Élet 100 ezer kilométer felett – III. rész – Péter és a Simson S51

Élet 100 ezer kilométer felett – III. rész – Péter és a Simson S51

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt

Új sorozatunkban sokat futott motorok tulajdonosaival beszélgetünk, hogy megtudjuk: milyen is az élet százezer kilométer felett? A harmadik részben – leírni is fura – egy világjáró Simson S51-ről lesz szó, melyről tulajdonosa, Elek Péter mesél nekünk.

 

Habár az elképzelhetetlenség határát súrolja, hogy valaki ne ismerje a Simson márkát, de tartjuk magunkat a bevett felvezetéshez, és röviden ismertetjük a típust azok kedvéért, akik mégsem hallottak volna a keleti blokk „csodájáról”.

A Simson negyven éve csak megy, és népszerűbb, mint valaha

A Simson köztudottan az a gép, melynek fenntartási költsége és szervizigénye viccesen alacsony, szinte bárhol, bármivel megjavítható, ráadásul amíg van kőolaj a Földön, vígan pöfög az idők végezetéig.

Jól áll neki a zöld – mindkét értelemben…

A cikkben szereplő S51 modell 1980-ban mutatkozott be az S50 továbbfejlesztett utódjaként, és a legnagyobb darabszámban eladott példánya lett a Suhlban működő gyárnak. Jelentős különbséget a blokk belsejében találunk az előddel összevetve: többek között módosítottak a váltón, így három, majd később négy fokozat továbbította az erőt a hátsó gumira, áttervezték a főtengelycsapágyak kenését, illetve a kuplung tányérrugót kapott, aminek hála kevésbé volt hajlamos a megcsúszásra. Eleinte 6V-os rendszerrel, majd 12V-os tirisztoros gyújtással készült a klasszikus S51.

S51-esek
S51-esek különböző színekben pompáznak a bükkábrányi túrán

Rengeteg Simsont „reszeltek” fel, hogy komolyabb teljesítményt nyújtson, persze ezt – mint minden mást – csak hozzáértéssel lehetett, különben pillanatok alatt megadta magát a főtengely vagy megragadt a dugattyú. Az világhálón temérdek leírás található a folyadékhűtésű átirat megépítésétől a teljesítménynövelésen át a fékrendszer fejlesztéséig, szóval tényleg csak a tehetség és a pénztárca szab határt a fejlődésnek. Segédmotorként olcsó közlekedési formának számít, egyúttal remek kezdőmotor tinédzserkorban, amennyiben váltós gépre vágynak a fiatalok. Sajnos mára kevés gyári állapotú maradt meg, ugyanis rengeteget átalakítottak vagy kivittek Németországba, ahol több ezer euróért cserélnek gazdát az igazán megkímélt példányok.

Tudtad? A Schwalbék és Simsonok olyan népszerűek Németországban, hogy gyakorlatilag bármelyik új kezdőmotort megkaphatod egy korosabb Szimó árából. Jelenleg is hirdetnek egy 7500 eurós (!) S50B-t, míg az igazán patika állapotú S51-ek ára négy- és ötezer euró között mozog.

Ha mégis egy gyári állapotúra fáj a fogunk, akkor úgy kell kalkulálni, hogy valahol 200 ezer forint környékétől indul egy S51-B, hacsak valahol Mátra alján, falu szélén nincs a fészerben egy, amit annak idején tápos zsák cipelésére használtak, és nem túl drágán meg lehet kaparintani Pista bácsitól.

Bőrruha csontprotektorral… Olyat gyorsul a Szimó, hogy komolyabb motorokat is odaverne nyolcadmérföldön

 Interjú a tulajdonossal: Elek Péter – Simson S51 B1-3 1987

Péter számára a motorozás nem a lóerőről és a köbcentiről szól, hanem a valódi élmények megéléséről. Sokan azt gondolhatják most, hogy biztos nem engedheti meg a nagyobb gépet magának, amit cáfol az az a tény, hogy literes sportmotorja is volt a Simson mellett. Mégis az ötvenes masinával jutott el olyan helyekre, melyeket jó néhányan nagymotorral is kihagynak a távolság vagy a rossz minőségű utak miatt. Péter egyike azon motorosoknak, akik valóban az utazás szeretetéért és az élmények megéléséért indul útnak – számára mellékes, hogy közben nem mehet kétszázzal az autópályán és egykerekezni sem fog, hogy legyen mivel like-ot gyűjtenie…

Fel a kezekkel: ki indulna el egy veterán ötvenessel a Hochtorra?

– Beszéljünk a motorodról! Mennyi kilométer van benne, milyen hibák jelentkeztek és milyen javításokat végeztél rajta?

– Jelenleg 115 840 kilométer (!) van a lassan 35 éves Szimóban. Mivel az egész technika nagyon egyszerű, elég, ha megfelelően karbantartod, és akkor nincs baja. Amire tanácsos odafigyelni, az a megszakító 2-3 ezer kilométerenkénti kenése és a lánc olajozása – ez alapvető. A bowdenek és óraspirálok kenését évente ajánlatos elvégezni, ezen felül érdemes a kipufogót 30-40 ezer kilométerenként alaposan kitakarítani a lerakódott olaj miatt, szóval semmi olyan, amit ne lehetne otthon elvégezni.

S51 Horvátország
Horvátország – háttérben a Viking Star, míg elöl a Simson Star (Tudom, S51, de értitek, ugye?)

– Milyen motorról váltottál a Simsonra?

– Körülbelül egy évig hajtottam egy Jawa Mustangot, utána két évig Simsont. Újabb egy évig motoroztam egy ETZ150-nel, majd kis kihagyást követően újra nyeregbe szálltam (ETZ125), és hét éven át húztam a szarvát, míg 2003-ban le nem cseréltem egy Yamaha YZF1000R Thunderace-re. A literes vas hat évig szolgált hűen, és csak azért adtam el, mert elővettem a vidéken tárolt S51-est, és egyre többet kezdtem el használni hosszú túrákra – így már nem láttam értelmét mellette a literes sportgépnek. Egyébként 2005 óta gyűjtöm a Simsonokat, mára 11 tagú a kollekcióm.

– Miként sikerült ennyi kilométert belecsavarnod a motorba?

– Rengeteget megyek vele a mindennapokban és túrákon egyaránt, tulajdonképpen ezzel közlekedem és utazom is.

S51 mérőpadon
2019. február – 108 800 megtett kilométer után 3,4 lóerőt és 64 km/h-t tudott a mérőpadon úgy, hogy a megszakító épp nem volt tökéletes

– Mi volt a leghosszabb kalandod a motorral?

– A 2019-es horvátországi kalandom, ahol egészen Zadarig mentem le, majd onnan természetesen a saját lábán haza is jöttem. Itt mutattam meg a pálmafákat először a Simsonnak.

– Mi volt a leghosszabb etapod egy nap alatt?

– 554 kilométert tettem meg Crikvenicától Budapestig.

– Miért ezt a típust választottad?

– Egyszerűen szeretem ezt a technikát. Lenyűgöz, hogy egyszerűsége dacára – vagy épen azért – mennyire megbízható.

– Végeztél valamilyen átalakítást a motoron?

– Az égvilágon semmit, teljesen gyári maradt a gép, és így is alkalmas a túrázásra.

Peti nem hagyta ki Európa egyik leghíresebb hágóját, a Grossglocknert sem. Aki járt már ott, pontosan tudja, milyen kihívás az utolsó emelkedő a háromlovas Simsonnak…

– Miként alakul a Simson üzemanyag-fogyasztása ilyen rendhagyó körülmények között?

– 40-45-nél gyorsabban nem használom, maximum dombon lefelé a megyek vele ötvennel. Ezt azzal hálálja meg, hogy szinte benzinpárával is elpöfög, 1,7 literrel beéri száz kilométerenként, így kifejezetten ritkán kell tankolnom.

– Milyen motorolajat töltesz bele és milyen időközönként cseréled?

– Lényegében mindegy milyen, csak ne hajtóműolaj kerüljön bele. „Rendes”, hagyományos kenőanyagot, azaz 10W-40-es motorolajat kell beletölteni, jómagam Valvoline 10W-40-et használom, és szezon előtt minden évben lecserélem.

– Melyik abroncs vált be a legjobban? Mennyit futott el, illetve újat vagy használtat veszel rá?

– Természetesen csak újat veszek. Eredetileg Pneumant K30-cal szerelték fel ezt az évjáratot, úgyhogy jómagam is ezt használom. Pontosabban egy kis változás mégis volt, mert napjainkban már Heidenau gyártja a K30-at.

S51
Ausztria, Villach

– Milyen negatívumot tudnál felhozni a típus kapcsán?

– A kipufogókönyök tartóbilincsére oda kell figyelni, mert hajlamos lelazulni. Emellett a 6V-os elektromos rendszer sem tartozik a legjobbak közé, de ezen nincs is semmi meglepő – negyven éve egyszerűen ez volt a szint az NDK-ban. Viszont ezeket leszámítva elnyűhetetlen, ha odafigyel rá az ember, mást nem is tudnék felhozni.

– Milyen előnyeit látod annak, hogy többnyire motorral közlekedsz autó helyett?

– Egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb közlekedési forma. A gyorsaság nézőpont kérdése, tudniillik városban valóban rugalmas, fürge és sok időt spórol, de egy ötszáz kilométeres túra már más tészta a 40-45-ös utazótempó miatt.

– Mire cseréled le, ha egyszer arra kerül sor, és miért?

– Szó sem lehet lecserélésről – a szívemhez nőtt, tehát marad!

– Végezetül kinek ajánlanád ezt a motortípust?

Mát túl van a százezren, de bármikor készen áll újabb százra – gondos kezekben elpusztíthatatlan a jó öreg Simson

Ilyen kismotort az vesz leginkább, akinek fiatalkori emléke fűződik a márkához… Minden egyes részlete, formája, sőt még a kipufogófüst illata is maga a tömény nosztalgia. Habár mostani fiatalok is keresik a Simsonokat, azt gondolván, hogy olcsó, de mára igencsak felment az áruk. Esetleg azoknak ajánlom, akik megbízható, váltós kismotort keresnek, mert ilyen célra egyszerűen tökéletes.

A használtmotor-rovat támogatója a Motoralkatresz.eu, a minőségi alkatrészek forrása

Kedves Olvasók! Ti hogy álltok a kilométerekkel? Amennyiben legalább 100 ezer kilométert mentetek a motorjaitokkal, osszátok meg velünk, mi pedig bemutatjuk a motorozás „hosszútávfutóit” olvasóinknak! Köszönjük!

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz