Harley-Davidson LiveWire teszt – Ha ez a jövő, akkor kérek egy időgépet!

Harley-Davidson LiveWire teszt – Ha ez a jövő, akkor kérek egy időgépet!

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt

A Harley-Davidson LiveWire teszt után végre választ kaptam a kérdésre, hogy miért nem szeretik a motorosok a „hangtalan” gépeket. Nyugi, nem a motorral van baj – csak az elménk szórakozik velünk…

Imádom a motorokat, a vérbő hangú, csodaszépen muzsikáló vasakat meg pláne. Noha harminc éve motorozom, mai napig libabőrös leszek a vígan pörgő sornégytől, vérmesen rotyogó V2-től, a V4-esek vad röfögése pedig maga a Kánaán. Most mégis itt ülök az eddig unalmasnak hitt Formula E közvetítés előtt, és fülig érő vigyorral bámulom a képernyőt – imádom, ahogy cincogó hangon visítanak ezek a „guruló porszívók”.

Range, Rain, Road és Sport üzemmód: a TFT-műszeren ilyen sorrendben kapcsolgatva nő a teljesítmény, de csökken a hatótáv. Az okostelefonos társítás ma már alap, legalább is a prémium kategóriában mindenképpen

Álljunk csak meg! Miért tetszik a korábban teljesen lesajnált Formula E? Nos, mert végre tudom, hogy mit él át az ember, ha ilyen hangot hall…

 

Tetszik vagy sem kedves barátaim, az elménk bolondját járatja velünk. Amikor azt mondjuk: „Hang nélkül semmit nem ér a motor!”, akkor valójában nem a hangot hiányoljuk… Nem hiszed? Tegyünk egymás mellé egy üres kipufogóval ordító egyhengerest és egy légkalapácsot. Ha tisztán a hangerőt, hangszínt nézzük, nem sok különbség lesz, az egyiket mégis rühelled, ha reggel nyolckor megszólal az ablakod alatt, a másiktól viszont azonnal fülig érő mosoly ül az arcodra.

Miért van gyújtáskapcsoló és „önindító” is a motoron? Bármilyen fura, a benzines gépek miatt: nehogy bárki véletlenül gázt adjon és meglepetésében leessen a gépről – ezért hát a kötelező két mozdulat indulás előtt

Ez hát a megfejtés, ezért mondják oly sokan, hogy hiányzik a kipufogó üvöltése: valójában nem a hangot, hanem a hanghoz társított élményt, a gyorsulást szeretjük. Ezért „kedves” nekünk az egyébként bántó mechanikai zaj, a 100-110 dB-es kipufogó ropogása, és ezért lett kedves nekem is – a teszt után – a Formula E közvetítés. Mert az elmém már azt az üzenetet küldte: ez a futurisztikus, vinnyogó motorhang azt jelenti, hogy éppen szabadesést él át a pilóta (csak vízszintesen), akárcsak a villany-Harley nyergében. Mert hiszitek vagy sem, a LiveWire úgy gyorsul, hogy saját, 200 lovas motorom minden túlzás nélkül lusta, erőtlen vasnak tűnt mellette…

Harley-Davidson LiveWire – a gyorsulás új szintje

– Na, milyen a motor? – hallom Barbi hangját a sisakban, miközben Kawámmal tartok hazafelé a Harley szalonból. – Szörnyű… – vágom rá. – Mármint az a szörnyű, hogy rég ültem ilyen lusta, lomha, gázadásra csak bénán tétovázó motoron, mint a ZZR1400…

A látványt uraló,15,5 kWh-s akksira öt év jótállást ad a gyártó, míg átlagos használat mellett tervezett élettartama több mint tíz év

Hiába adok gázt harmadikban, öt-hatezres fordulaton, csak a műszereken látom, hogy gyorsulok, a reakció olyan, mintha lassított felvételen nézném – a Harley után egy ilyen izomgép is csak béna kacsa lehet, mármint gyorsulás terén. Egyszerűen a benzinesek forgatónyomatéka nem versenyezhet az amperfalókéval, ami nem is csoda, hiszen a belsőégésű motor 25-30%-os hatékonysága versenyez a villanymotor 90-95%-os értékével, vagyis messze nem egy kategória.

