Vérbeli endurók, valódi terepre

Vérbeli endurók, valódi terepre

- Kategória: Cikkek

A Párizs-Dakar Rally-n aratott győzelmek nagyban hozzájárultak a BMW R 80 G/S  kultuszának kialakulásához.

[wp_bannerize group=”cikkek” limit=”1″]
.

A BMW növelte jelenlétét a cross-country sportban és megcélozta a világ legkeményebb és legrangosabb offroad versenye, a Párizs-Dakar Rally megnyerését. Először 1979-ben rendezték meg az akkor 9500 kilométeres viadalt, amelynek csupán egyharmadát teljesítették burkolt utakon. 1979-ben Fenouil, az egyetlen BMW-s résztvevő műszaki hiba miatt feladta a versenyt, akkor egy Yamaha XT500-zal hódították el a sivatagi verseny trófeáját. Egy évvel később a verseny megrendezését veszélyeztette a főszponzor kilépése, de az utolsó pillanatban a francia BMW motorkerékpár kereskedők előteremtették a verseny megrendezéséhez szükséges forrásokat. Eleinte úgy tűnt, hogy az anyagi részvétel megtérülést is hoz majd: Fenouil mellett Hubert Auriol is csatlakozott egy második BMW nyergében és egészen a 11. szakaszig vezette a mezőnyt, majd nem engedélyezett segítség igénybevételéért a 12. szakaszon kizárták.

A következő évben a rally rendezése már sokkal professzionálisabb volt. A BMW három motorkerékpárral indult a versenyen, amelyeket a HPN készített fel. Auriol ért elsőként Dakarba, majd győzelmét 1983-ban megismételte. 1984-ben és 1985-ben a belga Gaston Rahier nyerte a Párizs-Dakart, majd az 1986-os szezon végén a BMW kivonta gyári csapatát a sportágból. A bajor márka négy győzelmet szerzett a híres-hírhedt Dakaron.

Az utcai motoros számára, aki csak alkalmanként ment terepre, nem sokat számított, hogy a G/S bizonyította adottságait a világ legkeményebb rallyján. A világutazóknál viszont, akik két keréken jártak be távoli civilizációkat, a terep-adottságok sokat nyomtak latban. Bár a BMW kiegészítők széles skáláját kínálta a G/S-hez, egy második piaci szegmens is kialakult kifejezetten a hosszú távú túrázók igényeinek kielégítése céljából. A nagyobb üzemanyagtanktól kezdve a csomagtartókon és navigációs rendszereken át egészen a speciális sárvédőkig minden kapható volt.

Számos specialista – élükön a Dakaron is bizonyított HPN csapattal – kínált átalakításokat, amelyek révén a motorkerékpárok teljesen egyedi formát ölthettek. A vásárlókat az sem zavarta, hogy a motorok ára akár a szériaváltozat duplájára is emelkedett. 1984-ben a BMW bemutatta a speciális „Paris-Dakar” modellt. A 32 literes tank a rajta lévő látványos Párizs-Dakar logóval, az egyszemélyes ülés és a nagyméretű csomagtartó versenygép kinézetet kölcsönzött a motornak.

A G/S eladásai nagyszerűen alakultak, a siker pedig nem csupán tisztelőket, de követőket is hozott: a konkurens japán és európai gyártók felvettek a kínálatukba olyan enduro motorokat, amelyeket kifejezetten utcai, hosszútávú használatra terveztek. A kor szülöttei a legendás túramotorok, a DR800-as Suzuki, a Honda Africa Twin és az XTZ750-es Ténéré mai mércével is kiváló, univerzális túragépek.

Continental 2019

Facebook Comments

2 Comments

  1. Érdekességképp, az akkori R80GS-nek súlyban (ezt szokták terepen nagyon fölemlegetni a mai teheneknek), erőben, magasságban leginkább (gyakorlatilag hibahatáron belül) egy G650GS Sertao (náluk gyakorlatilag belépőmodell) felel meg.

  2. “Arnold Peterhansel” ? Látom megragadt a poén… 😀

Válasz