Mire figyelj a városban? – II. rész

Mire figyelj a városban? – II. rész

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek
16

Jöjjön a folytatás, ezúttal is valós helyzeteken bemutatva: sávváltás, elhelyezkedés az úttesten és menekülőút keresése…

[wp_bannerize group=”cikkek” limit=”1″ random=”1″]

Sziasztok! Ismét számos intő példával szolgáltak a négykeréken közlekedők, ezeket gyűjtöttem most csokorba. A legfontosabb tanulság, hogy sokszor nem is magát a manővert, hanem a megelőző mozdulatokat érdemes figyelni: amikor a sáv legszélén halad, esetleg át is lóg rajta a kocsi, az már fontos jel:

Sajnos néha az irányjelzés helyett használják ezt a fajta „elvágyódást” a sofőrök, azaz tétova lehúzódással próbálják a tudtodra adni, hogy mindjárt – erős fékezés kíséretében – bekanyarodnak, mint a fenti példában is. Légy hát résen, ilyenkor tudatosan keresd a menekülőutat, és ne az akadályt nézd – bármennyire is ezt diktálja az ösztön -, mert így elkerülheted az ütközést.

[wp_bannerize group="cikkek_also" random="1" limit="1"]
  • LaciK

    Tuti!
    Na pont ilyen vlog-ot akartam csinálni én is, de akkor most már felesleges 🙂

    Bár én nem ragaszkodok a jobb szélhez, több okból sem. (rutinos motorosként szerintem te sem)
    Az út padka mellet mindig több a szemét és a kátyú, plusz a becsatlakozó utaknál az elsőbbséget sem biztos hogy megkapom, ekkor érdemesebb a baloldalon tartózkodni.
    Persze mindig alkalomhoz illően választok oldalt, mert ha autók mellet haladok el akkor távolabb helyezkedem el, azaz a jobb oldalon ahogy te is.
    Illetve 2 egy irányban haladó sávban inkább a belsőben vagyok, mert ott egyszerűen nagyobb a mozgásterem és kevesebb a potenciális veszélyforrás.

    • ThomAce

      Pontosan én is így közlekedem, de ezeket részenként mutatom be majd. Ráadásul a főként kezdő, vagy inkább tapasztalatlan motorosok figyelmét igyekszem felkelteni, mert nagyon hajmeresztő szituációkat szoktam látni. Két sáv közötti haladás, túlságosan jobb szélre húzódva haladás, akadályra való fókuszálás, és még sorolhatnánk. A következő rész is érdekes lesz. 🙂 Örülök, ha tetszik egyébként!

    • Wez

      Plusz ha nagyon lehúzódsz jobbra sávon belüli előzésre ösztönzöd az autósokat ami rohadt veszélyes.

      • LaciK

        Igen, bár nagymotorral ilyen hibát ritkán követnek el a motorosok, már csak azért sem mert nem sok gyorsabb autós van 😀
        50-essel városban is, vagy 125-össel országúton, van ilyen kockázat.
        Ilyen helyzetben nyilván elengedi az ember a nála gyorsabban menőket, de én is jobb szerettem ha én döntöm el, hogy nekem mikor biztonságos elengedni.

        • Wez

          Engem nagymotorral lökött meg egy paréj amikor lámpához gurultam be. Nem csak olyan szitu van amikor 80nal mész a vácin.

  • gabimany

    A videón a peugeot pontosan mit is csinált szabálytalanul? Indexelve beállt jobbra a parkolóba. Ha a motoros nem előz jobbról szabálytalanul, akkor ki sem alakul a vészhelyzet. Nem, jobbra nem kell nézni, ha a jobb oldali sávban vagy (mert ott nem lehet másik jármű melletted). És nem, haladó sor mellett nem mehet előre a motoros.

    • Reni 11

      Például sávot váltott irányjelzés nélkül. Egyébként meg lényegtelen is: ez nem a Közlekedésünk Moslékjai, nem azért vagyunk itt, hogy puttoljunk minden autóst, hanem hogy elkerüljük a balesetet legyen abban vétkes vagy vétlen a sofőr. Szerintem.

      • gabimany

        A peugeot indexelt. Tisztán látszik a videón, és nem vált sávot, hanem megáll az útszélén lévő parkolóban.

        • LaciK

          Szaggatott vonal nem ezt mondja.
          Az hogy nem számított arra hogy a parkoló autók sávjában szabályosan elfér még egy motoros vagy bringás, az már önmagában hiba.
          És nem. Az hogy kormány tekerése közben elakad a keze az indexben, nem számít ráutaló magatartásnak.

          • ThomAce

            Pkusz, pont a közlekedésünk moslékjaiban bukkantam egy poszt kapcsán a “titok” nyitjára ennek a kanyarodunk és közben indexelünk, illetve indexelünk és már manővert hajtunk végre című hibás berögződésnek. Erre majd egy következő videómban térek ki. Ott majd bemutatom, hogy miért is rossz ez a hibás berögződés és nemcsak ránk veszélyes, hanem mindenki másra is.
            És pontosan jól látod: A kormány tekerése közben “véletlen” indexelés nem ráutaló magatartás. Pláne, hogy balesetveszélyes.

