleges rétegmodellre. Ez azonban egy csapásra megváltozott, amikor Honda USA igazgatója, Kihachiro Kawashima a Las Vegas-i bemutatón bejelentette, hogy csupán 1495 dollárt kérnek a modellért. Ez igazi szenzáció volt, tekintve, hogy 2800-3000 dollárnál olcsóbban senki nem kínált hasonló tudású motort, sőt a prémiumkategóriájú modellekért rendre 3500 és 4000 dollár közötti összeget kértek.

Kíváncsi lettem volna az USA-ban dolgozó két-háromezer Honda-kereskedő – és a konkurensek – arcára, amikor meghallották a CB750 árát…

A történetet azóta mind ismerjük: a japán és európai konkurensek is átálltak a sornégyes, négyütemű motorkonstrukcióra, s azóta a Kawák, Suzukik, Yamahák stb. gyorsasági modelljei is ilyen erőforrással születnek, a Honda pedig motorosok millióit tette boldoggá azóta a felejthetetlen CB- és CBR-modellekkel.

Continental 2019