Motorossá válok: a motorvásárlás

Motorossá válok: a motorvásárlás

- Kategória: Kiemelt cikk, Motorossá válok sorozat

Egy új, tízrészes sorozattal szeretnénk bevezetni az ifjú pilótákat - vagy pilótajelölteket - a motorozás csodálatos világába: vásárlás, vizsga, öltözék, műszaki tartalom, túrázás, pályázás - semmi nem maradhat ki. Kövessük hát a motorossá válás "rebellis" vonalát - előbb a motorvásárlás, és csak utána a vizsga.

Meglátod egy filmben, rácsodálkozol egy teraszon, vagy épp gyerekkorod óta tetszik, de a szüleid mindig lebeszéltek: "nem kell az neked kisfiam/kislányom, láttad a hírekben, hogy az is összetörte magát..." Történjen bárhogy, a motorozás csábító dolog, és a vágyakozás után - általában - a következő lépés a megvalósítás: jellemzően a motor megvásárlásával.

1. Légy önmagad!

Ne azt nézd a motor kiválasztásánál, hogy X vagy Y milyet vett, és főleg ne azt, hogy milyen vasat dicsért valaki a tévében... Ezen a motoron Te fogsz ülni, vagyis egyedül neked kell, hogy megfeleljen. Ismered a mondást: "ha választanod kell, hogy mindenki más Susanne Boyle-nak  lássa a barátnődet, de te magad Cindy Crawfordnak, vagy épp fordítva, akkor nincs mese: az előbbit kell választanod..."

Csak akkor leszel egy egység a vassal, ha az tényleg kiszolgál - szerencsére ma már nem kell épített motort faragnod ehhez, ugyanis a motorgyárak tökéletesen kiszolgálnak bennünket, így új és használt motorokból egyaránt válogathatsz.

2. Mire fogom használni?

Előre szólok: az "egykeréken száguldok, és a gimiben még undok csajok mind értem harcolnak majd " válasz nem megfelelő... Menjünk vissza a motorozás gyökereihez, és nézzünk rá praktikus közlekedési eszközként, vagyis járműként.

- milyen minőségű úton, és milyen távolságra fogom használni?

- egy- vagy két személlyel?

- városban vagy inkább országúton?

- csak itthon, vagy külföldön is?

- egyedül, vagy csapatban?

- és a legfontosabb: milyen testalkatú vagyok?

Az útminőség megszabja, hogy milyen futóműve legyen a gépnek: ha többféle útburkolaton (aszfalt, murva, földút) fogunk nap mint nap járni, akkor ajánlott a kis és középsúlyú enduró (pl. DRZ400: 4-500 000 Ft-tól), ha nagy súlyt kap a hosszútávú utazás, akkor akár a túraendúrók is (pl. Suzuki DL650 - 1 000 000 Ft-tól). Az ettől nagyobb gépek kezdésnek nem igazán ajánlottak, mivel magas felépítésük és teljesítményük miatt felkészültséget és tapasztalatot igényelnek.

Ha abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy kiváló minőségű aszfalt kényeztet minket a környékünkön, akkor az utazások hossza jelenti a korlátot: a rövid- és középtávú motorozáshoz (amennyiben kevés csomaggal tesszük meg) a hatszázas sportmotorok is ajánlhatók (pl. Kawasaki ZX6, 500 000 Ft-tól), a több csomaggal, vagy hosszabb távra túrázók inkább a dobozolható, "mindenes" gépeket válasszák (Kawasaki ZR7, ZZR600 - 500 000 Ft-tól)

Akinek a megjelenés áll mindenek felett, és a motor inkább egy stíluselem, mintsem praktikus közlekedési eszköz, azoknak a cruiserek/csopperek nyújthatnak megoldást - kezdésnek mindenképp a 6-800 köbcentis kategóriát ajánlom, mely már elegendő nyomatékkal rendelkezik, hogy kiszolgálja hosszú távon is a tulajt (Pl. Honda Shadow 600, 800 000 Ft-tól) Ez utóbbi stílus ajánlott az alacsonyabb pilótáknak is, hiszen az ülésmagasság jellemzően itt a legkisebb a felsorolt motorok között.

