Ködvágó: mi okozza a kormányszitálást?

Ködvágó: mi okozza a kormányszitálást?

- Kategória: Gumiguru

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszol az R17.hu szakértője, Szabó Roland!

r17-szabo-roland-motorgumiSzeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Roland hamarosan jelentkezik a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: GSX750f motorom van, 1 éve vettem, 1. tulajtól, aki minimális km-t tett a motorba tökéletesen szervizelve volt és nem estek vele – valóban patika állapotú. Viszont 140-felett a motor eleje pattog, remeg, nem is tudom jó szavakkal leírni, az eleje rezonál, a tükörbe semmit nem látni úgy rezeg az egész. Egyik ismerősöm azt mondta hogy előző tulaj nagyobb termet volt és rosszul kopott a gumi, amit cserélni kéne. Biztos ez a baj vagy esetleg valami mást tanácsolsz?

 
VÁLASZ

Kedves Kérdező! A kormányremegés az egyik legnehezebben diagnosztizálható probléma, mivel számtalan kiváltó oka lehet. Abban tudok segíteni, hogy a gumiabroncs hibáját viszonylag egyszerű kiszűrni, mivel a következő problémák állhatnak a hiba hátterében.

Első és legfontosabb a szerelési hiba. Ilyenkor az abroncs pereme nem fekszik fel megfelelően a felni peremére, ezért a gumi futófelülete radiális irányban üt, de ennek már kis sebességnél is érezhető a hatása. Ellenőrizni úgy lehet, hogy megforgatod a kereket, és a gumi peremén található tájoló csíkot vizsgálod, hogy párhuzamosan fut e a felni peremével.

A problémák egy része szabad szemmel is látható, de például a hibás centrírozás kiszűréséhez már muszáj szakember segítségét igénybe venned
A problémák egy része szabad szemmel is látható, de például a hibás centrírozás kiszűréséhez már muszáj szakember segítségét igénybe venned

Második, nagyon hasonló hibalehetőség a kiegyensúlyozatlan kerék: a felni és gumi együttese nem megfelelően centrírozott, azaz kiegyensúlyozott. (igen, centrírozott, így tr-rel – a gumisoknál is gyakran látott centíroz egyszerűen hibás). Szóval a kiegyensúlyozatlanság vibrációt okoz,ez jellemzően 90-100 Km/h-s sebességnél érezhető legerősebben. Ellenőrizni csak műhelykörülmények között lehet az eszközigény miatt.

Ezen felül rendellenes kopás is állhat a háttérben, például nem megfelelő légnyomás alkalmazása vagy túlzott súlyterhelés, esetleg a csapágyak holtjátéka okozhatja. Szintén kis sebességnél is érezhető, persze a rendellenes kopás mértékétől függően. Ellenőrizni egyszerű szemrevételezéssel, tapintással lehet. Ha a kezedet végighúzva a futófelületen, beleütközöl a kilépő mintaélbe, akkor biztos, hogy rendellenes a kopás.

Mondanám, hogy itt vége a felsorolásnak, de szóba abszolút jöhet még a legvalószínűbb eset, mégpedig, hogy egyszerűen sokat állt a motor.

Ebben az esetben szerintem ez a legsanszosabb, személy szerint erre tippelnék. Ha sokáig áll egy gép, és a gumikat huzamosabb ideig egy ponton terhelte a motor súlya, akkor visszafordíthatatlanul deformálódik az abroncs. Már egészen alacsony sebességnél is érezhető lehet, és a sebesség fokozásával egyre erősödik. Ellenőrizni akár szabad szemmel is lehet, hiszen ha a kereket megforgatva az abroncs futófelületének jól látható kilengése van radiális irányban, akkor meg is találtuk a remegés kiváltó okát.

A hibás kormányvégsúly is okozhatja a galibát, de ez esetben inkább a sok állás lehet a gond
A hibás kormányvégsúly is okozhatja a galibát, de ez esetben inkább a sok állás lehet a gond

Igyekeztem az abroncsok vonatkozásában a leggyakoribb hibaforrásokat összefoglalni, de mint említettem számtalan egyéb rendellenesség szóba jöhet, ami nem is köthető feltétlenül a gumik állapotához (pl. nem megfelelő kormányvégsúly használata). Ha a tippjeim alapján nem sikerül egyértelműen beazonosítani a hibaforrást, akkor mindenképp fel kell keresni egy megbízható szerelőt.

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz