Teszt: BMW F 750 GS és F 850 GS – Valódi forradalom

Teszt: BMW F 750 GS és F 850 GS – Valódi forradalom

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt
0

Legnagyobb örömünkre Spanyolország legszebb tájain, változatos időjárási körülmények között ismerkedhettünk meg az új F 750 GS-F 850 GS párossal. Hála a lelkiismeretes mérnöki munkának, bátran mondhatom: a német túraendurók még mindig etalonnak számítanak a kategóriában.

BMW F 850 GS
Jól összerakott, magas használati értékű gépek maradtak a „kis” GS-ek. A 750-es kivitel alapára 3 211 000 Ft, a 850-esért minimum 4 084 000 forintot kell leszurkolnunk

A GS felirat láttán több mint három évtizede fut össze a nyál a BMW-rajongók, no meg a laikusok körében. A müncheniek nagyvadja, az R 1200 GS egy fantasztikus allrounder, ami minden helyzetben megállja a helyét, ugyanakkor súlya, ereje és nem utolsósorban – kvalitásainak megfelelő – árcédulája miatt nem lehet mindenki kedvence. Ezért aztán két kisebb modellt is kínálnak a kék-fehérek, hogy mindenki megtalálja a kedvére való masinát. Tervezésükkor olyan motorok megalkotására törekedtek, melyek a hosszabb túrák és a kanyarvadászatok mellett terepen se jönnek zavarba. Az F 750 GS és F 850 GS nyergében hamar rájöttünk, hogy az alacsonyabb tömeg és a szerényebb teljesítmény kombója sokszor nagyobb élvezeti faktort jelent, mint az imponáló teljesítményadatok hajszolása.

Evolúció a megjelenésben, revolúció a műszaki tartalomban

Mindkét túraendurónál megtartották a márka hagyományos formaelemeit, így nem tartogatnak nagy meglepetéseket az avatatlan szempár számára. Pedig a változások hatalmasak. A friss GS-ek teljesen új acél hídvázzal lépnek szorítóba, az üzemanyagtank az első ülés elé került, s immáron bal oldalon fut a lánc. A BMW-re jellemző minőségi anyaghasználat a motorok minden porcikáján tetten érhető, így nem okoz csalódást az egyes részletek közelebbi vizsgálata sem.

BMW F 850 GS
Rossz látási körülmények között is jól észlelhető a 68 100 Ft-os, extraként rendelhető LED-fényszóró

A hasonló koncepció ellenére két különböző felhasználási területre szánt újdonsággal van dolgunk. Az F 750 GS alacsonyabb üléspozícióval, öntött kerekekkel és szerényebb teljesítménnyel indul csatába a vásárlókért, s elsődleges vadászterülete a kevésbé jó minőségű utakkal szabdalt táj. Az F 850 GS-en magasabban ülünk, nagyobb átmérőjű, 21 colos fűzött kerekeken gurulhatunk és 43 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított első teleszkópok gyűrik le a terepakadályokat.

F 750 GS
A sportosabb futómű-geometriának és a 19 colos első kerekének köszönhetően az F 750 GS jobban szereti a szerpentineket nagy testvérénél

A malagai menetpróbán esőben és ködben nyúztuk a masinákat, a kellemetlen körülmények pedig ideálisak voltak a vezetést segítő rendszer, valamint az időjárás-védelem megismerésére. Az F 850 GS-nél nem is kívánhattam volna jobb társat, hiszen azon túlmenően, hogy elektronikai rendszere hatékonyan lépett közbe a necces helyzetekben, opcionális markolatfűtése nem engedte, hogy fázzon a kézfejem, az állítható szélvédője pedig hatásos menedéknek bizonyult a háborgó elemekkel szemben.

Vadonatúj erőforrás a BMW F 850 GS-ben

Mit érne a komfort egy karakteres erőforrás nélkül? A korábbi, Rotaxtól származó egységet egy szintén sorkettes, immáron 853 köbcentis aggregát váltotta, melynek fejlesztése során tiszta lappal indultak, így a projekt több mint négy évet vett igénybe. A kínai Loncinnál gyártott, 270 fokos főtengely-elékelésű kéthengeres már 2000-es fordulattól munkára fogható, 92 Nm-es maximális forgatónyomaték tolja előre és egyenletesen erősödve fut bele a leszabályozásba.

A vezetési élményt tovább fokozza a rövidebb áttételezésű váltó, mely elsősorban nehéz terepen nyerte el a tetszésem, de kétségkívül városban és a szerpentineken is remekel. Az  átdolgozott hajtáslánc legfőbb erénye, hogy a korábbi F 800 GS-hez mérten akár egyel magasabb fokozatban is motorozhatunk. Mindezekre a tulajdonságokra igen nagy szükség van a konkurens modellek képességeinek ismeretében, elvégre a legfőbb rivális Triumph Tiger 800 rendkívül simulékony és nyomatékos háromhengeresével lopta be magát a motorosok szívébe.

