Addig jár a korsó a kútra…

Addig jár a korsó a kútra…

- Kategória: Ajánló, Baleset-megelőzés, Cikkek
7

Ki ne ismerné a vízhordó kisfiú történetét, aki addig járt a kútra vízért, míg el nem tört a korsó. Illetve a felnőtteknek szóló változatát: ...amíg meg nem… búbolják… a vízhordó lányt – jobban belegondolva, ő lehet, épp azért jár a kútra… Aki motorozik, az már esett, vagy fog még. Merem állítani, van,aki élvezi is, ha azt büntetlenül teheti. Egy terepmotorral való kisebb eséskor jó eséllyel nem sérül a motoros és a motor sem. Utcai motorral egy kisebb csúszás is hatalmas anyagi károkat tud okozni. A stunt motorosok pedig hamar megszokják az aszfaltot, a nélkül ez a sport nem megy. Egy dolog biztos: határainkat pedig csak akkor ismerhetjük meg, ha már egyszer túlléptük azt.

Eddig csak a saját motorjaimmal estem, máséban nem tettem kárt. Ezek mind apró jelek voltak,  vegyek vissza a tempóból. Első esésem egy ötven köbcentis enduróval történt: kuplungról leugorva felágaskodott a motor, eldőltem oldalra. Baja nem lett, a visszapillantót kellett csupán visszahajtani.  Estem vele még ezek után jégen, havon többször is.

A Kawasaki ZZR 400 már nem az erdőbe való, utcán használom, igaz elgondolkodtam, lehetne ez másképp is, még mielőtt postára adtam volna a 17es cross gumit. Sikerült azért összehozni pár borulást vele, elsőnek esőben egy fehér aszfaltos vízátfolyáson, éles balkanyarban ~20km/h-val. Utólag nem csodálkoztam, álló helyben csúszkáltam a síkos aszfalton két lábbal. Baloldalra estem, a bőrkabát megvédett, a jobb térdemet - bőrnadrág, térdvédő híján - azonban beütöttem a vázba, akadva mozgott néhány napig (ennek ellenére még bementem a veszprémi Utcazene fesztiválra, immáron autóval). A motoron apró sérülések keletkeztek, idom horzsolódás, egy takaró idom három darabba tört, a generátor fedél lehorzsolódott, utána itt az olaj nagyon minimális szinten szivárgott. Fémragasztóval elláttam ez utóbbi felületi sérülést, majd kapott karbon védőborítást, amit fáradtságomnak köszönhetően még aznap fel is avattam, álló helyben felborultam. Később pedig bukógombát készítettem rá cnc esztergával.

Következő alkalom épp egyetemre menet történt, az úton nekem bal kéz felé parkoló autó elindult, széles balkanyarral velem egy irányba. A ráfutásos ütközést sikerült elkerülni, a térdemmel horpasztottam csak be az akkor már az úttal közel párhuzamosan lévő autó oldalát az első kerék ív fölött. Kicsit ugyan kibillentem egyensúlyomból, de sikerült állva maradnom.

Sérülések:
Motor - balos lábtartó lerúgva az ütközés közben, a további haladást a váltás lehetetlenné tételével megszüntetve. Korábban szabálytalanul, nem teljes keresztmetszeten hegesztették meg, így fordulhatott elő, hogy az autó által a térdemre ható erőnek engedett a hegesztés.
&rash – bal térdkalácson zúzódás, horzsolás, csekély vérveszteség, két hét munkából való kiesés. Bőrnadrág ekkor épp nem volt rajtam - előtte, utána mindig.

A lábtartó letörte végett váltani képtelenség lett volna, ezért eltoltam egy ismerősömhöz a motort, akinél ott tudtam hagyni. Érdekességként megemlíteném azt a morbid tényt, hogy a motort egy temetőn toltam keresztül, amin átmegy egy járda. Mindezt véres térddel, a lábtartót pedig az aszfalton húzva, karistolva azt. Horrorisztikus volt... Egyáltalán nem néztek furcsán az arra járók 😀

crash bike esés slip motoros baleset ütközés ráfutás csúszás kicsúszik
Kawasaki típusú felszíni talajművelő eszköz. A talaj felszínén 5 centiméter mélységben képes nagyjából 5 centiméter széles sávot megmunkálni.Használata nehézkes, balesetveszélyes, a szerszámkopás jelentős lehet!

