Fékezd magad! - 1. rész

Fékezd magad! - 1. rész

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt

Újabb páros tesztbe fogunk, mégpedig a sokszor méltatlanul elfelejtett alkatrészek összehasonlításával. Fókuszban a fékek.

.

Fogadjunk, hogy fejből tudod, hány lovas a motorod! Esetleg az is megvan, hány másodperc alatt ugrik nulláról százra? Nagyszerű, ám ennél sokkal fontosabb lehet, hogy mennyi idő - pontosabban hány méter - alatt áll meg százas tempóról! Bizony, részben a lóerők adják a motorozás sava-borsát, viszont a bundádat a fékrendszer menti meg, ha gáz van.

Túramotor ide vagy oda, néha azért pályán is bizonyítania kell a gépnek. Többek között ezért sem mindegy, milyen fékekkel vágunk neki egy ilyen napnak...
Túramotor ide vagy oda, néha azért pályán is bizonyítania kell a gépeinknek. Többek között ezért sem mindegy, milyen fékekkel vágunk neki egy ilyen napnak...

Ezért aztán nem is értem, miért nem szerepel öles betűkkel a katalógusokban és a műszaki adattáblákban a fékteljesítményre vonatkozó adat, hiszen legalább olyan fontos, mint a forgatónyomaték vagy a lóerő. Ez a jelenség bizony nyomot hagy az utca motorosán is, hiszen sokszor futottunk már bele olyan kollégába, aki éppen az életmentő féken próbált spórolni. Mint például az a motoros is is, aki a sportgépére sokallta a nyolcezer forintos (!) beruházást, inkább helyette választott egy névtelen, háromezres betétet, mondván, ő úgysem hajt annyira... Hát persze.

Most, hogy a riasztórendszert, az egyedi üléseket és persze a túraabroncsokat is alaposan kifaggattuk, újabb próbába kezdünk, ezúttal a fékekkel. Mivel jórészt túrákon használjuk a vasakat és a motorfék nagy segítségünkre van a lendületes motorozásban, a fékek igencsak kímélve vannak. Így történhetett, hogy már több mint 30 ezret mutatnak a gépek kilométerszámlálói, mégis csak most kerül sor az első betétek cseréjére.

turnitz-mariazell-szallas
Gyakran motorozunk messzire, ezért a fékrendszernek változatos körülmények között, hosszútávon kell bizonyítania

Alaposan körbejártuk a témát, hogy milyen anyagkeverékű szettet is vásároljunk, és igencsak eltérő véleményekbe futottunk:

1. Vegyél gyárit, mert az a legjobb!

A legegyszerűbb megoldás, ha bemegyünk egy márkaszervizbe, ott leemeljük a polcról a gyári csomagot, beépíttetjük, és fizetés után mindenki boldogan távozik. Igen ám, de a "gyári" ez esetben nem azt jelenti, hogy a Kawasaki kifejlesztett és legyártott egy pár betétet a géphez, hanem megvásárolt és becsomagolt egy terméket, melyet éppen jónak látott. Az utángyártott kínálatból magam is tudok választani, ehhez nincs szükség a képviseletre, ezért elkezdtem fellapozni a lehetőségeket.

2. Mind egyforma, tök fölösleges a legdrágábbat venni!

Tárcsánként 14 USD, vagyis nagyjából 3300 forint lett volna a legkedvezőbb ajánlat. Hevesen ajánlgatták is, de tudja a fene: magam úgy vagyok ezzel, hogy a ránézésre egyforma betétek korántsem ugyanazt nyújtják a gyakorlatban, a rövidebb fékút és a hosszabb élettartam nekem megér pár plusz forintot...

