Karbantartás: így spórolj ötvenezret!

Karbantartás: így spórolj ötvenezret!

- Kategória: Karbantartás, Kiemelt cikk
15

Csak egy mozdulat, de nem biztos, hogy az enyhe, akár motorozásra is alkalmas télben mindig eszedbe jut… Így jársz, ha elfelejted.

.

Igen, a srácok minden egyes alkalommal elmondják, hogy a téli felkészítés egyik legfontosabb mozzanata, hogy teljesen tankold fel benzinnel a vasadat, így elejét veszed a rozsda kialakulásának. De mit tehetünk, ha egy kellemes, tizenfokos decemberi napon kimotorozzuk az üzemanyagtartály tartalmát, mondván, majd legközelebb úgy is a kúton kezdjük a túrát? Alakulhat úgy – mint például tavaly is -, hogy az időjárás miatt csak áprilisban pattanunk legközelebb nyeregbe, s addig fűtetlen garázsban pihen a paripa.

Ilyenkor alattomosan kialakulhat a rozsdafolt a tank belsejében, és ez a modern injektoros vasakban komoly kárt tehet, alaposan megdézsmálva a pénztárcánkat. Egyetlen injektorfej (mint azt megtudhattam) harminc-negyvenezer forint, plusz a munkadíj, vagyis akár egy ötvenesre is rúghat a számla. Persze mondhatjátok, hogy erre van a benzinpumpa finom előszűrője, de mint a lenti példa is mutatja, az sem életbiztosítás…

Saját Kawasakim egy anno a NAV által lefoglalt ZZR1400, hosszú hónapokat állt benzin nélkül az adóhivatal hideg, fűtetlen telepén, mire új tulajdonosként hozzájuthattam. Elkövettem azt a hibát, hogy hittem a közvetítő kereskedőnek, aki állítása szerint kivette az üzemanyagpumpát, a tank belsejéből eltávolította a rozsdát, és a biztonság kedvéért egy másik benzinszivattyút épített be, hogy ne lehessen probléma a géppel.

Nem is volt, egészen öt-hatezer kilométeren át, ám ekkor (egyetlen megtorpanást leszámítva) minden előjel nélkül leállt az egyes henger, és az üzemanyagrendszer tisztító adalékok ellenére sem kelt életre. Saját szervizünkbe ellátogatva kiderült, miért is nem…

Az állítólag kitakarított üzemanyagtartály és a szintén állítólag kicserélt benzinpumpa...
Az állítólag kitakarított üzemanyagtartály és a szintén állítólag kicserélt benzinpumpa…

Az elharapózó rozsda egy apró, szemmel szinte nem is látható része átjutott az üzemanyag-szivattyú szűrőjén, és megbénította a 32 000 forintba kerülő injektorfejet.

Tovább bontva kiderült, hogy a (jó pár szezonnal korábban) elhasználódott levegőszűrő is elkerülte a kereskedés szerelőjének figyelmét...
Tovább bontva kiderült, hogy a (jó pár szezonnal korábban) elhasználódott levegőszűrő is elkerülte a kereskedés szerelőjének figyelmét…

Szerencsére már túl vagyok rajta, azóta újra “sornégyes” lett a ZZR-em, de örök tanulság marad, hogy használt motor vásárlásakor – mondjon bármit is a kereskedő – nem csak olajat cseréljük ki a gépen, de átnézzük az ilyen apróságokat is, mint az igencsak mély üzemanyagtank legalján található gonosz rozsdafoltok…