GumiGuru: Endurógumit a V2-es nakedre?!

GumiGuru: Endurógumit a V2-es nakedre?!

- Kategória: Gumiguru
2

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: Nemrég vásároltam egy Bulldogot. Első látásra szerelem ez a V2-es bestia! A motoron 2008-as Metzeler MEZ 4 gumik vannak, még bőven van rajtuk mintázat… Ám öregek a gumik, úgyhogy gondolom csere. Vagy tapadhat még ennyi idősen egy gumi? Milyen gumit válasszak rá? Láttam egy Bulldogot TKC 80-as gumival és nagyon bejön ez a kicsit scrambleres stílus… Majd valami hasonlóra szeretném alakítani a kutyust. Mennyire lenne használható ez a gumi aszfalton való kanyargásra illetve utassal túrázásra?

Elsősorban a kinézet miatt szeretném ezt a gumit venni rá, nyilván többet mennék aszfalton, mint terepen, de alkalmanként letévedek az aszfaltról egy egy gurulás alkalmával, és jó lenne, ha ott sem jönne zavarba. