A GS sorozat: terepre született

A GS sorozat: terepre született

- Kategória: Cikkek

Amikor 1980-ban az R 80 G/S bemutatkozott, az univerzális, sokféle terepviszonyra alkalmas boxer forradalmi elképzelésnek számított.

[wp_bannerize group=”cikkek” limit=”1″]
.

Akkoriban nem voltak jellemzőek az ötszáz köbcenti feletti off-road motorok, a távol-keleti gépek inkább könnyű, egyhengeres terepgépek voltak, ezért a BMW radikálisan új gépe egy sokoldalú új műfaj születését jelentette: az R 80 G/S-nek egyszerre kellett bizonyítani városi és hosszú távú közlekedésben valamint a terepen.

A BMW válasza a gazdasági nehézségekre

A BMW G/S modelljének ötlete 1978-ban született meg. Akkoriban csökkentek a motoreladások: visszaesés egyik oka a gyenge dollár volt, ami különösen az Egyesült Államokban, a BMW Motorrad kiemelt exportpiacán nehezítette meg az eladásokat, a másik ok viszont a BMW konzervatív modellpolitikája volt. Az első modell, amit az új fejlesztési osztály egy szériagyártású gép alapjaként bemutatott, egy új, nagy hengerűrtartalmú offroad prototípus volt. Az új modell nagyrészt a BMW R 80 utcai motorkerékpár alkotóelemeiből épült, viszont ezeket ötletesen kombinálták új fejlesztésekkel, így a motorkerékpárnak teljesen új stílust kölcsönöztek. A könnyebb hátsó rész és a nagyobb első kerék megalapozta a motor off-road képességeit, a technikai innovációt viszont az egykarú lengővilla jelentette a hátsó keréknél.
A megoldást már korábban kidolgozták a BMW mérnökei, de mindeddig hanyagolták, a teljesen új, nagyteljesítményű, bármilyen körülmények között használható motor kialakításakor viszont tökéletesnek bizonyult.

Magyar siker is 

A prototípus bármilyen hivatalos fejlesztési leírás nélkül készült el, majd a tesztelők azonnal használatba vették és cross country versenyeken is rajthoz álltak vele a gyári csapat színeiben. A cross country ismerős terep volt a BMW számára. Korábban, a ’20-as és ’30-as években a gyár sikeresen szerepelt az ún. hatnapos versenyeken, majd a hatvanas években a BMW bajnoki címek egész sorát nyerte el. 1970 és 1972 között Herbert Schek három cross country bajnokságot nyert a módosított BMW  75/5-ös utcai motorkerékpárral. 1978-tól a szabályok ismét megengedték, hogy négyütemű motorok is rajthoz álljanak a bajnoki futamokon. A BMW teszt részlegénél dolgozó Peres László második helyezést ért el a német bajnokságban a saját maga által épített 800 köbcentiméteres motorral, ami mindössze 142 kilogrammot nyomott. Peres sikere csak a kezdet volt, melynek köszönhetően 1979-ben a BMW gyári csapatot alapított, hogy hivatalosan is rajthoz álljon cross country versenyeken. Az elkötelezettség jutalma Richard Schalber 1979-es és Werner Schütz 1980-as német bajnoki címe volt, de ezek mellett Rolf Witthöft az Európa-bajnokságot is megnyerte a kék-fehér motorral 1980-ban.

A piac készen állt

Sikeres versenymotort építeni egy dolog, egy gazdaságilag életképes, sorozatban gyártott motort készíteni viszont ennél is nagyobb feladat. Az új modell nem lehetett csupán a cross country versenymotor másolata, mivel azokat csak aktív sportolóknak és gyűjtőknek lehetett volna eladni. A sorozatgyártású motornak meg kellett felelnie a mindennapi használat során felmerülő igényeknek, árának pedig versenyképesnek kellett maradnia. Szerencsére a japán gyártók terepmodelljei meghozták az enduro-korszak kezdetét, így a piac készen állt az új modell fogadására. A nagyteljesítményű, normál utakon kényelmesen vezethető, de különböző terepviszonyok közepette is használható motorok koncepciója fokozatosan alakult ki. Egy átfogó felmérés kimutatta, hogy akkoriban az enduro motorosok kilométereik mindössze két százalékát tették meg igazán nehéz terepen, 98%-ban pedig normál vagy burkolatlan utakon, illetve szűk, vegyes talajú ösvényeken közlekedtek. Egy kényelmes, nagy hengerűrtartalmú, elnyűhetetlen utcai motor koncepciója született meg, ezt tükrözte a G/S modell elnevezése is: G, mint Gelände (terep) és S, mint Strasse (utca).

Sorozatgyártásra érett

A BMW vezetése a sorozatgyártásra is igent mondott. Rüdiger Gutsche korábban elkötelezett cross country versenyző volt, aki gyakran keltett feltűnést a versenyeken, amikor saját maga által épített, BMW alapú motorjaival állt rajthoz. A fejlesztés során a figyelem középpontjában az új hátsó lengővilla volt, amely révén a hátsó kerék cseréje olyan egyszerűvé vált, akár egy autón. A fejlesztés viszont műszaki szempontból új irányt jelentett, így kérdéses volt, hogy egy ilyen megoldás elég jól bírja-e a fokozott igénybevételt.

Az első tesztek ígéretesen zárultak, így a G/S-t 1980 januárjában extrém időjárási körülmények közepette is kipróbálták. A BMW szóvivője, Kalli Hufstadt és egy újságíró, Hans Peter Leicht 2200 kilométeres ecuadori túrára indult két prototípus motorral. A túra az „Őserdőtől a jégkorszakig” elnevezést kapta. Útjuk során a motorok extrém forrósággal és viszontagságos útviszonyokkal is megbirkóztak, beleértve az Amazonas-medence magas páratartalmát és az Andok több mint 5000 méteres magasságát. A motorosok és a gépek néhány apróbb sérüléssel teljesítették a kőkemény túra megpróbáltatásait, vagyis a BMW mérnökeinek fejlesztései kifizetődtek, a hátország dolgozói pedig megkezdhették az új  G/S finomhangolását a sorozatgyártáshoz…

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz