MZ-vel a Grossglockneren – befejező rész

- Kategória: Események, Túra

Nem kisebbre vállalkoztunk, minthogy ha már ott vagyunk a közelben, akkor megnézzük azt a híres Grossglocknert, amiről mindenki áradozik motoros körökben.

Egy kis láncolajozás, egy kis megszakítóhézag ellenőrzés-állítás, kaja-pia bekészítve, és elindultunk a megunhatatlan Dráva völgyben Lienz felé.

DSCN4763 - thumb

Lienznél észak-kelet felé fordultunk, az Iselsberg-pass felé – ezt is megjártuk már tavaly, így ismerősként faltuk felfelé a kilométereket.

DSCN4804 - thumb

Eltántoríthatatlanul mentünk tovább Winklern irányába, mivel innen indul észak felé a Grossglocknerre vezető út.

DSCN4842 - thumb

A Möll folyócska jött velünk szembe, hol jobbról, hol balról. Az első vízesésnél megálltunk kicsit körülnézni. (A németeseknek érdemes besétálni: gyönyörű monda története olvasható a hídon a gyönyörű lányról, akiről a vízesés a nevét kapta – Kutya.)

DSCN4935 - thumb

Kérdeztem asszonykát, hogy esetleg nem akar-e alternatív járművel jönni tovább, de azt mondta, inkább motorozik:

DSCN4934 - thumb

Innentől kezd érdekes lenni a környék:

DSCN4983 - thumb

A pénztárhoz járultunk, és 31 euróért vettünk egy kétutas jegyet, ami egyben érvényes a Grossglocknerre, és a Felbertauern tunnelre is. A pénztár után táblával figyelmeztettek, hogy lassan és halkan haladjunk. 19 lóerővel az átlag 12 %-on felfelé… Ezek viccelnek? Félig sikerült betartani a lassan, halkan elvet, mindenki megtippelheti, hogy melyik felét J

DSCN5014 - thumb

Az egyetlen veterán, akivel találkoztunk, ez a 250-es Jawa volt. Egy darabig mentem utána, de ő elment egyenesen a Hochtor felé, én meg szerettem volna megnézni a Ferenc József kilátót.

DSCN5012 - thumb

Szóval balra el, irány a kilátó.

DSCN5027 - thumb

A Ferenc József Kilátóban az időjárás nagyon kegyes volt hozzánk, hogy ezt a helyet ilyen, szinte páramentes környezetben láthattuk.

DSCN5120 - thumb

A 3798 m magas Grossglockner:

DSCN5147 - thumb

A fényképeken az arányokat úgy nézzétek, hogy a kilátó 2369 m-en van. ~1400 méterre esik szintben a kilátó, és a Lockner csúcsa közt. A parkolóházban (merthogy ez itt oldalt egy nagy, többszintes parkolóház is…) van mozi, panorámaterem, nemzeti parki tájékoztató, megfigyelőállomás, wc (tiszta, és ingyenes), stb. A kilátóponttól számos túraútvonal indul, többek között fel a gleccserre is. Indulni kellett tovább, vár bennünket a Hochtor. Tapasztalt túratársaim (és akik jártak ott, vagy elolvasták a történetet) már tudják, hogy ha ez van a bal oldalon:

DSCN5182 - thumb

… akkor a jobb oldalon valami ilyesminek kell következni:

DSCN5203 - thumb

A Margaritzenstausee, ahova természetesen út is vezet:

DSCN5187 - thumb

Gurulgatunk tovább lefelé…

DSCN5213 - thumb
Azután irányba fordultunk a Hochtornak

DSCN5242 - thumb

Itt álltunk meg egy kicsit hógolyózni. Nem lehetett kihagyni július közepén …és végül elértük magát a csúcsot:

DSCN5279 - thumb

Innentől viszont már tényleg lefelé, csak a fékre hagyatakozva…

DSCN5294 - thumb

Ja. Mondom lefelé… (de hiába mondtam, az ott szemben csak közeledett felénk. Meg a tó is, ez már csak egy ilyen vidék:

DSCN5322 - thumb

A Fuscher Lacke-hez érkeztünk. Meg a következő szerpentinhez, s a szerpentin tetején mi lenne más, mint egy kilátópont. Az 536-odik, nagyjából.

DSCN5350 - thumb

Tudják, hogy hova kell az ilyet építeni, de látszik, hogy még kezdők. máshol egy ilyen helyen már tutira percdíjat kéne fizetni…Innen ismét lefelé, már tényleg az északi oldalon – és még 14 hajtű vár ránk az aljáig.

