Külföldi motor honosítása a gyakorlatban

Külföldi motor honosítása a gyakorlatban

- Kategória: Cikkek
0

Attila szépen végigjárta a bürokrácia és a mechanikai buktatók egész sorát. Most összefoglalja, hogy mire is kell figyelned, ha külföldi motort szeretnél honosítani.

Egy olaszból behozott motorhibás gép útja a kupectől a rendszámig – nem egyszerű történet, de igyekszem rövidre fogni… A kálváriám egy 125-ös Aprilia Leonardó-ról szól, ami 2004-ben látta meg az olasz napvilágot, s azóta rengeteg kilométert tekertek bele.

Az egész ott kezdődött, hogy meguntam az ötvenes robogókat, mivel jóformán csak a szívás van velük. Alapjában véve elégnek érzem ezt a kis teljesítményt, nem vágyom nagy motorra, tekintve hogy van váltós gépem is 50-es, amivel már kétszer is megjártam az Olasz tengerpartot. De a robogók… A lendületes haladáshoz kell egy kis plusz kraft, vagyis venni kéne egy nagyobbat.

Elsőre nem is rossz, de a bajok az idom alatt bújnak...
Elsőre nem is rossz, de a bajok az idom alatt bújnak…

Az olcsó nem jó, a jó nem olcsó…

Miután hosszasan keresgéltem a neten, rátaláltam a Leonardóra, és miután egy ismerős révén ki is próbálhattam egyet, eldöntöttem, hogy ez a típus lesz a nyerő. Végülis nem sok jót, de rosszat se írtak róla. Igazán rövid keresgélés után rá is találtam egy példányra, a leírásban annyi állt, hogy motorhibás, de megy, felhordja az olajat és lassú. Rendezett külföldi papírokkal. Túl nagy baja csak nem lehet – gondoltam…

Majdnem ötvenezer? Az lenne fura, ha nem lenne baja...
Majdnem ötvenezer? Az lenne fura, ha nem lenne baja…

Így hát elmentem megnézni a Debrecentől vagy 400 kilométerre fekvő Sárvárra érte. Első ránézésre egész pofás, kissé leharcolt, de alapjaiban véve jó járgánynak tűnt. Körbenézve láttam, majdnem új Michelin gumik, teleszkópok, szép rendben tartott kaszni, karcmentes a plexi, lámpák jók, egy icipici repedés a kormánynál az egyik idomon, meg az ülésen néhány szakadás – csak mint rendesen. Az eladó nagymotorok behozatalával foglalkozik, elmondta, hogy a legutóbbi szállítmányt csak úgy tudta elhozni, ha ezt a kis robogót hozzácsapja, így nem akar vele foglalkozni, beszerzési áron adja, ami lehet, hogy füllentés volt. Ugyebár derült ki egy, s más, hogy se a gyújtáskapcsoló, se a csomagtartó zárja nem működik, akksi, ami benne van kuka, és a fejidom is lötyög egy kicsit, szóval akadtak gondok. Azért beindítottuk, kerültem vele egyet, de alig ment, hordta az olajat a légszűrőbe. Végül az döntött, hogy egyből az olasz tulajjal írt adásvételihez jutottam, ezzel a honosításnál kb. 15 000 forintos megtakarításra tettem szert.

Itt minden rendben, meg sem látszik a futás, a gondos előző gazda keze viszont igen
Itt minden rendben, meg sem látszik a futás, a gondos előző gazda keze viszont igen

Átnéztem a papírjait, és egy rövid gondolkodás után végül rábólintottam, leelőlegeztem, majd pár nappal később leszerveztem a hazaszállítását. Itthon elkezdtük szétszedni, várakozásaimmal ellentétben kiderült, hogy egy törött szelephimbán és 2 darab hibás alátéten kívül az égadta egy világon semmi baja nem volt. A víz- és az olajpumpa, az összes fogaskerék, a henger, főtengely, hajtókar, csapágyak, szimmeringek, a karburátor minden igényesen felújítva, karbantartva, pedig az órában nem kevesebb, mint 48 ezer kilométer volt.

A magyar találékonyság

Gondolom, mikor az olasz barátom ráköltött valószínűleg több száz eurót, hogy ilyen szinten rendbe rakassa, eldurrant az agya, mikor megint bevacakolt alatta. Pedig, ha normális szakihoz vitte volna nem lett volna baj vele, lám, mi is megoldottuk pár forintból a bajokat. Tényleg látszott, hogy a drága, jó minőségű alkatrészek, a legjobb csapágyak, legjobb ékszíj, gumik – szóval volt rá költve rendesen. Ezenkívül a variátortengely volt kissé megkopva a persellyel együtt, így azokat is cseréltem. Sikerült hozzá vennem egy kupac alkatrészt fillérekért, úgyhogy el vagyok látva tartalék dolgokkal is. Hat-hétezret költöttem, és kaptam egy nagyon pöpec állapotú, elegáns, nagy testű olasz motort. Szállítással mindennel együtt mindez 120 ezerből – ajándék. Beismerem, piszok nagy szerencse volt ez a vétel. Ha kifogok egy főtengelyes, vagy hajtókaros Leonardót, akkor most szívnám a fogamat… Most, hogy készen van, szépen összerakva, műszakilag alkalmas állapotban indulhat a honosítási eljárás.

