GumiGuru: Rossz méretet vagy rossz márkát válasszak?

GumiGuru: Rossz méretet vagy rossz márkát válasszak?

- Kategória: Gumiguru
0

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! Adott egy 1997-es Aprilia RS 50-es, főképp külvárosi használatban, ritkán kisebb 100-200 km túrát teljesítve. Egy szezon kb. 5-6000 km, 12-13 C külső hőmérsékletnél már használom, bár ez csak az első szezonom volt. Nem a gumi élettartalma a fő szempontom, hanem, hogy toleráns legyen a vezetői hibákkal szemben. A gépkönyve szerint előre 90/90 R16 a hátsóra 110/80 R17 szükséges. Erre a méretre (ahogy rokon AF1 esetében már te is rámutattál) nem nagyon gyártanak gumit.

Rossz méretet vagy rossz márkát válasszak?

Nekem most az a dilemmám, hogy: Előre válasszak méretre megfelelő, de nem épp márkás gumit (Vee Rubber gyárt ilyet, de tőlük idáig csak gyerekbiciklire vettem köpenyt 🙂 Esetleg előre válasszak méretben kicsit eltérőt, de valamilyen minőségibb darabot. pl. 90/80 R16-os gumiból Michlein City Grip, esetleg a Pirelli Angel Scooter is vállalhatóak lennének, és ha jól értem, csak egy centit vesztenék a profilmagasságból.

Vagy ha váltani kell, akkor ne a magasságon, hanem a szélességen variáljak? A másik ezzel kapcsolatban, hogy bármi is kerül fel előre, annak nincs a hátsó méretben párja, tehát oda egy eltérő, de nyilván az elsőhöz illeszkedő gumit kellene választanom (bár ott nagyobb a választék). Segítesz eldönteni, hogy melyik tehát a kisebbik rossz? Príma brand, de kicsit eltérő méret, vagy noname, de méret azonos?

Köszi, Levi

VÁLASZ

Kedves Levi! Ez valóban komoly dilemma. A gyári első méretedben utoljára a Michelin gyártott abroncsot a prémiumszegmensben. Ez volt a Pilot Sporty mintázat, ami sajnos legalább 4-5 évvel ezelőtt kifutott.

Alapvetően nem szoktuk javasolni a méretváltásokat, ez azonban egy olyan helyzet amire csak alternatív megoldás létezik.

A 90/80-16 nagyon kicsi gumi lenne előre, ráadásul ez a méret is csak a robogógumi-kínálatban enged „válogatni”. Ha az én motorom lenne, akkor inkább a 100/80-at használnám elöl, így azonos márkából, no meg mintázatból megoldható a gumicsere. A Continental Conti Go mintázatával lefedhető, mégpedig a következőképpen: előre 100/80-16 50P sebességindexű változatban – ami egyébként előre és hátra is szerelhető -, a fogásirány pedig pozíciófüggő (mindkét irány jelölve van az oldalfalon, a front és a rear alkalmazás természetesen egymással ellentétes forgásirány-jelölést kapott). Az RS-ed első felnije 2,15 col széles, ami tűréshatáron belül van a 100/80-as abroncsméretnek.

Aprilia RS50

Hátra a 110/80-17 57S sebességindexű változat szintén univerzálisan alkalmazható, első és hátsó szerelésnek egyaránt megteszi, így tehát azonos márkával és mintázattal gumizhatod fel a motorod. A Conti Go egyébként híres a megbízható tapadásáról, de fontos tudni, hogy inkább az ideális körülményeket kedveli. Hidegben, esőben nem a legkiemelkedőbb a teljesítménye, de ezzel együtt is ezt tartom a legjobb megoldásnak. Remélem, tudtam segíteni, és sok sikert kívánok a további szezonjaidhoz!