Teszt: Örökre karcmentes marad a motor?

Teszt: Örökre karcmentes marad a motor?

- Kategória: Teszt
3

Folyékony védőpajzs motoroknak? Aki esetleg nem hallott még ilyenről, ez egy vynilréteg, melyet hajtógázos, 400 millis flakonban vagy dobozos kiszerelésben lehet kapni, s miután ráfújod az idomra, elvileg bátran dobálhatod a tank- vagy hengertáskát – meg se kottyan neki. Ismétlem, elvileg, ezért kipróbáltuk, mit tud valójában.

Ezer meg egy színben és fajtában beszerezhető a termék, van matt-, metál- vagy gyöngyházfényű, de az igazán exhibicionistáknak akad hőmérsékletre színt váltó kaméleonspray is. Állítólag mindenre feltapad, de nem köt a régi festékkel, azaz könnyen le is szedheted. UV-álló, karcálló, még talán az észak-koreai atomvillanást is kibírja. A leírások alapján már-már túl szépnek hangzott, amit ígértek: maga a megtestesült spanyolviasz, vághatnák rá a szóviccekre fogékony szkeptikusok.

Használjuk, mint bárki más…

Előre leszögezem, ahogy kezeltük az anyagot, az nem feltétlenül volt előírásszerű, viszont annál életszerűbb. Szabad levegőn dolgoztunk vele, jobbára betartva az előírásokat, szóval nem vittük túlzásba az alaposságot, ugyanakkor tipikusan úgy jártunk el, ahogy az otthonában ügyködő motorosok többsége tenné egy átlagos vasárnap délutánon, már ha nincs egy pormentes fényezőműhelye, ugye…

Elsőre lenyűgözött, de a farokidomnál kiderült, mégsem eszik ezt olyan forrón…

Kezdésként két flakon Full Dippel dolgoztunk, egy mattfeketével és egy – kis túlzással – metálkéknek nevezhető keverékkel. Őszintén bevallom, a fekete szó szerint fergetegesen nézett ki. Szép, egybefüggő színe volt, jól fedett, gyerekjátéknak tűnt felvinni. Tényleg csak annyi kell, hogy az ember jól felrázza a flakont, s már neki is mehet neki a jól letisztított felületnek. Némi saját szerencsétlenkedés folytán itt-ott alig láthatóan megfolyt, pontosabban inkább cseppnyomos maradt, de ez csak valóban közelről látszott, és sokadik próbálkozásra valószínűleg eltűnt volna, tehát már elsőre megvett. Szóval tényleg ez a megoldás minden karcos motorra? Sajnos nem igazán…

Színesben minden más

Felbuzdultam a kezdeti sikereimen, úgyhogy jöhetett a metálkék szín. No, itt már voltak gondok, ugyanis egyikünk sem fényező, így nincs meg a a sokéves rutinunk, ami meg is látszott a végeredményen. Ezt súlyosbítandó gyorsan ürült a flakon, változott az intenzitás, a felület pedig nemhogy nem vált homogénné, de olyan csíkos lett, hogy a gép simán megnyerte volna az alsómocsoládi Zebra-szépségversenyt, már ha élnének metálkék zebrák. arrafelé..  Nem adtuk fel, sőt tovább kísérleteztünk, s minden elemre más és más rétegszámmal mentünk rá.

Nem egy villámtréfa: ha a végső száradás előtt rakod vissza az idomokat, a rögzítőcsavarok alatt megnyúlik, gyűrődik a bevonat

Az első sárvédő kapta a legtöbbet, legalább 5-6 rétegnyi a fújt anyag – alul fekete, felül kék. A faridomon már kevesebb, arra 3-4 alkalommal fújtunk, végül pedig a hűtőburkolatot és a kapaszkodót kínáltuk meg egy-két réteggel. Egyenes arányosságot láttunk az eredmény és az elhasznált flakonok mennyisége között: az első sárvédőn szépen feltapadt az anyag, nem pereg, nem morzsolódik, bár az is igaz, hogy nincs is csiszoló hatás ezen a részen, ha csak a szemből elkapott bogarakat nem vesszük annak.

Szánom-bánom, de a farokidomon már kevésbé szép az összkép. Nem elhanyagolható kérdés, az idom apró repedését sem tudta elfedni, két réteg egyáltalán nem takarja – szóval ilyen célra nem igazán ajánlható a termék. További malőr, hogy később a rögzítőháló, amivel a csomagjaimat lefogattam, igencsak belekapott a pont védelmi funkciója miatt ajánlott bevonatba. Tegyük hozzá, nem vártunk napokat, heteket a száradással, de itt megint csak az életszerűség volt az elsődleges: a szezon közepén, ha valakinek van egy hete nélkülözni a vasat, annak a fényezés is belefér, az ilyen barkácsolások pedig pont a gyorsaságuk, az instant alkalmazásuk miatt érdekesek, ezért mi is így használtuk.

