Áldatlan állapotban

Áldatlan állapotban

- Kategória: Kiemelt cikk, Vélemény
7

Valljuk be, a technikai sportok itthon nem örvendenek nagy népszerűségnek a kívülállók szemében, amatőr szinten legalábbis biztosan nem. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a törvényhozás szőnyeg alá söpri a sport kapcsán felmerült problémákat, ezzel is erősítve az ellentéteket. A terepmotorozás hazánkban, 2010-ben.

Mielőtt belevágnánk, tisztázni kell pár alapfogalmat, melyet gyakran az aktív résztvevők is tévesen ismernek.

– közút: sokunk még úgy vizsgázott le különböző járműkategóriákból, hogy minden közút, ami műút és nincs elkerítve a közforgalom elől. Mára ez megváltozott: minden út közút, ami jármű- és/vagy gyalogosközlekedésre alkalmas, és nem magánterület. (magánterület esetén is közútnak minősül, ha nem jelzik fizikailag, hogy közforgalom elől elzárt területről van szó.) Tehát a két falu közötti földúton sem motorozhatunk akármivel, még ha ez elsőre hihetetlenül is hangzik.

Egyszerű földút, mégsem hajthatunk rá forgalmi engedély, jogosítvány és kötelező biztosítás nélkül. (foto: motorostura.hu)

Alapvető probléma, hogy itthon már akár százezer forintért beszerezhetünk egy le nem vizsgáztatható terepmotort, amivel – sokak szerint – nincs is egyéb teendőnk, ha csak földutakon akarjuk használni. Erős tévedésben vannak akik ezt gondolják, ugyanis a fenti, közútról szóló KRESZ paragrafus (1/1a) értelmében MINDEN olyan közlekedésre alkalmas területen, ami nyitva áll előttünk, ugyanolyan feltételekkel vehetünk részt, mintha egy főúton haladnánk éppen.

További probléma, hogy az erdőtörvényt – és így a természetben közlekedés feltételeit – szinte senki nem ismeri a járművezetők közül, és csakúgy mint az országutakon, a törvény nem ismerete itt sem ment fel a felelősség alól minket.

A terjedelmes iromány – számunkra – legfontosabb része, hogy a kiépített utakról tilos letérni, az erdőn átvezető utakon azonban – továbbra is műszaki vizsga és egyebek meglétével – szabadon motorozhatunk mindaddig, míg az úton egyértelműen (táblával és/vagy sorompóval) nem jelzik a behajtási tilalmat.

A behajtani tilos ugyanazt jelenti, mint a belváros utcáin: járművel nincs keresnivalód a táblán túl. (micsoda véletlen: ezen a helyen az erdészház fizetővendégeire nem vonatkozik a tiltás… nesze természetvédelem)

Nem a KRESZ hatálya alá tartozik, mégis tiltást jelent a járművezető számára, ha kiemelt természetvédelmi területre téved: hazánk tíz nemzeti parkjának igazgatósága egyértelműen rendelkezik arról, hogy a területek mely részét, és milyen módon látogathatjuk – legyen az egy átvezető műút, vagy egy gyalog is csak engedéllyel felfedezhető rész akár.

Innen egy métert se tovább! Ha “belépés csak engedéllyel” felirat áll alatta, akkor gyalog sem

Jöjjenek az ellenérvek – főleg – motoros oldalakról szemezgetve:

“Miért minket b..tatnak, amikor a falopások és a tömeges szemetelések sokkal több kárt okoznak az erdőben, mint az a pár motor?” – egyrészt igazuk van, hiszen valóban több kárt okoznak a gepida mozgalmak az erdőkben, mint a krosszmotorok. De azt látnunk kell, hogy ha valahol tömegesen késelik meg az embereket, attól mi még nem állhatunk neki szabadon leütni a járókelőket, csak mert a késelők “sokkal több kárt okoznak.” Mindkettő szabálytalan, mindkettőt fel kell számolni. Nem vagyok álszent, én is megőrülök amikor a Superduke nyergében falom a kanyarokat, de az adrenalintól függetlenül észnél kell lennünk, amikor nyeregbe ülünk.

“Kifizettem a motort, nehogymár megmondja a büdös paraszt, hogy kinn a semmi közepén merre motorozzak!” – De igen, megmondja. Nincs már olyan, hogy senkié, olyan van, hogy megbízott kezelője egy területnek, esetleg önálló tulajdonosa. Bármennyire is sarkított a hasonlat, Te sem örülnél, ha minden vasárnap reggel arra ébrednél, hogy valaki a kertedben motorozik… a szántóföldek, erdők ugyanúgy valakinek a tulajdonát jelentik, még ha nincs is kerítés, mely a papucsállatkáknak is egyértelművé teszi, hogy nincs bent keresnivalójuk.

