Vélemény: hová lettek a férfiak?

Vélemény: hová lettek a férfiak?

- Kategória: Ajánló, Cikkek, Vélemény
4

Easy Riders, megvan? Motoroznak a fiúk, bár a mondanivaló szempontjából maga a jármű szinte mellékes is - bélyeggyűjtő fiatalokkal egyszerűen kevésbé lett volna plasztikus a gondolat. A lényeg, hogy egyfajta esszenciát nyújt a film, és tükröt állít elénk: igenis döntsük el, hogy piros vagy amerikás motorra ülnénk a helyükben, esetleg ügyvédek lennénk, rögbisisakban. Arról nem is beszélve, hogy döntsük el, milyen emberek is szeretnénk lenni a világban...

.

Snitt, eltelt pár évtized. Az igazi kemény motorok roncstelepen várják a végső elmúlást, hogy a mechanikus reinkarnáció után vasalótalpként térjenek vissza, esetleg gazdag svájci gyógyszerészek garázsaiban alszanak, erős D3 vitaminhiánnyal küzdve, napfényt sosem látva... A choppereket ma inkább "krúzereknek" hívják, s bőrmellényes társaik mellett szemlesütve elhaladó  tulajdonosaik csak napsütéses hétvégéken tűnnek fel velük az utakon - öt nap nyakkendő, két nap kőrokkerség, szóljon az a bóntubivájd, s mégegykólátmarika...

Persze ettől ők még "VAS"-nak hívják kétkerekűiket, de mégis több a műanyag rajtuk, mint amennyit a TVK központi raktárosa életében láthatott. Az állítólag "környezetbarát" technika közben kiszorította a karburátorokat, és a hangos kipufogók is odavesztek az EURO-normákkal vívott harcokban. Bánjuk is meg nem is, motorjaink elvégre erősebbek, jobbak, s biztonságosabbak is, még ha túl is vanna bonyolítva manapság.

Időgép On: ez a kép a 2006-os ZZR1400 "nem elég makrancos mivoltát" bírálta négy éve, a cikk megjelenésekor. A sors fintora, hogy azóta a ráció győzött a makacsság felett, s most magam is ilyen géppel falom a kilométereket... Megalkuvás lenne? Inkább kompromisszum - és a kettő korántsem ugyanaz

A ZZR1400 utolsó mentsvárként érkezett, hangosan csattanó váltójával és az életszerűen szuszogó (lélegző?) RamAiR rendszerrel egészen "retro" benyomást keltett, de sajnos hamar csorbul a varázs, ugyanis a nyeregben helyet foglalva a halkan zümmögő elektronikák, és az On/Off állás között digitálisan váltó gázmarkolat a bőrünkbe égeti a tanulságot: ez már nem az ős ZZR1100 unokája, inkább egy hamburgeren és szteroidon hizlalt ZX-12R. Persze ettől még jó vas, sőt, az egyik legjobb, de ez már nem a kilencvenes évek, s nem a GPZ-korszak öröksége. Sajnos nem az.

Moto Morini: az egyetlen olasz márka, mely szinte kizárólag olasz alkatrészekből épül

Azért nincs minden veszve, pár elvetemült - főleg európai - gyár még odateszi magát  a különleges és bolond gépeivel, melyek igenis férfikezet kívánnak, és büszkén hirdetik az adott nemzet hagyományait. Az egyetlen baj ezekkel a cégekkel, hogy a nagy lelkesedés közben szép lassan csődbe mennek - lásd Moto Morini sztori.

A BMW persze virágzik, új modelljeik - a lakásnyi vételár ellenére is - remekül fogynak. Fejlesztéseik folyamatosak, így mostantól az autókban is megtalálható (túl) sok információt közlő panel, és vagy másfél tucat nyomógomb költözik a bajorok túrázóira, tájékoztatva a vezetőt a például guminyomásról vagy éppen a kiválasztott zeneszámról. Legújabb fejlesztésükről, az automatikus rögzítőfékről szót sem ejtve, mely hasznos ugyan, de csak egy újabb extra, mely elfedi, hogy az adott szituációban több tudásra és rutinra lenne szükségünk.

Navigáció, Mozart összes, ülés- ill. markolat hőmérséklet, bal/jobboldali közlekedésre váltás, központi zár és automatikus visszagurulás-gátló, - igen, mindez egy motoron

Szegény Captain America. Nem kimondottan rajongom a chopperekért, de az a vas mégis lenyűgöző volt. S most elmosolyodom, ahogy feltűnik előttem, mennyire bután is nézett volna ki ülésfűtéssel, multifunkciós műszerfallal és beépített hifivel... 

Létezik hát igazság a puritán, de aligha praktikus vasak és a túlsúlyos, illetve túlcsicsázott kétségbeesések között? Minden bizonnyal, és ezért - csakúgy, mint motorozás közben - nekünk kell ésszel döntenünk. Ne varázsoljanak hát el a csillogó hókusz-pókuszok, de igenis áldozz arra - például blokkolásgátlóra vagy dobozszettre -, aminek majd hasznát veszed egy túrán vagy akár csak egy hétvégi guruláson. Hidd el, ettől még nem leszünk kevésbé férfiasak, legfeljebb előrelátók, s arra már bátran mondhatjuk, hogy férfias tulajdonság...

Continental 2019