Szétszedtem, összeraktam…

Szétszedtem, összeraktam…

- Kategória: Karbantartás, Kiemelt cikk
18

Kicsit koszos, kicsit zörög, lassan cserélni kéne már – ugye mindannyian ismerjük a motor szezon végi állapotát, amikor egy-egy apró hiba már elő-előfordul a vason? Nos, ezek az “apróságok” néha nagyobb galibát okozhatnak, mint gondolnánk.

&rash barátunk atomjaira bontotta Kawasaki ZZR 400 motorját, és alkatrész-témakörökre bontva mutatja be, hogy mivel mi történik a hosszú szezon alatt.

Az egész úgy kezdődött, hogy betoltam a folyosóra, mert a garázsban rendkívül hideg volt, lehetetlenné téve a szerelést, azonban a felmelegedést már összerakott motorral akartam üdvözölni.  A motor maga elég koszos volt, kívül persze tiszta, azonban az idomok alatt masszív por, néhol olajos sárréteget találtam.

Kawasaki zzr 400 engine
Rozsdásodó kipufogó, koszos blokk – volt mit takaritani

Kawasaki zzr 400 600 műszerfal
A műszerfal több meglepetést tartogatott mint gondoltam, érdekes volt megismerni az egyes alkatrészek működését

Műszerfal: Puszta kíváncsiságból darabokra bontottam, így megismerhettem az egyes alkatrészeket részletesebben. Az összes megtett kilométert nem pörgettem vissza a szokással ellentétben. Továbbá megállapítottam, hogy a műszerfal elbírja a súlyomat, ha rálépek…

Idomok: Használat közben, illetve korábban keletkeztek repedések, letört tartó fülek, ezek hegesztve lettek.

kawasaki zzr 400 600 kábelkorbács
Kábelkorbács kiterítve. Aznap körömlakk lemosó szagban úsztam, más nem akarta levinni a nyúlós ragasztót.

Kábelkorbács: A csatlakozók rendkívül porosak voltak, főleg a tank alatti részen, a hűtő mögött. Ezeket kontakt-tisztítóval kimostam. Néhol rongálódott kapcsolóval szembesültem, a generátor csatlakozója össze volt olvadva, valamint a fényszóróé is, ezeket kicseréltem. Meghámoztam a teljes kábelkígyót, a ragacsot körömlakklemosóval lepucoltam, egy hatalmas kartonlapra kiterítettem. Térképet csináltam belőle, mindent beazonosítottam, majd az egészet átnéztem szálanként centiméterről centiméterre haladva, sérülés után kutatva, amit pedig kellett, kicseréltem.  Végezetül újra bandázsoztam vászonszigetelő szalaggal.

Gyújtáskábel: Az összes kábelt kicseréltem szilikonos gyújtáskábelre.

kawasaki zzr 400 600 kuplung kapcsoló clutch
A kuplung kapcsoló koszosan…

kawasaki zzr 400 600 kuplung kapcsoló clutch
… majd megtisztítva

Kormánykapcsolók: Mindkét oldali kapcsolót szétszedtem darabokra. Az évek során felhalmozódott az út porát kontakt-tisztítóval eltakarítottam. Közben ismerkedtem a technikával. volt részem többek között szétugró kapcsolóban is, de megtaláltam minden egyes darabját.

kawasaki zzr 400 600 gyújtás kapcsoló, ignition switch
Az akadozó gyújtáskapcsoló. Gyárilag olyan csavarokkal rakják össze, amik feje bizonyos nyomaték nagyságára meg húzás után leszakad. Eltávolításához megpontoztam a csavarfejet, majd óvatosan lefúrtam, ezek után a bent maradt csonk kézzel kitekerhető

Gyújtáskapcsoló: A zár akadozott, nehézkes volt a kulcsot elfordítani, kopottsága végett eljött a felújítás ideje. A rögzítő csavarok leszakadós fejűek, ezért azokat lefúrtam. A szerkezetet darabokra szedtem, kitakarítottam, majd elvittem zárashoz, aki elvégezte a szükséges műveletet, így most újra simán és pontosan kapcsolható. A gyújtáskapcsolóval rögzíthetjük a kormány zárat, azonban egyel tovább fordítva a kulcsot rakhatjuk parkoló üzemmódba, ekkor a hátsó lámpa világít. Egyszer véletlenül sikerült így lemerítenem az akkumulátort. Érdemes volna kikötni.

Bowdenek: Kuplung bowden cseréhez közeledett, kezdett kirojtosodni alul. Először javító készlettel oldottam meg, azonban az egyszer csak elengedett, szerencsére pont indítottam volna a motort, és behúztam a kuplungot. Ezek után inkább gyártattam hozzá egy újat. Az összes bowdent (kuplung, két darab gáz, szivató) alaposan beolajoztam, valamint a gázkart és alatta a kormánycsutkát befújtam szilikonnal, hogy mindig visszaugorjon a helyére.