“…és honnan tudnám, hogy az ott éppen egy védett akármi?” – Onnan, hogy egyelőre Te mész oda motorozni, és nem a terület jön hozzád. Tájékozódj, ismerd meg a kötelességeidet, és csak utána a jogaid. A Hungaroringre sem mész fel motorozni, csak mert nem tudtad, hogy az nem az M3-as mogyoródi bekötőútja… egyszerűen utánanézel előtte. Más kérdés, hogy pár éve még a KNP volt az egyetlen, aki ingyenesen letölthető, részletes térképpel segítette a tájékozódást ebben a témában…

“nem gondolod, hogy megállok mindenféle terepruhásnak az erdőben?” – az említett terepruhás az adott esetben a Természetvédelmi Őrszolgálat embere volt. Róla tudni kell(ene), hogy joga van igazoltatni, ugyanis az Őrszolgálat – csakúgy mint a rendőrség – fegyveres csoportként működik, és nagyon nem érdemes elmenekülni előlük. Gyakorlatilag ugyanaz a kategória, mintha a yardot próbálnád meg kicselezni és meglépni előle.

Akkor nem is motorozhatok, hiába vettem meg a gépet?

De igen, motorozhatsz. Minden műúton, egyszerű földúton és az összes erdei átvezető úton is, ahol nincs tiltva a jármű használata, jogosítvány, műszaki vizsga és kötelező biztosítás befizetése mellett szabadon csapathatsz, természetesen csak bukósisakban, de remélem ezt mondani sem kell.

A vizsgával nem rendelkező gépek számára ott vannak a krosszpályák, melyek legtöbbször jelképes összegekért várják a sportolni vágyókat. Ha jobban megnézzünk a vásárolt motort, a lámpák hiánya és a hangosan üvöltő kipufogó eleve ilyen használatra “kárhoztatta” gépünket, anno a gyárban szándékosan nem gondoskodtak a közúti felhasználás műszaki hátteréről.

És ha egy igazán szép helyet akarok meglátogatni?

Ez továbbra sem Amerika, ahol az enyhén túlsúlyos állampolgár a vízeséstől egy méterre száll ki a klimatizált SUV-ból. Vannak gyalogtúra útvonalak, és bármilyen hihetetlen – nekem is az volt elsőre – ezek is élvezetet nyújtanak, sőt: magát a természetet közelségét így lehet igazán élvezni. Persze, példálozhatunk a tengerentúli megoldással, ahol még a nemzeti parkok területén is kijelölnek egy-egy komoly kiterjedésű átmenő utat, ahol kedvünkre motorozhatunk. Magyarországon is ez lenne a célravezető, hiszen ha rendelkezésemre áll egy ötven, vagy száz kilométer hosszú terepszakasz a Mátrában, akkor csak a törvényszegés kedvéért nem fogok letérni róla – de itthon egyelőre a teljes tiltást preferálják, lelkük rajta.

Terepmotorozásra kijelölt út a Sierra National Forest (USA) területén (foto: motorostura.hu)

Addig is, míg a hazai helyzet megoldódik, a netre feltöltött videók alapján “szocializálódik” a (jellemzően) fiatal motoros réteg, így a patakban átkelést és a szűz hegyoldalak felszántását tekintik “cool” viselkedésformának. A tendencia nem változik, olcsó krosszgép mindig akad, és a Mecsekben elkobzott motorok, ill. a kiszabott többszázezeres büntetések sem alkalmasak arra, hogy ezt megváltoztassák.

Végül pár szó a kedves törvényalkotóknak és alkalmazóknak: ha a kutyát öt évig engedtem a kanapén aludni, akkor egyik napról a másikra nem fogja megérteni, hogy most miért csapkodom szíjjal ugyanezért. Ha az elmúlt évtizedekben felnőtt egy (két) nemzedék úgy, hogy a földúton lehet a gyereket vezetni tanítani, és sisak nélkül motorozni (hiszen ott nem érvényesek a szabályok) akkor most, a tájékoztatás teljes mellőzésével nem fogják tudni átnevelni őket az “új rendre”. Csókolom a kezüket, ez már nem a hatvanas évek: a hosszú hajat nem vágjuk le államilag, és a teljes tiltás mint olyan, lassan eltűnik a használható megoldások közül, mert Sztálin elvtárs halott ugye.

Onkentes Quad Azonosito
A követendő példa: a Quadosok már évek óta saját rendszerben azonosítják és rögzítik az itthon nem rendszámozható quadokat Aki ilyet visel, biztosan nem követ el szabálytalanságot, hiszen az adatbázisból bármikor visszakereshető az elkövető - ha Te is csatlakoznál hozzájuk, KATT a képre!

Addig is, míg ezek a sorok elérnek a nikotintól sárgult függönyök mögé, azokba a bizonyos irodákba, legyünk mi magunk azok, akik tudatos közlekedéssel hívjuk fel a figyelmet arra, hogy megérett a motorostársadalom a változásra és megszolgálta a tengerentúli megoldások bevezetését.