Honda CMX500 Rebel teszt – Kapd elő a flexet!

Honda CMX500 Rebel teszt – Kapd elő a flexet!

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt
6

Felemás érzésekkel adtam vissza a Honda új chopperét, a Rebelt. Úgy tűnik, az utolsó pillanatban megremegett a mérnökök keze, és ezért nem nyúltak bele elég bátran a félliteres CB-be, pedig az alapokkal nincs baj – csak pár centi hiányzik a boldogsághoz…

Míg itthon az első igazi kánikula tombolt, Barcelona környékén éppen heves szél és eső ijesztgette az előszezonban érkező turistákat, no meg a motorozásra éhes újságírókat. Sebaj, ha már itt vagyok, nem riadok meg egy kis égi áldástól – gondoltam -, és a hátizsákba gyűrt esőruhával az új Honda CMX500 Rebel felé baktattam.

Valami régi, valami új – itt a Honda Rebel

Általában nem szül jó vért, ha egy chopper a hasonló technikájú csupaszmotor felcicomázásával készül – elég, ha a nyolcvanas évek úgynevezett softchoppereire gondolunk, melyek a mai napig a vizuális környezetszennyezés illusztrációjaként szolgálnak a Wikipédián. Az így született szörnyek tényleg borzasztóan festettek, nem csoda, hogy többségük gyorsan eltűnt a süllyesztőben. Szerencsére az NM4 Vultust is jegyző Mr. Keita Mikura által megálmodott Rebelnél szó sincs ilyesmiről: ugyan vannak bírálható pontjai, de összességében pont úgy fest, hogy az A2 jogsit frissen megszerzett fiatalok egyből lássák magukat Sons of Anarchy-főszereplőként.

Honda rebel teszt
Költői túlzás lenne azt állítani, hogy ez lett napjaink legszebb klasszikusa, de ismerve a CB500 koncepció korlátait, tulajdonképpen jó munkát végeztek a mérnökök. Arról nem beszélve, hogy ilyen áron aligha találni hasonló retrómotort…

Nem mondom, a magasan trónoló, púpos, s mindössze 11,2 literes üzemanyagtartály – főként a feltűnő, vörös fényezéssel – kissé kilóg a képből, de ezt, és az EURO4 miatt túlzottan halk, dundi és sótlan formájú kipufogót leszámítva nem lehet ok panaszra. Szinte észrevétlenül bújik meg a soros, kéthengeres, 471 köbcentis erőforrás az acélvázban, a matt és selyemfényű felületek ügyesen próbálják harmonikussá tenni a formát, míg a rendkívül alacsonyan – 69 centin (!) – elhelyezett nyereg már-már rekordgyanús érték, egyben erős hívószó az alacsonyabb növésű motorosoknak.

Honda rebel teszt
180 centis testmagasság felett zavaróan közel és magasan vannak a lábtartók, lám, ez a tesztpilóta is 80-90 fokos szögben hajtott térdekkel ült a nyeregben, pedig nem volt éppen egy kosaras alkat. Sajnos – egyelőre – rendelni sem lehet előretolt lábtartókat a modellhez,  bármilyen hasznos és kelendő holmi is lenne

Nem is teketóriázom sokat, helyet foglalok a puritán, mégsem kényelmetlen priccsen, azonban a csizmámat felemelve hiába keresem a lábtartót. Taposom a levegőt valahol a blokk elejénél, de semmi. Lenézek, s lám, mintha csak egy túrasportmotoron ülnék, a nyeregtől 40-50 centire, az erőforrás hátsó harmadánál kell keresnem, ami nem éppen szerencsés egy ilyen klasszikus vason. Jómagam a 175 centimmel elfértem rajta, szó se róla, de tudva, hogy a Honda szeretné a tengerentúli piacot is meghódítani vele, érdemes lenne elgondolkozni egy extraként rendelhető, előretolt lábtartón, hogy a hamburgeren nevelkedett NFL-újoncok is laza testtartással gördülhessenek be vele a Wendy’s elé.