Amennyiben hosszútávú, külföldi utakkal szeretnénk már az elején kényeztetni magunkat és a motorunkat, fontos, hogy megbízható, frissen szervizelt darabbal rendelkezzünk, és olyan stílusú motort válasszunk, mely jól pakolható és a szélvédelme is kiszolgálja a túrázást. Mivel külföldön még szigorúbban veszik - az egyébként itthon is tilos - kiegészítőket (xenon, hangos kipufogó stb), így az átfaragott gépek eleve kiesnek a keresésből. Ez utóbbi paraméter - a motor hangja - a csoportos túrázáskor is fontos tényező, hisz' a mögötted jövő hamar meg fogja unni, ha órákon keresztül a fülébe üvölt a nyitott csövű géped...

Gyönyörű és kívánatos. Mégsem javasolja senki, hogy egy ilyen motor nyergében kezdj ismerkedni a sporttal...

3, Megvan a típus: hogy vegyek, hol vegyek?

Kezdő motorosként szerencsésebb, ha a hazai kínálatból válogatsz, és itthon is viszel magaddal valakit, aki ismeri a típust - hidd el, nagy segítség lesz a hibák felfedezésében a márkatárs/motorszerelő ismerős. Ő majd segít az egyéb - motortípustól független - hibák, sérülések felderítésében, így megkímélhet egy olcsónak tűnő, de végül gazdasági zsákutcával végződő motorvásárlástól.

Most jön a legnehezebb: feleannyiért nézz motort, mint az összes, motorozásra szánt pénzed!

Nyilvánvaló, hogy ez nem egyszerű döntés. Ott áll az a másik, ami szebb, jobb - és persze - erősebb, hát persze, hogy az kell! De egy átlagos használt motornál (kb. 600 cm3, 8-10 éves) a megvásárlás csak a jéghegy csúcsa!

- Hazaszállítás, átíratás, biztosításkötés - ez bizony legalább 70-90 000 Ft-ba fog fájni.

- Első átvizsgálás, kenőanyagok/szűrők, esetleg a kopott gumi/lánc cseréje, kisebb javítások: 30 - 80 000 Ft

- Motoros öltözék, hiszen ha a motorod félmilliót ér neked, akkor a saját tested is megér némi aprót - 60 - 100 000 Ft

- Persze le is kell vizsgáznod rá, hiszen nyugodtan és biztonságosan szeretnél közlekedni: ez újabb 80 - 100 000 Ft

Hoppá, máris elköltöttél 3 - 400 000 forintot, és még egy métert nem motoroztál!

De ne feledd, a motort a magad szórakoztatására vásároltad: ha nem az élvezetszerzést szolgálja, hanem a bosszankodás forrása (műszaki hiba, vagy bármilyen más ok miatt) akkor semmi értelme nem volt pénzt beleölnöd, hiszen csak a bajod van vele.

Persze fordítva is igaz: amikor vasárnap este hazaérsz, és másnap reggelig nem tudod levakarni a mosolyt az arcodról, akkor rájössz: minden egyes elköltött forint megérte!

Jön a következő rész: a jogosítvány.

Continental 2019

Facebook Comments

29 Comments

  1. 250-est keresek első motornak, mit ajánlanátok, ha:
    -belföldön használnám
    -főleg országúton (átlag magyar utak minősége + némi pest)
    -közepes és hosszabb távon
    -egy személlyel, egyedül
    -alacsonyabb vagyok (170cm)
    -max. 500E-ért.
    Köszi!
    Egyébként érdekes sorozatnak ígérkezik.

  2. Mindenben egyetértek Kutya Úrral, de!

    Motorvásárlást csak sikeres vizsga után javasolok (mert, ha elsőre, vagy másodikra sem nem sikerül, vagy esetleg kiderül: mégsem vagyok alkalmas, netán rájövök: nem nekem való ez, esetleg valaki fél, netán rögtön balesettel indul a leendő motoros pályafutása => többhetes felépülés, akkor legalább nem vásároltunk be feleslegesen).
    Aki már megtanult motorozni, de még nincs jogsija, legnagyobb hiba lenne, ha jogsi nélküli motorozáson kapnának a rendünk szigorú őrei!!! Mindegy, saját, vagy más tulajdonában lévő géppel: garantált az egy éves csúsztatás!

    Autót is csak az vesz, akinek jogsija van!

    Még egy: a bevezetőben emlitett “nem kell az neked kisfiam” szövegrészből lejön: jellemzően 18 év alatti korosztálynak szánod a cikksorozatot: van egy kategória: A1, 125 cm3-ig! Tehát a továbbiakban írt 400 – 600 cm3 eleve tárgytalan (ugyanúgy büntetik, ha A1-el nagyobb gépet vezet).

    Ha “idősebb” korosztálynak szól, nincs ilyen korlát, akkor viszont a “nem kell az neked kisfiam” korosztály kiesett.