A biciklisek innentől valami eszméletlen sebességgel mentek lefelé. Nem mertem velük tartani a lépést, elképesztően suhannak. Átlag 10-12% folyamatos lejtő, és nekik azért jóval kevesebb súlyt kell fékezni.  Nem kockáztatok, mert tavaly a Kranjska Gorán kiolvasztottuk a csapágyakból a zsírt lefelé a sok fékezéssel. Kétüteműnél ugye gyakorlatilag nincs motorfék, és túránként 1-1 csapágy és fékbetét garnitúrát azért mégse kellene megsütni…

DSCN5378 - thumb

Nem lehet betelni ezzel a látvánnyal:

DSCN5401 - thumb

Itt a kedvenc vízesésem is, ami pont olyan magasan van, mint amikor születtem. Kanyarok tovább, bal, jobb, bal, jobb…

DSCN5468 - thumb

Check the brakes!

DSCN5484 - thumb

Én meg inkább az uzsonnás tasi tartalmát akartam ellenőrizni…

DSCN5489 - thumb
…de még mindig volt vissza egy komoly gurulás addig:

DSCN5499 - thumb

…és leértünk. Pápá Grossglockner Hochalpenstrasse! Jövőre jövünk! …és akkor itt el is érkeztünk a mai túra szállástól nézve legtávolabbi pontjára, vagyis fordulj, és iszkiri vissza. A Felbertauern alagutat terveztem visszafelé, ehhez azonban be kellett nyelni egy kb. 40 km-es üres, unalmas 4. fokozatban teljesíthető szakaszt.

A Zeller Fusch mentén gurultunk tovább, s az eredeti tervben benne volt a Zell am See megtekintése is, de mivel késésben voltunk, így ettől eltekintettem. …volna, ha a GPS nem döglik megint, és nem visz el rossz felé.

DSCN5531 - thumb

Salzach völgy:

DSCN5549 - thumb
Következett a túránk utolsó mászása a Felbertauern alagút felé. A Felber Bach, és a Salzach összefolyása:

DSCN5552 - thumb

A Felber Bach lesz a mitfárerünk felfelé.

DSCN5556 - thumb

A Felbertauern alagút 1607-1650 m magasságban halad, és 5282 m hosszú:

DSCN5626 - thumb

Innen már szinte folyamatosan lejtett az út a szállásig. Az alagút után az út egy szakaszát pár éve egy kisebb földomlás áttervezte, ezért most egy ideiglenes szerpentinnel leviszik a forgalmat a völgybe. Nincs kétségem afelől, hogy az Osztrákok pár éven belül a fél hegyoldalt újjá fogják építeni.

DSCN5641 - thumb

Nemsokára csatlakozott hozzánk az Isel folyó.

DSCN5700 - thumb

Végül elbúcsúztunk az Iseltől is, és a Dráva mentén elindultunk vissza a szállásra, Heinfels-be.

DSCN5768 - thumb

Ezzel véget ért a túra motoros szakasza. Az élmény annyira instant volt, hogy a fényképek többszöri átnézése kellett, hogy valamennyire összeálljon az élmény: ezt ott egyszeri végigjárással nem lehet felfogni. Vissza kell menni, és jóval több időt rászánni. Ha felmentek a Grossglockner útra, ne a száguldás legyen az első. Nézelődjetek, fényképezzetek, sétáljatok. Rengeteg élmény vár ott rátok, ha nem száguldatok el mellette.

mz - bmw - thumb

A túra nem jött volna létre, ha nincs:
– Cobranco, akinek a filmjei megszerettették velem a hegyi túrákat (ajánlom figyelmetekbe a Youtube-on LINK)
– Keszthely, Pipacs utcai motoros bolt – műszaki tanácsok, és alkatrészek
– Zalaegerszeg Görbei motoros bolt – műszaki tanácsok, és alkatrészek
– Keszthely – Photo Hall üzlet, akik a fényképezőgép tartozékainak összeválogatásában segédkeztek
– Vica, a fényképész, hadtápfelelős, és szülinapos. És nem utolsó sorban Apus, aki ’77-ben ezt az MZ-t megvette Nagykanizsán az egyik Vasedényben, és az első 37000 km-ben olyannyira vigyázott rá.

Köszönöm mindenkinek, aki elolvasta a túrabeszámolónkat! 2016-ban folytatása következik!