Mindegyik melegen szereti…

Mindegyik melegen szereti…

- Kategória: Ajánló, Cikkek, Karbantartás, Közélet, Vélemény
7

Aki elmerült már a használtmotor-vásárlás bugyraiban – a meseszerűen sok karbantartott olasz orvos gazdás import motorok óceánján is túl – biztosan összefutott a gépészek rémálmával. Ő az egységnyi sugarú tulajdonos, aki a karbantartási és mechanikai ismereteit vagánysággal pótolja. Aki büszke az egyedi vasára, de legfőképp onnan lehet megismerni, hogy a fűtetlen garázsból kitolt motor erejét üresben kemény gázfröccsökkel prezentálja.

Amióta megjelentek az önindítós, injektoros motorok, a marketing szakemberek – sajnos sikerrel – elhitetették a tulajdonosokkal, hogy a gomb megnyomása után már csak fel kell ülni, és irány a naplemente. Nem szükséges a motor bemelegítése, pedig a valóság ennek a szöges ellentéte.

2012-03-16 08.03.20
A Harley-Davidson lecserélte Shovelhead blokkját 1999-ben a fényévekkel korszerűbb EVO blokkokra – a fő tervezési szempontjuk a megbízhatóság volt. Mégis az első széria tulajdonosai többször találkoztak hengerfej tömítetlenségi problémákkal. A kutatásfejlesztési részleg elkezdte vizsgálni a problémás motoroknál a felhasználói szokásokat, és meglepődve tapasztalták, hogy szinte mindegyik tulajdonos indítás után azonnal útra kelt.

A hidegen terhelés eredménye lehet az emelkedő olajfogyasztás, olajszivárgás, csapágy- és hajtókarproblémák. Még a legmodernebb folyadékhűtéses blokkok kenési rendszere is üzemi hőmérsékletre van optimalizálva, ahogy a kenőanyagok is 90-100 fok között látják el feladatukat a leghatékonyabban. Az injektorkorszak előtti gépek eleve több törődést igényeltek, tudni kellett a szívatót használni, és ismerni kellett a lelküket. A modern motorkerékpároknál ezeket a műveleteket már számítógép végzi, azt a hamis biztonságérzetet adva a felhasználóknak, hogy amit a mindenható komputer enged, az nem lehet ártalmas a motornak. Hidegindítás során – és itt a nyári 10-20 Celsius fokot is értjük – a magas fordulatszám és a hideg motorblokk terhelése a tervezettnél jelentősen erősebb kopást eredményez, ami előbb-utóbb már a tulajdonos pénztárcáját is keményen érinteni fogja…

Mi azt ajánljuk, hogy ketyegjen a blokk a kabát és a bukósisak felvétele alatt. Ezt követően az üzemi hőmérséklet eléréségi nem ajánlott 2500 fordulat/percnél jobban meghajtani, viszont álló helyzetben járatni sem, mert úgy aligha éri el záros időn belül az ideális hőmérsékletet. Itt is igaz, hogy az arany középút – az óvatos részterhelés – a járható, s ez az apró figyelmesség hosszú távon jelentős anyagi ráfordításoktól kímélheti meg a gondos tulajdonost.