A nagy túraabroncs teszt: hát soha nem kopnak el?!

A nagy túraabroncs teszt: hát soha nem kopnak el?!

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt

Motoroztunk 26 fokos melegben, esőben, sőt havazásban is. Nyúztuk őket pályán és országúton, de semmi: egyszerűen nem kopnak…

[wp_bannerize group=”cikkek” limit=”1″]
.

Jó hosszú idő telt el a legutóbbi bejelentkezésünk óta, de nem is tétlenkedtünk az elmúlt hónapokban, így igencsak megszaporodtak a kilométerek a vasakban. Eljutottunk Chrobák Jani pályamotoros oktatására, használtuk a gépeket munkába járásra és rövid hétvégi kalandokhoz, s legutóbb még hóban is próbára tettük őket, amikor a Hockar motorral elérhető legmagasabb pontjáig túráztunk.

Pályán nyúzva, országúton és autópályán koptatva sem fogy a minta a Pilot Roadról... Ez már boszorkányság
Pályán nyúzva, országúton és autópályán koptatva sem fogy a minta a Pilot Roadról… Ez már boszorkányság

Lassan fékbetétet kell cserélnünk a gépeken, és harmincezer kilométer után a láncszettek is kezdik az utolsókat rúgni, de egy dolog miatt biztosan nem kell aggódnunk, és ez pedig nem más, mint az abroncs. Volt úgy, hogy néha külön utakon jártak a vasak, az összkilométer mégis közel azonos, a Bridgestone T30-ba 3780, míg a Michelin Pilot Road 3-ba  3620 kilométert gyűjtöttünk.

 - Látod, hogy kockásodik a gumi négyezer kilométer után? - Nem, nem látom. - Na pont erről beszélek...
– Látod, hogy kockásodik a gumi négyezer kilométer után?
– Nem, nem látom.
– Na pont erről beszélek…

Összehasonlításként érdemes megjegyezni, hogy a ZZR gyári abroncsa, a lényegesen olcsóbb Bridgestone BT014 már 1400 kilométer után kezdett “kockásodni”, és 2900 kilométer (!) környékén adta fel végleg a harcot… S hogy mennyivel tudnak többet a kétkomponensű variánsok? Lássuk hát a számokat!

A számok nem hazudnak: a Bridgestone T30 szinte azonos felhasználás mellett lényegesen jobban kopik, mint a Pilot Road 3, de persze még így is legalább kétszer tartósabb, mint sportosabb társai
A számok nem hazudnak: a Bridgestone T30 szinte azonos felhasználás mellett lényegesen jobban kopik, mint a Pilot Road 3, de persze még így is legalább kétszer tartósabb, mint sportosabb társai

Ezek tényleg örökéletűek…

A Bridgestone T30 hátsója 7,2 milliről indult fogyókúrájára, s jelenleg 4,2 millinél tart, vagyis hasonló kopással legalább még ennyit elfuthat. A Pilot Road 3-on azonban nem tehet túl, mivel a Michelin népszerű abroncsa egyszerűen lenyűgöző számokkal büszkélkedik. Az utóbbi kétezer kilométer alatt mindössze fél millimétert kopott (!), azaz jelenleg 5,1-en áll, és ez is csak a kigyorsításokkal nyúzott részeken mérhető, vagyis a félig ledöntött motornál érintkező felületen. Középen pár tizeddel még vaskosabb a mintázat, vagyis működik a többkomponensű megoldás, és a számokat látva csak messze tízezer kilométer felett kell majd azon gondolkoznunk, vajon lecseréljük-e a kopottas kereket az újabb, Pilot Road 4 szériára…

Boldog harmincadikat! A Pilot Road 3-at viselő ZZR egy csodálatos helyen, a lékai szerpentinen lépett be a harmincezresek táborába...
Boldog harmincadikat! A Pilot Road 3-at viselő ZZR egy csodálatos helyen, a lékai szerpentinen lépett be a harmincezresek táborába

