Használtmotor – XVII. rész – Kawasaki ZR 750 Zephyr – Stílusteremtő kedvenc

Használtmotor – XVII. rész – Kawasaki ZR 750 Zephyr – Stílusteremtő kedvenc

- Kategória: Kiemelt cikk

A Kawasaki 1990-ben útjára indította a Zephyr családot, melynek tagjai a klasszikus formavilágot képviselték 400, 550, 750 illetve 1100 köbcentis változatban. Most a família legnépszerűbb tagját, a középkategóriás 750-est vesszük górcső alá, amiről nem is gondolnánk, hogy az egyik legkedveltebb retró stílusú négyhengeres idehaza.

 

A legnagyobb darabszámban importált használtmotorok között igazi kakukktojásnak számít a 750-es Zephyr, hiszen nem látjuk tömegével az utakon, mégis olyan népszerű gépeket előzött meg az eladási listán, mint például a Yamaha FZ1 és FJR1300, a Honda Varadero vagy éppen a Suzuki Bandit 1200 és 1250. Észrevétlen, szürke eminenciás, amiből többet vesznek Magyarországon, mint Banditból és FJR-ből? Ezt érdemes alaposabban megismernünk…


Formatevének alapjait minden kétséget kizáróan a ’70-es évek elején gyártott Z1-es adta – egy laikus számára tán fel sem tűnik a különbség

Milyen technika található a Kawasaki ZR 750 Zephyrben?

738 köbcentis, levegő- és olajhűtéses, soros, négyhengeres erőforrással dohog a Kawában, mely DOHC-vezérléssel és hengerenként két szeleppel 72 lóerős csúcsteljesítményre képes 9500-as fordulatszámnál. Mindehhez négy darab Keihin karburátor szolgáltatja a benzin-levegő keveréket egy 17 literes üzemanyagtartályból. 201 kilogrammos száraztömege olajjal, benzinnel és pilótával együtt máris alulról veri a három mázsát, így a megfelelő fékhatásról elöl 300 mm-es dupla tárcsával és kétdugattyús féknyereggel, míg hátul 240 mm-es tárcsával és szintén kétdugattyús féknyereggel igyekeztek gondoskodni a fejlesztők, persze mára ez nem igazán hívható féknek, inkább csak lassítóberendezés korunk Brembo Stylemái mellett.

Egyértelmű, hogy nem a körrekordok felállítására született… Azért előre 120/70-17-es, míg hátulra 150/70-17-es gumikat kapott, ami egyáltalán nem hat virslinek

Stílusának megfelelően, dupla acél bölcsővázat kapott, előre hagyományos beépítésű, 41 mm csúszószár-átmérőjű teleszkópokat 140 mm hosszú rugóúttal. Ezzel szemben hátra klasszikus, kétoldalon elhelyezett rugóstagokat szereltek fel, amelyek 115 mm-es úton próbálják csillapítani a zártszelvény jellegű lengővilla mozgását.

Modelltörténet – Kawasaki ZR 750 Zephyr

1990 – Kiadják a ZR 750 Zephyrt, ami a Z1 stílusjegyeit örökölte

1996 – Fűzöttküllős kerekekkel és némileg több krómozott alkatrésszel kigurul az RS változat, ezenfelül egy Classic elnevezésű modell is elérhető válik. Utóbbi Z1-fényezést visel, csak hogy még egyértelműbb legyen a rokonság…

1999 – Csak Japánban forgalmazzák tovább a ZR-t, megszüntetik az amerikai és európai piacokra exportálását.

Típushibák – Kawasaki ZR 750 Zephyr

Harminc éves konstrukció révén már nemcsak a szériában előforduló hibákkal kell számolni, ha ilyet vásárolunk, hanem a korából és hanyag előző gazdáiból fakadó elhasználódással is. Amennyiben nem ugrunk fejest az első használt darab megtekintése után, aminek kérdéses volt a karbantartása, akkor esélyünk lesz olyan tulajdonos keze alól vásárolni, aki valóban vigyázott rá. A ZR 750-nél – főleg a kora miatt – előforduló jelenség a karburátorok tömítetlensége, a szívócsonkok repedéséből származó falslevegőszívás és az önindító rakoncátlankodása. Persze a sokat látott daraboknál már számolni kell a kerékcsapágyak és vezérmű-lánc cseréjével, a teleszkópok felújításával és az elektromos rendszer átnézésével is. Mindez – miként említettem – attól függ, hogy az előző gazdája egy műértő volt és becsületesen karbantartotta, vagy csak hozzákerült valamilyen okból kifolyólag, és nem megjavította, csak „életben tartotta” a gépet, márpedig a kettő között néha szakadéknyi a különbség.