Honda rebel teszt
Gyújtáskapcsoló a villanyaknál, ahogy az egy chopperhez illik

Ha elindul, már nincs baj vele…

Korábban volt alkalmam kipróbálni a Honda félliteres modellcsaládjának összes tagját, így az erőforrás régi ismerősként köszöntött: most is tétovázás nélkül, szégyenlősen, már-már túlzottan visszafogott hang kíséretében kelt életre. Tisztán hallható, hogy az EURO4 miatt még egy fokkal halkabb lett a 46 lóerőre szelídített sorkettes, ám a módosítások által lényegesen nyomatékosabbá is vált – főként 5-6 ezres fordulatszám környékén látható jelentős eltérés. Gyakorlatban ez annyit tesz, hogy 70-80-tól már nem muszáj piszkálni a váltót, s ez – tegyük hozzá – igencsak kapóra jön, mivel a hatgangos egység nem a legprecízebb szerkezet, ami valaha elhagyta a Honda üzemeit. Persze a CB500-CBR500 párossal ellentétben itt legalább nem feltűnő a kissé hangos váltó, hisz’ egy choppert aligha kritizál az ember azért, mert nem elég csendes és kifinomult…

Ijesztő, de felejthetetlen élmény

A végsebességet nem illik – és nem is kell – megszállottan hajszolni egy ilyen retrómotoron, de ettől függetlenül azonnal igent mondtam, amikor lehetőség nyílt rá, hogy egy páratlan helyszínen, a Terramar oválpályán kergessem meg a Hondát. Javaslom, aki csak teheti, legalább egyszer próbálja ki – garantáltan felejthetetlen élmény lesz.

Honda rebel teszt
Egy tétel kipipálva a bakancslistáról: Oválpályás száguldás az ötszázas Rebellel

Képzeld csak el, hogy 120-130-nál éppen kezd cibálni a tenger felől fújó szél, s jön a visszafordító, már-már ösztönösen visszaengednéd a gázt, de a felvezető csak int: Gyerünk, húzzad neki! Elsőre kissé ijesztő, hogy egy éles kanyarba 130-ról vadul gyorsítva érkezel, de itt nem tehetsz mást, hiszen ez egy döntött falú teknő, és egyszerűen lecsúszol az ívről, ha nem vagy elég tökös. A második körben már legyőzöd a beidegződéseket, és teligázzal rontasz a kanyarra, a jutalom pedig a száguldás vegytiszta élménye – tényleg semmilyen más pályázáshoz nem hasonlítható. Már csak ezért is érdemes volt idejönnöm és kipróbálnom a Rebelt…

Honda rebel teszt
Kiváló az egyenesfutás, s amíg nem akarod túl mélyre dönteni, a kanyarodás sem okoz gondot. Persze ne készülj észveszejtő döntögetésekre: ez a gép nem erre született, s dundi, magas profilú, 130-as (!) első gumit sem erre találták ki

A karcsú, 41 millis csúszószár-átmérőjű első teleszkópok, és az állítható előfeszítésű, kétoldali hátsó rugóstagok hangolása természetesen a chopperezéshez illően lágy, ezért a Rebel gond nélkül siklik át a kisebb kátyúkon, nyoma sincs a merevvázas ősök makrancosságának. Tulajdonképpen észrevétlenül teszi a dolgát a felfüggesztés, már ha egyedül motorozik az ember. Legtöbbször valószínűleg így tesz, elvégre a tenyérnyi hátsó üléssel egyébként is csak a legelszántabb csajokat lehet befűzni egy hosszabb, többnapos kiruccanásra – a falatnyi priccs inkább stílusos, mintsem praktikus kiegészítője a motornak.

Honda rebel teszt
A hátizsák majdnem elfér rajta? A jelképes hátsó ülésre igazából azért van szükség, hogy a Honda megkapja a kétszemélyes bejegyzést a forgalmiba, és a fagyizóig el tudjuk vinni alkalmi utasunkat

A fékrendszer szintén egyszemélyre méretezett, a kereken 190 kilós menetkész tömegű Rebel és vezetője aligha tudja megoldhatatlan feladat elé állítani a szimpla tárcsákat, így az elöl-hátul egyaránt 16 colos felniken suhanó gép – a maga visszafogott tempójáról – bármikor biztonságosan és viszonylag gyorsan megállítható.

