Neked spórolnak. Neked spórolnak?!

Neked spórolnak. Neked spórolnak?!

- Kategória: Cikkek, Karbantartás
1

Az autóiparban kezdődött: a korábban megszokott 7500-as vagy tízezres olajcsere intervallumokat egyre csak nyújtották – ma már a 30 000-es futás sem ritka szerviz-látogatás nélkül.

.

Nincs ezzel baj, ha egy olyan járműről van szó, ami naponta több száz kilométert utazik, és így pár hónap alatt belecsúszik a fenti mennyiség. Az esetek többségében viszont egyszerű családi járgányok ezek, melyek jó, ha egy-két év alatt teljesítik a fenti futást.

A motoroknál még cifrább a helyzet, hiszen az építési módból adódó apró légszűrők bizony komoly kihívással küzdenek, hogy teligázon is megfelelő mennyiségű levegőt szűrjenek, tisztítsanak, a sokszor liter feletti hengerűrtartalmú blokk számára.

legszuro
A lemez B oldala: innen úgy tűnt, nem nagy a baj…

A Kawasaki 12 000 kilométert ír elő a kenőanyag és a levegőszűrő cseréjére, de sok túramotor esetében már 15-16 ezres intervallumról regélnek a kezelési könyvek. Nos, egyrészről örvendetes a dolog, hiszen két hét alatt könnyedén begyűjthető egy túrán a korábban megszabott hatezres futás, vagyis a hosszabb csereperiódus megkönnyíti a világjárók életét.

Másrészről a fizikát nem lehet meghazudtolni: egységnyi felületen – főleg tízezer kilométer használat után – aligha fog ugyanannyi levegő átjutni a Ram-Air rendszeren, mint frissen, a szervizt követően.

legszuro-1
A kisállat-határozó elbújhat mellette: korzikai, tátrai és erdélyi soklábúak hevertek a Kawasaki légszűrőházában…

A ZZR legutóbbi karbantartásán derült fény erre a tanulságra, ahol az elmúlt 12 000 kilométer összes szennyeződését megtaláltuk a filteren, amin éppen különböző rovarok vívták haláltusájukat – inkább hasonlított a gyári szűrő egy komposztálóra, mintsem motoralkatrészre… Csoda, hogy egyáltalán levegőhöz jutott a motor az apró, tiszta részeken, már amennyiben maradt ilyen a gyári szűrő felületén.

Jó tanulság volt, mostantól megfelezzük a gyártó által előírt periódust, és a “régi iskolát” követve hatezrenként szétkapjuk a vasat – bármennyire is bonyolult és időigényes a folyamat -, hogy a legközelebbi túrára is nyugodtan induljunk el… A megnövelt csereperiódus kifejezést pedig egy életre megjegyezzük, mint ügyes marketing-dumát, ami – csakúgy, mint a többi maszlag – aligha ér valamit a gyakorlatban.