Miként védheted ki az „eléfordulásos” baleseteket?

Miként védheted ki az „eléfordulásos” baleseteket?

- Kategória: Gyorshírek
4

Tegnap kora este újabb – sajnos tipikusnak mondható – motorbaleset történt: Balmazújvárosban egy kanyarodó autó karambolozott a szemből érkező Honda CBR-rel.

A hírekben szokás szerint csak annyi szerepel, hogy „egyelőre tisztázatlan körülmények között” történt a baleset, ám a Haon fotósa által készített képek igencsak beszédesek: a főútról balra, nagy ívben lekanyarodó autó áll összetörve a kereszteződésben, és a kocsi jobb elején látszódnak a szemből érkező motor becsapódásának nyomai:

Motorbaleset Balmazújvárosban (Kép forrása: haon.hu)

Továbbra is az egyik leggyakoribb autós-motoros ütközési forma az eléfordulás, amikor úgy kanyarodik be a sofőr, hogy keresztezi a szemből érkező motoros útját. Sajnos az ösztönösen cselekedő motoros ilyenkor automatikusan jobbra próbál „menekülni”: itt is látszik, hogy a járművek a felezővonaltól vagy négy-öt méterre jobbra ütköztek – vagy legalább is ott álltak meg a karambol után. A kocsi mögött a teljes bal sáv üres, vagyis elképzelhető, hogy vészfékezéssel és az ösztönökkel ellentétes, balra kikerüléssel elkerülhető lett volna a tragédia. Ha elsajátítod ennek technikáját, azzal adsz egy esélyt magadnak, hogy kivédd a sofőrök által okozott baleseti helyzeteket.

 Vészfékezés és kikerülés – az életmentő technika

A féktávolságon belül felbukkanó akadály – miként a neve is mutatja – kizárja, hogy megállj előtte, vagyis hiába satuzol, mindössze annyit érhetsz el, hogy csökkented a becsapódás következményeit. Csak úgy kerülheted el a karambolt, ha intenzív fékezéssel csökkented a sebességet, és már lassítás közben tudatosan keresed a menekülőutat, legyen az jobbra vagy balra az autó mellett. Sajnos csak tizedmásodperceid lesznek a manőverre, ezért egyszerűen muszáj elfelejtened a „Rossi-stílust”, elvégre most nincs idő a súlypontáthelyezésre és a klasszikus, ívbelső felé lelógva kanyarodásra. Muszáj már lassítás közben felkészülnöd az irányváltásra, sőt már a kikerülés utáni visszatérésre is a sávba.

Egy jellemző helyzet a sofőr szemszögéből. Mivel a motor vezetője nem az elé forduló kocsit, hanem a menekülőutat nézi, a motort is arra irányítja, és elkerüli az ütközést

Ha szeretnéd Te is elsajátítani a technikát, nincs más dolgod, mint elolvasni és begyakorolni vezetéstechnikai sorozatunk második, harmadik és negyedik leckéjét. Ezekben lépésről-lépésre bemutatjuk az életmentő technikákat, melyeket önállóan, egy üres parkolóban is gyakorolhatsz. Jó tréningezést és balesetmentes szezont kívánunk minden motorosnak!

Continental 2019