Motorossá válok: első út a városban

Motorossá válok: első út a városban

- Kategória: Kiemelt cikk, Motorossá válok sorozat

Van egy olyan mondás, hogy ha motoros vagy, közúton vadásznak rád! Ez javarészt igaz is azzal a különbséggel, hogy az autósok nem lesben állva figyelnek, hanem közvetlenül melletted, előtted, mögötted, veled együtt haladnak, és egyszerűen nem vesznek észre vagy nem akarnak észrevenni. Az eredmény szempontjából ez mellékes. Neked kell látni helyettük is!

1. Merre menjek?
A céltalan közlekedés nem jó választás, inkább tervezz meg egy útvonalat és aszerint menj! Érdemes először olyan csapást kijelölni magad előtt, amit ismersz. Idővel úgyis új utakat, célokat tűzöl ki magad elé.

2. Hogyan?
Az elején nem kell egyből úgy menned, mint a “nagyok”, ha bizonytalannak érzed magad, maradj sávközépen; a lámpánál nem kötelező az előre gurulás. Figyeld az utat és a forgalmat, a többi résztvevőt! Tarts rendes követési távolságot,  ne pánikolj, a cél megvár! Próbálj meg kicsit előre gondolkodni és kanyarodás előtt idejében kisorolni – ha ezt nem tudod időben végrehajtani , vagy teljesen elvesztettnek érzed magad , semmi gond, keress egy helyet, állj le és tervezd meg, onnan hova tovább. Még rutinos rókákkal is megesik, hogy elfelejtik, merre kell menni.

Nem kell rögtön bebújni minden lyukba. A fenti példa is mutatja: az autós elrontotta, de még félig a sávban maradt. Ez nem mentesít a követési távolság megtartása alól. Biztos helyzetben manőverezz!

3. Veszélyek és okosságok

Az úthibák sajnos megosztják a figyelmünket, de nem élhetünk azzal a „luxussal”, hogy ezekre ne ügyeljünk. Pásztázva, folyamatosan kell nyomon követnünk együttesen a forgalmat és az akadályokat. Ne ragadjunk le egy tényezőnél! Kritikus pontok még a sínek, csatornafedelek, felfestések. Nedves időben ezek rendkívül csúszóssá válnak, illetve körülöttük kráteresedés alakulhat ki.

Katyu
Nincs mese, ezt kerülni kell – de előbb idejében észrevenni!

Természetesen, az a jó, ha nem csak  az előtted közlekedő járművet figyeled, hanem valamivel előrébb látsz a “pályán”. Ha például egy forgalmas szakaszon egy vészvillogós autót látsz félrehúzódva, jóval előbb fel tudsz készülni a kikerülő műveletre kiküszöbölvén azt, hogy beragadj az álló kocsi mögött, vagy közelebb kerülve, kapkodva próbálj sávot váltani.

Nemrégiben a KRESZ-ben néhány kedvező szabályt vezettek be a motorosok számára: a busz sáv használható, feltorlódott forgalom esetén az autósorok között az előre gurulás megengedett. Azonban a buszok vonalán gyakori a nyomvályú – ami megvezetheti a motort -, az olajfolt, szennyeződés. Azzal is számolnunk kell, hogy sok közlekedő egy széles, nagytömegű járműre számít, nem egy könnyű kétkerekűre; ezért könnyen „beeshetnek elénk” a jobbra kanyarodni kívánó autók.

Nyomvalyu
Az kontroll elvesztésére “játszó” vájatok

A kocsisorok között történő előrehúzódás sem játék. Válasszunk viszonylag alacsony sebességet, ami lehetővé teszi, hogy időben tudjunk reagálni  a „féregjárat” beszűkülése, tükrök összekoccanása, ajtók hirtelen kipattanása és a figyelmetlen autós rögtönzött bevágása előtt! Ezenkívül jó, ha észben tartjuk: előfordulhatnak lelépő, surranó gyalogosok, kerékpárosok, és persze egy másik motoros kolléga – hiszen nem egyedül vagyunk.

Fel kell készülni a megfelelő oldaltávolság megtartására is. A kiugró utas sokszor nincs tudatában felelősségének a többi közlekedő iránt.

4. Ne itt hősködj!

Ha valamit gyakorolni szeretnél, ne egy kanyarodósávban próbáld, persze idővel alakulni fog a stílusod, de ne nyalj el a főutcán, forgalomban, ha lehet! Kis sebességű manőverekhez, keress egy forgalomtól elzárt területet vagy üres parkolót. Rendesen beöltözni! – egy korábbi cikkünkben már szó volt a megfelelő ruházatról.

5. Te és a gép
Mindenképp legyenek nálad a papírok, a bringában benzin, megfelelő guminyomás – a kötelező műszaki ellenőrzés elindulás előtt feltétlenül szükséges. Senki sem szeret az út közepén lerobbanni. Eü csomag, mellény, és nem árt ha van Nálad némi készpénz.

Eddig megjelent cikkek:

Motorossá válok: a motorvásárlás

Motorossá válok: a jogosítvány

Motorossá válok: a ruházat

Motorossá válok: fékezés

Continental 2019

Facebook Comments

6 Comments

  1. Az első videó vita alapja is lehet, ugyanis jobbról nem előzünk a Kresz szerint, bár ott a messzeségben be lehet sorolni balra, de akkor is veszélyes mutatvány volt. Az autók mögött a kátyúk miatt is érdemes tartani a távolságot, hiszen nem látunk át rajtuk, egyszer hirtelen ott teremhet a kráter a motorunk előtt 👿 Az álló autókat meg megfelelő körültekintéssel közelítjük meg, a kolléga szépen megoldotta a videón a helyzetet. Előresorolásnál amúgy elvileg nem kellene, hogy ilyen veszély legyen, hiszen minek nyitogatná a jóember pirosnál az ajtót, hacsak nem a másik (motoros) szívatására.

  2. jobbról nem előzünk – az észrevétel jó, bár a balra kanyarodni kívánó, indexelő és lehúzódó járművet szabad jobbról előzni, csak meg ne gondolja magát!

    ha nem láttál még ilyen ajtónyitogatós sztorit, akkor gyakrabban kellene városban járkálnod. a pirosnál, álló sorban nem egyszer pattan ki az ajtó, mert az utasnak a fuvar csak addig tartott.

  3. Épp nemrég olvastam hasonló sztorit én is… és persze a drága nyitogatós kispajtás tagadott is, mint vízfolyás.
    Vajon dugóban mennyire csinálják? “Rendes” pirosnál nem nagyon megyek előre, meg tudom várni azt a pár autót, de ha épp elég méretes városban (vagy mondjuk az M0-n) sikerül dugóba keverednem, csak bekúszok a sorok közé én is. Nem jó érzés arra gondolni, hogy esetleg csak mákom volt… mondjuk ott aztán tényleg lassan, óvatosan megyek.

  4. Én a robogózás közben félek az ajtónyitogatóktól: a szándékosaktól kicsit, a véletlen bambulóktól már jobban… de ennyit megér, hogy mindegy, milyen távon megyek: a robogóval szabályosan közlekedve is feleannyi idő (és stressz) az adott távolság legyőzése, mint autóval bármilyen tempóval 🙂

  5. Egyszer ültem be egy kipattanó utas ölébe, még pedálos bringával. Azóta
    én ajtónyitásnyi távolságra kerülök minden álló járművet és nem izgat a
    mögöttem lévők mit gondolnak az anyukámról. Sorok között nem jellemző,
    ott azért az utas is tisztában van hogy úttestre száll ki, járda felől
    meg nem szokás előre menni. Plusz a motornak van hangja jobb esetben,
    nálam még a könyöküket is előre behúzzák 😀

  6. Ott inkább az volt a gond, hogy átsorolt az autó és befékeztek előtte, amit későn vett észre, ezért rántotta vissza…hát igen. Valószínűleg ilyen szituba én se mentem volna bele, legfeljebb figyelmetlenségből.

Válasz