Katalán diadalmenet – A GasGas története versenypályán innen és túl

Katalán diadalmenet – A GasGas története versenypályán innen és túl

- Kategória: Kiemelt cikk
0

A négy évtizedes múltra visszatekintő GasGas minőségi és egyedi gépeivel lopta be magát a terepmotorosok szívébe. Sikert sikerre halmoztak a motorsportban, napjainkban pedig a spanyol Torrottal karöltve bővítik kínálatukat.

A GasGas tősgyökeres katalán vállalat, amit a hetvenes években Gironában alapított két fiatal versenyző, Narcís Casas és Josep Pibernat. Ugyan eltelt néhány év, mire munkájuknak kézzelfogható eredménye lett, hiszen már 1985-öt írtunk, mire végleges formát öltött az első triálmotor, a gép olyan jól sikerült, hogy elemi erővel robbantak be vele a terepmotorok szegmensébe.

A vállalat alapítói, Narcís Casas (balról) és Josep Pibernat
A vállalat alapítói, Narcís Casas (b.) és Josep Pibernat (j.)

A príma termékek mellett fontos szerepet játszott sikereik megalapozásában, hogy a tulajdonosok jó érzékkel használták ki üzleti lehetőségeiket, tudniillik, mikor a Bultaco pénzügyi válságba került, megállapodást kötöttek a bajba jutott márkával, és a Bultaco-szalonokban árusították az új GasGasokat.

GasGas triálmotorok, endurók és quadok

Telt-múlt az idő, a kiváló minőségű, mutatós újdonságok egyre inkább felkeltették a nagyközönség figyelmét, s természetesen ez arra késztette a szakembereket, hogy tovább terjeszkedjenek a piacon. Ezért aztán 1989-ben krosszmotorokkal és endurókkal bővítették palettájukat, amit 2002-ben quadok is követtek. Akárcsak akkor, a termékek túlnyomó többségét a mai napig kézzel készítik a vállalat Girona melletti üzemében – az aprólékos, minőségi munka szavatolja, hogy csak kifogástalan termékek gördüljenek ki a gyár kapuin, hiszen többek között ez teszi egyedülállóvá a társaság modelljeit.

 A GasGas triálmotorokkal tört be a piacra, és a kiváló minőségű, szemrevaló gépek hamar megalapozták jó hírnevét
A GasGas triálmotorokkal tört be a piacra, és a kiváló minőségű, szemrevaló gépek hamar megalapozták a cég jó hírnevét

A társaság vezetői fontosnak tartották, hogy megmutassák, konstrukcióik mennyire ütőképesek, így aztán számos világversenyre neveztek gépeikkel, s a siker bizony nem maradt el. A kiváló masinák mellett ebben nagy szerepe volt annak is, hogy tehetséges versenyzőket szerződtettek, például elcsábították a Betától Jordi Torrest, aki 1993-ban, 1994-ben és 1995-ben zsinórban három triál-világbajnoki címet szerzett a GasGasnak. Ezen kívül 2003 és 2006 között Adam Ragával a nyeregben négyszer diadalmaskodtak a fedettpályás, kétszer pedig a szabadtéri triál-vb-n is.

GasGas sikerek a motorsportban

Nemcsak ebben a szakágban, hanem enduróban is jeleskedtek, a világbajnokságon Paul Edmondson, Petteri Silván és Petri Pohjamo szerzett nekik hírnevet a kilencvenes és kétezres években, ők 125-ös és 250 köbcentis géposztályban egyaránt több trófeát begyűjtöttek.

Kicsiben indultak, nagyban játszottak – a vállalat példaértékű sikereket könyvelhetett el triál és enduró szakágakban is, ami tovább öregbítette hírnevét
Kicsiben indultak, nagyban játszottak – a vállalat példaértékű sikereket könyvelhetett el triál- és endurószakágakban is, ami tovább öregbítette hírnevét

Versenyképességüket jól mutatja, hogy 1999-ben ők hódították el az összetett győzelmet a sorozat 250 köbcentis géposztályában, 2005-ben Cristóbal Guerrero jóvoltából megnyerték a junior világbajnokságot, 2010-ben, 2011-ben és 2012-ben pedig a női vb-n is összes ellenfelüket maguk mögé utasították. Becses emlék a gyártó számára a 2006-os összecsapás, mikor a brit enduróbajnok Wayne Braybrook GasGasszal vágott neki a Red Bull Last Man Standing elnevezésű megmérettetésének, mely azért említésre méltó, mert az ott induló 128 pilótából csak ő és egyetlen társa tudott végigmenni a közel 130 kilométeres, brutálisan nehéz terepszakaszon. Ez csak néhány kiemelkedő példa sikereik közül, egyébként jóformán minden évben képviseltették magukat különböző bajnokságokon világszerte.

Danny McCanney és Christophe Nambotin a GasGas gyári versenyzőiként enduro szakágban szereztek szép sikereket a vállalatnak
Danny McCanney és Christophe Nambotin a GasGas gyári versenyzőiként enduro szakágban remekeltek

A sportsikerek nagyban hozzájárultak, a cég nemcsak Európa számos országába, hanem többek között Ausztráliába, Új-Zélandra, az Egyesült Államokba és Kanadába is exportált termékeket, vagyis rengeteg potenciális vásárlónak nyitva állt a lehetőség, hogy hozzájussanak a spanyolok büszkeségeihez. Specializálták is termékeiket, például az amerikai piacon kínáltak olyan exkluzív modelleket, melyeket sehol máshol nem forgalmaztak, miként limitált kiadású – pl. Six Days – szériákat is rendszeresen készítettek.