A puszta számoknál azonban sokkal fontosabb, hogy az országúti használat ellenére sem jelentkezett “autópálya-él” a felületen, a Bridgestone és a Michelin is szinte a gyárival megegyező görbületet mutat, vagyis a kopással egyáltalán nem változott a motorok kezelhetősége, irányíthatósága. Igaz ez vizes felületre is, elvégre nemrégiben ötfokos hidegben, nedves aszfalton tettük próbára magunkat és a gumikat, s elárulhatjuk, hogy az ABS-nek nem sok dolga akadt – még határozott lassítás mellett is stabilan, kiszámíthatóan tapadtak a kerekek.

Hogyan tovább?

Újabb négyezer kilométernyi túraterv lapul a tanktáskában, ezért aztán nem aggódunk, elképzeléseink szerint tartalmasan fog telni a 2014-es szezon. Egyben jó nyúzópróba lesz ez a tesztelt abroncsoknak is, elvégre a “szokásos” extrém körülmények, a nyári forróság, az átlagosnál nagyobb tömeg és az igencsak változatos útviszonyok fogják majd gyilkolni az abroncsokat.

A túrázás szépsége: 26 fokban és hófalak között is motorozhat az ember egyetlen nap alatt
A túrázás szépsége: 25 fokban és hófalak között is motorozhat az ember egyetlen nap alatt

Talán tömjénezésnek tűnhet, s ezt páran már szóvá is tették, de nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy a fenti kopásértékek az ismert teljesítmény és forgatónyomaték adat mellett mutatnak igazán sokat. Kereken száz newtonméter forgatónyomatékról beszélünk 2500-as fordulatszámnál (!), vagyis egy laza elindulás is annyit “harap” a mintázatból, mintha egy ezres sportmotorral folyton hat-nyolcezres fordulaton lőnénk ki, kipréselve a vas maximális nyomatékát.

Mintha jégen mennénk... Öt fokos hidegben, szakadó esőben, 16 százalékos lejtőn kanyarodni? Nem éppen a motorosok álma, de nem is okozott problémát - jól vizsgáztak a gumik
Mintha jégen mennénk… Öt fokos hidegben, szakadó esőben, 16 százalékos lejtőn kanyarodni? Nem éppen a motorosok álma, de nem is okozott problémát – jól vizsgáztak a gumik

Ez alapján simán elképzelhető, hogy valódi célterületén, a középméretű, vegyes használatú vasakon akár a 15-20 000 kilométeres távot is kihúzná a Michelin párosa, s a Bridgestone-nál is tízezer kilométer környékére saccolható az élettartam. Ha így nézzük, egy egyszerű osztással kiszámítható, miért is éri meg egyszer beruházni a névlegesen drágább abroncsokra, hiszen a Ft/km arány minden esetben a kétkomponensű variánsok felé billenti a mérleg nyelvét.

Continental 2019

Facebook Comments

17 Comments

  1. Miért nem használt gumikat teszteltek? Úgy is mindenki azzal jár itthon, kinek van pénze új gumira manapság? Ettől még jó a cikk, elolvastam ahogy a többit is és várom a folytatást!

    1. ha mindenki használt gumikkal járna, előbb utóbb mindenki felnin járna 😀 lassan el kéne jutni a gondolatban addig, hogy a cégek nem gyártanak használt abroncsokat – azokat is megvette valaki újonnan…

    2. Speciel én csak új gumit rakok fel a motorra, bár az is igaz, hogy nem otthon koptatom el őket.
      Használt gumi tesztnek meg nincs értelme. Nincs két egyforma használt abroncs, így bármiféle konzekvenciát levonni butaság lenne.

    3. Pumi annyiban igazad van, hogy amikor megvettem az új gumikat, azok másnap már használtak voltak.

  2. Nekem is tavaly került fel a GSR-re egy Bridgestone T30 páros, rendkívül jó gumi. Viszont a tapadásnak természetesen ára is van, jobban kopik szerintem, mint pl egy túra Conti.