Első futómű: Teleszkópok darabokra szedve, kitisztítva, homok fújva,  szinterezve, szimmering cserélve, friss olajjal feltöltve. Villahidak és kormánycsutkák szintén szinterezve. Kormánycsapágyat nem cseréltem, jó állapotban volt.

Hátsó Futómű: Lengővilla homok fújva, majd a vázzal egyező selyem fekete szintert kapta. Szükséges szimeringek cserélve, csapágyak pedig zsírfrissítést kaptak.

Kerekek: Csupán tisztítva, valamint a csapágyak, tengelyek zsírozva lettek.

kawasaki zzr 400 600 váz, frame
Eredeti állapotában a váz: néhol felpattogott a festés, ráadásul ez a szín sem annyira nyerő. A lábtartó környékén nem a fényviszonyok végett fekete, az a lánckenő spray és egyéb szennyeződések áldásos hatása

kawasaki zzr 400 600 frame black
Ilyen lett: Selyem fényű fekete szinter

Váz: teljesen lecsupaszítva, homok fújva, selyem feketére szinterezve.

Kipufogó rendszer: A leömlő erősen rozsdásodásnak indult, így homok fújva lettek, majd hőálló fekete szintert kapott, ami azóta is tart. A dobokat nem bántottam, csupán lemostam a koszt róluk.

Blokk: A blokk roppant mód koszos volt, főképp a lánckerék körül, ezért egy nagy külső takarítással kezdtem. Kicseréltem a szelepfedél tömítést, a szükséges helyeknél Loctite 5920-at használtam, azóta egy csepp olajt nem engedett.  A kuplung kiemelő tengelynél és a váltó tengelynél lévő szimmeringeket kicseréltem. A jeladó deklijét levéve érdekes megoldással találkoztam, a vezeték korábban el volt vágva, majd összecsavarva és zsugorcsővel szigetelve, azonban az kirepedt. Ide raktam érvég hüvelyt, valamint zsugorcsövet. A kábelkorbácshoz az eredeti megoldás (kábel végek összecsavarása, szigszalag) helyett rendes csatlakozót tettem. Ha már egyszer szét volt, leszedtem az olajkartert is, a szűrőt ellenőriztem, tiszta volt.

Hűtő rendszer: A hűtő lemezei közül a port, kavicsot, rovartetemeket kimostam forró vizes, samponos zuhannyal. Az elhajlott lemezeket egy sniccerrel visszahajtogattam. A termosztátot ellenőriztem, elkezdtem felforralni egy lábosban vizet, tesztelve hogy nyit-e.

kawasaki zzr 400 600 karburátor carburaetor keihin carburator
A Keihin karburátor-sor sem volt kivülről koszos…

Karburátor: Régi csavarok között volt elnyírt, az összest kicseréltem újra. A karburátor átesett egy ultrahangos karburátortisztításon. Ellenőriztem az úszóház szinteket, beállítottam az alapjárati levegőfúvókákat valamint a szinkronizáló csavarokat a korábbi állapotra, így indult a motor, majd kezdődhetett a szinkronizálás, alapjárati keverék beállítása.

Hajtáslánc: Eddig egy folyós lánckenő sprayt használtam, ami rendkívül hatékonyan összekent mindent a környezetében. A láncot lemostam brigéciollal egy fogkefe segítségével, szinte megújult. A továbbiakban a Mol teflonos lánckenő sprayét használtam, ami azt kell, hogy mondjam, tökéletesen bevált.

kawasaki zzr 400 600 engine blokk frame
Helyére került a blokk, lengővilla, majd az összes alkatrész. Ez már a felnőttek legója 🙂

kawasaki zzr 400 600
99%-os állapot. Menetkész, már csak pár apróság hiányzik

A váz szinterezése után elkezdődhetett az összeszerelés, el lehet szöszmötölni vele. Miután minden a helyén volt, üzemképes állapotra hoztam a motort: olaj, hűtővíz, fékek, üzemanyag. Karburátorszinkronizálás után mentem néhány próbakört, sokkal szebben ment alapjárat közelében a tisztításnak köszönhetően.  Később felkerült az extra védelem is (Kiyo Laserpro3), valamint egy akkumulátor töltés jelző is, elkerülendő a feszültség- szabályzó és aksi meghibásodását. Használat során a motorral problémám nem akadt, tette a dolgát, a hátsó gumira kellett csupán figyelnem, az hajlamos volt több hetes állás után kiereszteni magából némi levegőt. Idén csak motoroztam, nem hátráltatott benne semmi. Azóta elmúlt a nyár, az ősz. Jelenleg a garázsban letakarva várja a jó idő beköszöntését.

Egy melegebb nap beindítottam, hadd járjon egy kicsit, megérezvén milyen is  az üzemi hőfok…