Erősek és barátságosak a tovább fejlesztett motorok, az Euro 4 életbelépése okán végrehajtott változtatások hátrányai nem érződnek

Az elektronikus gázmarkolat (ride-by-wire) közvetlenül és pontosan közvetíti a jobb csukló parancsait a motor vezérlőegysége és a fojtószelep felé, a terhelésváltások közötti átmenetek elképesztő finomak, változó körülmények között pedig hatalmas segítséget jelentenek a különböző üzemmódok. A gyári felszereltség részeként Road és Rain közül választhatunk, s extraként további három lehetőséget kapunk (Dynamic, Enduro, illetve Enduro Pro az F 850 GS modellhez). A menetprogramok a kipörésgátlóra, a motorfékre és a gázreakciókra is hatással vannak, így ide-oda kapcsolva tényleg más és más arcát ismerhetjük meg a két modellnek. A BMW Motorrad vezetéstechnikai pályáján például Enduro Pro módban róttam a köröket, végsőkig kiélvezve, hogy a kipörgésgátló csak későn avatkozik be, a blokkolásgátló pedig csak az első keréken működik. A rendszer olyan kiváló, hogy akár komolyabb tapasztalat nélkül is hosszasan driftelhetünk, mintha csak a világ legtermészetesebb dolga lenne.

BMW F 850 GS
Természetes környezetében az F 850 GS. Az emelt hasmagasságnak és hosszú rugóútnak hála csak úgy vadászik az akadályokra!

A terepes képességek egészen kitűnőek, a futómű megbocsátó és nagy tartalékokkal büszkélkedhet, a komolyabb vízátfolyásokon és sziklás szakaszokon is könnyedén szökdécselt át az F 850 GS. A Dynamic ESA névre keresztelt, feláras, hátsó felfüggesztésre ható futómű-szabályozás nem olcsó ugyan, de nagyot dob a hétköznapi használhatóságon és a menetkomforton – aki teheti, ruházzon be rá. Szintén a biztonságos kalandozást szolgálja a finoman beavatkozó ABS és a nyomatékhatárolós tengelykapcsoló. Utóbbi révén egészen vadul, megcsúszás nélkül váltogathatunk vissza, így még kisebb az esés kockázata. Nem mellesleg a kuplungkar is sokkal kisebb erővel mozgatható, nagyban megkönnyítve az araszolást sűrű forgalomban.

BMW F 850 GS
Nincs maszatolás, a 21 colos első kerék a kemény terepmotorok közé emeli az F 850 GS-t. A Brembo fékrendszer nem a legmodernebb, de könnyűszerrel ellátja feladatát

A fárasztó, esős dagonyázás után már napfényben úszó, aszfaltos szakaszok következtek. Itt egyenes háttal, kényelmesen ülve, széles kormányt markolva falhattuk a kilométereket, méghozzá félszérzet nélkül, mert a GS a határokon is jóindulatúan viselkedik. Üröm az örömben, hogy a gyorsváltó még magas fordulatszámon is ránt, holott a gyártó többi modelljében kifogástalanul működik a rendszer. Cserébe a fékek a BMW-hagyományokhoz méltóan fantasztikusan adagolhatóak és nagyobb igénybevétel mellett sem mutatták fáradás jeleit.

BMW F 850 GS
A 750 két részből álló, a 850 osztatlan nyerget kapott. Előbbi a kényelmes páros utazásokat, utóbbi a zavartalan terepes mozgást szolgálja

Az A2-es teljesítménykorlátozással is megvásárolható F 750 GS azoknak lehet tökéletes, akik ritkán térnek le az aszfaltról, ugyanakkor szeretnék gond nélkül leküzdeni a városi dzsungel akadályait. Ezzel szemben az F 850 GS kifejezetten erős, komoly terepezésre is alkalmas paripa, amivel akár a Földet is megkerülhetjük anélkül, hogy le kéne mondanunk az F 750 GS-re jellemző kifinomultságról és kényelemről.

BMW extrák – Határ a csillagos ég

A GS-vásárlók extrák teljes garmadája közül mazsolázhatnak, van például 6,5 colos képátlójú TFT-kijelzővel ellátott műszerfal, megannyi védőelem, sőt LED-fényszóró is. A modellfrissítés jegyében új színkombinációk is megjelentek a palettán, az elegáns Exclusive és a vadabb Rallye stílusok pedig a további egyénre szabottságot hivatottak szolgálni. Természetesen jól tudják a müncheniek, hogy egy kezdő vagy kisebb termetű motorosnak aligha van fontosabb szempont, mint a biztos talajfogás, ám rajtuk sem lesz többé úrrá a pánik a négyfajta ülésmagassággal konfigurálható gépeken. Apropó, pánik! A kategóriában először intelligens segélyhívó rendszer is rendelhető, s a Connectivity műszeregységgel felruházott gépeken immáron telefonálni és zenét hallgatni is tudunk.