Tavaly nyáron sikerült az alig nedves fűre lendületesebben leparkolnom, mint azt kellett volna, így a motor a kitámasztó helyett a bukó gombára támaszkodott le, csúszás közben felszántva a füvet. Nadrág megint épp ekkor nem volt rajtam. Sérülés a kis sebesség végett nem történt, a kerítést szerencsére nem érte el a motor. Ekkor eldöntöttem, beszerzek térd-, könyök-, és gerinc protektort rövidtávra, valamint az utas megkapja, ha megyünk valamerre.

crash bike esés slip motoros baleset ütközés ráfutás csúszás kicsúszik
Az aszfalt megmunkálására nem alkalmas, csupán néhány csík látható, azonban ez is a szerszám munkadarabra kenődése végett. Nem sok kellett volna, hogy elérje a motor a táblákat, az esetben nem úszom meg ennyivel. Valaki figyelt rám! (hárman tuti: egy fotós srác, meg két csajszi :D)

Tavalyi utolsó gurulás alkalmával kerestünk egy forgalommentes szakaszt, ahol lehet nyugodtan kigyorsítani, fékezni, dönteni, gyakorolni, ökörködni. A döntögetést nagyon élveztem, a koptatócsavar karcolása teljesen lázba hozott. A történet ott vált érdekessé, mikor sokadjára elkezdtem érezni ismét a csavar karcolását az aszfalton. Ekkor a hátsó gumi már a szélén érintkezett csak az aszfalttal, előtte is éreztem, hogy meg-megcsúszik. A lábtartót elkezdtem belevésni az aszfaltba, majd nagyot fordult a világ, hirtelen a fényszórómmal néztem farkasszemet. No, nem a fényszóró ugrott ki a helyéről, a motor fordult el nagyjából 180 fokban a főtengelye körül, és csúsztunk együtt a kanyar külső íve felé, megcélozva egy több lábon álló utcanév jelző tábla együttest. Szerencsére nem érte el, a bukógomba, kormányvégsúly, kipufogó triumvirátus súrlódási és hőenergiává alakította a motor lendületét.

crash bike esés slip motoros baleset ütközés ráfutás csúszás kicsúszik
Bukógomba és a dekni védő tette a dolgát, a sérülés esztétikailag jelentős, további felhasználás szempontjából elhanyagolható.

crash bike esés slip motoros baleset ütközés ráfutás csúszás kicsúszik
A karbon kipufogó dob borítás sérült, javíthatósága kétséges, funkcióját továbbra is ellátja megkopott esztétikával. Az acél szalag azonban cserés mindenképpen.

crash bike esés slip motoros baleset ütközés ráfutás csúszás kicsúszik
Ropimód eltört lábtartó. Az esést követően még motoroztam vele, funkcióját képes volt betölteni, csupán a továbbiakban nem látja el jelző szerepét lábtartóig döntött kanyar közben, miután nem lehet a végét terhelni. Az ítélet: csere!

A motor szinte azonnal leállt, az első kerék pörgését csizmával redukáltam le nullára. A nadrág a bal combomnál horzsolódott meg csekély mértékben, a kabáton alig látni külsérelmi nyomokat. A motort talpra állítva már több vált láthatóvá, horzsolódott a karbon deknivédő, a bukógomba, a kipufogó karbon palástja, a kormányvégsúly, a tükör felhajlott valamint a balos lábtartó úgy néz ki, mintha arra támaszkodott volna a motor, és annak súlya alatt kettétört volna, mint a ropi. Némi szemle, és várakozás után hamar elindult a motor, mentem pár kört, hogy ne az esés legyen bennem utolsó élményként. Ezek után még elmentünk kirándulni Tihanyba szezonzárásként.

A protektorok, gerincvédő és a bőrruha tették a dolgukat, semmit nem éreztem meg az esésből, igaz hogy szinte csak lefeküdtem az aszfaltra és a sebesség sem volt nagy. Eddigi tapasztalat, úgy is akkor fog történni valami, amikor nincs rajtunk védő felszerelés, ezért ha tehetjük, a legrövidebb útra is öltözzünk fel alaposan: hiszen ha tetőtől talpig védőruházatban vagyunk a baleset bekövezésekor, úgy jó esélyünk van felállni és leporolni magunkat, majd jót nevetni az egészen és folytatni a gyakorlást.

Continental 2019