Azt hiszen, erre mondják, hogy "végig ki van fizetve"... Időszerű volt a csere, a gyári Nissin betéteket a Brembo párosa váltja
Azt hiszen, erre mondják, hogy "végig ki van fizetve"... Időszerű volt a csere, a gyári Nissin betéteket a Brembo párosa váltja

3. Az arany középút: a legjobb minőség megfizethető áron.

A korábbi teszteken remekül vizsgázott a Brembo SA, azaz szinterkeverékű betétje, ezért nem volt kérdéses, hogy ez lesz az egyik befutó. A másik a Lucas-TRW 789 SV jelzésű párosa lett, melyről azt állították, hogy hasonló kvalitású, mint olasz riválisa, még ha kissé olcsóbb és kevesebben is ismerik ez utóbbi típust. Ezzel eldőlt, a gépek egyforma tárcsái és féknyergei a TRW és a Brembo betéteit fogják koptatni a következő pár ezer kilométeren. Elindultunk hát, hogy megtaláljuk, honnan tudnánk a legegyszerűbben megvásárolni ezeket.

A két, szinte teljesen egyforma motorra különböző gyártmányú betétek kerülnek - kíváncsian várjuk, melyik működik majd hatékonyabban!
A két, szinte teljesen egyforma motorra különböző gyártmányú betétek kerülnek - kíváncsian várjuk, melyik működik majd hatékonyabban!

A beszerzés könnyebb volt, mint gondoltuk, elvégre a Nagyvas motoralkatrész kereskedése éppen itt van a szomszédban, és náluk gyorsan elérhető volt mindkét termék. Az már csak hab a tortán, hogy az árakat összehasonlítva egyből kiderült: az ő boltjukban nem csak a hangulat baráti, hanem az árak is, elvégre a két vas betétei összesen 11 120 forinttal kerültek kevesebbe (!), mintha a népszerű autósbolt hálózatok valamelyikében rendeltük volna meg őket.

A rovat támogatója a Nagyvas.hu online motorosbolt
A rovat támogatója a Nagyvas.hu online motorosbolt

Ilyen előzmények után derűsen vágunk bele az újabb összehasonlító tesztbe, hogy igazán kemény körülmények között tegyük próbára a betéteket. A megpakolva akár 4-5 mázsa tömegű gépekkel megkeressük Európa legmeredekebb hágóit, és ott izzasztjuk az új szerzeményeket, hogy kiderüljön: vajon melyik birkózik meg hatékonyabban a feladattal?

BikersPoison

Facebook Comments

2 Comments

  1. Nagyon jók ezek a tesztek, tök jó, hogy ilyet is lehet látni, hogy ugyanolyan motorral és körülmények között teszteltek hosszútávon. Ez szinte kuriózum, köszönjük!

    Valamiért azt vártam, hogy az egyik fékbetét EBC lesz. Az utóbbi időkben annyira nyomatják mindenfelé, még teszteket is csináltak vele ahol természetesen az EBC a legjobb minden téren, hogy legutóbb én is majdnem elcsábultam. Talán pont azért csak majdnem, mert anyira nyomatják a motoros médiában, hogy az már gyanús, ugyebár “jó bornak nem kell cégér”.

    Végül egy (bocs, hosszú) megjegyzés a “gyári=átcímkézett” témához: a cég ahol dolgozok, szintén árul így termékeket, de azért az nagyon nem igaz, hogy annyi az egész, hogy felcsapunk egy kezünk közelébe eső katalógust, rábökünk egy termékre, ráragasztjuk a matricánkat és mehet is ki az eladókhoz. Egy ilyet eleve hosszas tárgyalások előznek meg, ahol a gyártónak bizonyítania kell a minőséget, majd ha megegyezünk, jönnek a tesztek, amiket már mi végzünk, aztán még teszt-QC-teszt-QC-teszt-QC… hosszú sora, eközben kitaláljuk, milyen formátumban adjuk ki, mit adjunk még mellé esetleg, amitől jobban használhatóvá válik, mit módosítsunk, amivel hatékonyabb lesz – majd ezután kiadjuk pár VIP ügyfélnek, akik valós körülmények közt tesztelik, és az ő visszajelzéseik alapján újabb módosításokat eszközlünk, azután újra teszt-QC-teszt-QC… És ez így tovább, rengeteg munkaóra és kutatás-fejlesztés, na meg tesztelés és minőségellenőrzés van benne még egy olyan termékben is, ami eredetileg nem a mi gyártósorunkon készül, mert a mi minőségünket és hírnevünket kell hogy tükrözze. És a végeredmény azért nem ugyanaz, mint amit az eredeti gyártó árul, szóval van oka annak, hogy drágább az “átcímkézett”, mint az eredeti. Már a profiton kívül is, természetesen. 🙂

