Körforgalom és betontömbök – miért?

Körforgalom és betontömbök – miért?

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek
8

Gömb-, azaz golyómentes utat, motorosok! Akár így is köszönhetnénk lassacskán…

Talán hallottatok róla, hogy átépítik a budakalászi körforgalmat, mégpedig a népnyelvben turbókörforgalommá. Szerintem ettől semmivel sem javul a helyzet, de nem is ezért ragadtam billentyűt nagyszombat délutánján, hogy kritizáljam a még el sem készülőt. Sokkal inkább az kívánkozik ki belőlem, hogy újra megemlítsem: van egy biztonsági kiegészítő, ami inkább csak arra jó, hogy veszélybe kerüljenek a kétkerekűek…

korforgalom
Szabályozni márpedig muszáj, de korántsem mindegy, hogyan…

Körforgalom? Tegyük még bonyolultabbá!

Imént áthaladtam az építési területen, és meglepődve láttam, hogy elkezdték lerakni, a sávelválasztó  betongömböket – elterjedtebb nevén: Demszky-csöcsöket -,  ráadásul éppen a kanyaríven találhatók a buckák. Tapasztalataim szerint nagyon veszélyessé tud válni vészhelyzetben ez a sajátos elszeparáló megoldás.

korforgalom
Mit tudnak a betongömbök? Autóval simán áthajthatsz rajtuk – terepjárókat nem is említve -, míg a motorosoknak színtiszta veszélyforrás…

Elég, ha valaki nem ismeri a helyet, netán sötétben és/vagy esős időben nagyobb ívre kényszerül megcsúszás, esetleg egy váratlan forgalmi helyzet miatt.

Ha ott csak egy záróvonal található, megússza gond nélkül, de így, a fizikai akadályok miatt szinte garantálható az esés.

Kérdésem a következő: Miért nem elég a záróvonal? Miért van szükség, az útburkolatból 10 centire kiemelkedő betonizékre? Kinek jó ez? Leszokhatnának róla, mert egy autó simán átmegy rajta, azaz nem látja el eredeti célját, hogy visszatartsa a négykerekűeket, a motorosok pedig súlyos sérüléseket szerezhetnek miatta.

körforgalom
Nem kellett sokat várni: a hideg ellenére is temérdek motoros járt errefelé – illene velük is számolni tervezéskor

Hogy alapvető célként a torlódás megszüntetését tűzték zászlajukra a tervezők? Nos, erre igazán kiírhattak volna ötletbörzét, mert a napi több ezer közlekedőnek biztosan akadna hatékony megoldása rá, hovatovább jómagam is sokat foglalkoztam a kérdéssel, és bizony lenne használható, végleges megoldásom…

  • Robi

    “Miért van szükség, az útburkolatból 10 centire kiemelkedő betonizékre? ”
    Hogy a sávban tartsa a nyomorult autóst, és ne vágjon át keresztbe előtted amikor úgy tartja kedve.
    Nagyon sok ilyen baleseti helyzetről tudok, ha rajtam múlna elég sok kanyarban lenne ilyen vagy jobb megoldás. pl. 40-es táblás (országúti) kanyarban konkrétan már lekoptatták a záróvonalat, mert nem akarnak lassítani.
    Sajnos kell(ene) valami a sok kanyart levágó autós ellen, mert a motoros védtelen.

    Jó lenne ha a biztonságos oldaltávolságra is kitalálnának valamit.

    • Orosz József

      Régen elég visszatartó erő volt hogy néha láttál rendőrt az úton, nem a bokorba bújkáltak a háromlábúval, és biza záróvonal piroslámpa behajtani tilos egyaránt elég dicső összegbe került, ma már ha rendőrt akarsz látni vagy a bokorban vagy az irodában keresd.

  • Miklós

    Gyakran járok arra autóval és motorral is. Bár egyetértek azzal, hogy ez egy motorok számára balesetveszélyes megoldás, szerintem mégis szükség van rá. A közeli, többsávos Auchan körforgalomban látszik, hogy az autósoknak mennyire fogalma sincs a többsávos körforgalom használatáról. Megy belül vagy középen és amikor a kijárathoz ér, ész és körültekintés nélkül kimegy, mert azt szokta meg körforgalomban. Rengeteg a vészfékezés és a koccanásos baleset emiatt. Ez a terelő legalább karámként irányíthatná a sok marhát. Igaz, a legveszélyesebb kategóriát – fogalmatlan SUV-os, aki nem néz körül mert nem is látna ki – ez pont hidegen hagyja, csak doccen egyet a doboz a golyókon.

  • Tibor Turi

    Furcsa módon a hollandoknál működnek ezek a csöcsök az ilyen körforgalmakban.

    • Gábor

      Le merem fogadni, ha 40 évvel ezelőtt élnénk, akkor pedig állandóan szovjet példákkal jönnél.

  • Egon Fazon

    Már eleve szinteltolásos kereszteződést kellett volna kiépíteni!

  • Zsé Sztankó

    Hát, ha már valaki ekkora motoros akkor csak sikerülni fog a sávjában maradni és nem a csöcsökön bukdácsolni..
    Egyébként azért van rá szükség mert a magyar emberek többsége nem tudja/érti hogy működik egy ilyen körforgalom. Meg a záróvonalat úgy szarja le mindenki ahogy van 🙂
    Azt nem tudom mennyire lesz hatásos , de reméljük végre autóval is ellehet jutni a metrótól a körforgalomig fél órás dugó nélkül…
    Sajnálom de ez a cikk egy szar 😀

  • LaciK

    Nekem is van egy jó megoldásom.
    Sima többsávos körforgalom, kamera, és arra mehet a tételenként 50ezres büntetés aki képtelen használni…majdcsak elfogynak a majmok.
    Mondjuk engem jobban zavar, hogy nem lehet normális többsávos körforgalmat használni mert senki nem tudja mi a teendő, pedig voltam én már külföldön 3 sávosban is, amire egy autópályát eresztettek rá és zseniálisan hatékony ha az emberek tudnak vezetni.