  3. A következő részről elég erősen élnek bennem az emlékek…

  4. Jani, nekem előbb volt autóm, mint jogsim. Pihent két hónapot azt kész.

  5. nekem is előbb volt jogsim :mrgreen:

    @Hali: miért lényeges a 250-es kategória? ennyiért épp most kelt el egy fiatal (asszem 2006-os) Kawasaki ER-5 motor, ami sokkal jobban használható, és tartósabb/értékálóbb szerkezet, mint egy kis 250-es gép.
    Ha közép- és hosszabb távon szeretnéd használni, akkor kezdésnek mindenképp egy ilyesmi kaliberű gépet javasolnék.

  6. Nekem sokkal előbb volt motorom, mint jogsim, egyszerűen nem akartam olyan motoron tanulni, ami szét van verve s még le se ér róla a lábam… Úgyhogy vettem egy kis 250-es cruisert 🙂 Sajna emiatt A korlátos jogsim van, de a nagyobb cruiserek túl nehéznek tűntek, s amikor néhányszor a kicsikém alatt találtam egyes testrészeimet, jellemzően a lábamat, örültem is a döntésemnek, 170 kiló is épp elég 😀
    Ez a 250 köbcenti és 27 lóerő elég ahhoz, hogy bejárjam vele Európát a következő években (még csak az Alpokban és hasonló helyeken voltam, tavalyi a jogsim), nem bántam meg a választásomat, az adó és biztosítás együtt nincs tízezer évente, még fiatalka (most viszem majd 25 ezres szervízre), de eddig sosem hagyott cserben s csak a kopóalkatrészeket kellett cserélni (meg amely darabokat letörtem a tanulás alatt… egész új állapotú volt pedig, amikor vettem – emiatt sokaknak valóban jó ötlet lehet a nem saját motoron tanulás. Nekem nem fáj, hogy vannak rajta karcok, közös élmények azok is :D). Egyébként Hyosung GV 250, nagyon jóindulatú kis jószág, a gyorsulásával sincs bajom, max. emelkedőn és előzésekkor visszaváltok, 110-120 körül már nem annyira virgonc, de a pályák úgyis unalmasak, országúton pedig nem kell több 😛
    Persze mindenkinek meg kell találnia a neki megfelelőt. Az, hogy mire használja, egy dolog, de az adott ember kismillió jellemzője is számít, nemcsak a magassága. Én elég szolid vagyok, de ezzel együtt is úgy érzem, nem szeretnék egy ennél sokkal nyomatékosabb gépet magam alatt, egy-egy ragyogó napsütéses túrácska némi kihagyás után így is ereszdelahajam hangulatot eredményez, a gáz kicsit túl határozott megfogásával, aztán harcolhatok önmagam ellen és az nem olyan finom…

    Jani55: Én eléggé tudtam, hogy nekem kell jogsi. Mindig is vonzott a dolog, csak én és a forgalom… Nem tűnt valami biztatónak. De aztán a páromnak jogsija lett… (Ő próbálta ki és hozta el a motort, valamint hurcolt vele órákra, a végén 60 km-re meg ilyenek :))
    Mivel volt motorom, muszáj volt letennem a jogsit :D. Estem párszor, de ilyen apróságok miatt (mint pl. eltört kisujj. be akarták gipszelni a fél karom, de elszaladtam) fel se merülne bennem, hogy ne motorozzak. A párom kicsit megingott az első forgalmi óráján elkövetett kulcscsonttöréskor, pedig neki kifejezetten szüksége volt valamilyen járműre napi 120km közlekedéshez s az autó kevésbé vonzotta.

  7. @Hali!

    ZZ-R 250? http://k-numazu.com/ZZR250%2007%20BLK_1.jpg
    Ha számít az időjárás elleni védelem, (mert mondjuk sokat mész), akkor burkolt motor előnyben.

  8. Sziasztok én túramotor vásárlásban szeretném megkérni a segítségeteket!
    Hasonló árbán szokták meghirdetni a suzuki GSXF 750 és a kawasaki ZZR600 motorokat nekem ezek tetszenek és pénzem is lenne rá.
    Érdemesebb az erősebb Suzuki-t venni a kettőből vagy a kissebb kawa is jó?

    Köszi!!

  9. @Remi

    Kb. annyi a különbség a kettő között, mint egy 1.3-as Suzuki Swift és egy 1.2-es VW Polo között. A Kawasaki igényesebb, a Suzuki erősebb, de elavultabb technika. Alkatrészárak kb. megegyeznek.