Jutányos vétel

Jól dohog a sorkettes, de egyszerűen ordít – azaz éppen hogy suttog – egy nyitott kipufogóért, mert a magával ragadó hang igenis hozzátartozik a chopperezéshez, és a CMX500 gyárilag nem éppen zajos jelenség. Ugyanez a helyzet az üléspozícióval is: a tulajdonosok jó része valószínűleg a szalonból egyenesen az egyik közeli műhelybe hajt majd, hogy mielőbb felkerüljenek a stílushoz illő, előretolt lábtartók, és utána amúgy Easy Rider stílusban, a „szelet taposva” suhanhasson motorjával. Szerencsére az új kipufogó és a lábtartó sem emeli majd az egekbe a költségeket, ugyanis a Honda CMX500 Rebel listaára mindössze 2 049 000 forint, s ezzel igencsak élen jár a piacon.

Honda rebel teszt
Más is meglátta benne a dögös verdát: Dan Gold, a brit tetoválóművész egy izgalmas scramblert készített a kéthengeres, ötszázas Rebelből

Kevés gyártó kínál ilyen árszinten egyáltalán ötszázas motort, choppert meg végképp nem találni a piacon, szóval nem az a kérdés, hogy megbocsájthatóak-e a Rebel formai és ergonómiai hiányosságai, hanem az, hogy ennyiért megéri-e az árát. A fickósabb, 2,6 milliót kóstáló Yamaha XSR700 nem közvetlen vetélytárs, a szintén sorkettes Kawasaki Vulcan legolcsóbb kivitele is csaknem 2,5 millóba kerül, míg a Harley-Davidson Street 750-is 2,55 millió volt a legutóbbi, korlátozott példányszámú akcióban.

Honda rebel teszt
Adott egy stílusos, fürge motor, mely – ha kell – autópályán sem fogy ki a szuszból, ráadásul mindez egy 250-es robogó áráért hazavihető. Nincs mese, a Rebellel nehéz lesz versenyezni a konkurenseknek

Ha így nézzük, a Honda félmilliós árelőnye akár perdöntő is lehet, de csak annak, aki nem nőtt túl magasra, vagy lát magában annyi elszántságot, hogy egyből belevágjon az új járgány átfaragásába. Jómagam így tennék: elsőként megszabadítanám az utasüléstől, illetve lecserélném a szabályos, de kicsit sem szép hátsó lámpákat, s a nyeregtől hátrafelé tulajdonképpen nem is lenne más teendő. Egy pár előretolt lábtartó, másik kormány és – nem utolsó sorban – valami frankó kipufogó, kezdésnek nagyjából ennyi. Ha jól utánaszámolok, még mindig nem tartunk 2,5 milliónál, azaz egy személyre szabott, dögös vas születne a riválisok gyári tucatgépei helyett, ráadásul olcsóbban, ami elég kecsegtető ajánlat.

S ki tudja: vérmes, sorkettes dohogással, egyszemélyes, macsó nyereggel, no meg lazán kinyújtott lábakkal talán a Sons of Anarchy-érzés is megjönne…

Honda CMX500 Rebel

Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, DOHC-vezérlésű, soros, kéthengeres
Összlökettérfogat (cm3): 471
Hengerek/szelepek száma: 2/4
Furat x löket (mm): 67 x 66,8 mm
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 34/46/8500
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm /min): 43,2/6000
Sebességváltó: hatfokozatú
Szekunder hajtás: lánc
Váz: acél bölcsőváz
Első felfüggesztés: 41 mm-es csúszószár-átmérőjű villa
Hátsó felfüggesztés: Acél lengővillához kapcsolódó kétoldali rugóstag
Gumiméret elöl/hátul: 130/90­-16M/150/80-­16M
Fékrendszer elöl/hátul: Szimpla tárcsafék/Szimpla tárcsafék (Kétcsatornás blokkolásgátlóval)
Tengelytáv (mm): 1488
Szabad hasmagasság (mm): 135
Ülésmagasság (mm): 690
Üzemanyagtartály térfogata (l): 11,2
Menetkész tömeg (kg): 190
Ár: 2 049 000 Ft