Magyarország kedvencei – V. rész – A legnépszerűbb endurók

Magyarország kedvencei – V. rész – A legnépszerűbb endurók

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt

A Magyarország legnépszerűbb új motorjait felvonultató sorozatunkban most az úttalan utak királyait, a valódi terepmotorokat mutatjuk be. Nagy szerencsénkre találkoztunk egy lelkes tulajdonossal is, úgyhogy elsőként tudhatjuk meg: hogy bírja a kis 250-es a hóban-sárban nyúzást 185 ezer (!) kilométeren át?

 

A Datahouse felmérése alapján tavaly 42 darab új endurót értékesítettek idehaza. Érdekesség, hogy a többi géposztállyal ellentétben itt csak egy japán gyártó jutott be az első öt közé, igaz, az rögtön be is söpörte a győzelmet. Nézzük hát, mely endurók voltak a legnépszerűbbek Magyarországon!

  1. Honda CRF250LA – 20 db
  2. KTM EXC 500 – 3 db
  3. KTM EXC 350 – 3 db
  4. KTM EXC 250 – 2 db
  5. KTM Freeride 250 – 2 db

(A modellek nevére kattintva részletes leírás nyílik a motorokról!)

A Honda CRF250L fölényes győzelemmel állt a dobogó tetejére, míg a pódium második és harmadik helyét a KTM EXC 500, illetve 350 húzta be. Gondolom első ránézésre mindenkinek szembeötlött, hogy az első helyet követően az osztrák gyártó modelljei állnak, de így sem bírtak a nagy H-val – a négy modellből összesen feleannyit adtak el, mint a Honda CRF250L-ből!

Nem túl izmos a 250-es egyhengeres, de így is bőven elég, hogy városon kívül is tartsuk a forgalom tempóját

Nem lehet véletlen a hatalmas fölény, hiszen egy gyártó sem tudta megközelíteni a kis CRF250L-t. Kíváncsi lennék a receptre, hogy „miként készül a tökéletes túraenduró”, de ezt valószínűleg fehérköpenyes, Honda-belépős szamurájok őrzik a Fuji hegyén… Nos, olyan messzire nem mentünk a titokért, de találtunk valakit, aki legalább olyan hitelesen nyilatkozhat a CRF-ről, mint a japán mérnökök.

Tulajdonképpen nem az a csodálatos a CRF250L-ben, hogy valódi terepmotor, hanem hogy ennek dacára teljes értékű gép aszfalton is

Honda CRF250L – A bevált recept

A CRF250L régmúltra tekint vissza, egészen 1972-ig, amikor megjelent őse, az XL250S. A Honda ezzel a „mindenessel” bebizonyította, képesek egy olyan motorkerékpárt piacra dobni, mely egyhengeres, négyütemű blokkjával rendkívül szórakoztató, sokoldalú, gazdaságos és persze megbízható, mint egy Honda. Az XL sorozat népszerűségét és az igényt hasonló modellekre mi sem bizonyította jobban, minthogy az XL 1987-es nyugdíjazását követően, újabb és újabb utódok követték a Honda palettáján, mint például az NX és az XR. 2000-ben a japán gyártó az XR utódjaként bemutatta a CRF modelleket, a paletta akkor a 149 köbcentis belépőmodelltől a 450-es szörnyig terjedt.

Ifi tanulómotortól a kőkemény Dakar-gépig? Bámulatosan gazdag a Honda Honda CRF-palettája

A folyamatosan változó piaci igények és fejlesztések eredményeként 2012-ben kiadták a CRF250L-t, mely egy igen tartós, végtelenül egyszerű és sokoldalú mindenes lett. 2012-es megjelenése óta minimális változtatásokon esett át a modell, többek között új elektronikus benzinbefecskendezéssel látták el, blokkolásgátlóval korszerűsítették a fékrendszert, új idomzatot, hátsó lámpát illetve sárvédőt kapott a gép.

A CBR250-ből származó egyhengeres itt még nyomatékosabb, egyszersmind tartósabb, de 24 lovas teljesítménye így is elég az – óra szerint – 140-es végsebesség eléréséhez. A valóságban ilyenkor 127-tel robog a motor

Nem lehet panasz a felfüggesztésre sem, 43 mm-es csúszószár-átmérőjű Showa fordított első teleszkóppár fogja közre a valódi enduróméretű, 21 colos első kereket, és a hátsó is természetesen 18-as – ezekre tuti bármikor kapsz valódi terepgumit! Persze akkor se jön zavarba, ha egy nagyobb útpadkán kell átmenni vagy a legtöbb közlekedő által gyűlölt kátyúkon átsuhanni. Ennyi jó tulajdonság után felmerül a kérdés: itt egy nem túl drága és kimondottan sokoldalú, terepképes motor – akkor talán a megbízhatóság hibádzik? Mi tagadás, vannak jellemző műszaki hibák, de ezek olyan apróságok, hogy más modellnél tán szóba sem kerülnének…

Vajon mennyit fut el egy 250-es gép? Most már tudjuk, hogy az első 185 ezer meg sem kottyan neki, a kép alapján simán letagadhatna százezret…

Interjúalanyunk egy 2016-os gépet hajt, melynek órája már több, mint 185 (!) ezer kilométert számlál. Úgy gondolom, ennél hitelesebb tartóstesztet, ha akarnánk sem tudnánk megosztani veletek. Fogadjátok szeretettel Kálmán beszámolóját a Hondáról!

A tulajdonos, Boda Kálmán tapasztalatai a Honda CRF250L-el

  • Mióta van jogosítványod és összesen hány kilométert motoroztál eddig?

