Szétszedtem, összeraktam…

Szétszedtem, összeraktam…

- Kategória: Karbantartás, Kiemelt cikk
18

Kicsit koszos, kicsit zörög, lassan cserélni kéne már – ugye mindannyian ismerjük a motor szezon végi állapotát, amikor egy-egy apró hiba már elő-előfordul a vason? Nos, ezek az “apróságok” néha nagyobb galibát okozhatnak, mint gondolnánk.

&rash barátunk atomjaira bontotta Kawasaki ZZR 400 motorját, és alkatrész-témakörökre bontva mutatja be, hogy mivel mi történik a hosszú szezon alatt.

Az egész úgy kezdődött, hogy betoltam a folyosóra, mert a garázsban rendkívül hideg volt, lehetetlenné téve a szerelést, azonban a felmelegedést már összerakott motorral akartam üdvözölni.  A motor maga elég koszos volt, kívül persze tiszta, azonban az idomok alatt masszív por, néhol olajos sárréteget találtam.

Kawasaki zzr 400 engine
Rozsdásodó kipufogó, koszos blokk – volt mit takaritani

Kawasaki zzr 400 600 műszerfal
A műszerfal több meglepetést tartogatott mint gondoltam, érdekes volt megismerni az egyes alkatrészek működését

Műszerfal: Puszta kíváncsiságból darabokra bontottam, így megismerhettem az egyes alkatrészeket részletesebben. Az összes megtett kilométert nem pörgettem vissza a szokással ellentétben. Továbbá megállapítottam, hogy a műszerfal elbírja a súlyomat, ha rálépek…

Idomok: Használat közben, illetve korábban keletkeztek repedések, letört tartó fülek, ezek hegesztve lettek.

kawasaki zzr 400 600 kábelkorbács
Kábelkorbács kiterítve. Aznap körömlakk lemosó szagban úsztam, más nem akarta levinni a nyúlós ragasztót.

Kábelkorbács: A csatlakozók rendkívül porosak voltak, főleg a tank alatti részen, a hűtő mögött. Ezeket kontakt-tisztítóval kimostam. Néhol rongálódott kapcsolóval szembesültem, a generátor csatlakozója össze volt olvadva, valamint a fényszóróé is, ezeket kicseréltem. Meghámoztam a teljes kábelkígyót, a ragacsot körömlakklemosóval lepucoltam, egy hatalmas kartonlapra kiterítettem. Térképet csináltam belőle, mindent beazonosítottam, majd az egészet átnéztem szálanként centiméterről centiméterre haladva, sérülés után kutatva, amit pedig kellett, kicseréltem.  Végezetül újra bandázsoztam vászonszigetelő szalaggal.

Gyújtáskábel: Az összes kábelt kicseréltem szilikonos gyújtáskábelre.

kawasaki zzr 400 600 kuplung kapcsoló clutch
A kuplung kapcsoló koszosan…

kawasaki zzr 400 600 kuplung kapcsoló clutch
… majd megtisztítva

Kormánykapcsolók: Mindkét oldali kapcsolót szétszedtem darabokra. Az évek során felhalmozódott az út porát kontakt-tisztítóval eltakarítottam. Közben ismerkedtem a technikával. volt részem többek között szétugró kapcsolóban is, de megtaláltam minden egyes darabját.

kawasaki zzr 400 600 gyújtás kapcsoló, ignition switch
Az akadozó gyújtáskapcsoló. Gyárilag olyan csavarokkal rakják össze, amik feje bizonyos nyomaték nagyságára meg húzás után leszakad. Eltávolításához megpontoztam a csavarfejet, majd óvatosan lefúrtam, ezek után a bent maradt csonk kézzel kitekerhető

Gyújtáskapcsoló: A zár akadozott, nehézkes volt a kulcsot elfordítani, kopottsága végett eljött a felújítás ideje. A rögzítő csavarok leszakadós fejűek, ezért azokat lefúrtam. A szerkezetet darabokra szedtem, kitakarítottam, majd elvittem zárashoz, aki elvégezte a szükséges műveletet, így most újra simán és pontosan kapcsolható. A gyújtáskapcsolóval rögzíthetjük a kormány zárat, azonban egyel tovább fordítva a kulcsot rakhatjuk parkoló üzemmódba, ekkor a hátsó lámpa világít. Egyszer véletlenül sikerült így lemerítenem az akkumulátort. Érdemes volna kikötni.