Ne higgy a szemednek! A száraz műszaki adatokat olvasva egy tök átlagos, kissé duci motor jelenik meg az ember előtt, de a valóság most is teljesen más…

Pedig a Harley műszaki adatai látszatra átlagosak: a kissé magas súlypontú LiveWire két és fél mázsáját mindössze 78 kW (105 LE) gyorsítja, a 116 Nm-es forgatónyomaték pedig messze elmarad a nagy túrasportmotorok 130-150 Nm-es értéke mögött. Nem csoda hát, hogy kissé csalódott voltam a prospektus láttán, de azért reménykedtem benne, hogy ezúttal meglepően dinamikus lesz a számok alapján kicsit sem érdekes motor.

Nem az a durva, hogy alig 3 másodperc a 0-100 sprint, hanem hogy mindig annyi… Nincs elbénázott kuplungolás, kipörgő kerék stb., csak az elképesztő gyorsulás. Mellesleg a 100-130 gyorsulás is csak 1,9 másodperc – elég durva élmény

– Valami brutális! Még soha nem ültem ilyen motoron, ami ekkorát lépett volna álló helyzetből! – ezt már nem én, hanem Kriskó Bence barátom mondta. Mit mondta: üvöltötte, mikor visszaadta a Harley kulcsát. Ő több motort látott, mint bármelyikünk, megannyi kört tett meg a versenypályákon, mégis sokkalta, amit a LiveWire-ön átélt. Röviden úgy lehetne leírni az érzést, mintha brutálisan erős és nyomatékos motorod lenne CVT-váltóval, vagyis bármikor gázt adsz, mindig az elérhető legtöbb erő repítené a vasat. Manuális váltóra lefordítva: minden gázadást olyan reakció követ, mintha a GSX-R1000-rel folyton tízezres fordulatszámon közlekednél, de szigorúan egyesben…

Brutálisat lép a LiveWire, de…

Ha a gyorsulás nem lenne elég, további utánozhatatlan részletek teszik felejthetetlenné a motort. Például álló helyzetben „pumpál” az ülés, mégpedig a szívverés ritmusát utánozva, ami az alapjáraton ketyegő motor rezgését próbálja pótolni – jelentem, sikerrel. Méltó a 15 ezret pörgő villanymotor körítése is, hiszen a márkától szokatlan módon kifejezetten sportos a felfüggesztés és a fékrendszer. A jól ismert, szeparált funkciójú SHOWA SFF-BP villa és BFRC központi rugóstag tartja az úton a Harley-t, míg a lassításról radiálisan rögzített Brembo Monoblock nyergek gondoskodnak, no meg a hajtómű elképesztő motorféke. Hogy biztonságos legyen a lassítás, természetesen kanyar-ABS felügyeli a vezető „fékparancsait”.

Azt kérdezed, ki fog órákig a motor mellett szobrozni, amíg tölt a technika? Szó sincs órákról: megfelelő csatiról vagy a Harley-kereskedésekben felszerelt fali egységről 40 perc alatt 80%-ra töltődik a teljesen lemerült telep, amivel használattól függően 120 és 220 kilométer közötti távot tehetsz meg

A felfüggesztés hangolása kissé kemény, ami a viszonylag magas súlypont és tömeg miatt indokolt is, cserébe jó minőségű aszfalton bátran forszírozhatjuk a tempót kanyarban. Kiszámíthatóan viselkedik a bődületes nyomatékú vas, nehéz letéríteni a kiválasztott ívről, s ha mégis túl nagy gázt adunk, ezért nyomot téveszt, combbal és vádlival erősen szorítva, no meg a széles kormánnyal enyhén ellenkormányozva simán visszaterelhetjük az ívre.

