Kudarcba fulladt a franciák 80 km/órás sebességkorlátozása?

Kudarcba fulladt a franciák 80 km/órás sebességkorlátozása?

- Kategória: Hírek

13%-kal kevesebben haltak meg Franciaország azon útjain, ahol 2018-ban 80 km/órára csökkentették a sebességhatárt és új traffipaxokat állítottak fel. Ezzel már ügyesen kampányolhat egy politikus, de minket a teljes kép érdekelt - úgy már teljesen más a helyzet.

2018 nyarán vezették be Franciaország 400 ezer kilométernyi (!) közútján a 80 km/órás sebességhatárt, valamint a fokozott ellenőrzést. Azt remélték, hogy ettől jelentősen csökken majd a közúti balesetek és a halálesetek száma az országban. Nos, mint a magyar népmesében: „csökkent is, meg nem is...”

Kudarcba fulladt a franciák 80 km/h-s sebességkorlátozása?

A következő eredményekről számolt be a francia Cerema tudományos kutatóintézet:

  • 3-4 km/órával csökkent az autók átlagsebessége,
  • száz kilométerenként csak 1 perc 40 másodperccel tartott tovább az út,
  • 13%-kal kevesebben haltak meg a 80 km/h-s korlátozás bevezetése óta, mint ugyanitt 2013 és 2017 közöt.
Olyan két- és négysávos utakon vezették be a franciák a 80 km/órás sebességhatárt, ahol nem választja el korlát, betonelem stb. az ellentétes irányú forgalmat

Örömteli, sőt meglepő a 13%-os csökkenés, amíg nem nézünk a számok mögé:

  • Ha 3-4 km/órával csökkent az autók átlagsebessége (mondjuk 80-ról 76,5-re), akkor az:
  • száz kilométerenként nem 1 perc 40 másodperc, hanem 3 perc 24 másodperc (ez sem sok, de kb. duplája)
  • 13%-kal kevesebben haltak meg a 80 km/h-s utakon, viszont az inkább autópályát használó sofőrök miatt ott nőtt a halálos balesetek száma (közel 10%-kal)
Idézet az eredeti szövegből - sajnos ebből nem derül ki, hogy a forgalom csökkenése vagy a fegyelmezettebb vezetés áll a remek eredmény hátterében (automatikus fordítás a Ceremet cikkéből)

Komoly hiányossága a tanulmánynak, hogy az nem derül ki: miért csökkent a halálos balesetek száma a 80-as részeken?

A számok arra utalnak, hogy egyszerűen többen használták az autópályákat, hogy ne kelljen 80-nal andalogniuk, ezért ott a forgalommal arányosan nőtt az ütközések száma.

Mindenesetre a „13%-os sikert” bejelentő Emmanuel Barbe beszólt a traffipaxokat megrongáló „sárgamellényes” tüntetőknek: szerinte még több halálesetet lehetett volna elkerülni, ha ők nem teszik tönkre a traffipaxokat - szögezte le.

Hegylakók különvélemény: éljenek a „statisztikák”?

Kedves politikai babérokra áhítozó Motorosok! Itt a recept, hogy miként lehet sikerként elkönyvelni, ha nem kétsávos közúton, hanem autópályán karamboloznak az emberek. Esetleg felhasználhatnánk ezt a sokat szidott roller népszerűsítésére is:

a, egymillió űrdolláros bírság minden rolleresnek vagy

b, innentől csekély bérleti díjért robogóval járhat roller helyett, és tuti nem kap csekket.

Hónapok alatt nullára csökkenne a rollerbalesetek száma, a „szakértők” pedig vígan döngethetnék a mellkasukat: remek ötlet volt az egymillió űrdolláros bírság bevezetése... A naponta robogóval pofára esők tömege pedig nem szerepelne a statisztikában, de erre a nagy tapsvihar közben már senki nem figyelne.

Forrás: Cerema.fr

BikersPoison

Facebook Comments

Válasz