Rékasi-baleset: Hát senki nem ismeri a KRESZ-t?

Rékasi-baleset: Hát senki nem ismeri a KRESZ-t?

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek
25

Nemrég hallhattátok, illetve itt az oldalon is olvashattátok, hogy vádemeléssel zárult Rékasi Károly motoros balesete – az autós hibázott, legalább is erre utal, hogy vádat emeltek ellene…

A kommenteket olvasva úgy látom, sokan meglepődtetek azon, hogy a sofőrt vették elő maradandó fogyatékot okozó közúti baleset gondatlan okozása miatt. Komolyan: hát mindenki elfelejtette, mit tanult jogsiszerzéskor?

Ezek a szabályok, punktum!

Rékasi 2015. június 30-án a XII. kerületben ütközött egy autóval a Háros utca és a Gyöngyszem utca kereszteződésében. Az autós balra nagy ívben szeretett volna bekanyarodni, amikor Rékasi előzésbe kezdett. Na, itt a legtöbb ember már felkapja a fejét, hogy ilyen esetben nem előzünk, hiszen kereszteződés! Erre ráerősített, hogy a különböző médiumok nagy csinnadrattával felfújták az ügyet… Az, hogy Rékasi milyen súlyos sérüléseket szenvedett, már nem is volt annyira nagy hír, de arról sokat lehetett olvasni, hogy a motoros belehajtott egy éppen kanyarodni készülő autóba. Az esetet nagyon gyorsan megszakértette a bulvársajtó, mindezt egyetlen ember nyilatkozata alapján, akinek ráadásul alapos oka volt arra, hogy a saját igazát fújja, hiszen ő vezette az autót.

Rékasi tapasztalt túrázó, többek között Ausztriát, Svájcot és Olaszországot is megjárta már kétkeréken a baleset előtt

Rosszul berögződött cselekedet, amikor a járművezető körültekint, majd irányjelzőt kiteszi és ezzel egy időben (!) megkezdi a manővert. Láthatunk ilyet nap mint nap: a kormány fordításával egyszerre kattan a kis kar, vagyis előbb vált irányt a kocsi, minthogy felvillanna a borostyánsárga lámpa. Ez azért hibás, mert a körültekintés még nem szándékkinyilatkoztatás, a közlekedés többi résztvevője nem észlelheti, hogy mire készül a másik. Ha lelassít egy jármű és nem látok előtte akadályt, akkor én is kikerülöm vagy megelőzöm. Azonban, ha már eleve irányjelzőt használ valaki, akkor nem kezdek előzésbe – ez evidens.

Más kérdés, hogy pont az ilyen semmit nem érő, elhibázott mozdulatokat követően, vagyis a későn kitett irányjelző után verik nagy mellénnyel a mellüket a sofőrök: de hát én indexeltem!

Ha az előtted haladó egyszer irányjelző nélkül vált sávot, biztos lehetsz benne, hogy legközelebb is megteszi… Ha ilyet látsz, készülj rá, hogy a következő percekben is váratlan manőverekbe kezd a sofőr!

Amit sokan tévesen feltételeztek, az az útkereszteződés előtti, illetve útkereszteződésben előzés. Az ő figyelmüket szeretném felhívni, hogy ezt csak bizonyos esetekben tiltja a KRESZ, s minden más helyzetben ez szabályos manőver! Mik is ezek a tilalmak? Ha egyenrangú utak kereszteződéséhez érsz, akkor – természetesen – tilos előzni. Viszont, ha elsőbbségadás kötelező tábla védi az útvonalat, illetőleg főútvonalon haladunk – s ezt tábla is jelzi -, vagy „Állj! elsőbbségadás kötelező” tábla fogadja a keresztirányú forgalom résztvevőit, akkor nyugodtan előzhetünk. Tegyük hozzá: a fenti eset is bizonyítja, hogy a szabályokat rosszul értelmező vagy azokra fittyet hányó sofőrök miatt ez nem ajánlott, veszélyes, de attól még teljesen szabályos.

Ha kanyarodik, kikerülheted?

A másik amit sokan nagyon tévesen véleményeznek, hogy a kanyarodó járművet nem előzhetjük meg. Csakhogy a bekanyarodás szabályai nagyon is egyértelműek.

KRESZ 31. § Bekanyarodás

(6) A balra bekanyarodó jármű vezetője párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton a bekanyarodást akkor hajthatja végre, ha meggyőződött arról is, hogy balról járművének előzését vagy kikerülését másik jármű nem kezdte meg.

A személygépkocsit vezető sofőr vétlennek tartotta magát, nyilatkozata lentebb olvasható.

„Éppen be akartam fordulni balra a Háros utcáról a Gyöngyszem utcába, kitettem az irányjelzőt, de a mögöttem haladó motoros ezt valószínűleg nem figyelte. Már kanyarodtam, amikor úgy döntött, hogy megelőz, de belém hajtott.”

Mit érsz vele, ha utólag kiderül: az autós hibázott? Az egészségedet nem adja vissza a tudat, hogy igazad volt… Helyette is neked kell figyelned! (Fotó: Mihádák Zoltán / MTI)

Velem is történt már hasonló eset: autósunk lassított, jobbra húzódott, mire én előzésbe kezdtem, majd melléérve láttam, hogy a kormány fordítása közben akadt el a keze az irányjelzőben, és kezdte meg a manővert – nem mentem gyorsan, s így centikre álltunk meg egymástól. Mikor megkérdeztem, hogy ugyan ezt miért kellett, akkor felháborodva vágta a fejemhez, hogy mi, motorosok csak megyünk mint az állat, én nem jeleztem, hogy előznék, meg különben is kereszteződésben nem előzhetünk (sic!), ő meg amúgy is kanyarodni akart.

Aztán mikor felhívtam figyelmét, hogy a balra nagy ívben kanyarodásnak melyek a szabályai, akkor kifogyott az érvekből, s helyette egyből a felmenőimet kezdte emlegetni és elhajtott a helyszínről.

Sajnos az ilyen és ehhez hasonló apró hibákból lesznek a súlyos sérüléssel járó balesetek. Az utána már csekély vigasz, hogy nem mi voltunk a hibásak, ha az incidensnek egy életre nyoma marad testünkön. Az pedig senkit sem mentesít a következmények alól, hogy betartott minden előírást, s a másik szabálytalankodott. Ahogy a KRESZ általános rendelkezéseiben is szerepel: “{…}köteles minden tőle telhetőt, elvárhatót megtenni a veszélyhelyzet megszüntetésére, a baleset elhárítására{…}”.

Nekünk, motorosoknak különösen fontos ez a mondat, hiszen saját egészségünk érdekében fontos, hogy ne csak szabályosak legyünk, de készüljünk fel arra, hogy a másik fél hibáját is nekünk kell korrigálni…