Fékbetéttől a láncszettig

Fékbetéttől a láncszettig

- Kategória: Ajánló, Cikkek, Karbantartás
0

A friss motorosoknak mindenképpen ajánlott, de a tapasztaltabbak is jó hasznát vehetik: íme, a karbantartási kiskáté 12 pontban.

.

Sorra vesszük a motorral kapcsolatos alapvető dolgokat, amikre egy motorozásban nem jártas embernek szüksége lehet karbantartás szempontjából. Leírásunk általános jellegű, nem teljes körű, az egyes típusok között eltérések mutatkozhatnak kivitelben és felszereltségben. Karbantartás szempontjából jó lesz össze spanolni egy motoros ismerőssel, aki ért is a lovakhoz, vagy egy rendes szerelővel. Mivel nem a szerelőképzés a célunk – sokrétűsége végett nem is lehetne egy rövid cikkben taglalni – ezért általánosan írunk. Alapvetően a motor szervizkönyve a mérvadó, amit több helyről is le tudunk tölteni, segítségképp a Google-t tudjuk ajánlani pl a service manual Kawasaki ZZR 600 keresőszavakkal.

Motorunkat tartsuk tisztán, ne hagyjuk hogy a kosz beegye magát a legkisebb zugokba is, nagytakarításkor bosszúságot okozva. Szükségünk lesz tisztítószerekre, szivacsra, törlőrongyra. Az egyszerűbb javításokhoz is el kellhet néhány jó minőségű szerszám. A komolyabb beavatkozásokat bízzuk a hozzáértőkre.

motor karbantartás guminyomás láncfeszités mosás kopó alkatrészek cseréje
A korszerű motorokhoz otthon nem mindig célszerű hozzányúlni, főleg megfelelő háttértudás nélkül. A szervizen megspórolt pár ezer forint később súlyos összegekkel terhelheti számlánkat, nem beszélve a biztonságunkról…

Fékek: A fékbetétek és féktárcsák kopását ellenőrizzük, azok vastagsága nem lehet kevesebb, mint a minimum szint. A féktárcsák nem lehetnek repedezettek, nem üthetnek. A fékfolyadékot kétévente cseréljük a fékfolyadék tartályon látható minőségűre (DOT szám). Ha a féket puhának érezzük, lehetséges annak fellevegősödése, ez esetben légtelenítsük azt.
Hajtás: A láncot 5-800km, valamint eső után fújjuk be lánckenő sprayvel. A lánc feszességét ellenőrizni szükséges időnként, a lánc alsó szárát a lengőkar közepénél ellenőrizzük, kitérése nem haladhatja meg a szervizkönyvben megadottat, ellenkező esetben után állítás szükséges.  A lánckerekek idővel kopnak, aszimmetrikussá válnak. A lánc megnyúlhat szakaszosan, ekkor a láncfeszesség a lánc különböző pontján eltérő, hol lóg, hol pedig feszes. Láncszettet mindig egyben cserélünk! Azaz első-hátsó lánckerék, lánc.
Kuplung: A kuplung holtjáték beállítására lehetőségünk van, ezt a kuplungkarnál lévő állító csavarral tehetjük meg, értéke körülbelül 2mm.
Motorolaj: Mennyiségét és motorunkhoz illőt a szervizkönyv adja meg. A kémlelő ablakon ellenőrizhetjük az olajszintet (álló motornál, egyenesbe állítva azt). A túl sok és túl kevés motorolaj egyaránt káros a motornak. Olajcserekor cseréljük az olajszűrőt is, ami megszűri az olajat a szennyeződésektől.
Légszűrő: Elkoszolódás esetén tisztítsuk meg a szennyeződésektől, vagy cseréljük ki újra, hiszen a motor eszen keresztül szívja a friss levegőt.
Hűtőfolyadék: A kiegyenlítő tartályban ellenőrizzük, hogy min és max között legyen a szintje, ha szükséges, töltsük után desztillált vízzel. A hűtőfolyadék fagyálló képességét benzinkúton ellenőriztethetjük.

A gumiabroncs le- és felszerelése is szakértelmet és általában gépe(ke)t követel...
A gumiabroncs le- és felszerelése is szakértelmet és általában gépe(ke)t követel…

Gumiabroncsok: Ellenőrizzük a nyomást, a szervizkönyvben megadott értékre állítsuk be. A profilmélység nem lehet kevesebb, mint 1,6 mm. A gumi nem lehet repedezett, nem lehet benne idegen tárgy.
Bowdenek: Ezek ne legyenek kiszőrösödve, ne legyenek szárazak. Szükség esetén finom olajjal kenjük meg.
Kapcsolók: Ellenőrizzünk minden kapcsolót, hogy működnek-e, ne mozognak-e túl könnyen, vagy épp túl nehezen.
Fény és hangjelző berendezések: Ellenőrizzük működésüket, nehogy este derüljön ki, nem világit a fényszórónk, vagy nem működik a féklámpánk.
Kormánycsapágy: A kormányt egyik oldalról a másikra simán át kell tudnunk fordítani mindenféle akadás, szorulás nélkül. Ha recseg-ropog, nagy valószínűséggel a kormánycsapágy cserére szorul

A Kawasaki ZZR 600 esetén a következőket mondja a könyv:
Minden nap elindulás előtt célszerű ellenőrizni a gumiabroncsok nyomását, esetleges sérülését, az olajszint meglétét, és egy-egy próbafékezéssel meggyőződni, hogy meg is tudunk állni.
Minden 300km után:
– lánckenés
Minden 800 km után:
– láncfeszesség ellenőrzése (láncot a lengőkar közepénél nézve a feszesség beállítása gépkönyv szerint), után állítása
Minden 5 000 km után:
– gyújtógyertyák tisztítása, szikraköz nagyságának ellenőrzése
– légszűrőrendszer tisztítása
– gázkar holtjátékának ellenőrzése, esetleges szorulásának megszüntetése
– karburátorszinkronizálás
– lánckerekek és lánc kopásának ellenőrzése (egyenetlenül nyúlt lánc, kopott lánckerekek)
– Fékbetétek és féktárcsák ellenőrzése
– Fékkar, fékpedál ellenőrzése
– Féklámpa ellenőrzése (naponta javasolt)
– kuplung és fékkar szerelvényeinek kenése
– kitámasztó kenése
– az összes bowden olajozása (kuplung, gáz, szívató)
– olaj és olajszűrő cseréje
– kormánymű ellenőrzése (kormánycsapágyak szorulása, egyik oldalról a másikra való fordítással, nem akadhat sehol)
– gumiabroncsok, kerekek ellenőrzése (használat során folyamatosan érdemes figyelni rá)
– akkumulátor töltöttségének ellenőrzése
– kipufogó rendszer kifújásának ellenőrzése
– minden kötőelem szorosságának ellenőrzése
Minden 10 000Km megtétele után:
– üzemanyagrendszer ellenőrzése, tisztítása
– lengőkar olajozása, csapágyak kenése, hátsó teleszkóp ellenőrzése
– hengerek kompresszió mérése
– szelephézagok ellenőrzése
– gyújtógyertyák cseréje
Minden megtett 30 000 km után:
– hűtő rendszer ellenőrzése, hűtőfolyadék cseréje
– teleszkóp olaj cseréje
Kétévente:
– fékfolyadékok cseréje
– féknyergek tisztítása, fék munkahengerek tisztítása
– kormánycsapágyak kenése
– kerékcsapágyak kenése
– sebességmérő ház kenése
Négyévente:
– üzemanyag csövek cseréje
– fékcsövek cseréje

Látható, hogy rengeteg mindenre kell figyelnünk, egyes műveletekhez komoly szerszámozottság és szakértelem kell, ezeket bízzuk hozzáértőre, ugyanis komoly károkat okozhatunk a motornak és saját magunknak is, ha nem biztos géppel nyúlunk a vashoz…