  3. Ajánlanék egy jó teszt terepet:
    Korzika
    Tavaly nyáron 1000 km volt kb a BT023 Bridgestone hátsó gumimban. Tökéletes állapotban volt még. Ugyanennyit mentünk a szigeten, ok nyáron melegben két személlyel. És teljesen oda lett szegényem. Kár, h nem tudok fotót csatolni. 🙂 az oldalain lévő puhább sávok szépen kirojtosodtak
    De nem haragszom, mert tette a dolgát! Inkább a gumi vesszen, mint az egészségem!
    Motor: BMW R1200 ST

    1. Dani,
      mi is Korzikán próbáltuk ki még 2011-ben többek között a Metzeler Z8-at, s egyáltalán nem tapasztaltunk ilyet. A sportos tempó ellenére igen jól vizsgázott, vagy fél centi minta volt rajta a 3-4000 km-es út után:

      https://lh5.googleusercontent.com/-uI4FP0mf20o/TgA7QQqvcgI/AAAAAAAAB54/eSk7CSBt3d0/s912/IMG_3196x2000.jpg

      Azért a kopott Brigire kíváncsi lennék, ha tudod, e-mailben dobd át a képet légyszíves! ( kutya kukac hegylakok pont hu )

      1. Idén Z8-val kezdtem a szezont, nagyon elégedett vagyok vele. Egyedül a futásteljesítményével kapcsolatban vannak kétségeim. 2000 km (csak oszi utak, semmi autópálya) alatt veszített 1 mm-t. Elől, hátul, középen és oldalt. Hamarosan megyek vele haza és akkor jön majd a pályás erőpróba 2×900 km. A 10000 km-t is erősen kétlem, max. rongyosra koptatva, de azt meg nem díjazzák a helyi fakabátok. Szerintem idén még a PR4-ről is írhatok majd pár sort.

        1. Valamivel jobban kopik a Z8 mint a Pilot Road 3 és 4, mert az egykomponensű gumi. Azért fut el relatív sokat mert az övszerkezete többféle adott abroncson belül.

          1. Kösz. Ezek az infók megvannak. Átfutottam a szakirodalmat és pár tucat hozzászólást is német oldalakon. Igazából nem is kéne meglepődnöm a gyors fogyáson, szinte egy kommentelőnél sem érte el 10000 km-t.

  4. 5 fok azért még elég messze van a jégtől. 😀

    1. könnyen beszél, aki tényleg havon meg jégen terelgeti az FZR-t telenként… 😉 ettől függetlenül nem egy lottóötös a csonthideg, vizes, fehér aszfalton szerpentinezni, elhiheted.

      1. Nem emlékszem, hogy én írtam-é az ötfokalattit, de előfordulhat. 😀

        Viszont az Atlanticon kíváncsi leszek hogy bírják a gumik a nagy tömeget, és a nagy egyhengeres kigyorsításait.

        1. azért a variátor ott sokat segít – szerintem -, az mégsem olyan direkt, mint egy manuális váltó esetén, az egyenletes nyomatékátvitelről nem is beszélve. ha télen is nyomnám a sportot, csak CVT-automatát választanék 😉

  5. Nem kéne átesni a ló másik oldalára! Rendben hogy sokat elfut, de hogy tapad? Ennyi erővel a kínai meg orosz bakelitok is jó gumik, mert sok kilométert kibírnak? Én maradok az elvemnél, sportmotorra sportgumi való meg vágott slick: inkább fogjon, majd lecserélem, ha elkopott…

    1. K5-1000: Jó lenne, ha tovább látnál az orrod hegyénél, mert ma már nem ellentmondás a tapadás és a tartósság. A vágott slicket meg nem is hallottam, és remélem, nem arra motorozol az esőben full életveszélyes slickjeiden, amerre mi járunk a családdal…

Válasz