Bowdenek: Kuplung bowden cseréhez közeledett, kezdett kirojtosodni alul. Először javító készlettel oldottam meg, azonban az egyszer csak elengedett, szerencsére pont indítottam volna a motort, és behúztam a kuplungot. Ezek után inkább gyártattam hozzá egy újat. Az összes bowdent (kuplung, két darab gáz, szivató) alaposan beolajoztam, valamint a gázkart és alatta a kormánycsutkát befújtam szilikonnal, hogy mindig visszaugorjon a helyére.

Első futómű: Teleszkópok darabokra szedve, kitisztítva, homok fújva,  szinterezve, szimmering cserélve, friss olajjal feltöltve. Villahidak és kormánycsutkák szintén szinterezve. Kormánycsapágyat nem cseréltem, jó állapotban volt.

Hátsó Futómű: Lengővilla homok fújva, majd a vázzal egyező selyem fekete szintert kapta. Szükséges szimeringek cserélve, csapágyak pedig zsírfrissítést kaptak.

Kerekek: Csupán tisztítva, valamint a csapágyak, tengelyek zsírozva lettek.

kawasaki zzr 400 600 váz, frame
Eredeti állapotában a váz: néhol felpattogott a festés, ráadásul ez a szín sem annyira nyerő. A lábtartó környékén nem a fényviszonyok végett fekete, az a lánckenő spray és egyéb szennyeződések áldásos hatása

kawasaki zzr 400 600 frame black
Ilyen lett: Selyem fényű fekete szinter

Váz: teljesen lecsupaszítva, homok fújva, selyem feketére szinterezve.

Kipufogó rendszer: A leömlő erősen rozsdásodásnak indult, így homok fújva lettek, majd hőálló fekete szintert kapott, ami azóta is tart. A dobokat nem bántottam, csupán lemostam a koszt róluk.

Blokk: A blokk roppant mód koszos volt, főképp a lánckerék körül, ezért egy nagy külső takarítással kezdtem. Kicseréltem a szelepfedél tömítést, a szükséges helyeknél Loctite 5920-at használtam, azóta egy csepp olajt nem engedett.  A kuplung kiemelő tengelynél és a váltó tengelynél lévő szimmeringeket kicseréltem. A jeladó deklijét levéve érdekes megoldással találkoztam, a vezeték korábban el volt vágva, majd összecsavarva és zsugorcsővel szigetelve, azonban az kirepedt. Ide raktam érvég hüvelyt, valamint zsugorcsövet. A kábelkorbácshoz az eredeti megoldás (kábel végek összecsavarása, szigszalag) helyett rendes csatlakozót tettem. Ha már egyszer szét volt, leszedtem az olajkartert is, a szűrőt ellenőriztem, tiszta volt.

Hűtő rendszer: A hűtő lemezei közül a port, kavicsot, rovartetemeket kimostam forró vizes, samponos zuhannyal. Az elhajlott lemezeket egy sniccerrel visszahajtogattam. A termosztátot ellenőriztem, elkezdtem felforralni egy lábosban vizet, tesztelve hogy nyit-e.

kawasaki zzr 400 600 karburátor carburaetor keihin carburator
A Keihin karburátor-sor sem volt kivülről koszos…

Karburátor: Régi csavarok között volt elnyírt, az összest kicseréltem újra. A karburátor átesett egy ultrahangos karburátortisztításon. Ellenőriztem az úszóház szinteket, beállítottam az alapjárati levegőfúvókákat valamint a szinkronizáló csavarokat a korábbi állapotra, így indult a motor, majd kezdődhetett a szinkronizálás, alapjárati keverék beállítása.

