Egy gumis tanácsai – első rész

Egy gumis tanácsai – első rész

- Kategória: Karbantartás, Kiemelt cikk
2

Az első részben az alapvető jellemzőkkel ismerkedünk: mit vegyünk és mit ne vegyünk a motorra?

.

• Válasszunk mindig a gyár által javasolt gumi méretet, vagy annak a váltóméretét. Ha mégis változtatni kívánunk, adott felni méretre inkább kisebb (keskenyebb) méretet válasszunk, nagyobbat semmi esetre sem. Szélesebb abroncs esetén a réstávolságok veszélyesen lecsökkenhetnek, a motor nehezebben lesz dönthető, és a felegyenesedési hajlam is megnőhet. Ha kisebb méretet választunk, az sem a legjobb megoldás, mivel ez is okozhat rendellenes kopás. Tehát visszatértünk a kiindulási pontra, vagyis a gyári méret a legjobb.
• Új abroncs vásárlásánál inkább a puhább kerekeket részesítsük előnyben. A mai motorok nagy teljesítményét, sebességét ezek a gumik jobban elviselik. Lehet, hogy hamarabb kopnak, de nagyobb tapadást biztosítanak. Ha ezeken spórolunk, az bizony tényleg a bőrünkre mehet, szó szerint. De itt sem kell túllőni a célon, tartsuk szem előtt a motorunk képességeit, saját tudásunkat és vezetési stílusunkat.

Motoros szentháromság: FÉK – FUTÓMŰ – GUMI
Ez a megfogalmazás elsőre meglepő lehet, de ha ezek közül akár csak egy is rosszul működik, annak előbb-utóbb rossz vége lesz. Ha már kettő rossz, akkor inkább előbb…

brembo-motorcycle
A biztos megállás szentháromsága: fék, futómű és gumi

FÉK: Manapság a legtöbb motoron kiválóak a fékek, de mint mindenen, ezen is lehet javítani. Ennek legegyszerűbb módja, ha a gyári fékcsöveket fém csőre cseréljük, amivel határozottabb nyomáspontot érünk el. Aki azonban ijedésre hajlamos, vagy nagyobb marokerőt szokott meg, annak ez a változtatás nem ajánlott. Fontos még a tárcsa és a betét párosítása is. A gyári kombináció általában jó szokott lenni. Ha mégis másikat szeretnénk kipróbálni, vásárlás előtt érdemes megkérdezni egy tapasztalt szakembert, ezzel jó néhány ezer forintot spórolhatunk meg. Ha rendben van a tárcsánk, betétünk, fékcsövünk, ne felejtkezzünk meg az ezeket működtető fékfolyadékról sem. Ezt kétévente érdemes lecserélni, lehetőleg minimum DOT-4 vagy DOT-5 teljesítményű olajra. Végül, de nem utolsó sorban az sem árt, ha a fék és a kuplung karok állíthatóak, így a saját kezünkre méretezett maroktávolságot tudjuk használni. Ez meleg helyzetekben időt takarít meg számunkra, ami métereket jelent és néha csak ennyi múlik.

Hamarosan folytatjuk a második résszel (ITT elérhető), addig is jó motorozást kívánunk mindenkinek!