Amennyiben szeretnéd a típus minden csínját-bínját megtudni, akkor látogass el a következő linkre, ahol a fanatikusok fórumoznak egymással: Zephyr Zone, a ZR-rajongók klubja.

Mennyibe kerül a Kawasaki ZR 750 Zephyr?

Habár a modellsorozaton belül a legnépszerűbb típusról van szó, az internetet böngészve kevés eladó 750-essel találkozni idehaza. Félórás keresgélés alatt mindössze öt eladót találtam a hazai hirdetőoldalakon, ezek vételára 630 és 650 ezer forint között mozgott, míg német oldalakon szinte hemzseg a típus, és meglepő mód nem szégyellik elkérni érte a forintra átszámítva hétjegyű összegeket sem.

A Kawasaki ZR 750 Zephyr riválisai:

Fontos szem előtt tartani, hogy mit is szeretnél ebben az árkategóriában. Egy szebb példány árából már fiatalabb technikákból is válogathatsz, viszont ha kimondottan a ’90-es években keresgélsz, akkor a konkurens gyártóknál az alábbi kortárs-modellek jöhetnek szóba:

– Yamaha XJ600 N – 520 ezer forinttól

– Suzuki VX 800 – 550 ezer forinttól

– Honda CB750 – 580 ezer forinttól

Mennyibe kerül az alkatrész a Zephyr 750-hez?

Cikkünk végére összegyűjtöttük nektek a típushoz legkeresettebb alkatrészeket. Habár kultusz motorról lévén szó, ezek az alkatrész árak annyira nem is vészesek, mint azt az ember gondolná.

Olajszűrő: 1190 Ft

Légszűrő: 4280 Ft

Első fékbetét 6900 Ft-tól

Hátsó fékbetét: 6550 Ft-tól

Láncszett: 31 500 Ft

Akkumulátor: 13 390 Ft

Kuplungbowden: 8500 Ft

KM spirál: 2300 Ft

Japán vezérműlánc: 25 580 Ft

Fékkar: 3400 Ft

Kuplkungkar: 2200Ft

A használtmotor-rovat támogatója a Motoralkatresz.eu

Előttem az utódom – a Kawasaki Zephyr ZR750 utódja napjainkban

Amennyiben többet is rá tudsz szánni kétkerekű vásárlásra, érdemes rápillantani a ZR 750 unokájára, a Z900RS-re, mely 2017-ben gurult le a szalagról. Az RS a Retro Sport megnevezést takarja, és a Z900-as alapjaira terveztek, úgyhogy nem volt nehéz kinézetében ízléses, teljesítményében pedig izgalmas kétkerekűt varázsolni. Természetesen a retró hatást keltő formavilágba belepakoltak olyan finomságokat, mint a húzó- és nyomófokozatban is állítható, fordított beépítésű teleszkópok, és a hátsó, kétkarú alumínium lengővillához himbarendszerrel rögzített központi rugóstag állítható rugó-előfeszítéssel és húzócsillapítással. Továbbá a mai elvárásoknak megfelelően ABS-szel és kipörgésgátlóval is ellátták az RS-t, hogy a kezdők is könnyen elbánjanak az igencsak izmos nakeddel.

Igazi újkori retró gép, mely kifejezetten igazán ízléses lett. 2019-ben kilenc új Z900RS talált gazdára idehaza

Műszaki adatok – Kawasaki ZR 750 Zephyr

Hengerűrtartalom: 738 cm3

Max. teljesítmény: 72 LE (53 kW)

Max. forgatónyomaték: 59 Nm/ 7500 rpm

Fékrendszer (elöl): Dupla, 300 mm-es tárcsa, kétdugattyús féknyereggel

Fékrendszer (hátul): Szimpla, 240 mm-es féktárcsa, kétdugattyús féknyereggel

Gumiabroncs mérete (elöl): 120/70/17 (58H)

Gumiabroncs mérete (hátul): 150/70/17 (69H)

Tengelytáv: 1455 mm

Hossz: 2105 mm

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz