Lexxon 500 quad teszt: mindent a maga helyén

Lexxon 500 quad teszt: mindent a maga helyén

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt

Komoly bajban voltam amikor felkértek a Lexxon HX500 L tesztelésére, ugyanis nehéz valamiről úgy véleményt alkotni, hogy közben előítéleteim fűtenek. Nem kis feladat várt a gépre: az összes eddig próbált kínai vas rossz tulajdonságait kellett feledtetnie, hogy a bizalmamba fogadjam.

[wp_bannerize group=”cikkek” limit=”1″]
.

A Lexxon-Motors német vezetője személyesen ellenőrizte az utolsó csavarig a motort, közben pedig egyfolytában mesélt – tolmácsa segítségével. Megtudtuk, hogy közel négy hetet kellene várnom, ha végleg birtokolni szeretnék egy ilyen ATV-t, és hogy feltétlenül közöljem az off-road-ra készülő pilótákkal, hogy senki ne üljön az első rácsára, mert az csak 20 kilóval terhelhető – elvileg ugye…

Ekkor már türelmetlenül, beöltözve álltam a motor mellett, közben a temérdek visszajelzővel, és gombbal barátkoztam. A hagyományos felszereltségen felül index, fénykürt, 4X4 hajtás és első differenciálzár kapcsoló került a markolatra. Helyet foglalva a nyeregben azonnal feltűnik a tökéletes ergonómia – talán az első kínai jármű ez, mely igazi átgondoltságot mutat. A műszerfal gazdagabb, mint bármelyik márkatársán, ugyanis sebesség- és fordulatszámmérő, hét különböző kontroll lámpa, valamint üzemanyagszint jelző kapott helyet a kormány felett.

Futóműve öt fokozatban állítható – a hátsó független felfüggesztésnek köszönhetően jól tolerálja a szintkülönbségeket, igazi élmény a merevtengelyes quadok után a Lexxonnal túrázni. Az vízhűtéses erőforrás igazi ’hülyebiztos’ szerkezet, ezért nincs a végletekig kihegyezve, de a lényeges, 20-60 km/h-s tartományban tisztességesen mozgatja a túrákon több mint fél tonna összsúllyal cirkáló monstrumot. A nagy tömeg ellenére sem panaszkodhatunk a quad fogyasztására: a 6 literes 100 kilométerenkénti adat, amit a gyár ad meg, igazából csak öregurasan érhető el, de a legvadabb helyzetekben is tíz liter környékén megáll a falánksága, mely így közel 200 kilométeres hatótávot engedélyez a gépnek. A megállás talán a Lexxon egyetlen pontja, ahol érezhető a spórolás, hisz’ adagolhatóságban nem, de fékerőben a japán és tengerentúli márkatársak már előrébb járnak a Lexxon-nál.

Impozáns jelenség a Lexxon 500-as ATV-je

A kétfokozatú, hátramenettel is ellátott erőátvitel az első percekben kissé akadozva kapcsolta a kívánt fokozatot, a darabosság azonban a 300 km-es tesztút végére teljesen eltűnt, vajpuhán működött az egység – és nem csak a kínai árszinthez illetve márkatársakhoz viszonyítva.

A hosszú tengelytávnak köszönhetően a meredek fellépők egyáltalán nem zavaróak, csak a legextrémebb helyzetekben kell a súlyponttal rásegíteni a felfelé haladáshoz. Ebben jól támogatja a kettős lengőkarral szerelt futóművet a lineárisan jelentkező erő, és a holtjátékoktól mentes hajtáslánc is. Tudtuk, a márka régebbi típusai érzékenyek voltak a beázásra, így első próbánk alkalmával méteres vízben is teszteltük a quadot. Szerencsére „szárazon” megúsztuk a kalandot, ugyanis két személlyel terhelve sem tudtuk zavarba hozni a gépet – magabiztosan, a hosszú fokozatban is erőlködés nélkül jött ki a sóderes közegből, megküzdve a rácson átcsapó hullámokkal. Egyedüli hibaként a fényszóróburát említhetnénk, mely enyhén bepárásodott be az akció közben, de ez nem egyedi eset ilyen extrém igénybevételnél. A lámpa fényereje egyébként több mint elegendő, a reflektorra nem is volt szükség a próbák alatt, hiszen a projektoros lámpák tompított világítással is elegendő fényerőt nyújtottak.

Szinte már vágytuk a tesztelés vége felé, hogy meghibásodás merüljön fel, mivel külső szemlélőként mi magunk is nehezen hittük volna, hogy egy 5000 euró alatti motor ennyi szolgáltatást, ilyen minőségben tud nyújtani. Egyszerűen meglepő a mai viszonyok között, hogy valami szemnek tetsző minőségben készül, praktikus, ötletes, és ezen felül még olcsó is.

Éppen ezért nehéz ’helyre rakni’ a gépet a Magyar piacon: amelyik motor ilyen műszaki megoldásokat alkalmaz, az legalább másfélszer ennyibe kerül. Ezen az árszinten kizárólag kétkerék-meghajtásban gondolkozhatunk, és az ár tágabb környezetében is csak merevtengelyes, első differenciálzár nélküli, és utas szállítására alkalmatlan modelleket kapunk a pénzünkért.

A helykínálat, több mint kielégítő, noha eredetileg két személy részére tervezték a quadot

Ezért nem is csodálkoztunk, amikor a tucatnyi vizes kaland után, egyszer csak megjelent a töltés kontroll lámpa fénye a műszerfalon. Mint kiderült, a víztől kevéssé védett feszültségszabályzó sínylette meg a sorozatos beázást, és mondta fel – ideiglenesen – a szolgálatot. A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a gépet mozgásában nem akadályozta ez az apró hiba, ugyanis a berántó kötéllel életre keltettük a motort, és zavartalanul gurultunk a közeli szervizig, ahol egy hajszárító és némi WD40 segítségével 5 perc alatt orvosolták a hibát.

Hogy kinek a motorja a Lexxon ? Akit a márkanév nem nyűgöz le, de hisz a saját szemének. Akinek fontos, hogy az utas is élményként éljen meg egy quad túrát. És persze aki tolerál olyan árcsökkentő megoldásokat, mint a négy hetes várakozás a gép átvételére. És valljuk meg: a próbaút kellemesen pozitív élménye után, igen hosszú időnek fog tűnni az a hónapnyi várakozás…

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz