Körforgalom és betontömbök – miért?

Körforgalom és betontömbök – miért?

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek
8

Gömb-, azaz golyómentes utat, motorosok! Akár így is köszönhetnénk lassacskán…

Talán hallottatok róla, hogy átépítik a budakalászi körforgalmat, mégpedig a népnyelvben turbókörforgalommá. Szerintem ettől semmivel sem javul a helyzet, de nem is ezért ragadtam billentyűt nagyszombat délutánján, hogy kritizáljam a még el sem készülőt. Sokkal inkább az kívánkozik ki belőlem, hogy újra megemlítsem: van egy biztonsági kiegészítő, ami inkább csak arra jó, hogy veszélybe kerüljenek a kétkerekűek…

korforgalom
Szabályozni márpedig muszáj, de korántsem mindegy, hogyan…

Körforgalom? Tegyük még bonyolultabbá!

Imént áthaladtam az építési területen, és meglepődve láttam, hogy elkezdték lerakni, a sávelválasztó  betongömböket – elterjedtebb nevén: Demszky-csöcsöket -,  ráadásul éppen a kanyaríven találhatók a buckák. Tapasztalataim szerint nagyon veszélyessé tud válni vészhelyzetben ez a sajátos elszeparáló megoldás.

korforgalom
Mit tudnak a betongömbök? Autóval simán áthajthatsz rajtuk – terepjárókat nem is említve -, míg a motorosoknak színtiszta veszélyforrás…

Elég, ha valaki nem ismeri a helyet, netán sötétben és/vagy esős időben nagyobb ívre kényszerül megcsúszás, esetleg egy váratlan forgalmi helyzet miatt.

Ha ott csak egy záróvonal található, megússza gond nélkül, de így, a fizikai akadályok miatt szinte garantálható az esés.

Kérdésem a következő: Miért nem elég a záróvonal? Miért van szükség, az útburkolatból 10 centire kiemelkedő betonizékre? Kinek jó ez? Leszokhatnának róla, mert egy autó simán átmegy rajta, azaz nem látja el eredeti célját, hogy visszatartsa a négykerekűeket, a motorosok pedig súlyos sérüléseket szerezhetnek miatta.

körforgalom
Nem kellett sokat várni: a hideg ellenére is temérdek motoros járt errefelé – illene velük is számolni tervezéskor

Hogy alapvető célként a torlódás megszüntetését tűzték zászlajukra a tervezők? Nos, erre igazán kiírhattak volna ötletbörzét, mert a napi több ezer közlekedőnek biztosan akadna hatékony megoldása rá, hovatovább jómagam is sokat foglalkoztam a kérdéssel, és bizony lenne használható, végleges megoldásom…