1991 óta rendelkezem jogosítvánnyal és az igazság, hogy – mindenféle nagyképűség nélkül – fogalmam sincs, mennyit tettem meg azóta. Látva, hogy 185 ezer van a CRF-ben, tuti nem keveset…

  • Milyen motorról váltottál a CRF-re, és miért?

Az előző motorom egy Suzuki DR-Z 400-as volt, végül a munkám miatt átváltottam erre, a számomra praktikusabb gépre.

  • Mennyit motoroztál eddig a Hondával?

Mielőtt hozzám került, valamivel több, mint 25 ezer kilométer volt az órájában. Én 147 ezer kilométert tettem már bele, de mire elkészül a cikk valószínű, hogy sokkal több lesz benne, mert nap mint nap hatalmas távokat tesz meg a motor.

  • Milyen kiegészítőket, extrákat vásároltál hozzá?

Mivel télen-nyáron használom, szükségét éreztem, hogy kézvédővel javítsak az időjárás-védelmén, illetve kézmelegítő-zsákot is feltettem, amiben fagypont alatt sem fázik a kezem. Ezen felül vettem pár LED-es izzót, ugyanis a hátsó világítás cseréje elég komplikált, és sorra eszi a hagyományos égőket. A LED-et ritkábban kell cserélni – hát ilyen komoly „típushibái” vannak a CRF250L-nek…

Kálmán motorja a kézmelegítő zsákkal, GPS-sel és hátsó dobozzal felszerelve
  • Mit módosítanál rajta az eddigi tapasztalataid alapján?

A nehézkes izzócsere miatt a hátsó lámpaburát mindenképpen áttervezném, illetve egy fénykürt gombot hiányolok a kezelőszervekről. Más kifogásolni valót nem tudok felhozni a közel 150 ezer kilométer tapasztalatai alapján.

  • Milyen hibák jelentkeztek ennyi idő alatt?

A kifejezetten magas, 185 ezres futásteljesítmény dacára csak apróságok fordultak elő. Nemrég megadta magát a kormánycsapágy, cseréltem már (egyszer) vezérműláncot, illetve észrevettem, hogy kicsit elkezdte csipegetni a motorolajat. Durva, mi? A kopóalkatrészeken felül ennyi hiba egy 185 ezret futott 250-esen… Az öregedés egyéb jeleit nem látom rajta, csendesen teszi a dolgát, pedig minden nap sokat fut, attól függetlenül, hogy harminc vagy mínusz tíz fok van kint. Vicces, de tényleg a már említett hátsó lámpa a legkomolyabb problémám vele. Az egyébként is komplikált izzó cseréjét megnehezíti, hogy oda kapja a vizet és a sarat, ezáltal szeret berohadni a csavar – többek között ezért alakítottam át LED-esre.

Meghálálja az odafigyelést: kiégő izzó, cserére szoruló vezérműlánc és elkopott kormánycsapágy róható csak fel a CRF-nek, ami egy feleennyit megtett futármotornak is nagy szó lenne, nemhogy a 185 ezer kilométert látott 250-esnek
  • Összességében mi a véleményed a CRF250L-ről?

Egyszerű: azt kapod, amit látsz. Nyilvánvaló, hogy nincs semmi szélvédelme, a kényelme elfogadható, de nem egy kimondott túramotor, bár korábbi tapasztalataimból merem azt mondani, hogy a kategóriájában még kényelmesnek számít! Az egész motor lényegre törő, gyári felszereltségében minden megvan, ami szükséges, és sincsenek felesleges sallangok rajta. Az ingázás és a terepezés tökélyre csiszolt célszerszáma, amit már 1972 óta tökéletesítenek.

Városi csavargás vagy erdei ösvényen csapatás? A CRF-fel szinte bárhol, bármikor élvezheted a motorozást, és ez nem egyszerű szlogen – valóban így van

Mint említettem, nem egy hosszútávú túramotor, viszont méreteiből adódóan karcsú, könnyen elférsz a kocsisorok között, nyomatékra hangolt blokkjából adódóan pedig fürge, így gyorsan lőhetsz ki a sor elejéről, magad mögött hagyva az autókat. Persze triálozásra nem alkalmas, viszont amire a vevők gyakorlatilag 100%-a használja, a földutak és sokadrendű, kátyús aszfaltutak legyűrésére, na arra egyszerűen nincs jobb! Megfelelő karbantartás mellett 100 km/h körüli tempóval kimegy a világból, miközben nevetségesen keveset fogyaszt – három literrel beéri százanként. Persze ez köszönhető az odafigyelésnek és a gyári intervallumok felülírásának is. A garanciaidő lejárta után önhatalmúlag 5000 kilométerre csökkentettem az olajcsere-periódust (12 ezer volt az eredeti), és Repsol helyett Eneos kenőanyagra váltottam. Ha kérdezik, milyen így 185 ezer után, csak annyit mondok: reggel elindítom, este leállítom – a kettő között pedig hibátlanul teszi a dolgát.

Egész napos használat és az átlagosnál sokkal durvább futásteljesítmény mellett is alacsony a fogyasztás és csekély a karbantartási igény. Ez az ingázók és futárok álma?

Honda CRF250L műszaki adatok:

Hengerűrtartalom: 249,6 cm3

Max. teljesítmény: 24,8 LE/ 8500 ford. /perc.

Max. forgatónyomaték: 22,6 Nm/ 6750 ford. /perc.

Fékrendszer elöl: 256 mm-es szimpla hullámos féktárcsa kétdugattyús féknyereggel

Fékrendszer hátul: 220 mm-es féktárcsa egydugattyús féknyereggel

Gumiabroncs mérete elöl: 3.00-21

Gumiabroncs mérete hátul: 120/80-18M/C (62P)

Tengelytáv: 1445 mm

Hossz: 2195 mm

Menetkész tömeg: 146 kg

Vételár: 1 729 000 Ft

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz