Olcsón újat? Vagy használt, márkás sisakot? Itt a válasz!

Olcsón újat? Vagy használt, márkás sisakot? Itt a válasz!

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek
0

Egy húszéves sisak már elöregedett, életveszélyes és egyáltalán nem véd?! Akkor ezt nézd meg!

Érdekes összehasonlítást készített a Driftland TV csapata. Azt a városi legendát szerették volna megcáfolni, hogy ne kockáztass használtan vett, öreg, napszítta bukókkal, ha van névtelen, de vadonatúj is annyiért. Most kiderül, hogy miért rossz ötlet a minőségi, de viseltes helyett a kétes eredetű fejvédő:

Természetesen most is abban rejlik a megfejtés, hogy a jó öreg Caberg anno teljesítette a – nem túl bonyolult és kicsit sem életszerű – töréstesztet, míg a távol-keleti kihívó inkább dísztárgyként hasznos, mert szinte semmit nem véd.

Hogyan zajlik a sisakok töréstesztje Európában és a tengerentúlon?

Azzal talán mindenki tisztában van, hogy a sisak – fizikai válaszvonalként – védi a fejet a sérülésektől, ám ennél sokkal fontosabb a buránkon feszülő héj ütéselnyelő szerepe. Ez minél hatékonyabban emészti fel a becsapódás energiáját, annál inkább óvja viselőjét az agyrázkódástól és a szabad szemmel nem látható sérülésektől.
Egyebek mellett ezt vizsgálják a kötelezően előírt törésteszteken, no meg azt, hogy extrém helyzetekben a helyén marad-e a bukó, vagyis nem frontális ütközéskor mennyire mozdul el a fejen.

Így zajlik a Snell alapítvány – M2015 jelű – sisaktesztje. A legfontosabb különbség a Snell és a többi teszt között, hogy itt nem az általános ütésállóságot, hanem célzottan a leggyengébb részt vizsgálják (pl. elkeskenyedő állrész, csat stb.), és azt terhelve mondanak ítéletet

Az észak-amerikai DOT (Department of Transportation), a Snell Alapítvány (Snell), az Európai Gazdasági Bizottság (ECE) és a sisakok általános tesztlaborja (SHARP) folyamatosan teszteli az új bukókat, s bár módszereik eltérőek, természetesen mindegyik szervezet kitart mellette, hogy az ő metódusa a legjobb.

Az ECE egyesíti a különböző bukósisaktesztek erényeit

Az ECE-teszt, mint a neve is jelzi, az európai országokra vonatkozó szabvány. Előnye, hogy ötvözi a különböző vizsgálati módszerek leghatékonyabb pontjait, tulajdonképpen a Snell, a DOT és más független töréspróbák elemeiből áll össze. Noha – egyelőre – Nagy-Britannia is az Unió része, ott nem az ECE-tesztet, hanem a rendkívül átfogó, 2001-es tanulmány alapján életre hívott SHARP-ot használják a bukók minősítésére.

Inkább csak érdekesség, de szót érdemel a FortNine tesztje is

Utóbbi különlegessége, hogy nem az általános deformálódás áll a középpontban, inkább arra összpontosít, hogy milyen hosszú ideig és milyen mértékű G-erő hat a fejre, illetve, hogy a fej melyik része van kitéve veszélynek a motorbalesetekben.

Az Európában leggyakrabban hivatkozott SHARP-sisakteszt, mely átfogóbb és összetettebb, mint az ECE, ugyanis itt három különböző sebességnél vizsgálják a sérüléseket. Ebből egy megegyezik az ECE-teszt tempójával, emellett ennél lassabb és gyorsabb becsapódással is próbára teszik a fejvédőt

Hogy hol melyiket kérik számon, az nem az adott országok, hanem a kontinensvezetők döntése, így az USA-ban a DOT-tanúsítvány, míg az öreg kontinensen az ECE-felirat az alapvető feltétele, hogy egy sisak a boltokba kerülhessen.

Hiába a remek bukósisak, ha nem passzol!

Bár a tesztmódszerek különböznek, egy dologban egyetértenek a különböző laborok szakemberei: a sisak márkájánál és egyéb jellemzőinél sokkal fontosabb, hogy tökéletesen illeszkedjen viselője fejére! Igen, ez kezdetben kényelmetlen lehet, előfordulhat, hogy négy-öt alkalommal viselned kell fél-egy órát, hogy „beálljon”, s addig bizony igencsak szorítani fog.

A tengerentúli DOT- és az európai ECE-teszt legfontosabb különbségei

Akárhogy is, ha olyan helyeken érzed túl tömöttnek, ahol vastag a párnázás (pl. arcpárna), nyugodtan voksolj rá, hiszen örök szabály, hogy az új bukó elsőre nem lehet azonnal laza, kényelmes, mert akkor egy-két év alatt annyira kitágulhat, hogy már könnyen elmozdul a fejen, és nem nyújt megfelelő védelmet. Hogy emellett még mire érdemes figyelned új bukó vásárlásakor, arról korábbi cikkünkben olvashatsz részletesen.

4sr HUngary