Motorossá válok: a motorvásárlás

Motorossá válok: a motorvásárlás

- Kategória: Kiemelt cikk, Motorossá válok sorozat
29

Egy új, tízrészes sorozattal szeretnénk bevezetni az ifjú pilótákat – vagy pilótajelölteket – a motorozás csodálatos világába: vásárlás, vizsga, öltözék, műszaki tartalom, túrázás, pályázás – semmi nem maradhat ki. Kövessük hát a motorossá válás “rebellis” vonalát – előbb a motorvásárlás, és csak utána a vizsga.

Meglátod egy filmben, rácsodálkozol egy teraszon, vagy épp gyerekkorod óta tetszik, de a szüleid mindig lebeszéltek: “nem kell az neked kisfiam/kislányom, láttad a hírekben, hogy az is összetörte magát…” Történjen bárhogy, a motorozás csábító dolog, és a vágyakozás után – általában – a következő lépés a megvalósítás: jellemzően a motor megvásárlásával.

1. Légy önmagad!

Ne azt nézd a motor kiválasztásánál, hogy X vagy Y milyet vett, és főleg ne azt, hogy milyen vasat dicsért valaki a tévében… Ezen a motoron Te fogsz ülni, vagyis egyedül neked kell, hogy megfeleljen. Ismered a mondást: “ha választanod kell, hogy mindenki más Susanne Boyle-nak  lássa a barátnődet, de te magad Cindy Crawfordnak, vagy épp fordítva, akkor nincs mese: az előbbit kell választanod…”

Csak akkor leszel egy egység a vassal, ha az tényleg kiszolgál – szerencsére ma már nem kell épített motort faragnod ehhez, ugyanis a motorgyárak tökéletesen kiszolgálnak bennünket, így új és használt motorokból egyaránt válogathatsz.

2. Mire fogom használni?

Előre szólok: az “egykeréken száguldok, és a gimiben még undok csajok mind értem harcolnak majd ” válasz nem megfelelő… Menjünk vissza a motorozás gyökereihez, és nézzünk rá praktikus közlekedési eszközként, vagyis járműként.

– milyen minőségű úton, és milyen távolságra fogom használni?

– egy- vagy két személlyel?

– városban vagy inkább országúton?

– csak itthon, vagy külföldön is?

– egyedül, vagy csapatban?

– és a legfontosabb: milyen testalkatú vagyok?

Az útminőség megszabja, hogy milyen futóműve legyen a gépnek: ha többféle útburkolaton (aszfalt, murva, földút) fogunk nap mint nap járni, akkor ajánlott a kis és középsúlyú enduró (pl. DRZ400: 4-500 000 Ft-tól), ha nagy súlyt kap a hosszútávú utazás, akkor akár a túraendúrók is (pl. Suzuki DL650 – 1 000 000 Ft-tól). Az ettől nagyobb gépek kezdésnek nem igazán ajánlottak, mivel magas felépítésük és teljesítményük miatt felkészültséget és tapasztalatot igényelnek.

Ha abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy kiváló minőségű aszfalt kényeztet minket a környékünkön, akkor az utazások hossza jelenti a korlátot: a rövid- és középtávú motorozáshoz (amennyiben kevés csomaggal tesszük meg) a hatszázas sportmotorok is ajánlhatók (pl. Kawasaki ZX6, 500 000 Ft-tól), a több csomaggal, vagy hosszabb távra túrázók inkább a dobozolható, “mindenes” gépeket válasszák (Kawasaki ZR7, ZZR600 – 500 000 Ft-tól)

Akinek a megjelenés áll mindenek felett, és a motor inkább egy stíluselem, mintsem praktikus közlekedési eszköz, azoknak a cruiserek/csopperek nyújthatnak megoldást – kezdésnek mindenképp a 6-800 köbcentis kategóriát ajánlom, mely már elegendő nyomatékkal rendelkezik, hogy kiszolgálja hosszú távon is a tulajt (Pl. Honda Shadow 600, 800 000 Ft-tól) Ez utóbbi stílus ajánlott az alacsonyabb pilótáknak is, hiszen az ülésmagasság jellemzően itt a legkisebb a felsorolt motorok között.

Amennyiben hosszútávú, külföldi utakkal szeretnénk már az elején kényeztetni magunkat és a motorunkat, fontos, hogy megbízható, frissen szervizelt darabbal rendelkezzünk, és olyan stílusú motort válasszunk, mely jól pakolható és a szélvédelme is kiszolgálja a túrázást. Mivel külföldön még szigorúbban veszik – az egyébként itthon is tilos – kiegészítőket (xenon, hangos kipufogó stb), így az átfaragott gépek eleve kiesnek a keresésből. Ez utóbbi paraméter – a motor hangja – a csoportos túrázáskor is fontos tényező, hisz’ a mögötted jövő hamar meg fogja unni, ha órákon keresztül a fülébe üvölt a nyitott csövű géped…

Gyönyörű és kívánatos. Mégsem javasolja senki, hogy egy ilyen motor nyergében kezdj ismerkedni a sporttal...

3, Megvan a típus: hogy vegyek, hol vegyek?

Kezdő motorosként szerencsésebb, ha a hazai kínálatból válogatsz, és itthon is viszel magaddal valakit, aki ismeri a típust – hidd el, nagy segítség lesz a hibák felfedezésében a márkatárs/motorszerelő ismerős. Ő majd segít az egyéb – motortípustól független – hibák, sérülések felderítésében, így megkímélhet egy olcsónak tűnő, de végül gazdasági zsákutcával végződő motorvásárlástól.

Most jön a legnehezebb: feleannyiért nézz motort, mint az összes, motorozásra szánt pénzed!

Nyilvánvaló, hogy ez nem egyszerű döntés. Ott áll az a másik, ami szebb, jobb – és persze – erősebb, hát persze, hogy az kell! De egy átlagos használt motornál (kb. 600 cm3, 8-10 éves) a megvásárlás csak a jéghegy csúcsa!

– Hazaszállítás, átíratás, biztosításkötés – ez bizony legalább 70-90 000 Ft-ba fog fájni.

– Első átvizsgálás, kenőanyagok/szűrők, esetleg a kopott gumi/lánc cseréje, kisebb javítások: 30 – 80 000 Ft

– Motoros öltözék, hiszen ha a motorod félmilliót ér neked, akkor a saját tested is megér némi aprót – 60 – 100 000 Ft

– Persze le is kell vizsgáznod rá, hiszen nyugodtan és biztonságosan szeretnél közlekedni: ez újabb 80 – 100 000 Ft

Hoppá, máris elköltöttél 3 – 400 000 forintot, és még egy métert nem motoroztál!

De ne feledd, a motort a magad szórakoztatására vásároltad: ha nem az élvezetszerzést szolgálja, hanem a bosszankodás forrása (műszaki hiba, vagy bármilyen más ok miatt) akkor semmi értelme nem volt pénzt beleölnöd, hiszen csak a bajod van vele.

Persze fordítva is igaz: amikor vasárnap este hazaérsz, és másnap reggelig nem tudod levakarni a mosolyt az arcodról, akkor rájössz: minden egyes elköltött forint megérte!

Jön a következő rész: a jogosítvány.

Continental 2019