    Pár Kawás példa, hogy mennyire nem mindegy, hogy a beszállítótól vagy a Kawától veszed meg “ugyanazt”, és hogy nem csak leveszik a beszállító polcáról a kész terméket:

    1. Barátom megvette az első lánckereket a beszállítótól, majd mikor felrakta, csak nézett nagyokat, mitől kerepel a motor. Aztán az “ugyanolyan” Kawa lánckerék mellé téve kiderült, hogy a Kawa termékben van egy zajcsillapító/rezgéselnyelő, ami komfortosabbá és csendesebbé teszi a motort…
    2. Kivettem a gyári izzót amikor kiégett, kikerestem a Philips katalógusából “ugyanazt”, név, sorszám stimmelt. Aztán amikor jobban szemügyre vettem, olyan apró eltéréseket vettem észre, amik csaknem láthatatlanok: más anyagú és vastagabb a szigetelés, kicsit másabb az izzószál befogója, talán az izzószál hossza is… Elenyésző különbségek, mégsem vettem meg a Phillips égőt, mert minden vásárlói kritika szerint (a Phillips honlapján, az USA-tól Európa számos országáig mindenki ezt emelte ki) az a baja, hogy nem tartós, ha egy évig bírja már szerencsém van. Érdekes, az “ugyanolyan” Kawa égő több mint 4 évig bírta nekem, napi használatban…
    3. Megnéztem melyik cég gyártja a visszapillantómat, eljutottam egy ázsiai, viszonylag neves műanyagoshoz, aki lámpákat, visszapillantókat stb. árul… Érdeklődésemre elmondták, hogy nem adhatnak nekem olyan tükröt, mert azt kereskedelmi forgalomba nem hozzák, azt kifejezetten a Kawa részére, az ő munkatársaikkal együttműködve fejlesztették ki az adott modellhez…

    Na ennyit erről, nem mondom persze, hogy a gyárinál nem lehet jobb, de sokszor igenis típusspecifikus fejlesztések vannak a gyári termékben, és nem csak egy “címke” a különbség.

    Kíváncsian várom a folytatást! 🙂

  2. Ákos Borsody

    Brembo-hoz: Nekem csalódást okozott a Banditon. Hátsó féktárcsa/betét egyben lett kicserélve Brembo MAX tárcsa és utcai brembo betét. Ez már a sokadik hátsó féktárcsám, de igen csak úgy néz ki, hogy a hátsó tárcsa a betéttel együtt elkopott úgy 10.000km alatt. Egy pár betétet még kap, de azt már “szint” alatt fogja csak kihordani a tárcsa.

    Azt nem lehet mondani, hogy a gyorsabb kopásért arányosan kaptam volna valamit fékhatás vagy megbízhatóság terén, bár tény hogy MOTUL 5.1-es fékolajat használok most már évek óta // azt is cserélem elég sűrűn //, és ezzel a kombinációval még nem sikerült elmelegíteni a fékrendszert, pedig hasonló használat mellett korábban ez rendszeres volt.

    Egy friss tapasztalat: Teleszkóp-olaj cseréjét túlságosan elhanyagoljuk! //a minap szembesültem vele, hogy mi jött ki a teleszkópomból, aminek most egyébként csak azért estem neki, mert ráértem, tehát semmi meghibásodás nem volt. Biztos hogy a használat, de az évek ugyanúgy megteszik a hatásukat a csillapításban, és ráadásul ha belegondoltok: A teló-olaj a motorozhatóság és biztonság szempontjából a leginkább érintettebb, ezzel párhuzamosan a “legsunyibb” is, hiszen ha motorolajat sokáig nem cserélünk, akkor tudjuk, hogy a motor élettartama csökken, netalántán dugulás-besülés lehet, a régi fékolaj hamar elmelegszik, fékhatás csökken, de a teló-olajat még mindig amolyan mumusként kezeljük, mint ha az nem tartozna a fáradó és cserélendő olajok közé. ( legtöbben akkor cserélik, amikor a szimmering megadja magát //nem mellesleg ez hamarabb következik be, ha az olaj elhasználódott// ).

Válasz