Mindegyik melegen szereti…

Mindegyik melegen szereti…

- Kategória: Ajánló, Cikkek, Karbantartás, Közélet, Vélemény
7

Aki elmerült már a használtmotor-vásárlás bugyraiban – a meseszerűen sok karbantartott olasz orvos gazdás import motorok óceánján is túl – biztosan összefutott a gépészek rémálmával. Ő az egységnyi sugarú tulajdonos, aki a karbantartási és mechanikai ismereteit vagánysággal pótolja. Aki büszke az egyedi vasára, de legfőképp onnan lehet megismerni, hogy a fűtetlen garázsból kitolt motor erejét üresben kemény gázfröccsökkel prezentálja.

Amióta megjelentek az önindítós, injektoros motorok, a marketing szakemberek – sajnos sikerrel – elhitetették a tulajdonosokkal, hogy a gomb megnyomása után már csak fel kell ülni, és irány a naplemente. Nem szükséges a motor bemelegítése, pedig a valóság ennek a szöges ellentéte.

2012-03-16 08.03.20
A Harley-Davidson lecserélte Shovelhead blokkját 1999-ben a fényévekkel korszerűbb EVO blokkokra – a fő tervezési szempontjuk a megbízhatóság volt. Mégis az első széria tulajdonosai többször találkoztak hengerfej tömítetlenségi problémákkal. A kutatásfejlesztési részleg elkezdte vizsgálni a problémás motoroknál a felhasználói szokásokat, és meglepődve tapasztalták, hogy szinte mindegyik tulajdonos indítás után azonnal útra kelt.

A hidegen terhelés eredménye lehet az emelkedő olajfogyasztás, olajszivárgás, csapágy- és hajtókarproblémák. Még a legmodernebb folyadékhűtéses blokkok kenési rendszere is üzemi hőmérsékletre van optimalizálva, ahogy a kenőanyagok is 90-100 fok között látják el feladatukat a leghatékonyabban. Az injektorkorszak előtti gépek eleve több törődést igényeltek, tudni kellett a szívatót használni, és ismerni kellett a lelküket. A modern motorkerékpároknál ezeket a műveleteket már számítógép végzi, azt a hamis biztonságérzetet adva a felhasználóknak, hogy amit a mindenható komputer enged, az nem lehet ártalmas a motornak. Hidegindítás során – és itt a nyári 10-20 Celsius fokot is értjük – a magas fordulatszám és a hideg motorblokk terhelése a tervezettnél jelentősen erősebb kopást eredményez, ami előbb-utóbb már a tulajdonos pénztárcáját is keményen érinteni fogja…

Mi azt ajánljuk, hogy ketyegjen a blokk a kabát és a bukósisak felvétele alatt. Ezt követően az üzemi hőmérséklet eléréségi nem ajánlott 2500 fordulat/percnél jobban meghajtani, viszont álló helyzetben járatni sem, mert úgy aligha éri el záros időn belül az ideális hőmérsékletet. Itt is igaz, hogy az arany középút – az óvatos részterhelés – a járható, s ez az apró figyelmesség hosszú távon jelentős anyagi ráfordításoktól kímélheti meg a gondos tulajdonost.

 

  • TermoMenyet

    Én a magam részéről mindig melegítem a mocit. Nagyon sürgős dolognak kell lenni, hogy hidegen rápattanjak (de akkor sem nyélen), max a garázsból kiállok vele, és ott melegítem, amíg felöltözök, és mondjuk elszívok egy cigit.
    A cikk amúgy nagyon jól megfogalmazza, ezt a hamis biztonságérzetet, hogy a amit a számítógép enged, az biztos úgy jó is.
    De ha ugye abból indulok ki, hogy az üzem meleg, azért üzem meleg, és annyi amennyi, mert akkor vannak a legoptimálisabb körülmények, akkor nem sokat kell gondolkodni azon, hogy mi a jó a mocinak.