Hajtáslánc: Eddig egy folyós lánckenő sprayt használtam, ami rendkívül hatékonyan összekent mindent a környezetében. A láncot lemostam brigéciollal egy fogkefe segítségével, szinte megújult. A továbbiakban a Mol teflonos lánckenő sprayét használtam, ami azt kell, hogy mondjam, tökéletesen bevált.

kawasaki zzr 400 600 engine blokk frame
Helyére került a blokk, lengővilla, majd az összes alkatrész. Ez már a felnőttek legója 🙂

kawasaki zzr 400 600
99%-os állapot. Menetkész, már csak pár apróság hiányzik

A váz szinterezése után elkezdődhetett az összeszerelés, el lehet szöszmötölni vele. Miután minden a helyén volt, üzemképes állapotra hoztam a motort: olaj, hűtővíz, fékek, üzemanyag. Karburátorszinkronizálás után mentem néhány próbakört, sokkal szebben ment alapjárat közelében a tisztításnak köszönhetően.  Később felkerült az extra védelem is (Kiyo Laserpro3), valamint egy akkumulátor töltés jelző is, elkerülendő a feszültség- szabályzó és aksi meghibásodását. Használat során a motorral problémám nem akadt, tette a dolgát, a hátsó gumira kellett csupán figyelnem, az hajlamos volt több hetes állás után kiereszteni magából némi levegőt. Idén csak motoroztam, nem hátráltatott benne semmi. Azóta elmúlt a nyár, az ősz. Jelenleg a garázsban letakarva várja a jó idő beköszöntését.

Egy melegebb nap beindítottam, hadd járjon egy kicsit, megérezvén milyen is  az üzemi hőfok…

  • duB

    elfeküdve ott az egykerekű váztalicska nem semmi látvány 🙂 jó lett a váz!

  • Nagyon komoly az a kábelkorbács a Lehel hűtő kartondobozán 😀

  • Jani55

    Nagyon komoly, szép munkát végeztél!
    Feltétlen értéknövelő, megérte a fáradozást. Gratulálok!

    Én nem álltam volna meg itt, ha már ki lett szerelve a blokk.
    Látom a km-órán, XXXXXkm után vagyunk, nem lett volna érdemes a blokkot is felújítani? Kawáéknál, egy ilyen idős és km futásteljesítmény után miket kell ellenőrizni? Mikor esedékes pl. a vezérműlánc csere? Nyilván említetted volna, hogy a szelephézagokat is ellenőrizted, szükség esetén utánállítottad (ha már lent volt a szelepfedél). Kuplungszerkezet? Biztos kivettem volna a gyertyákat, lehet cserés? Légszűrő?

    Legalább friss hűtő- és fékfolyadékot kapott a gép?

    Kérdés: a karburátor szinkronizálás hogyan, mivel, mihez? Csak úgy, érzésre?

    Egy megjegyzés: az akku töltéskijelzővel nem lehet elkerülni a feszültségszabályzó és az aksi meghibásodását. A nyugalmi és a töltés feszültségszintet ellenőrizni lehet vele (meg azt is: nincs töltés, de az már maga a hiba, ami sok féle lehet).

  • Harlequin

    Nem gondolkoztál még rajta, hogy pénzzé tedd a kíváncsiságod? szerintem lenne aki szívesen fizetne érte, hogy valaki így kipucolja a motorját.

  • A motorszerelés Patric Batemenje! Ilyesmihez jéghideg fej és kötél idegek kellenek 🙂

  • Fáradozás volt is vele, nem kevés időbe telt.
    Korábban a blokk már fel lett újítva: hengerfej, vezérműlánc csere, ekkor kapott új gyertyákat, légszűrőt. Azóta 10-12.000Km-t futott a motor. Kuplungra ránéztem, nem tűnik agyon kopottnak, és még sosem csúszott meg, így ahhoz még nem kellett nyúlni.
    Hűtő folyadékot nem sokkal előtte cseréltem benne, gy leengedés után azt visszatöltöttem, a fékfolyadék azonban friss dot5.1.
    Karburátor szinkronizálás: össze raktam egy benzin csövekből és kétütemű olajból álló “műszert”, vele történt a szinkronizálás, később rá lett dugva egy komolyabb műszerre, de nem kellett lényegesen elállítani az általam beállítotthoz képest. Ez a műszer egyszerűen a fizika elvén működik. Beállítás után alacsonyabb és egyenletesebb lett az alapjárat, szebben ment az alsó fordulatszám tartományban. Nagyrészt érzésre, fülre igen 🙂
    A töltésmérő azt a töltést méri, amit a generátor ad le, természetesen szabályozás után. Ennek ellenére elképzelhető hogy felesleges, és csak akkor veszem észre a hibát, ha már elromlott a feszültség szabályozó.

