Teszt: BMW F 900 R ötezer kilométer után

Teszt: BMW F 900 R ötezer kilométer után

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt

Már idén januárban kipróbálhattuk a bajorok újdonságát, az F 900 R-t, most pedig azt mutatjuk be, milyen az élet az új BMW nyergében.

 

Péter, a Lost Biker Youtube-csatorna sokat látott túrázója elsők között vett Magyarországon BMW F 900 R-t, így már közel 5000 kilométernyi tapasztalatot szerzett a motorral, amit most meg is oszt veletek.

  • Először is kezdjük az alapoktól: mióta motorozol és miért kötöttél ki éppen az F 900 R mellett?

Csupán 2017 óta van A-s jogosítványom és gyerekkoromban sem motoroztam, így ésszerű volt betartani a jól ismert fokozatosságot. Némi 50-es robogózás után egy Yamaha Majesty 400-zal kezdtem a motorozást, de már az első, hétezer kilométeres szezon után valami motorszerűbbre vágytam, és átültem egy új Honda NC750S DCT-re. Mi tagadás, nem sokat pihent a gép: két szezon alatt 33 ezer (!) kilométert tettünk meg együtt, sommásan úgy mondanám, hogy „kimotoroztam”.

Az a bizonyos „kimotorozott” NC750

Ezért aztán 2019 augusztusában elhatároztam, hogy váltok, de arról fogalmam sem volt, hogy pontosan mire. Még azt sem döntöttem el, hogy maradok-e a csupaszmotoroknál vagy túraenduróra váltok. Mondhatjuk, hogy tudatos választás volt az F 900 R, és az átlagosnál alaposabban körüljártam a témát. Először felállítottam egy szempontrendszert és elkezdtem kipróbálni a kölcsön- és bérmotorokat, hogy kiderüljön, melyik áll legközelebb az elképzeléseimhez. Olyan kérdéseim merültek fel, hogy el tudok-e vezetni egy 250 kg körüli túraendurót, zavar-e majd a magasabb súlypont, milyen lesz a hagyományos váltó a DCT után stb…

Az első találkozás

Sorra megtaláltam a válaszokat, és a tesztek során kialakult egy elég határozott igény, hogy műszakilag és a felszereltségben mit várok el az új motortól. Ez alapján újraalkottam a szempontrendszert, és megvizsgáltam az összes Magyarországon elérhető modellt. Hol az ár nem volt megfelelő, hol a felszereltség, hol pedig a minőség… Így szűkítettem szépen a listámat, és jutottam el az egyetlen jó válaszhoz, a BMW F 900 R-hez.

Megcélzod a szerpentineket, beszúrod háromba, és élvezed a príma felfüggesztést. Élmény a kanyarvadászat az F 900 R-rel (KÉP: a BMW F 900 R januári menetpróbája)

Ekkorra már olyan pontosan tudtam, mit akarok, így kipróbálás nélkül is bátran megrendeltem a motort. Utólag már tudom, hogy jó döntés volt, azt hozta, amit vártam tőle – bejött a számításom. Az egész döntési folyamatról, a szempontokról, a tesztekről, végül pedig az átvétel pillanatáról készítettem is egy átfogó, részletes videót.

  • Milyen tapasztalatokat szereztél az első ötezer kilométer alatt?

Az ismerkedés első ezer kilométere nehezen jött össze, mert a kijárási korlátozás előtt két nappal vehettem át a motort, és felelős emberként betartottam a szabályokat, azaz csak munkába járásra használtam. Mivel ez az időszak tényleg az ismerkedésről szólt, nem is volt baj, hogy fokozatosan nőtt a „terhelés”, beleértve a megtett utak hosszát is. Szépen gyűltek a tapasztalatok, és egy-két bosszantó apróságot leszámítva kifejezetten pozitív kép alakult ki bennem a gépről.

Tavaszi túrán az F 900 R-rel

Az gyorsan kiderült, hogy a minőségérzet a BMW-től megszokott módon magas, egyértelműen a prémiumkategóriába sorolom az új 900-ast. A beszállítók névsora, az alkatrészek kivitelezése és az összeszerelés minősége is jelest érdemel. Minden fontos vezetéssegítő rendszer megtalálható a BMW-n, ráadásul mindegyik úgy működik, hogy segítsen, de ne akadályozzon motorozás közben. Gondolok itt az aktív futóműre, a hattengelyes gyorsulásérzékelőre és giroszkópra, a váltóasszisztensre, a nyomatékhatárolós tengelykapcsolóra (ti.: csúszókuplung) és kipörgésgátlóra, hogy a remekül működő kanyar-ABS-t és a jól ismert menetprogramokat ne is említsem.

Bódis Ricsi is megkergette az F 900 R-t a pályán, és mesélt róla, hogy milyen is az új BMW

Amit leginkább kiemelnék, az a Dynamic ESA, azaz aktív futómű. Elképesztő, hogy mennyivel megengedőbb a rosszabb, hepehupás aszfalton ez a felfüggesztés, mint a hagyományos teleszkóp, illetve központi rugóstag. Kiegészítve a DTC-vel (kipörgésgátló)

hatalmas élmény csapatni vele, mégpedig attól függetlenül, hogy tükörsima aszfalton vagy rosszabb minőségű, sokadrangú utakon járok éppen.

Negatívum a sportosabb üléshelyzetből fakadó hegyesebb térdszög, amit azért szoknom kell, illetve nem túl nagy az üzemanyagtartálya, így muszáj ehhez igazítani a megállókat. A hátsó „sárvédelem” is hagy némi kívánnivalót maga után, de ezek apróságok – együtt tudok élni velük. Természetesen az ezer kilométeres szerviz után nyomban kimentem a Kakucs Ringre és csináltam egy részletes összefoglaló videót a tapasztalataimról.

  • Milyen extrák kerültek fel a motorra?

Mint azt a fenti videóban is kifejtem, egyelőre csak a legszükségesebbeket szereztem be: USB-töltő a telefonomhoz és egy szolid bukókeret. Raktam rá egy tükörszélesítőt is, de másnap leszedtem… Ennek oka, hogy igyekszem a lehető legegyszerűbb, leginkább letisztult formában megtartani. Hiszek a gyári alkatrészekben, és egyelőre ki is elégítik az igényeimet.

Túl az ötezren, jöhet a tízezer kilométeres beszámoló – ha minden a tervek szerint alakul, már augusztusban elérem az ötszámjegyű futásteljesítményt

Tudjátok: inkább a motorozást szeretném élvezni, mint TÜV-számokról és decibelekről vitázni rendőrökkel…

  • Most hány kilométernél jársz, és merre motoroztál a géppel?

A korlátozások feloldása után két nappal már úton is voltam. Csináltam egy 2300 kilométeres, egyhetes túrát körben az országhatár mentén, illetve többször kivittem a BMW-t Kakucsra és a Hungaroringre is. Most közel ötezer kilométernél járok, szépen gyűlnek a tapasztalatok, de szerintem az igazán hiteles képet majd tízezer kilométer után kapok a motorról.

Most úgy tervezem, legkésőbb augusztus végén el is érem a tízezret, s ha tetszett a beszámoló, akkor szívesen megosztom veletek a nyáron gyűjtött tapasztalatokat is. Addig is kövessétek a csatornámat, és iratkozzatok fel, ha nem szeretnétek lemaradni az újabb túrákról és a motorral szerzett élményekről!

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz