Kínai robogó? Miért ne?

Kínai robogó? Miért ne?

- Kategória: Cikkek, Kiemelt cikk, Teszt
1

Százötvenezer forint. Hétvégére bőséges költőpénz, egy motorostúrára pont elég,  motort venni igencsak szegényes keret. Pedig lám, kijön egy vagány robogó ennyiből…

Kinai robogo_Orosz emlekmu

Vasárnap hajnal, reggel hat óra. Mínusz hét fok.  Minden érzékszervem tiltakozik a hideg ellen, ahogy az Opel ablakáról kaparom jégvirágot. Nincs mese, menni kell, kilencre beszéltük meg a találkozót.

Vegyes érzésekkel közelítem meg a bő tízfokos pincében pihenő motort. Kínai, bár erről inkább a röhejesen olcsó alkatrész-háttér ugrik be, nem a feltétlenül silány minőség. Három éves, tizenkétezer kilométerrel – ha valami, akkor ez biztosan nincs visszatekerve, sokan az ezres sportgéppel nem mennek ennyit három szezon alatt.

Kinai robogo szazezerbol? Igen!
Ha innen nézem, szinte ötvenes… nagy a kísértés.

Jól indul a motor, majd az automata szívató kicsit bizonytalankodik, ahogy a blokk beleharap a fagyos levegőbe. Szokásos kínai tulajdonság, 150-es quadunk – melyet hasonló erőforrás hajt – szintén gyengélkedik az első másodpercekben.

Végül életre kel, és ahogy a nap kisüt, úgy lesznek egyre nyilvánvalóbbak a motor hiányosságai is: leverődések, hiányzó műanyag fülek, és hasonló apróságok, de semmi műszaki anomália. Szóval ez az: hogy mi is? Ja, hogy erről megfeledkeztem:

Kinai robogo
Nem leharcolt, nem öreg, nem gyenge, nem drága…. És nem japán.

RIEJIU MEIDUO 125

A spórolás átka: ha több pénzből veszel motort, annak a nevét ki is tudod mondani, amikor a cimborák rákérdeznek. Ezt egyszerűen csak “gyösz”-nek hívod, az legalább egy szótag. És a riejiumeiduoval ellentétben abban van valami kedves. Mert maga a motor igenis kedves és szerethető jószág.

Kinai motor
A műszerezettség teljes, a 10 900-as kilométer állás őszinte

125-ös robogó, mint jelenség

A robogó már eleve nyolcadliteres négyütemű sémára épült, ez az ötven köbcentis hülyeség csak vadhajtás – jut eszembe azonnal, ahogy elindulok a csendes motorral. A rajtnál van egy kis bizonytalanság – itt egy kicsi 2T robesz le is nyomná – de tízes tempótól már lineárisan húz, alig forog, és mindig érzed a nyomatékot, vagyis nyugodtan vágsz neki a gyorsításnak vagy akár előzésnek. Kényelmes, nyolcvanig elfogadható szélvédelmű és alig eszik, miközben a 12 coll átmérőjű kerekek némi biztonságérzetet nyújtanak a sablon tízes felnik nyújtotta billegés után. Lássuk hát, miből nyeri az olcsó járgány ezt a magabiztosságot és erőt:

Vettem nyolc lovat Kínából

A hirdetési oldalakon mások által 14 lóerősnek hirdetett motorról rövid keresgélés után kiderül, hogy a valódi teljesítménye nyolc lóerő (6.0 kw / 7ooo 1/min) körül lehet, és a nyomatékadat sem veszedelmes, alig hat Nm ötezres fordulatnál.

Kinai robogo motorblokk
A pajta, ahol a nyolctagú ménes lakik. Nem éppen musztángok, de kevés zabbal beérik…

A csekély önsúly és a jól kigondolt CVT automata-váltó jól ellensúlyozza a szerény potenciált: a gyorsulásra és a végsebességre nem lehet panaszunk. A forgalom tempóját nem felvesszük, hanem diktáljuk, és a kétütemű szörnyetegekről ismert ordítás is elmarad – hatvanas tempónál alig hallhatóan suhanunk, miközben nem egész két deci benzint emésztünk fel tíz kilométerenként.  Igazán jutányos.

Rugózok az úthibákon

Hátul dupla rugóstag, állítási lehetőség nélkül. Na igen, ez a hetvenes évek végének színvonala, és egyébként is bőven elég lett volna az egyik oldalra valami rugózó- és csillapítóelem, de Kínában (és a papírjai szerint Németországban is) rendszámmal kínálják ezt a gépet, így a terhelhetősége több mint másfél mázsa, ehhez pedig igenis kell a kettős rugózás. Elöl hagyományos teleszkóp végzi a dolgát – és valóban végzi – a lassulásról az első keréken szimpla tárcsafék, hátul dobfék gondoskodik.

Kinai robogo rugostag
Egy személyre kicsit kemény, kettővel pedig – egyelőre – nem használhatjuk

Az ABS-es nagymotorról átülve nyúlós és kelletlen érzést kelt mindkettő, de együtt éppen elegendőek a 110 kilogrammos robesz megfékezéséhez. A fékbetétek és fékpofák – a jelek szerint – jó állapotúak, így a gyengeségről egyértelműen az alulméretezett szerkezet tehet. A 12 collos felniken 120-as illetve 130-as gumik feszülnek, 12 000 kilométer után sem látszik kopás rajtuk, biztosan nem is tapadnak, ha ennyire tartósak. Szörnyű kimondani ezeket az számokat: a 750-es Kawasakim hátsó gumija is 130-as volt, gyárilag… Így múlik el a világ dicsősége.

Kinai robogo tarcsafek
Nagymotor után pépes, de saját kategóriájában pont megfelelő erejű darab. A tárcsának nincs válla 11 000 kilométer után

Home, sweet home

Mellesleg eladó a vas, aki rákívánna, 150-ért viheti – látva a kínai gépek utángyártott cuccainak szárait, csak a blokk, gyújtással és karbival többe kerülne, ha alkatrészként szeretnénk megvenni… Akit érdekel, a tulajdonos szívesen áll rendelkezésére a 0670342-1112-es telefonszámon.