Formás visszapillantó, tökéletesen illik a Livewire-höz. Igazán kár, hogy az átlagos magasságú motoros jórészt a karját látja benne…

Persze a szokatlan, megosztó forma és maga a tény, hogy ez egy villanymotor, sokaknál kiveri a biztosítékot. Az együtt töltött egy-másfél nap alatt közel féltucat önjelölt Fucskó Anti talált meg, nézett át a lámpánál, hogy gyorsuljunk. Sportmotorok, tuningautók stb., csak úgy záporoztak a kihívók. Bár igencsak színes társaság volt, egy valamiben tök egyformák:

130-140-ig közük nem volt a Harley-hoz. Úgy maradtak le a gyorsulás első 4-5 másodpercében, mintha egy ezres motorral nyomulnék a hatszázasok ellen…

Akinek nincs más vágya, csak egyszerűen minden gyorsulást megnyerni, az megérkezett – itt mindig garantált a három másodperces 0-100…

A karcsú felépítésnek köszönhetően már 160-165 centitől simán talajt érhetünk a villany-Harley-ról. A forma más kérdés: a nagy és állítólag közel egymázsás akksicsomag miatt meg van kötve a tervezők keze, hogy miként fest majd a kész gép

Hogy a Harley-Davidson LiveWire többe kerül, mint egy Fat Boy vagy Road King és nincs villámtöltő minden sarkon, hogy bárhol megtölthesd? Ez igaz, de ne feledjük: a nagy gyártók közül csak a Harley-nak volt „bátorsága” betörni a villanymotorok piacára egy valódi nagyágyúval. Na jó, a BMW C evolution is megy, mint a tatár, de az mégis robogó, más tészta, a „nagyágyúk” pedig egyelőre próbálják megúszni, hogy ilyen költséges és nehezen megtérülő kalandba vágjanak tisztán elektromos nagymotorokkal.

Na, ki oldotta meg legstílusosabban a töltőcsatlakozót, hogy tényleg tankolásra emlékeztessen?

A Harley-Davidson LiveWire azért lett nálunk az év meglepetésmotorja, mert egyszerűen öregnek, lomhának tűnik mellette minden más, beleértve a legerősebb benzines kihívókat is, mint például a saját gépem. Amíg rajta ülünk, átélhetjük, miként motoroznak majd tíz-húsz év múlva az emberek. Alig várom már, hogy az ilyen teljesítményű e-motorok egyszer megkapják a szilárdtest-akksikat vagy bármelyik forradalmi telepet, és a tízperces töltéssel valódi kihívói legyenek a benzineseknek. A hangtalan vas páratlan gyorsulását, spontán reakcióját és kiegyensúlyozottságát megélve azt mondom – ha ez a jövő, akkor részemről kérek egy időgépet!

Műszaki adatok – Harley-Davidson LiveWire

Motorkonstrukció: Állandómágnesen elektromotor

Legnagyobb fordulatszám: 15 000 f./perc

Csúcsteljesítmény (kW/LE/1/min): 78 (105)

Legnagyobb forgatónyomaték (Nm): 116

Szekunder hajtás: szíj

Futómű és fékrendszer

Első felfüggesztés: Showa SFF-BP első villa

Hátsó felfüggesztés: Showa BFRC központi rugóstag

Gumiméret elöl/hátul: 120/70 ZR 17/180/55 ZR 17 (H-D®/Michelin® Scorcher® „Sport”)

Fékrendszer elöl: 300 mm-es átmérőjű féktárcsák négydugattyús, radiálisan rögzített Brembo Monoblock féknyergekkel

Fékrendszer hátul: 260 mm-es átmérőjű féktárcsa egydugattyús Brembo féknyereggel

Méretek, árak

Tengelytáv (mm): 1490

Ülésmagasság (mm): 780

Akkumulátor kapacitása: 15,5 kWh

Menetkész tömeg: 251 kg

Legnagyobb elérhető dőlésszög (jobbra/balra): 45/45 fok

Vételár: 27 860 eurótól

Continental 2019

Válasz