  • lbx

    Azért nem ugyan azok az üresben pörgetett motor és a terhelés alatt pörgetett motor üzemi körülményei, így a beindítás utáni járatásnak vannak hívei és ellenzői.
    Tudomásom szerint nem bizonyított, hogy mely üzemmód árt jobban a motornak a kenés elégtelensége miatt: a lassan, és ily módon hosszabb ideig elégtelen kenési körülmények között, de terhelés nélküli, üresben járatás, vagy a rövidebb időt igénylő, ugyan terhelt, de feltétlenül kíméletes üzem.
    Az bizonyos, hogy a legártalmasabb a bemelegedési szakasz közben fellépő erős terhelés – teszem azt elindulás egy földalatti teremgarázsból…
    Korosabb, és többet megélt motorok esetében azonban sok esetben megfigyelhető, hogy az üresben járatást követő elindulást kékes füst kísér – jelezvén a felgyülemlett, alacsony üzemi hőmérsékletnek köszönhetően nem kellően viszkózus motorolaj az égéstérbe kerül és onnan távozik.
    A történetet ráadásul árnyalja a kenőanyag – nevezetesen a motorolaj – minősége és viszkozitási osztálya és a motor gyártási/tervezési paraméterei.
    Magam a kettő között álló gyakorlatot követem; beindítás után rövid ideig hagyom “ketyegni” a gépet – amíg felveszem a kupakot, kesztyűt, bezárom a garázst, lakást, stb. -, majd kifejezetten kíméletesen, kevés gázzal, mérsékelt gázzal megyek a bemelegedésig.
    A témában érdemes figyelembe venni, hogy a motor üzemi hőmérsékletét a hűtőfolyadék hőmérsékletét jelző műszer nem hitelesen adja vissza, mert a motorolaj lényegesen lassabban éri el az üzemi hőmérsékletet, ahol a kenőképessége optimális. Aki megfigyelte már, hogy a motorolaj mikor “melegszik be” a hűtővízhez képest, az tudja, hogy a hűtőfolyadék hőmérséklete már olyan szinten jár, ami megnyugtató, (autóban) a fűtés már hatásos, de a motorolaj még korántsem “meleg”. Az autómban van olajhőfok-mérő és a motoromon is ilyen műszer van (tekintve, hogy lég- olajhűtéses), és én ezeket figyelem a motor valós üzemi hőfokának megítéléséhez – nem csak induláskor, hanem pl. hosszabb autópálya-, vagy hegymenet során.

    • Szabics

      Nekem is lég-olaj hűtéses gépem van, de azon sajnos nincs hőmérő. Úgyhogy én is azt szoktam hogy kigurulok a garázsból, beindítom a vasat, bemegyek a házba a bukóért és a kabátért, aztán garázs becsuk, és max 3000-ig pörgetem az első 5km-en ahol betud melegedni. Azért kell sajnos 3000-ig megpörgetnem, mert csak 500-as a gép, és alatta rángat. De ha melegítitek előtte kb 1-2 percig akkor elég hamar bemelegszik.

  • A) TLDR
    B) … ő az egységsugarú blogger, aki a nyelvtant hírből sem ismeri…
    C) Most komolyan?! Olyan kellemes, igényes blog volt ez. Mi történt? Találjátok már meg magatokat! Ez okádék!

    • Gézu

      Ahogy látom ez az első nagyobb cikke itt, azért ne vegyük fejét pár vesszőhibáért…. Talán már ki is gyepálta őket, legalább is az első bekezdésből eltűntek. A téma és a leírás jó, szal csak így tovább, de azért ügyeljünk, h Grétsy tanár úr se tépje a maradék haját 😉

  • Nitro500

    Nekem is lég-olaj hűtéses (GSX 750F)-em van. Az én meglátásom, hogy had járjon amíg kiállok vele illetve a ruha összehúzás, bukó és kesztyű felvétele mellett. Majd én azt mondom hogy 3-4 ezerig lehet forgatni. Abból indulok ki hogy autósnál is sokan vannak akik 2 ezres fordulat fölé nem megy, na most kérdem én miért? A legoptimálisabb 2 és 3 ezres fordulat között járattatni, mert ha nagyon alacsony a fordulat akkor nagyobb a terhelés a dugattyúknál így az a kevés filmrétegnyi olaj is megszakad ami száraz csúszást eredményez a dugattyú és a hengerfal között. Na már most ha a kocsim 6500-nál tilt akkor ebből kiindulva a 2-3 ezres fordulat a fele a fordulat tartományának. A motorom 11500-nál tilt, ezért én azt mondom hogy a 2-max 4-5 ezres fordulat közötti tartomány még mindig kímélőnek mondható. Illetve ha állok akkor a hőfok és az alapjárattal járó hőtermelés szerencsére csekély, ami persze melegítésnél éppen hogy nem hasznos. Ha elindulok vele akkor pedig a légellenállásból fakadó hűtés már végzi is a dolgát, persze messzemenőleg jobb a kíméletes menetközbeni használat mint az alapjáraton való melegítés.

  • gabimany

    “Ezt követően az üzemi hőmérséklet eléréségi nem ajánlott 2500
    fordulat/percnél jobban meghajtani, viszont álló helyzetben járatni sem,”

    Ez a mondat helytálló a legtöbb autóra, de motorokra nem biztos. 2500 elég sok motornak még szenvedés. És túl alacsony fordulaton terhelni pont olyan rossz (ha nem rosszabb), mint túl magason. Inkább úgy kell megfogalmazni, hogy olyan fordulatszámon kell menni vele (a teljes bemelegedésig), amin már nem erőlködik, de még nem pörgeted túl.