Komolynak tűnik a hiba, de a gazdag bontottpiac révén hat-hétezer forintból megoldódott a bibi
Komolynak tűnik a hiba, de a gazdag bontottpiac révén hat-hétezer forintból megoldódott a bibi

Papírmunkák hada

A neten olvastam pár régi cikket ennek a menetéről, de túl sok volt a még homály. Van egy ismerősöm, aki segített elkezdeni, mivel jártas ebben, így nekivágtam. Először is betelefonáltam időpontért, ekkor lekezelően közölték velem, hogy be kell fáradni a papírokkal az NKH megyei központi vizsgabázisára, (Debrecenben ez a Bartók Béla utca 115.), ahol kérni kell egy időpontot vizsgára, illetve ezzel együtt egyéni forgalomba helyezési eljárást kérelmezni.

Így tettem, a pultos, kissé életunt hölgy (miért nem motorozik az ilyen? – szerk) adott időpontot, illetve nagyjából elmagyarázta az egész procedúra menetét. Ha megvan az időpont, a járművet oda kell vinni, bemenni a pénztárhoz, befizetni a 27 160 forintos díjat, elkérik a papírokat, majd szólítani fognak.

Büszkén pózol, már csak rendszám kell rá - újabb 65 ezres kiadás
Büszkén pózol, már csak rendszám kell rá – újabb 65 ezres kiadás

Fontos részlet, hogy ide csak akkor jöhetsz, ha már van érvényes köteleződ a motorra/autóra, és igazolni is tudod ezt. Ha átment a gép a műszakin (megnézik a gumikat, lámpákat, körbefotózzák, meg a fékpadon tesztelik), kiadják a műszaki adatlapot helyben. Ezután egyből lehet menni a vámhivatalba, regadót fizetni. De ez sem egyszerű. Debrecenben egy eldugott helyen van a vámigazgatóság, a Vágóhíd u. 2 alatt, a régi dohánygyár udvarában, hátul – Hajdú-Biharban csak itt tudsz regadót fizetni. A biztonsági őrök szívesen eligazítanak, úgy általában véve egész élhető a légkör. A vámosok szép egyenruhában ülnek a pult mögött, elkérik a papírokat, majd adnak egy-két elég bonyolultnak tűnő papírost kitöltésre. Motor műszaki adatai, sajátjaid stb. és a legfontosabb, az adókártyád, ugyanis enélkül el sem kezdheted a műveletet.

Teljes a géppark: egy váltós motor és a kényelmes robogó. Megérte bevállalni, jó vétel volt
Teljes a géppark: egy váltós motor és a kényelmes robogó. Megérte bevállalni, jó vétel volt

Miután kitöltötted az összes papírt, adnak egy számot, ahol érdeklődhetsz, hogy kész vannak-e már a papírjaid. Pár nappal később – ha a fent említett papírok elkészültek – ugyanoda kell visszamenni, ahol befizetheted a neten kikalkulálható regisztrációs adót. Esetemben ez alig 17 ezer volt, kaptam csekket, de kártyával is fizetheted helyben. Elmentem a postára befizetni, a csekket le kellett adni a vámosnak, aki ezután kiadta az igazolást hogy igen, befizetted. Ezt követően nincs más dolgod, mint elmenni az okmányirodába (Debrecen, piac u.-Szent Anna u. sarkon) ahol gépjárműokmányok sorszám húzása után elmeséled a csini ügyintézőnek, hogy most honosítottál, a rendszámot szeretnéd megkapni. Itt vár egy 5 500 forintos eljárási díj, egy 12 ezres rendszám+forgalmi díj, a matrica 585 Ft, díja, illetve 2 700 Ft a vagyonszerzési illeték. Bizony ám, 2014 óta akkor is kell vagyonszerzési illetéket fizetned, hogyha te vagy az első magyar tulaj, mivel ezzel védik a hazai használmotor eladókat a külföldi gépekkel szemben. Korábban csak akkor róttak ki illetéket, ha itthon vásároltál, vagyis a fiatal sportgépek tulajai egyből 100-150 ezres hátrányból indultak, ha magyarként egy honfitársuknak akarták eladni a vasat… Az eredetiség-vizsgálatot viszont megúszod, ami így sem kevés, 15 500 forint lett volna. Így, mindennel együtt a honosítás 65 000 forintra jött ki, no meg az utánajárás ideje, energiája. Simán megérte, mert a motor első útján egészen Pestig gurultam, amit zokszó nélkül viselt. Megérte kockáztatni, jó gépet vettem, igen jó áron.