Elektronika a motoron: Segítség vagy csak elrontja a mókát?

Elektronika a motoron: Segítség vagy csak elrontja a mókát?

- Kategória: Hírek
10

A KTM-nél megpróbálják meggyőzni a hitetlenkedőket, hogy a modern elektronikai segédletek nem lúgozzák ki a motorozás vadságát, sőt éppen ezekkel lesz igazán durva élmény a kanyargás…

Miként működik a vas dőlésszögét is elemző kanyar-ABS, és mivel tud többet egy hagyományos blokkolásgátlónál? Hogyan engedi túlforogni a hátsó kereket a kipörgésgátló, eközben mégis megőrizve a motor stabilitását? Látványos videó az eltérő sebességgel pörgő első és hátsó kerékről, no meg a biztonsági segédletekről:

Ha valakit ez sem győz meg, az tényleg „menthetetlen” – az osztrákok klipjéből egyértelműen kitűnik, hogy a modern kiegészítőkkel nemcsak a mókafaktor, hanem a biztonság is nő. 

  • Gábor

    Szép és jó persze, de mondjuk egy olyan videót is megnéznék amikor a ,,modern technika” menet közben csődöt mond a faszi meg épp akkor tekeri a vizes úton koppig a gázt. Amíg minden faszán működik addig királyság van.

  • Monori Attila

    @Gábor
    Mindig ezzel a maszlaggal jönnek a szkeptikusok, pedig ilyenkor két dolog történhet csak.

    – A hiba miatt eleve nem tud nagy gázt húzni, mivel ez ride by wire. Csökkentett teljesítménnyel megy a motor, ha nem működik az MTC.
    – Ha mégis, akkor elkapar. Mint az összes többi, amiben nincs ilyen, szóval az se világvége.

    • LaciK

      Tegnap a Kakucsi pályán pont erről beszélgettünk, az ott motorozókkal, hogy csak zavaró tényező az ABS, még a hiperszuper kanyar ABS is tök hülye, mert ott engedi el a féket ahol nem kéne, mert bőven benne van még tapadás a gumiban. Persze lehet fejleszteni, hogy jobb legyen és kötelezővé tenni méregdrágán, de ha megoldja az elektronika helyettünk, akkor az hamis biztonság érzetet ad és az ember hajlamos ráhagyatkozni.

      2017-es Hondám van. Tök jó rajta az ABS. Tényleg jó, pedig én utálom, szóval nem vagyok elfogult. Húzom én is a féket (előtte meg a gázt) ész nélkül, mert úgy is van ABS-em. Szépen elhülyítik az egyre fejlettebb elektronikák a vezetőket, és nem javítják a közúti biztonságot sem.

      Másik, hogy srác mondja hogy meghibásodott az ABS szivattyú a CBR-en. 1millába lett volna a javítás. Ki lett vágva a fenébe az egész ABS rendszer. Minek költsön egy olyanra ami amúgy is csak zavaró tényező.

      Valamint nekem már ált le komplett ABS, hibrid meg egyéb rendszerek a Toyota Priusomon (nem a Toyota hibája volt)
      20% leejtő az Alpok szerpentinen rohadt zavaró volt hogy hirtelen elment menet közben minden segédelektronika, motorfék és elektromos fék.
      Ugyan ezen a helyen gond nélkül mentem Jawa350 dobfékével, és Trabanttal is. Tehát az nem úgy van, hogy “akkor legfeljebb egy hagyományos jármű képességeivel rendelkezik” ez rohadt baleset veszélyes, ha hirtelen megváltozik a jármű viselkedése minden előjel nélkül.

      • CyberPunk

        Nekem van ABS a motoromon és simán tudok vele úgy menni, hogy a kerék már adja a búgó hangot, de az elektronika még nem szól közbe.
        Előfordult már, hogy meg is indult a csúszás és tényleg csak akkor szól bele, amikor már kell is.

        • LaciK

          Igen. Pont ott avatkozik be amikor szükség lenne a tudásra, a csúszáshatáron játszással, de az elektronika ezt nem hagyja.
          Tehát épp most igazoltad ezt a mondatomat:
          “Persze lehet fejleszteni, hogy jobb legyen és kötelezővé tenni
          méregdrágán, de ha megoldja az elektronika helyettünk, akkor az hamis
          biztonság érzetet ad és az ember hajlamos ráhagyatkozni.”

    • LaciK

      Ja meg a másik.
      Rohadék Honda belerakott egy olyan hulladék fékbetétet a 3millás motoromba (ami a kötelező ABS miatt minimum 500ezerrel drágább) hogy ha felmelegszik akkor elkezd rohadtul tapadni, és nyikorog. Kezelhetetlen lesz az egész. Ehhez nem is kell durván fékezni, elég ha leejtőn folyamatosan használom. Pálya tempó még sehol sincs. Na erre jó az ABS, mert az ilyen szar fékkel tuti elestem volna ha nincs ABS a motoron 😀

      • CyberPunk

        Ha lejtőn folyamatosan használsz egy féket az egészen más terhelés, mint a pálya és csakis a fék hűtésének méretezésétől függ, hogy mikor melegszik be vagy túl.

        A féktárcsa egy része csak azért van, hogy hűtést biztosítson, ezt méretezni kell egy adott igénybevételre. Ha nem úgy használod, akkor vagy túl hideg lesz, vagy túl meleg.

        • LaciK

          Ne mond már hogy egy 2017-es CBR650-esnek gondot kéne okoznia bármilyen melegedésnek.
          A fék jó, de simán szar a fékbetét.

          Öreg motoros vagyok, sokkal durvább igénybevételeket kényelmesen bírnak a 35 éves motorjaim dob és alulméretezett tárcsa fékei is….igaz azokba rendes anyagú betét van, ami nem változtatja a tulajdonságait egy kis melegedés hatására.
          Na persze ott nincs drága ABS hogy majd megoldja az olcsó gyári alkatrész problémáit.

        • LaciK

          Ezen felül egy leejtő meg sem közelíti a pályanap fékterhelését.
          Leejtő alján még soha nem volt fekete a tárcsám a túlhevüléstől.
          Pálya nap 30 perce után igen. Mégsem volt problémám még fékkel.

  • x102

    Mi lenne ha nem ilyen tüneti kezelésekkel jönnének hanem mondjuk évente kötelező vezetéstechnikai tréning illetve a jogosítványt szerezni kívánó embertömeg erősebb megrostálása? És ha már itt tartunk a jogsi elvétel utána ha újra akar akkor az szigorított vizsgát tegyen ne a simát.