Honnan ered a furcsa GasGas márkanév?

Sok történet kering arról, hogy miért nevezik így a társaságot. Ami biztos, hogy a GasGas szó szerint azt jelenti, hogy „gázt neki!” (azaz húzd neki, menj gyorsabban). Azért a névadás nem ment teljesen zökkenőmentesen, ugyanis az alapítók többször kifejezték ellenérzésüket a választás kapcsán, mivel attól tartottak, Spanyolországon kívül senki sem fogja tudni, mire gondoltak. A mókásabb kedvűek rögvest viccet is csináltak belőle: biztos olyan jók a „Gas motorok”, hogy érdemes kétszer megismételni a szót. Végül a tengerentúli kereskedők oldották meg a dolgot, és egy huszárvágással „fogyaszthatóvá” tették a különös nevet. Az amerikai importőr az ezredforduló környékén a GasGas = FastFast (GasGas = GyorsGyors) szlogent használta, hogy segítsenek egyértelműsíteni a vásárlóknak, mit is jelent az egyedi név.

A GasGas spanyolországi épülete napjainkban
A GasGas spanyolországi épülete napjainkban

Sajnos – ahogyan az lenni szokott, – a spanyol firmát sem kerülték el a pénzügyi gondok, ezért az ezredforduló után visszaesett a termelésük, s jócskán lelassult az a bizonyos szekér. Szerencséjükre – s a motorosok szerencséjére – a Torrot segítő jobbot nyújtott, s 2016 elején megvásárolta a GasGast, mégpedig azzal az eltökélt céllal, hogy újra felvirágoztatja a márkát. Az elektromos motorok piacán brillírozó Torrot szakemberei bejelentették, hogy három év leforgása alatt 13 millió eurót, azaz több mint négymilliárd forintnak megfelelő összeget fordítanak a fejlesztésekre, hogy a GasGas ismét az enduró- ás triálgyártás élvonalába kerüljön.

Boldog jövő a Torrottal

A befektetők komoly tervekkel készültek: vadonatúj enduromodelleket készítettek és elektromos kétkerekűekkel bővítették a cég kínálatát. Az évi hatezer darabos mennyiség legyártását tűzték ki célul, és zászlajukra tűzték a gironai munkahelyek bővítését is.

Három esztendővel ezelőtt a beruházók felújították a GasGas gyárépültét, ahol a fizikai és szellemi dolgozók is vadonatúj, modern környezetben végezhetik a munkájukat
Három esztendővel ezelőtt a beruházók felújították a GasGas gyárépültét, ahol a fizikai és szellemi dolgozók is vadonatúj, modern környezetben végezhetik a munkájukat

Szerencsére a pénzügyi szakemberek fejében megfogant gondolatok a gyakorlatban is működtek, s a GasGas valóban új életre kelt.

Az elmúlt években több izgalmas termékkel bővítették palettájukat, jelen pillanatban közel húsz modellváltozat sorakozik a kínálatban a gyermekmotoroktól kezdve, a különböző hengerűrtartalmú triálokon át, a szebbnél szebb endurókig. Nagyon úgy tűnik, bőven van még ötlet a tarsolyukban, ezt támasztja alá az is, hogy nemrégiben piacra dobták a kezdőknek vagy hobbistáknak szánt, kedvező árú, mégis pillekönnyű és ütős ECRangert, s gyaníthatóan nem ez az egyetlen újdonság, amivel a közeljövőben megörvendeztetik a rajongókat.

A Torrottól kapott igen komoly tőkeinjekció és technológiai háttér jót tett a katalánoknak, a cég új erőre kapott és magasabban szárnyal, mint valaha
A Torrottól kapott igen komoly tőkeinjekció és technológiai háttér jót tett a katalánoknak, a cég új erőre kapott, és magasabban szárnyal, mint valaha

Eközben a motorsportok színteréről sem léptek ki, Enduro GP-ben többek között Danny McCanney, Christophe Nambotin, Diego Rojas, Esteban Lanz és Tomer Saphira képviselte a spanyol színeket az elmúlt években. A Gas Gas Trial Factory Team-et pedig olyan nevek erősítették, mint Michael Brown, Jack Price, Matteo Grattarola és Arnau Farre. Utóbbihoz tavaly év végén igazoltak le két ifjú tehetséget, Jaime Bustót és Jeroni Fajardót. Ez még nem minden, tudniillik a gárda a Dakar ralin is feltűnt, idén például – két év kihagyás után – kifejezetten előkelő helyen végeztek: Johnny Aubert hatodik, Jonathan Barragánt 15., Cristian Españát pedig a 30. helyen intette le a kockás zászló.

Ma öt kontinens több mint ötven országában elérhetők a GasGas nagyszerű motorkerékpárjai
Ma öt kontinens több mint ötven országában elérhetők a GasGas nagyszerű motorkerékpárjai

A cégnél az utánpótlás-nevelésre is figyelmet fordítanak, School of Champions nevű programjuk kereteiben gyermekek tanulhatják meg a terepmotorozás csínját-bínját, biztosítva, hogy a jövő generációban se sikkadjanak el a tehetségek. Több fronton támad tehát a GasGas, ami nagyszerű hír, hiszen ezzel bebizonyítják vetélytársaiknak és a rajongóknak, hogy még nagyon sokáig ott szeretnének lenni a piac és a sportélet élvonalában is.

4sr HUngary