    Harlequin
    Jó volna, de nagy felelősség is egyben. Gépipari jártasságom ugyan van, de soha nem dolgoztam benne, motorszereléssel kapcsolatban csak amiket ellestem, vagy megtanultam. A nemtudás pedig nem ment fel a felelősség alól. Bár, hallottunk szakszervizről is érdekes dolgokat. A saját motoromat ismerem, de ismeretlenbe belevágni… Nem hiszem hogy az ügyfélnek volna ideje kivárni, hogy mellék állásban esetleg hetekig dolgozzak a motorján.
    Egy CBR600F3-al meg is jártam, a gyertyát kellet volna csak kicserélni, és egy karbiszinkront kapott volna a gép. Nos, a két szélső gyertyát még csak-csak ki tudtam szedni, de a két középsőhöz egyszerűen nem fértem hozzá.
    Az, hogy alattam kiesik a kerék (annak ellenére hogy kétszer-háromszor ellenőrzök mindent – ami miatt lassan haladok néha:P), nem számít, mert valószinűleg már mindegy lesz, de ha másnak, akkor az komoly lelkifurdalást okozna, nem beszélve a további kellemetlenségekről.

    • sanyi

      Hello

      Nekem ZX 6 r em vanés msot láttam h ezen is van kuplungkapcsoló amit szétszedtél.
      Nem tudod esetleg hogy annak mi a feladata minek az oda ?

  • Jani55

    Korrekt, felelősségteljes hozzáállás (főleg, ha be is tartod).
    Ha nyomatékkulccsal húzod “készre” a csavarokat (és természetesen a megadott értékre), nem marad laza, túlhúzva sem lesz, soha nem fog kiesni a kereke.

    Az én esetem a hivatalos márkaszervizzel nem mindennapi:
    2003-as AR156-osom, az első, egyéves kötelezőre mentem.
    Már bennt állt a kedvenc kocsikám az udvarban, a következő lett volna, amelyik bemegy. Én, az üvegablaknál izgultam (mert a kocsikulcsot sosem adom ki a kezemből), bámultam, mit és hogyan csinálnak (műszaki vagyok). A következőt láttam: Az egyik álláson fiat croma, nyitott motorházttő, leszerelt hengerfej (tehát nyitott motor) és ehez minden szétszedve, amit csak kell. Közvetlen mellette levő állásnál a bravo, vagy brava (előlről volt csak látható) szintén nyitott motorháztetőnél valamit nagyon szerkesztettek a szakik: kisflexszel vágtak/csiszoltak, de nagyon. Hidd el, a szikracsóva pont a croma nyitott motorháztetején belülről, pont a motorba verődött/hullott. Nagyon berágtam, de mivel nem volt semmi közöm a cromához, nem tudtam ki a gazdája, csak a szervizvezetővel beszéltem: leordította a fejem, elhajtott a francba, mit pofázok én itt??? Természetesen a szakik letagadták, egyedül maradtam a “meglátásommal”. Nem tudtam megmagyarázni, mekkora kárt okoztak a croma motorjában evvel a kis semmiséggel… Azonnal visszakértem a kocsim kulcsát, hogy én itt nem csináltatok semmit, mert ahol ilyen szakmaiatlanságot látok, ott nem lesz még csak olajcsere sem!
    Természetesen nem akarták a kulcsomat visszadni, mivel már a “rendszerbe bent vagyok, ketyeg az óra…”, no én erre kértem a panaszkönyvet. Ezt nem akarták, inkább adták a kulcsot, elengedtek.
    Örök élmény marad. (NéroM5 Bp, Gyáli u., 2005, csak hogy egyértelmű legyek)
    Azóta is magam csinálom az olajcseréket, minden a legnagyobb rendben, imádom a hibátlan kocsikám…
    Bocs, ha hosszú voltam.