  10. @Remi: a Suzuki csak köbcentiből több, erőből nem – a 2001 utáni ZZR600-as ugyanúgy gyorsul és kb ugyanannyit megy, mint a 2000-től gyártott GSXF750.

    A jobb futómű miatt én a kawát mondanám, ha 2000 utáni gépről van szó, az előtti évjáratnál inkább állapotfüggő, de alapjában véve jobb a ZZR.

  11. Ilyen környezetben nem egyszerű azt mondani, hogy a GSXF 750 a jobb, de nekem sok szempontból szimpatikusabb mint a ZZR 600. Elavultabb technika, de ebből és a 150 köbcenti többletből fakadóan sokkal nyomatékosabb. Én 3 évig használtam egyet, nagy, hosszú mint a vonatfütty, nehéz, de oltári kényelmes két személlyel is és meg tudtam pakolni mint egy málhás szamarat. Szerintem 180cm alatt ZZR, e fölött GSXF a jó választás.

  12. Nekem a nagyságával nem, de a hosszával volt problémám: a ZZR után a hosszú váz és az egyszerű futómű nagyon nem tetszett, a bajosan kanyarodó ZZR-t nagyon tudtam értékelni utána, bár az igaz, hogy a méret/szélvédelem miatt a Zizi inkább 180 centi alatt ajánlott.

  13. @Remi:Nekem volt Gixf, egy bálna, de hálás jószág!Talán jobb mint a 600-s ZiZi, ha többet jársz két személlyel!A többit elmondták előttem.

  14. Jogsi megvan, ruha megvan, már csak motor kell. Nagy nehezen még a megfelelő típust is megtaláltam, hiszen a naked-ek tetszenek, de első motornak olyan kéne, amiről mindkét lábam leér egszerre. (Biztos furi lesz, hisz a tanulómotorról is csak egy láb, lábujjhegyen éppen hogy csak…) Tehát maradnak a csopperek. Igen, tudom, hogy nem így illik írni. De a csopperről mindig olyan szőrös, kövér, hosszúhajas-hosszúszakállas pasasok jutnak eszembe. Én meg ultravékony pici nő vagyok. Csoppert keresni 25kW-ig, és ne is legyen olyan túl csopperes… nem volt egyszerű. (Korlátozott a jogsim) De miért írja a cikk, hogy itthonról vegyük??? A kiválasztottam 15-20 éves, jobban bízok egy ilyen idős németben. mint egy magyarban. Szinte biztos, hogy jobban odafigyeltek, szakszervízbe hordták, 10 fok alatt, esőben nem használták. Meg kint a választék is enyhén szólva nagyobb, és van kint 1-2 fejidomos példány, amitől teljesen elveszíti a csopper jellegét. Itthon még nem láttam fejidomosat. Gondolom azért, mert az +2-300e Ft volt, ami csóró magyarnak sok. Szóval miért hazai kínálat?

  15. Lillith: ugyanilyen problémával küzdő hölgynek lett megoldás végül a Bandit 400, illetve a Kawasaki ER5 és a Yamaha SRX 600 is megfelelt – sőt, ha neked az is magas lenne, akkor a http://www.tommot.hu címen tudsz alacsonyabb ülést faragtatni hozzá!

  16. Lilith: Hyo GV250 neked is megoldás lehet, bár lehet, hogy “túl csopperes”. Mindenesetre elég könnyű és kezelhető.
    shiNINnek az ER5 egyértelműen túl magas lett volna tanulni (én azokon nyomtam végig az utcai órákat), még az F650CS is az volt (pedig Teresa kéznél van), így választottunk.

    kutya: nem egy elvetendő ötlet az ülésfaragás, még jól jöhet!

  17. kutya: ER5 óriási nekem, én egy 4 centit ültett Honda CB-n (vagy CBF??) tanultam, arról egy lábam ér le lábujjhegyen, megállás előtt mindig el kellett döntenem melyik lábam is fogom letenni, hogy arra csúszhassak el az ülésen. 😳 Haver 250-es Ninja-ját próbálgattam álló helyzetben, ugyanúgy ér le róla a lábam mint a tanulómotorról. (Gyakorolni persze nem merek vele, mert a súlypontja olyan jó helyen van, hogy nem bírom az oldalsztenderről felállítani, ha tele van tankolva… Megtartani se tudnám szerintem)
    Kawa Eliminatort néztem, mint nem csopperes csopper. Aranyos, icipici. (Vele ezer százalék, hogy nem kapna el a harci hév, és nem kezdenék száguldozni…)
    Hyosungot neten néztem már, de nem tudom, mennyire jók, megbízhatók ezek? Olvastam már olyan véleményt, hogy 1 év után szétesik, de olyat is, aki annyira imádja, hogy a második is Hyo lesz neki… Mert annyira nem néz ki rosszul, és az ára se rossz. Ha új motorban gondolkozom csak az lehetne. (Kivéve, ha nyerek a lottón, mert akkor BMW gyári ültetéssel. Csak 76-77 centire kell levinni az ülésmagasságát, hogy jó legyen. :mrgreen: )

