Mutasd a garázsod!

Mutasd a garázsod!

- Kategória: Cikkek, Karbantartás
5

Aki korosodó, vagy éppen veterán gépet használ, annak a krovakészlet, a nittelő és a forrasztópáka nem ismeretlen kifejezés. Azonban az új motorokon feszítő kollégáknak sem árt felszerelni a garázst, hiszen bármikor adódhat egy apró malőr, ami tönkreteheti a hétvégét…

.

Ahogy a túrák alkalmával, úgy a pihenőidőben is alapvető, hogy a legkisebb gyorsjavításokat magunk is el tudjuk végezni. Természetesen az eszközök is hasonlóak, vagyis a garázsban feltétlenül szoríts helyet a gyorskötözőnek, a WD-40-nek és valamilyen szigetelőszalagnak vagy Duct Tape-nek.

Szintén hasznos, ha rendelkezel egy akksitöltővel, hiszen a gyújtáson felejtett gép vagy a hosszú állás megviselheti a motor áramellátásáért felelő telepet, főleg, ha már idősebb akkuról van szó. Egy frankó töltővel akár egy óra alatt életet lehelhetsz a gyengélkedő tápegységbe, így akár megmentve a vasárnapi motorozást. Az újabb változatok már rendelkeznek “energiabank” funkcióval is, vagyis ha az akksid egyébként fitt, csak éppen lemerítetted valamivel, akkor egy másodperc alatt beindíthatod (bebikázhatod) vele, a többit pedig megoldja útközben a generátorod. (Természetesen a bikázás csak akkor járható út, ha az akkumulátor valamilyen rajtafelejtett fogyasztó miatt, hirtelen merült le. Ha éppen “végelgyengülésben” szenved, akkor útközben sem lesz képes a feszültségszabályzóról kapott 13-14V felvételére, és előbb-utóbb le fog állni alattad a motor.)

A téli pihenő alatti lemerülést egyébként könnyedén megelőzhetjük egy ún. csepptöltő beszerzésével, ami segít megóvni az akku állapotát tavaszig vagy a következő gurulásig.

A guminyomás – bár sokan csak szezononként egy-két alkalommal ellenőrzik – fontos tényező, kihat a fogyasztásra, az abroncsok kopására és nem utolsó sorban a motor vezethetőségére is. A benzinkutakon található mérőműszerek nem rosszak, de sokkal jobb, ha beruházunk egy pontos, digitális mérőműszerre, amivel hidegen (!), indulás előtt meggyőződhetünk a helyes értékről.

Az elektromos kompresszor, vagy lábpumpa szintén hasznos lehet, hiszen egy lassú defekt esetén annyi levegőt pumpálhatunk a kerekekbe, hogy a gumisig lejussunk, és ne kelljen a defektspray használatával sokkolnunk szegény szakembert… Lényeges, hogy a lábpumpából a kéttartályos változatot keressük, ez erősebb és hatékonyabb, mint az egydugattyús változat.

A beavatkozások alkalmával lényeges, hogy jól lássunk, ezért a garázs megvilágításán túl alkalmazzunk valamilyen erős – lehetőleg LED-es – fényforrást, amivel a célterületre világíthatunk. Erre tökéletesen megfelelnek az ún. steklámpák, amiből már akkus változat is létezik, ezekkel szabadon mozoghatunk a vas körül.

Puha rongyok, papírtörlők, a sisak plexijének tisztítására szolgáló speciális folyadékok, a motor tisztítására/ápolására samponok és paszták valamint láncspray (persze csak akkor, ha nem kardános vasat hajtasz) és télre gumiápoló hab is – bár ez utóbbiról megoszlanak a vélemények, hiszen a bevonatot tavasszal el kell távolítani az abroncs felületéről. (Volt már, aki elfelejtette, és az első mélyebb döntésnél érte meglepetés – mondjuk ehhez a hideg aszfalt is bőven hozzájárulhatott…)

A profibbak motoremelővel és komolyabb szerszámkészlettel is kiegészíthetik a fentieket, így egy gumicseréhez nem kell a szerviz időpontjaihoz igazodnia, sőt, az oldalsztenderrel rendelkező vasak esetében a lánc befújása is egyszerűbb akkor, ha a hátsó kerék a levegőben van. Takaróponyva és vastag rongyok (kipufogókba, levegőnyílásokba) a hosszabb, téli pihenőkhöz, és végül, de nem utolsó sorban: kesztyű illetve “játszósruha”, hogy te is védve legyél, amikor az egyszerűbb műveleteket elvégzed a paripán.

Te milyen extra szerszámot/felszerelést tartasz a garázsodban?

  • alvaro

    Maga a garázs egyelőre nappal, holddal, felhőkkel és csillagokkal díszített, de lássuk:

    – WD40, gyorskötöző, kacsaszalag… ezek bármikor, bármihez kellhetnek, aztán vagy jók rá, vagy nem 😀 Pipa.
    – Akkutöltő: létfontosságúnak találtam. Főleg télen, amikor a fűtött kesztyű és az alacsony fordulatszám kombója inkább merítette, mint töltötte az akkut menet közben. Sajnos a második darabot fogyasztjuk, mert az első költözésnél letűnt :[
    – Punepa, nyomásmérővel: na ez még kell, jól tud jönni, fontos a helyes guminyomás (kicsit magasabbra szoktam fújni, mint a gyári, de ki kellett tapasztalni minden egyes gumitípushoz, hogy mennyi mehet bele büntetlenül). Egyébként 1km-en belül van kút anyáméknál és a munkahelyemnél is, szóval elég jól meg tudom nézni hidegen – ha máshol vagyok. Itthon sajnos 6km a legközelebbi kút, mióta bezárt a falu szélén levő.
    – LED lámpa: direkt zseblámpás telefont vettem, állandóan használom (nem csak szereléshez).
    – Vegyszerek: na ezekről szó se lehet. Nem fogom a kertet holmi kozmetika miatt beszennyezni… vödörrel és ronggyal mosok, ennyi legyen elég! (Épp elég, hogy sikerült egy kis olajat kilocsolnom legutóbb cserekor, ettől a jövőben tartózkodni próbálok…), gumiápoló szintén száműzve, főleg, hogy járok motorral télen is.
    – Láncspray: undok egy anyag, de az egyik motorunkhoz mindenképp kell…
    – Ponyva: alap, ha már tető nincs.
    – Szerszámkészlet: ezt is fejleszteni kell még, csak a legalapvetőbb villás/körkulcs és torx készlet van kéznél, de jobb lenne valami komolyabb. Titkon remélem, hogy egy jó kis krovakészlettel nem nyalnám el a csavarfejeket… persze lehet, hogy aki béna, az bármilyen szerszámmal az…

  • ha pedig offroadozni kezdesz el, még egy nagyon fontos cucc van: drótkefe, láncot takarítani:)

  • alvaro

    > hisz mindkét kezedre szükséged lehet szerelésnél <

    Hülyén nézhettem ki a számban a telefonnal, de megoldottam :mrgreen:

  • alvaro

    Nekem is megvan mindkét motorhoz letöltve akkora szervizkönyv, hogy még, de nem csak hogy nem akarnám, nem is tudnám használni 😮

  • vinatti

    Én még egy ledes fejlámpát javasolnék mindenkinek.Így nem kell tartani a steklámpát,szabad mind a két kezem.