  • Szép, igényes munka.

    Nem gondolkodtál el rajta, hogy beleteszel egy 600-as blokkot? Minden ugyan az, de összehasonlíthatatlanul erősebb. Egy cimborámnak volt 400-as ZZR, de nagyon retek volt szegény, 120-at ment végre, de azt is nyögvenyelősen. Rá fért volna egy rendes beállítás, de állítólag fénykorában sem volt egy villám.

    Nekem 250-es ZZR-em volt, a kuplungbowden sokszor elszakadt, mindig gyártattam hozzá, de csak a gyári hozott végleges megoldást (akkor 2001-ben valami 12k ért).

  • #akos696
    A 120-as végsebesség az nagyon beteges, karburátor gumimembrán lenne az első tippem, amit ellenőriznék. Egy rossz visszarakás után 90-re korlátozta a végsebességemet, ebből indulok ki. Nekem 180 felett megy végre, aztán letilt 🙂
    Gondolkoztam a 600as blokkon, aztán valahogy elmaradt. Majd egyszer 🙂

  • alvaro

    Én csak azt nem értem, mi ez a nagy titkolózás a kikockázott órával meg XXXXX kilométerrel a hozzászólásban, főleg, ha elmondásod szerint nem tekergetted 😕

  • Kedves György!
    Nézz szikrát, hogy van-e.
    Hogy üzemanyagot kap-e (ha durran, akkor kell elvileg kapnia).
    Jeladó rendben van-e.
    Szétcsúszott, koszos csatlakozások.
    Nálam előfordult olyan eset, hogy szétcsúszott a jeladó kábele, amiatt nem indult.

  • Kedves Alvaro!

    Kikockáztam, mert az olyan személyes dolog 🙂 Eladásnál sem tekertem vissza, nem kevés kilométer volt benne, olyan nyugdíjas korú 😉
    Hogy az új tulaj merre tekeri, az már az ő dolga, ezt akkor is közöltem emlékeim szerint, talán még a hirdetésben is így szerepelt.
    Azt meg tudjuk, hogy kezelik itthon a gépeket, legyen olcsó, de kevés kilométer benne. Épeszű ember úgysem hiszi el, hogy 20e van egy tizenéves gépben, de a lelkük megnyugtatására tökéletes.

  • alvaro

    Szóval XXXXXkm után elengednéd nyugdíjba? Csak bele ne rozsdásodjon az unalomba 😀 Én nem engedem Teresát (F650CS), de el is intézte magának a “visszatekerést”, mert neki is csak XXXXX lehet az óráján, XXXXXX már nem :mrgreen:

    Majd húzok rá strigulát, ha egyszer szétszedem a műszerfalat :mrgreen:

  • Strigulát kívülről is tudsz rá húzni 🙂
    Berozsdálni talán nem fog, bár nem tudom, mi van vele, már nem az enyém.

  • Na ilyen a drágám!!!

  • A fekete jól áll neki 😉
    A jeladót még nem birizgáltam, a vezeték szétcsúszása végett egyértelmű volt a hiba, evégett a te esetedben már neked kell rájönni, távgyógyításba nem szeretnék belemenni 😉
    Jelenleg motornélküli vagyok, így engem az időjárás nem korlátoz ilyen téren sajnos.

  • Kárpáti Zsolt

    Sziasztok!

    Én is rommá szedtem a ZZR 400-ast. Váltó fogaskerék sort kellett cserélnem és ahogy összeraktam a kuplung nem működik. Abszolút nem emel ki.
    Érzem, hogy húz a bowden. Lehet, hogy valamit az összerakásnál rontottam el?
    Amatőr biológus vagyok, de szeretek szerelni.
    Valaki tudna segíteni?

    Nagyon köszi

    Zsolt