Egy tank benzin: 25 000 forint…

Egy tank benzin: 25 000 forint…

- Kategória: Karbantartás, Kiemelt cikk
8

Két éves lett a ZZR. Gyors mérleget vontunk, hogy is állunk a pénzügyekkel… Most utoljára leírom, mennyi is az annyi, és utána elégetem azt a fránya cetlit, nyoma se maradjon.

Végtelenül tudatos vásárlás volt 2010-ben az új, de két éve a raktárban pihenő Kawasaki ZZR1400 megvétele. Nem pont erre a motorra vágytam, de pontosan tudtam, hogy egy ilyen gépet féláron megvenni az maga a jackpot és a lottó ötös egyszerre.

Pénznyelők egymás között, a híres dunaföldvári Tóth cukrászda előtt. A fagyizás költségeit nem számoltuk bele a végösszegbe…

Múlt hónapban lett két éves a vas, ennek apropóján – merő kíváncsiságból – kiszámoltuk, hogy mibe is fáj egy, az átlagtól költségesebb izommotor fenntartása. Először is a fogyasztás, mint a legerősebb tétel. Kereken hat litert kért a négy henger százon, vagyis 25 forintba került minden ezer méter megtétele – az annyi mint 550 000 Ft a huszonkétezer kilométer alatt.

Mivel féláron jutottam a motorhoz, az értékvesztés szinte elhanyagolható: nagyjából 350 000 forinttal érnek kevesebbet az ilyen állapotú gépek, mint amennyibe ez a vas került. Ha listaáron vettem volna a gépet, most közel két és félmilliót kellene beírnom az értékvesztés rovatba, két évre… Jaj.

kawasaki-zzr1400-teszt-2012-512
Jelentős tétel: a hátsó gumi – tartósságtól és a vezető csuklójától függően – 3000-12 000 km között fogy el

De vissza a jelen költségekhez: a garázsbérlet 216 000, a biztosítás és az adó (casco nélkül) 121 000 Ft volt 24 hónapra. Kötelező szervizekre 120 000-et költöttem (három alkalom), és további 133 000-et egyéb kopóalkatrészekre, főként gumikra.

Az extrák (doboztartók, kofferek, túrakormány, Bagster szett) 170-be fájtak, ezeket most kb. a bekerülés feléért lehetne eladni, vagy felszámolni a gép eladásakor, vagyis a bukta nagyjából 85 000 Ft.

Megremeg a kezem most, ahogy egymás után ütöm be a számokat… Igen, a legolcsóbb, itthon kapható ZZR1400 nagyjából másfélmillió forint, s lám, a kijelzőn is szinte ugyanezt látom: 1 575 000 Ft, két szezon alatt.

Ha elosztom ezt az összeget a futásteljesítménnyel, akkor kijön, hogy 72 Ft-ba kerül minden egyes kilométerkő elhagyása. A ZZR hatótávja kb. 350 kilométer egy tankkal, vagyis – ha minden felmerülő költséget figyelembe veszek -, akkor 72×350, vagyis több mint 25 000 forintot kell elkülöníteni a családi kasszából, amikor beállok a kútra – ennyivel kevesebb jut majd májkrémes kenyérre.

kawasaki-zzr1400-teszt-2012-51
Kit érdekel, hogy mibe kerül, ha őrjítő élmény, amikor megy?

Ha azt nézzük, mennyi élményt ad a motorozás, és milyen magas költségei vannak az egyéb, nem mindennapi (technikai) hobbiknak, a 72 forintos kilométer ár nem is annyira riasztó. Ha úgy nézzük, hogy a fenti számítás alapján egy mátrázás közel harminc rugóba fáj, palacsinta és füstölt pisztráng nélkül, no az már húzósabb. De mit lehet tenni: amíg imádjuk ezt a csodás hobbit, addig az ilyen sajtpapírokat, amin az áll, hogy “egy tank benzin = huszonötezer”, simán összegyűrjük és kidobjuk… Motorozunk, ameddig csak tudunk, és ez így van jól.