Vadonatúj sorozatunkban sorra vesszük az autópályán előforduló vészhelyzeteket és azt is, miként kerülhetjük el ezeket. Ezúttal konkrét esetet elemzünk: ki szabálytalankodik „negyedik sávban” előzéskor – az autós vagy a motoros?
A sorozat első részéből kiderült, hogy igenis szabálytalan a belső sávban haladva feltartani a mögöttünk jövőt, sőt akkor is muszáj lehúzódnunk és elengednünk őt, ha a megengedettnél gyorsabban halad. Vagyis nem „dolgunk” rendőrt játszani és feltartani, csak mert szabálytalankodott, hiszen akkor mi sem vagyunk jobbak… Ugyanúgy szabálytalan, ha a feltartjuk, mint az ő gyorshajtása – ebenguba.
Nem mindegy, hogy utolérte vagy mögötte haladt…
Jöttek is kommentek szép számmal, a leggyakoribb kritika az volt, hogy félreértelmeztük a KRESZ-t, és valójában nem vagyunk kötelesek elengedni a gyorshajtókat. Nos, rossz hírünk van: a Kúria is megerősítette, hogy igenis muszáj lehúzódni a gyorshajtók elől:
„A Fővárosi Bíróság másodfokú határozatának indokolása szerint az elsőbbséggel rendelkező jármű részére annak sebességétől függetlenül elsőbbséget kell adni. (6/1998. számú BJE határozat)”
Ennek fényében nézzünk egy konkrét esetet, amit az autós fedélzeti kamerája rögzített. Így emlékszik a videót beküldő sofőr a necces helyzetre:
– GPS szerint 135-tel előztem a belső sávban. A kisoroláskor közel-távolban nem volt senki. Azért is nem kapkodtam a lábam. Hirtelen megvillant a tükörben valami, majd elhúzott mellettem a motoros. Ez a motoros sem érzett túl sok felelősséget magáért és a hozzátartozóiért az M7-esen… – írják az eredeti cikkben. Azt nehezményezte tehát a sofőr, hogy a mögötte sokkal gyorsabban érkező motoros nem is lassított, csak elzúgott a korlát és a kocsi között, holott az autó is 135-tel haladt. Nézzük, hogy festett ez a motoros szemszögéből!
– Az autós tükörbe nézés nélkül jött ki elém. Mögé értem, és ott haladtam pár másodpercig, de ekkora már észlelte ő is a hibáját. Kihúzódott jobbra (ez is tisztán látszik), én pedig azon a kb. egy méteren simán elmentem mellette – mesélte a motoros.
Vagyis nem lassítás nélkül ment el mellette, hanem amikor elunta, hogy mögötte halad és az autó kissé kihúzódott a középső sáv felé, akkor a motoros gázt adott, és megelőzte.
Az autós vagy a motoros hibázott?
A bevezetőből rögtön kiderül: a sofőr vétett a KRESZ 36. § 2. és 4. bekezdése ellen, hiszen az kimondja:
„Ha párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a vezető több járművet kíván előzni, maradhat a belső forgalmi sávban, feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza.”
Az első szabálysértés az autósé, de ne feledjük, hogy a motoros is vétett: a felvétel alapján úgy fest, a megengedettnél gyorsabban hajtott – akárcsak az autó –, és haladó járművek mellett motorozott el, holott a KRESZ szerint ezt csak álló autók között és mellett teheti meg.

Mi a megoldás? Egyértelmű, hogy ezúttal nem a KRESZ, hanem a józan ész és a tolerancia oldaláról kell megközelíteni a kérdést. Rögtön három megoldás is akad, és mindegyik tökéletesen megoldja a szituációt:
1. Ha a sofőr alaposabban felméri a helyzetet, bizonyára látta volna a közeledő motort, hiszen tíz másodperc telt el a sávváltása és a motoros előzése között. Amennyiben a motor tényleg sokkal gyorsabban ment az autónál, csak pár másodpercet kellett volna várnia, és utána előzni – máris megoldódott.
2. Ha a középső sávban, a megengedettnél lassabban cirkálók eleget tettek volna a jobbra tartási kötelezettségnek, akkor a videót készítő autós a középső, a motoros pedig a belső sávban előzhette volna őket – eleve meg sem valósulhat a feltartás és a szabálytalan előzés.
3. Végül pedig a motoros láthatta, hogy pár másodperc múlva az autó kihúzódhat (nem véletlen a feltételes mód), vagyis ugyanúgy lehetett volna türelmesebb, ahogy azt a sofőrnek is felróttuk – ez is segített volna.

Ilyen helyzetben tehát véget ér a KRESZ „hatalma”, célravezetőbb a józan ész oldaláról megközelíteni a kérdést. Fogadjuk hát meg a fenti tanácsokat:
- Tartsunk jobbra, ne akadályozzunk másokat a középső és belső sávban andalgással!
- Legyünk türelmesek, ha utolérünk egy nálunk lassabb autót vagy motort! Gondoljunk arra: nem ér annyit pár másodperc előny, hogy azért szabályt szegjünk vagy fékezésre kényszerítsünk bárkit!
Jó utat és balesetmentes közlekedést kívánunk minden autósnak és motorosnak!
Kapcsolódó anyag: Necces helyzetek az autópályán – a sorozat korábban megjelent részei.
Képek: Youtube és a szerző, nyitókép: MTI