Mutasd a garázsod!

Mutasd a garázsod!

- Kategória: Cikkek, Karbantartás
5

Aki korosodó, vagy éppen veterán gépet használ, annak a krovakészlet, a nittelő és a forrasztópáka nem ismeretlen kifejezés. Azonban az új motorokon feszítő kollégáknak sem árt felszerelni a garázst, hiszen bármikor adódhat egy apró malőr, ami tönkreteheti a hétvégét…

.

Ahogy a túrák alkalmával, úgy a pihenőidőben is alapvető, hogy a legkisebb gyorsjavításokat magunk is el tudjuk végezni. Természetesen az eszközök is hasonlóak, vagyis a garázsban feltétlenül szoríts helyet a gyorskötözőnek, a WD-40-nek és valamilyen szigetelőszalagnak vagy Duct Tape-nek.

Szintén hasznos, ha rendelkezel egy akksitöltővel, hiszen a gyújtáson felejtett gép vagy a hosszú állás megviselheti a motor áramellátásáért felelő telepet, főleg, ha már idősebb akkuról van szó. Egy frankó töltővel akár egy óra alatt életet lehelhetsz a gyengélkedő tápegységbe, így akár megmentve a vasárnapi motorozást. Az újabb változatok már rendelkeznek “energiabank” funkcióval is, vagyis ha az akksid egyébként fitt, csak éppen lemerítetted valamivel, akkor egy másodperc alatt beindíthatod (bebikázhatod) vele, a többit pedig megoldja útközben a generátorod. (Természetesen a bikázás csak akkor járható út, ha az akkumulátor valamilyen rajtafelejtett fogyasztó miatt, hirtelen merült le. Ha éppen “végelgyengülésben” szenved, akkor útközben sem lesz képes a feszültségszabályzóról kapott 13-14V felvételére, és előbb-utóbb le fog állni alattad a motor.)

A téli pihenő alatti lemerülést egyébként könnyedén megelőzhetjük egy ún. csepptöltő beszerzésével, ami segít megóvni az akku állapotát tavaszig vagy a következő gurulásig.

A guminyomás – bár sokan csak szezononként egy-két alkalommal ellenőrzik – fontos tényező, kihat a fogyasztásra, az abroncsok kopására és nem utolsó sorban a motor vezethetőségére is. A benzinkutakon található mérőműszerek nem rosszak, de sokkal jobb, ha beruházunk egy pontos, digitális mérőműszerre, amivel hidegen (!), indulás előtt meggyőződhetünk a helyes értékről.

Az elektromos kompresszor, vagy lábpumpa szintén hasznos lehet, hiszen egy lassú defekt esetén annyi levegőt pumpálhatunk a kerekekbe, hogy a gumisig lejussunk, és ne kelljen a defektspray használatával sokkolnunk szegény szakembert… Lényeges, hogy a lábpumpából a kéttartályos változatot keressük, ez erősebb és hatékonyabb, mint az egydugattyús változat.

A beavatkozások alkalmával lényeges, hogy jól lássunk, ezért a garázs megvilágításán túl alkalmazzunk valamilyen erős – lehetőleg LED-es – fényforrást, amivel a célterületre világíthatunk. Erre tökéletesen megfelelnek az ún. steklámpák, amiből már akkus változat is létezik, ezekkel szabadon mozoghatunk a vas körül.

Puha rongyok, papírtörlők, a sisak plexijének tisztítására szolgáló speciális folyadékok, a motor tisztítására/ápolására samponok és paszták valamint láncspray (persze csak akkor, ha nem kardános vasat hajtasz) és télre gumiápoló hab is – bár ez utóbbiról megoszlanak a vélemények, hiszen a bevonatot tavasszal el kell távolítani az abroncs felületéről. (Volt már, aki elfelejtette, és az első mélyebb döntésnél érte meglepetés – mondjuk ehhez a hideg aszfalt is bőven hozzájárulhatott…)

A profibbak motoremelővel és komolyabb szerszámkészlettel is kiegészíthetik a fentieket, így egy gumicseréhez nem kell a szerviz időpontjaihoz igazodnia, sőt, az oldalsztenderrel rendelkező vasak esetében a lánc befújása is egyszerűbb akkor, ha a hátsó kerék a levegőben van. Takaróponyva és vastag rongyok (kipufogókba, levegőnyílásokba) a hosszabb, téli pihenőkhöz, és végül, de nem utolsó sorban: kesztyű illetve “játszósruha”, hogy te is védve legyél, amikor az egyszerűbb műveleteket elvégzed a paripán.

Te milyen extra szerszámot/felszerelést tartasz a garázsodban?