Miként védheted ki az „eléfordulásos” baleseteket?

Miként védheted ki az „eléfordulásos” baleseteket?

- Kategória: Gyorshírek

Tegnap kora este újabb - sajnos tipikusnak mondható - motorbaleset történt: Balmazújvárosban egy kanyarodó autó karambolozott a szemből érkező Honda CBR-rel.

 

A hírekben szokás szerint csak annyi szerepel, hogy „egyelőre tisztázatlan körülmények között” történt a baleset, ám a Haon fotósa által készített képek igencsak beszédesek: a főútról balra, nagy ívben lekanyarodó autó áll összetörve a kereszteződésben, és a kocsi jobb elején látszódnak a szemből érkező motor becsapódásának nyomai:

Motorbaleset Balmazújvárosban (Kép forrása: haon.hu)

Továbbra is az egyik leggyakoribb autós-motoros ütközési forma az eléfordulás, amikor úgy kanyarodik be a sofőr, hogy keresztezi a szemből érkező motoros útját. Sajnos az ösztönösen cselekedő motoros ilyenkor automatikusan jobbra próbál „menekülni”: itt is látszik, hogy a járművek a felezővonaltól vagy négy-öt méterre jobbra ütköztek - vagy legalább is ott álltak meg a karambol után. A kocsi mögött a teljes bal sáv üres, vagyis elképzelhető, hogy vészfékezéssel és az ösztönökkel ellentétes, balra kikerüléssel elkerülhető lett volna a tragédia. Ha elsajátítod ennek technikáját, azzal adsz egy esélyt magadnak, hogy kivédd a sofőrök által okozott baleseti helyzeteket.

 Vészfékezés és kikerülés - az életmentő technika

A féktávolságon belül felbukkanó akadály – miként a neve is mutatja – kizárja, hogy megállj előtte, vagyis hiába satuzol, mindössze annyit érhetsz el, hogy csökkented a becsapódás következményeit. Csak úgy kerülheted el a karambolt, ha intenzív fékezéssel csökkented a sebességet, és már lassítás közben tudatosan keresed a menekülőutat, legyen az jobbra vagy balra az autó mellett. Sajnos csak tizedmásodperceid lesznek a manőverre, ezért egyszerűen muszáj elfelejtened a „Rossi-stílust”, elvégre most nincs idő a súlypontáthelyezésre és a klasszikus, ívbelső felé lelógva kanyarodásra. Muszáj már lassítás közben felkészülnöd az irányváltásra, sőt már a kikerülés utáni visszatérésre is a sávba.

Egy jellemző helyzet a sofőr szemszögéből. Mivel a motor vezetője nem az elé forduló kocsit, hanem a menekülőutat nézi, a motort is arra irányítja, és elkerüli az ütközést

Ha szeretnéd Te is elsajátítani a technikát, nincs más dolgod, mint elolvasni és begyakorolni vezetéstechnikai sorozatunk második, harmadik és negyedik leckéjét. Ezekben lépésről-lépésre bemutatjuk az életmentő technikákat, melyeket önállóan, egy üres parkolóban is gyakorolhatsz. Jó tréningezést és balesetmentes szezont kívánunk minden motorosnak!

Continental 2019

Facebook Comments

4 Comments

  1. Molnár Tibor

    Szigorúbban kellene büntetni!!!! Saját tapasztalat….

    1. Mit? A figyelmetlenséget? Szerinted attól egyből profibb pilóta lenne az addigi mazsola?
      Balmazújváros autós mazsolák hazája. 40 a csúcssebesség a városban, kb. úgy mozognak mint aki alszik, és kb. annyira is meglepődnek, meg tanácstalanok amikor valami váratlan történik, forgalmi helyzeteket semennyire nem látják át.
      Olyan mint amikor első napomon a rutinpályáról az oktató egyből kivitt a forgalomba.
      Ezen nem fog segíteni egy büntetés sem.

      Manapság a technológia már adott. A váratlan veszélyes helyzeteket bőséggel lehetne gyakorolni szimulátorban VR szemüveggel, és akkor nem lennének ilyen fogalmatlanok az autósok, megtanulnák észrevenni a kisebb céltárgyakat is, mint a motorosok, komoly veszélyes szituációkat lehetne kipróbálni veszély nélkül.
      Repülő pilótáknál ez a fajta képzés alapvető.

      És persze azonnal kibukna, hogy ki az akinek nem kéne kimennie az utakra, mert nem képes kezelni a váratlan eseményeket.

      1. “40 a csúcssebesség a városban”
        Akkor akad bevonni való jogsi bőven….

        1. Alapvetően egy ilyen álmos vidéki kisvárosban el is fér ez a tempó, csak a városhatáron túlra nem engedném őket :))))
          Én is felveszem a forgalom ritmusát ha arra járok. Nagyon békés és nyugodt. Viszont ez is jól mutatja hogy az alacsony sebesség nem véd meg a balesetektől. Szerintem ezeken a helyeken ez már kockázat növelő tényező mert mindenki belealszik a nagy óvatosságba, szóval az alacsony tempó ellenére nagyon figyelni kell a zombikra.

Válasz