Kiyo GPS M1 teszt – Vigyáz a pénztárcádra…

Kiyo GPS M1 teszt – Vigyáz a pénztárcádra…

- Kategória: Teszt
0

Útra keltünk, hogy kiderüljön az ígéretes készülékről, mit is tud a valóságban. Mi tagadás, az elején volt egy-két kellemetlen meglepetés, de utána bőven kárpótolt minket…

Korábban már bemutattuk Nektek a Kiyo újdonságát, a kimondottan motorosok számára fejlesztett GPS M1-et, ami tulajdonképpen egy GPS-alapú traffipax-előrejelző. Azóta megérkezett hozzánk a készülék, amit rögtön be is építettünk: alig félóra alatt elhelyeztük a gépen a visszajelzőt, az eszköz lelkét, valamint a GPS-vevőt, és indulhatott az éles teszt.

Ugyan a leírás szerint ez utóbbi alkatrészt az idom külső felére érdemes rögzíteni, hogy semmi ne zavarja a műholdkapcsolatot, de próbáink alapján a vízszintes műanyag takaróelem „negatívján”, azaz belső felén is tökéletesen működött. Így aztán az egész hóbelevancból szinte semmi nem is látszik kívülről, csupán a kormány alatt megbújó, diszkrét LED-csík utal rá, hogy újabb hasznos extrával gazdagodott a motor.

Traffipax? indulhat a teszt!

Elméletben már tudtuk, hogy ez a LED-szalag jelez majd, amikor mérési pont közelébe érünk. Ekkor, ha a megengedett sebesség alatt haladunk, folyamatos, halvány fénnyel világít, ám ha az előírt határ felett, akkor erős villogással figyelmeztet a lassításra.

Az eszközhöz külső GPS-egység csatlakozik, ezáltal a legeldugottabb helyeken is pontosan és megbízhatóan határozza meg a motor helyzetét. Nem mellesleg a beépítés csak pár perc, így a szezon végén bármikor átszerelheted az autóba…

Erről, azaz a feltűnően erős villogásról közvetlenül indulás után meg is bizonyosodhattunk, ráadásul egy olyan szakaszon, ahol legjobb tudomásunk szerint nem volt telepített sebességmérő. Nem értettük, miért villog oly’ vadul a három LED, mikor híre-hamva se traffinak, ezért felhívtuk a forgalmazót, aki megnyugtatott: szó sincs fals mérésről. Az eszköz működéséből fakad a meglepetés, ugyanis azt nem figyeli, milyen irányban halad a jármű, csak azt, van-e 500 méteres körzetben VÉDA-kapu vagy egyéb, fix traffipax.

A beépítés ennél egyszerűbb nem is lehetne…

Itt is ez volt a helyzet, ugyanis a párhuzamos, városon kívüli szakaszon ott állt a jókora kapu, s mivel a közelébe értünk, az eszköz fényei nyomban jelezték a veszélyt. Ha engem kérdeztek, inkább legyen eggyel több ilyen felesleges riasztás, minthogy hirtelen irányváltás miatt egyszer ne jelezzen, szóval a két lehetséges megoldás közül még mindig ez a jobb.

kiyo-gps-m1-veda
Még nem látod, de már tudsz róla – a Kiyo 4-500 méterrel a mérési pont előtt jelzi a veszélyt

Azóta közel kétezer kilométert tettünk meg itthon, illetve a környező országokban, és bátran mondhatom, hasznos extrának bizonyult a Kiyo újdonsága. Igaz, legtöbbször csak a tényt rögzítette, hogy traffipaxhoz közeledünk, de mi tagadás, volt olyan helyzet is, amikor a kanyarból nagyjából 110-zel kigyorsítva lepett meg minket a villogás, ami arra figyelmeztetett, hogy az ív végén – de a fák miatt egyelőre takarásban – egy fix sebességmérő vár ránk. Ki tudja: ha nincs, fent, simán lehet, hogy most csekkel „gazdagabban” tértünk volna haza. Különösen nyugati szomszédunknál, Ausztriában hasznos ez, ahol nem a háznyi méretű VÉDA-kapuk teljesítenek szolgálatot, hanem apró kis oszlopok rejtik a kamerákat, melyeket egyáltalán nem könnyű kiszúrni. Az már csak hab a tortán, hogy az eszköz az egyébként radardetektorokat szigorúan tiltó Ausztriában is szabályos, mint arról az ÖAMTC oldalán tájékozódhattunk:

Tényleg bárhol használhatom?

A Kiyo GPS M1 úgynevezett GPS-alapú előrejelző, azaz más elbírálás alá esik, mint az aktív jeleket érzékelő vagy kibocsátó eszközök. Ezért aztán a lézer- és radardetektorokat tűzzel-vassal irtó osztrákoknál is nyugodtan használhatod, ahogy Európa többi államában is, leszámítva Svájcot és Németországot.

Bár Ausztriában tiltottak az aktív radar-előrejelzők, a GPS M1 ott is szabadon használható

Ez utóbbi két államban egyébként nem csak ez került tiltólistára, még a navigációd vagy a telefonod térképén felbukkanó traffi-ikon is kiemelt vétségnek számít, ugyanis a POI-alapú előrejelzést is 4000 eurós bírsággal sújthatják.

Megéri az árát?

A szkeptikusok gyorsan rávághatják, hogy akkor ez tulajdonképpen ugyanannyit tud, mint egy profi, vízálló motoros navi, melybe feltöltötték az európai sebességmérő-hálózatot. Nos, a működési elvet tekintve valóban egyezik a kettő, de a tudásuk mégsem egyforma. A Kiyo ugyanis sokkal feltűnőbben jelez, így esélytelen, hogy a tempós szerpentinezés közben egyszerűen ne vedd észre a figyelmeztetést, míg a kis 4-5 colos navigáción ez – tapasztalatból tudom, hogy – előfordul.

Másrészt ehhez folyamatosan frissül az adatbázis, amit még lesned sem kell: maga a készülék forgalmazója küldi e-mailben az ingyenes fájlokat negyedévente, ami tartalmazza az időközben telepített traffikat. Sőt mi több, ha felhasználói visszajelzés érkezik, akkor soron kívüli frissítést is végeznek, hogy igazán naprakész legyen az adatbázis. Gondolom nem véletlen, hogy éppen pár forinttal a legkisebb összegű közigazgatási bírság alá lőtték be a GPS M1 árát (29 900 Ft), hiszen így az első, legenyhébb bírság elkerülése is behozza az árát, szóval ha itthon vagy külföldön csak egyszer megmenti az irhád, már ingyen volt…

A terméket a Powertuning bocsátotta rendelkezésünkre. Köszönjük!

Jól vizsgázott hát a készülék, észrevétlenül, de határozottan tette a dolgát, bármerre is jártunk, és kivétel nélkül stabilan, másodpercek alatt talált műholdjelet – hegyvidéken motorozva, rossz időben, a legeldugottabb ösvényeken is tartotta a kapcsolatot. Ha Te is kipróbálnád, a hazai forgalmazónál szívesen segítenek a beszerzésben, illetve a beépítéssel, használattal kapcsolatos tanácsokkal is ellátnak, hogy ezután ne lephessenek meg a hazánk vagy Európa útjain felbukkanó traffipaxok.