  18. Lilith: nekem úgy tűnik, hogy a 250-es Hyót agyon se lehet verni, bár tény, hogy még fiatal (most lesz a 25 ezres szervize). Egy év alatt tuti nem esik szét, annál jóval régebben megvan nekünk 😉

  19. Tudom, hogy kb. mindenki japán fan…de örülnék pár Triumph őrültnek is 🙂 http://www.triumph.co.uk itt találsz is jó áron http://www.hasznaltauto.hu/triplemotor, REMI a Triumph Tigert ajánlom figyelmedbe 😉

  20. @amotoroslanya: nyugi, épp elég tagunk szerelmes az európai vasakba, és többek között én is tulajdonlok egy Laverdát a japán gép mellett, webes kollégánk pedig épp Triumph vásárlás előtt áll… 🙂

    Ha szívesen látnád a céged elérhetőségeit nálunk, akkor van elegánsabb és főleg hatékonyabb formája ennek, mint a gyorsan feledésbe merülő komment; ajánlom figyelmedbe az “impresszum”-ban található kedvező hirdetési tarifákat. 😉

  21. Lilith: A lányom is alacsonynövésű (163cm/65kg) és nem nagyon kellett bíztatnom: a YamahaDT50-est választotta. Evvel motorozott sokáig, ahogy haladtunk időben előre, DT125 lett! (nagyon jól megmotorozható, többcélú univerziális gép, igen kis fogyasztás mellett) A lába úgy ért le, mint a Tiéd… Biztonsággal motoroztunk, soha semmi gond nem volt. Kiválóan megtanult motorozni, műúton, murván/földúton, terepen. Egyre többször fedeztem fel: az XT600-asomban rendre üres a tank(!) A mai napig is azzal közlekedik, ugyanis egyszerűen bejelentette, ez kell neki, nem adhatom el… (szeretném jelezni: teljesen gyári gépek, nincs átalakítva az ülés, nincs ültetve a motor)
    Én (miután enduroőrült vagyok), talán javasolhatnám még a Kawasaki KLX250-es korszerű, könnyű kisenduróját, nagyon kellemes, jól kézbentartható, gazdaságos üzemű, szerintem kifejezetten alacsony termetűeknek készül. Fordulékony, erős, vele megfelelő gyakorlatot megszerezve nagyobb gépekhez tökéletes belépőt nyújthat…

  22. Ersen gondolkozok hogy 2006-os Triumph Sprint ST legyen vagy ugyanezen évből egy BMW K1200S…

    De az a baj hogy mindig megingatnak bizonyos tények mindkét márkánál…

  23. Én biztos a Triumph-ot választanám! Egyetlen baj vele, hogy függőséget okoz. 😀

  24. … most már én is tudom, milyen függőségről beszéltél 🙂

  25. Sziasztok !

    Én Szeptemberben állok neki az A korlátlannak, de már nézegetem a gépeket.

    2 nagy gond van eddig: ~170cm magas vagyok, kicsit pocakos és javarészt 50ccm-es mocikkal járkáltam, persze hajtottam pár nagyot én is de nem folyamatosan.

    Szerintetek bátor dolog lenne egy CBR vagy GSXR így kezdésképp?

  26. Köszönöm a bíztatást! Mint mondottam, mentem már nagy vasakkal, mertem nekik cibálni, csak hát az a 2 gond fenn áll, meg az hogy ezeken a kismotorokon nem nagyon kellett dönteni, nem tudom hogy fog sikerülni.Félni nem félek az erejétől, hisz én akarom uralni nem fordítva, ha másképp lenne rá se gondolnék hogy nagyvasra üljek, de nekem se a nakedek,csopperek,túrák,crossok nem tetszenek nagyba, csak a sportmotorok. Nekem egy GSX-R egy ugyan olyan álom teljesülése lenne mint anno Neked.

Válasz