    • LaciK

      Igazából szabályos volt, és nem is csinált semmit, de ettől még veszélyforrás és ez a videó a veszélyes helyzetek elkerüléséről szól, ami a közlekedésben résztvevők viselkedésének ismerete nélkül nem működik, nem pedig a bűnbak keresés a lényeg.

  • Kiss Noémi

    @gabimany
    A Peugeot (2:12-nél) átlépte a sávokat elválasztó szaggatott vonalat, majd utána kezdett indexelni. De mint leírták neked páran, senki nem állítja, hogy ezért meg kéne nyúzni, Thomace arra buzdít, hogy ilyenkor ne menj neki, ügyesen kerüld ki.

  • Peter Horváth

    Észrevételek:
    – 0:28-nál jobbról nem vállaltam volna az octavia előzését, nem álló jármű volt.
    – A kifolyt olaj nem csak városban veszélyes, ám jellemzően a buszok által kigyúrt nyomvályúk sem veszélytelenebbek. Nyilván a két tényező kanyarral spékelve a legkedvezőtlenebb szituáció, ám tény,
    1. hogy az út közepén érdesebb a minta, így nagyobb a tapadás.
    2. Másfelől az autósok kisebb eséllyel próbálkoznak meg előzni.
    3. biciklinek nézhetnek, és gyakrabban mulasztják el az elsőbbségadást
    4. a nehezebb átsorolás miatt v ha előznek, v párhuzamos közlekedésnél a kisebb hely miatt, a menekülési útvonalak száma is csökken.

    Személy szerint a sáv belső negyedénél javasolnám a haladást. Nyomvályú esetén a közepén (városban is).

    • ThomAce

      Köszi az észrevételt, de az autó félrehúzódott. A sorok mellett elhaladva pedig az, hogy kb. 1km/h-val döcög előre – már ne is haragudj meg érte -, de nem nevezném haladó járműnek. Pláne nem fogod azt figyelni, hogy 1km/h-val a kerék forgásából éppen kikövetkeztethetően előregurul a jármű. Ehelyett a lehetséges akadályokat pásztázod. 🙂 Kifolyt olajjal jellemzően városban találkozunk. Nagyritkán körforgalomban is előfordul, de ott is pont ugyanez a helyzet, mint a városban. (Ott is úgy érdemes közlekedni.)

      1.- Ez nem feltétlenül igaz, emiatt esik pofára sok motoros. Lásd: Olaj. Érdesség ide vagy oda, ha egyszer a kerék megcsúszik, Rossinak kell lenni, hogy megfogd a motort. Vagy isteni szerencséd van.
      2. Az autósok akkor is meg akarnak előzni, ha a sáv belső felén hajtasz. Ez egy olyan berögződött sztereotípia, ami egyenlő a nekifutásból öntökönrúgásnak. Ha lakott területen kívül a sáv jobb oldala felé eső részen közlekedek, akkor ki akar megelőzni? Aki 90-nél gyorsabban megy. Ergo: Ígyis – úgyis megelőzne.
      3. Ha biciklinek néznek, akkor az teljesen irreleváns, hogy hol helyezkedsz el a sávodban. Elsőbbségadás elmulasztása szintén irreleváns a sávon belüli elhelyezkedés tekintetében. Akinek nem akarják megadni, annak nem adják meg. Mehetsz Te akárhol, akár fejenállva is.
      4 Pont emiatt van esélyed a több korrigálásra. Majd személyesen elmesélek pár utóbbi esetet, hogy értsd miről is beszélek és miért…

      A belső negyedét javasolni nettó butaság, mivel a motorosok 90%-a felháborodik azon, hogy az autósok nem ismerik a jobbratartás fogalmát. Ez pedig így ugyanaz, csak egy motorostól. Csoda, hogy le akar tolni, meg akar előzni? Először mindenki a saját házatáján rakjon rendet úgy gondolom!

      Ez pedig nem egy kötelezően követendő példa, hanem egy javaslat. Főként kezdő – tapasztalatlan motorostársainknak egy kis segítség. Lehet egyetérten és lehet nem egyetérteni.

      • Peter Horváth

        Természetesen nem értek egyet.
        1. Mozgó járművet akkor sem előzünk jobbról, ha csak vánszorog.
        2. Az olaj az úton témához – több a nyomvályú, ami ha elsodor, még nagyobb veszélyforrás. Igyekezzünk előrelátóan elkerülni a foltokat.
        3.Tévedés, miszerint mindegy, hogy a sáv melyik részén haladunk. Kisebb eséllyel kezdenek előzésbe, ha nem húzódsz le jobbra. Másfelől autósként tudom, hogy a sáv jobb oldalára húzódó járművet lassabbnak véljük, ezért is kanyarod ki eléd oly gyakran.
        4. Már hogyan lenne? 😀

        Mindazonáltal remek kezdeményezés, ezekből a videókból sokat lehet tanulni (önkritikusan is!), remek szituációs példákkal tudunk fejlődni, és biztonságosabban közlekedni. Még sok ilyet!

  • x102

    1:15
    “”Lehetőleg, mindig a jobb szélhez közel haladj!”
    Ja, ha donorként akarod végezni. Ha a jobb szélen mész sajnos nagyon sokan 0 oldaltávolsággal fognak megelőzni. Mióta sáv közepén/bal nyomsávon megyek érdekes mód meg tudnak előzni normálisan…