Sikeres műszaki vizsga: van, ami nem hiányozhat

Sikeres műszaki vizsga: van, ami nem hiányozhat

Sziasztok! A minap haverokkal beszélgettünk a motor műszakiztatásról és emlitette, hogy kell prizma a rendszámtábla alá.

.

Ez valóban kell, hogy sikeres legyen a vizsga? Eléggé meglepett, én erről még sosem hallottam, pedig benne vagyok a motoros témákban. Nem tudom hogy hogy fogom megvalósitani mert a rendszámtábla csak “lóg” a levegőben és nincs körülötte semmi amire fel tudnám rögzíteni… A másik kérdésem: kellenek indexek is? Mert nekem nincsenek rajta. Én úgy tudom, sőt, azt tanultam, hogy, ha van rajta akkor 4-nek kell lennie és mindnek működnie kell. Végülis a KRESZ-ben is úgy van benne hogy ha nincs index, akkor karjelzéssel kell jelezni a szándékot.

Köszönöm a segitséget!
További szép napot,

Dávid

Szia,

jól mondták, fényvisszaverő prizma valóban kell a motorra, kérhetik a műszakin, sőt a való életben is egy igazoltatáskor. Másrészt, ha előbb nem, akkor az út szélén, sötétben várakozva jól fog jönni, hogy nem marad “láthatatlan” a motor. Javaslom, hogy valamilyen módon oldd meg ennek a felszerelését, már csak azért is, mert a motorokon – ha valóban a szabályokat nézzük – a sár- és vízfelverődést is meg kell gátolni, vagyis a prizmát a pótolandó sárfogóra kell majd rögzítened – máris két hiányzó alkatrészről beszélünk, és itt jön a harmadik. A rendszám szögét most külön ne is bolygassuk…

Az indexek nem csak a műszaki vizsga megléte, hanem a biztonságos közlekedésed miatt is kellenek: nem gondolom, hogy minden egyes előzésnél (főleg nagy tempónál) kiteszed a kezed, amikor kikerülsz vagy megelőzöl valakit. Előbb-utóbb te is rájössz a sárga lámpák fontosságára, ha másból nem, akkor az irányjelzés elmulasztása miatt kapott megrovásból… Az igaz, hogy ha nincs index a motoron, akkor a KRESZ szerint karjelzéssel kell utalnod az előzésre és kanyarodásra. Ez azokra a gépekre vonatkozik, amiket gyárilag nem láttak el irányjelzővel. Az már műszaki kérdés, ha gyárilag volt  irányjelzője, akkor a hiánya már bőven okot adhat a kötözködésre vizsgán.

Szóval prizmát fel, és ha van egy kis pénzed – általában 10-15 rugóból kihozható -, akkor indexeket is dobálj a gépre. Nem a műszaki vizsga, hanem a saját biztonságod miatt. Talán nem kell külön kiemelni, de fontos lehet, hogy a vizsgán a kötelező tartozékokat, így az érvényes elsősegély-csomagot is kérhetik, s egyébként is fontos, hogy ez mindig nálad legyen a motorban. No nem azért, hogy megússz egy csekket, mert ma már nem bírságolnak a hiányáért. Ha viszont egy baleset helyszínére érsz, és elmulasztod a segítségnyújtást – mivel nincs elsősegélycsomagod -, az bőven okot adhat egy méretes büntetésre.

  • smice

    Nagyon egyetértek a leírtakkal, az index nélkülözhetetlen a forgalomban. A karlengetés esetleg smkp.-nál jó, ha bicikliúton mész, vagy ha a rendszámos endurót csak erdei földutakon használod… De ha kimerészkedsz az autók közé… az autósok sokszor a féklámpát nem veszik észre, nem hogy egy karlendítésre figyeljenek. Ha meg rádsötétedik, akkor még látni sem fogják (ha csak nem világít a kabátod :)). Szóval szerintem a legfontosabb jelzőlámpa, én már mindenhol jó előre villogtatom, sokkal hamarabb észreveszik, mint akár a féklámpát, és máris nem mennek rá úgy az emberre; sokat segít főleg a ráfutásos balesetek megelőzésében, ilyenkor télen, a csúszós úton, ködben, sötétben, életmentő.

    A prizma meg tényleg nem nagy cucc, a rendszámtartóra rácsavarozol egy plusz nyúlványt, filléres dolog, és tényleg kötelező.

    • LaciK

      Télen, sötétben, csúszós úton? Futár vagy?

  • Robi

    Prízma még a kerékpárra is kötelező.

  • LaciK

    6V-os öreg MZ-ről én is leszedtem az indexet, mert csak a baj volt vele. 6V-os izzó nem látszik semmilyen szinten, szóval életveszélyes ha erre bízod magad. A kézjelzés sokkal egyértelműbb és jobban látszik, ha szükség van rá, de amúgy is amilyen gyorsan szlalomozok én a forgalomban esélye sem lenne felvillanni az indexnek. :)))
    Az hogy az autósok nem látják nem izgat, úgy sem látnak soha, ha meg láthatatlan vagyok, akkor kinek jelezzek?
    Normálisan működő villogtató relé sem létezik 6V-ra. Fordulatszámtól, pontosabban a feszültségtől függ hogy milyen gyorsan villog. Alapjáraton pl egyáltalán nem.

    Az előző tulaj úgy műszakiztatta le, hogy csinált egy külön kört az indexnek amire 12V-os izzókat, relét és egy független akkut rakott, természetesen csak a műszaki idejére. Ennek van értelme?

    Ehhez képest a kilógó bumszli izék mindig elakadtak mindenben, a vibrációtól rendszeresen letörtek, szétrázódtak.
    Mindig is így vizsgáztam és elfogadták hogy a kreszre hivatkoztam.
    Persze ez 125-ös motor. Nézték már Simsonnak is. Sőt 2 évig jártam úgy hogy letört a rendszámtábla tartó és a táskámban volt a rendszám. Csak egy hatvani rendőrnek tűnt fel, Pesten senki nem foglalkozott vele.

  • LaciK

    Prizma a legtöbb E jelzésű hátsó lámpabúrában gyárilag van.
    Régebbiekben vagy egy két egyedi lámpatestben ha nincs akkor kell mellé egy.
    Én sem tudtam, és egyszer csak azért nem vágtak meg vizsgán az öreg Hondával, mert fenn volt a topcase, amin kb. fél négyzetméternyi fényvisszaverő prizma van és azt elfogadták 🙂

    Egyszer meg a vizsgáztató mondta menjek ki a homasitába, 200 forintért vettem egy öntapadósat, és ő mutatta meg hova nyomjam fel. Egyébként meglepően stabil, még mindig fenn van a motoromon. Ja és nem kell a rendszám tábla alatt lennie, bárhol jó, csak látszódjon.

    Sárfogó gumi manapság nem kötelező. Régen csesztettek miatta, de már nem.

    Egyszer egy szalonból áttolt kroszmotort azért húztak meg előttem, mert nem volt a tengelyig érő sárfogó gumija 😀 kb. 50centi gumicsíkot kellet volna rátenni.