Olvasói: olcsó, régóta áll – megvehetem?

Olvasói: olcsó, régóta áll – megvehetem?

- Kategória: Ajánló, Cikkek, Karbantartás
7

Jó fogás, de nagy szívás is lehet a hosszú évek óta egy helyben álló motor…

Sziasztok! Egyik ismerősöm betegség miatt már évek óta nem használja a motorját. Eladná, meg is venném, de nem tudom, mire figyeljek – van valami buktatója az ilyen gépeknek? – áll Tamás levelében. Ez egy nyolcéves CBR1100XX – folytatja -, de sajnos már vagy három éve elindítva sem volt. Jó áron kínálják, legalább 100-200 ezerrel a piaci ár alatt. Érdemes belevágni?

Széles utat!

Tamás

Legyen bármilyen sportmotorról is szó, ilyen idős korban sokkal többet számít az előző gazda gondossága (vagy gondatlansága), mint maga a típus és a hírnév
Legyen bármilyen sportmotorról is szó, ilyen idős korban sokkal többet számít az előző gazda gondossága (vagy gondatlansága), mint maga a gyártmány és a típus

Kedves Tamás!

Alaposan nézd meg a gépet, főként az árát, hogy pontosan mennyivel is olcsóbb, mint a riválisok. A határ ugyanis pont a száz-kétszázezres mezsgyén található, ahol megéri vagy éppen nem éri meg beleugrani. Első költségként feltétlenül számítanod kell az ÖSSZES kenőanyag cseréjére, vagyis teleszkópolaj, fék- és kuplunghidraulika folyadéka, hűtőfolyadék, az ezekhez kapcsolódó tömítések, kiegészítők. Lesz egy műszaki vizsgád is, s ha mindez megvan, csak akkor tudod kipróbálni a vasat, hogy milyen állapotban is van, mit kell még ráköltened. Ha nem otthon, magadnak végzed el a javításokat, a fenti tételek összesen 60-80 ezer forintra is rúghatnak, arról nem beszélve, hogy a gép három éve áll, vagyis a gumijai legalább 4-5 (vagy még több) éve fent vannak, lehet, hogy repedezettek, cserére szorulnak, ami egyből meg is duplázhatja az összeget.

Nem lebeszélni akarlak, de mi is egy hasonló motort vásároltunk pár éve, az is ötéves, 2-3 éve mozdulatlan gép volt, és mint az később kiderült, kár volt a kereskedő “teljesen átnéztük, kitisztítottuk” történetét elhinni, mert újabb több tízezer forintos hibát rejtett az egyébként tényleg jó és szép állapotú motor. Korábban Barbi már részletesen leírta az esetet, mi is történt a Kawájával, ezért most csak nagy vonalakban, hogy megértsd, milyen buktatók is lehetnek egy ilyen vételnél:

Igen, a srácok minden egyes alkalommal elmondják, hogy a téli felkészítés egyik legfontosabb mozzanata, hogy teljesen tankold fel benzinnel a vasadat, így elejét veszed a rozsda kialakulásának. De mit tehetünk, ha egy kellemes, tizenfokos decemberi napon kimotorozzuk az üzemanyagtartály tartalmát, mondván, majd legközelebb úgy is a kúton kezdjük a túrát? Alakulhat úgy – mint például tavaly is -, hogy az időjárás miatt csak áprilisban pattanunk legközelebb nyeregbe, s addig fűtetlen garázsban pihen a paripa.

Az állítólag kitakarított üzemanyagtartály és a szintén állítólag kicserélt benzinpumpa...
Az állítólag kitakarított üzemanyagtartály és a szintén állítólag kicserélt benzinpumpa…

Ilyenkor alattomosan kialakulhat a rozsdafolt a tank belsejében, és ez a modern injektoros vasakban komoly kárt tehet, alaposan megdézsmálva a pénztárcánkat. Egyetlen injektorfej (mint azt megtudhattam) harminc-negyvenezer forint, plusz a munkadíj, vagyis akár egy ötvenesre is rúghat a számla. Persze mondhatjátok, hogy erre van a benzinpumpa finom előszűrője, de mint a lenti példa is mutatja, az sem életbiztosítás…

Saját Kawasakim egy anno a NAV által lefoglalt ZZR1400, hosszú hónapokat állt benzin nélkül az adóhivatal hideg, fűtetlen telepén, mire új tulajdonosként hozzájuthattam. Elkövettem azt a hibát, hogy hittem a közvetítő kereskedőnek, aki állítása szerint kivette az üzemanyagpumpát, a tank belsejéből eltávolította a rozsdát, és a biztonság kedvéért egy másik benzinszivattyút épített be, hogy ne lehessen probléma a géppel.

Nem is volt, egészen öt-hatezer kilométeren át, ám ekkor (egyetlen megtorpanást leszámítva) minden előjel nélkül leállt az egyes henger, és az üzemanyagrendszer tisztító adalékok ellenére sem kelt életre. Saját szervizünkbe ellátogatva kiderült, miért is nem…

Az elharapózó rozsda egy apró, szemmel szinte nem is látható része átjutott az üzemanyag-szivattyú szűrőjén, és megbénította a 32 000 forintba kerülő injektorfejet. Szerencsére azóta már túl vagyok rajta, azóta újra “sornégyes” lett a ZZR-em, de örök tanulság marad, hogy használt motor vásárlásakor – mondjon bármit is a kereskedő – nem csak olajat cseréljük ki a gépen, de átnézzük az ilyen apróságokat is, mint az igencsak mély üzemanyagtank legalján található gonosz rozsdafoltok…