BMW F 850 GS
Kompakt, átlátható, informatív és kifejezetten látványos az automatikus fényerő-szabályozóval ellátott TFT-műszeregység. A logikus menürendszer már csak hab a tortán

A BMW jelentős fejlődésről adott tanúbizonyságot a túraendurók népes szegmensében, és bebizonyította, hogy nem feltétlenül kell boxermotor, no meg 1200 köbcenti a felhőtlen kalandmotorozáshoz. Kőkemény ellenfelekkel kell megküzdeniük az újdonságoknak, azonban a német masinák jó eséllyel indulnak harcba a vásárlókért, mivel mindkét újdonság igazi mindentudó kétkerekű, kedvező fogyasztással, példás minőséggel és a kategóriában páratlan extrákkal. Az F 750 GS 3 211 000 Ft-os, valamint az F 850 GS 4 084 000 Ft-os alapára nem mondható kevésnek, ám a márkapreferencia minden bizonnyal sokkal inkább döntő tényező lesz a potenciális vásárlók körében, mintsem egy némileg alacsonyabb indulóár.

Műszaki adatok – BMW F 850 GS
Motorkonstrukció: Négyütemű, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres, 270 fokos főtengely-elékeléssel
Vezérműtengelyek/szelepek száma: 2/8
Hengerűrtartalom (cm3): 853
Furat x löket (mm): 84/77
Kompressziós viszony: 12,7:1
Max. teljesítmény (kW(LE)/f.perc): 70(95)/8250
Max. forgatónyomaték (Nm/f.perc): 92/6250
Keverékképzés: Elektronikus üzemanyag-befecskendező
Akkumulátor kapacitása (V/Ah): 12/10
Tengelykapcsoló: Hidraulikus működtetésű, többtárcsás, nyomatékhatárolós
Váltó: Hatfokozatú
Szekunder hajtás: Lánc
Váz: Acél hídváz
Első felfüggesztés: 43 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópok
Hátsó felfüggesztés: alumínium lengőkar, központi rugóstag
Rugóút elöl/hátul (mm): 204/219
Első fék: Két 305 mm-es átmérőjű tárcsa hidraulikus működtetésű, négydugattyús Brembo féknyergekkel
Hátsó fék: 265 mm-es átmérőjű tárcsa hidraulikus működtetésű, egydugattyús féknyereggel
Kipörgésgátló: ASC
Első gumiabroncs mérete: 90/90 ZR21
Hátsó gumiabroncs mérete: 150/70 ZR17
Kerékméret elöl/hátul: 2,15 x 21″/4,25 x 17″
Gumiabroncs típusa: Michelin Anakee 3
Teletankolt tömeg (kg): 229
Üzemanyagtartály térfogata (l): 15
Üzemanyag-fogyasztás (l/100 km): 4,1
Végsebesség (km/h): 200 km/h felett
Bruttó alapár: 4 157 000 Ft

Műszaki adatok – BMW F 750 GS
Motorkonstrukció: Négyütemű, folyadékhűtésű, nyolcszelepes, soros, kéthengeres, 270 fokos főtengely-elékeléssel
Vezérműtengelyek/szelepek száma: 2/8
Hengerűrtartalom (cm3): 853
Furat x löket (mm): 84/77
Kompressziós viszony: 12,7:1
Max. teljesítmény (kW(LE)/f.perc): 57(77)/7500
Max. forgatónyomaték (Nm/f.perc): 83/6000
Keverékképzés: Elektronikus üzemanyag-befecskendező
Akkumulátor kapacitása (V/Ah): 12/10
Tengelykapcsoló: Hidraulikus működtetésű, többtárcsás, nyomatékhatárolós
Váltó: Hatfokozatú
Szekunder hajtás: Lánc
Váz: Acél hídváz
Első felfüggesztés: 41 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópok
Hátsó felfüggesztés: alumínium lengőkar, központi rugóstag
Rugóút elöl/hátul (mm): 151/177
Első fék: Két 305 mm-es átmérőjű tárcsa hidraulikus működtetésű, négydugattyús Brembo féknyergekkel
Hátsó fék: 265 mm-es átmérőjű tárcsa hidraulikus működtetésű, egydugattyús féknyereggel
Kipörgésgátló: ASC
Első gumiabroncs mérete: 110/80 ZR19
Hátsó gumiabroncs mérete: 150/70 ZR17
Kerékméret elöl/hátul: 2,5 x 19″/4,25 x 17″
Gumiabroncs típusa: Michelin Anakee 3
Teletankolt tömeg (kg): 224
Üzemanyagtartály térfogata (l): 15
Üzemanyag-fogyasztás (l/100 km): 4,1
Végsebesség (km/h): 190
Bruttó alapár: 3 240 100 Ft