Nem úszod meg ennyivel: a felületi karcokat szépen fedi, de a mélyebb repedések ellen mit sem ér, azokat sajnos políroztatni vagy fényeztetni kell

A hátsó kapaszkodó már csak két réteget kapott, kizárólag feketét, s felszerelés előtt kifejezetten jól nézett ki. Nem úgy az út végén, mivel az előbb említett pakkom a hátsó ülésen, s részben a kapaszkodón csücsült, így mire hazaértem, már láthatóan elhasználódott a réteg. A hűtő burkolata csak ködölve lett, amolyan szórást kapott, amitől visszanyerte (majdnem) eredeti csillogását, a kis idomok jobban mutattak, mint korábban, szóval mint eladás előtti, políroztatás helyett bevetett praktika tulajdonképpen bevált, de továbbra is kérdés, hogy mennyi ideig marad ilyen.

Mennyi az annyi?

A teljes motorra két flakon Full Dip ment el, pedig a tankhoz hozzá sem nyúltunk, és ez egy naked, szóval idomos felületből sincs olyan sok, mint egy burkolt sportmotoron. Összességében voltak hasznos, tényleg jól működő funkciói, de nem szabad megfeledkezni róla, hogy ez inkább egy védőréteg, s mint kiderült, annak sem tökéletes, s végképp nem új fényezés, ami elrejti az összes karcot, repedést.

A tesztek alapján úgy tűnik, 4-5 réteg már szépen fed, de ilyen mennyiség mellett sajnos egy csupaszmotorra is elmehet öt-hat flakon a darabonként 5-8 ezer forintba kerülő Full Dipből

…és ha megunom? Hogy jön le?

A vynil nem köt hozzá a felülethez, így elég egy snitzerrel megkezdeni valahol, és le lehet húzni, mint valami bőrt, sőt megkezdés után magasnyomású mosóval is pikk-pakk lejön. Olyan, mint amikor leégsz a napon, és lehámlik a bőröd. Csak hogy teljes képet kapjak, kipróbáltam a leszedést is: itt-ott elkezdtem lehúzni, hát ritka undorító, ahogy nyúlik… A lényeg, hogy könnyen lejön, tehát semmi gond, ha meggondolod magad.

Továbbá nem úszod meg a leállást vele: meg kell adni a cuccnak azt az időt, amit kíván, nem futtában használni, szóval idő- és energiaigényes meló előkészíteni, fújni, majd újra összerakni a gépet. S ha már szóba került, hogy mit emészt fel, nem mehetek el szó nélkül az ára mellett sem: egy nagy csupaszmotor teljes „fóliázása” ilyen technikával hozzávetőleg 4-5 flakont igényel, sőt megkockáztatom, akad olyan típus, ahol többre is szükség lesz. Márpedig ez 5-8 ezer forint/flakon árral számolva 25-50 ezer forint, s az ötven rugó már megközelíti az olcsóbb fényezés vagy VTN-fóliázás költségét.

Ennyi még belefér, de ne feledd: ha jelentősen változik a motor színe, azt a műszaki vizsgaállomáson kell bejelentened, ahol megállapítják az árnyalat kódját. Az ott kapott igazolással az okmányirodában bejegyzik a fényezést, szóval lesz egy kis papírmunkád és némi plusz kiadásod ezzel kapcsolatban…

Hogyan értékelem a Full Dipet a használat után? Nos, elgondolkodtam kicsit: amennyiben hozzám kerülne egy tényleg patika állapotú motor, felmerülne bennem a gondolat, hogy egy ilyen kezeléssel megóvjam a használatból eredő karcolásoktól. Eladáskor elég lenne eltávolítani a folyékony fóliát, és tádám, ott állna a szalonállapotú gép, ami csak úgy csillog-villog. Erre tényleg jó a termék, de ismétlem, sokkal profibb körülmények között kivitelezve, mert hétköznapi motorosként, szabad levegőn ráfújva, majd aznap már használva ezt is megviselték a gumipókok, csomagok nyomai. Tehát bármennyire nem fényezés ez, a felvitelnél igenis úgy kell kezelni, megadni neki, ami jár, már ha van erre alkalmas helyed és tudásod. Ha nincs, akkor tényleg marad – kicsit többért – a VTN-fólia, a políroztatás vagy a fényezés, ez pedig egy olcsó és elérhető alternatíva, ha kísérleteznél kicsit a karcolások elleni harc során.

  • Bobmunkatars

    Bármilyen fújást illik hagyni legalább 1-2 napot száradni. Nyilván ha lefújod, megvárod mig épp nem ragad és visszarakod, akkor sok jóra nem számíthatsz. Tudom, a szezon közepén az ember mindig siet, de 1 nap kiesés talán még belefér, ha már úgy is szét kellett borítani a vasat. Kíváncsi lennék, hogy 3-4 rétegben felhordva, rendes száradási idővel mennyire tartós a cucc.

    • Gergő Velekey

      Azon a felületen ahol volt ideje behatások nélkül megszáradni. (Mert jelenleg is fent van a bevonat a motoron) Ott kifejezetten tartóssá vált. Nem fakul nem pereg nem foszlik. Még kisebb rétegszámban is tartós az ilyen helyeken. Nagyon szívesen készítek pár fotót róla. Amennyiben kíváncsi vagy rá.

  • James Gastovski

    ha tudtam volna hogy van ilyen mielott a tanktaska osszevissza karcolta a tankomat a legalaposabb elovigyazatossag mellett is….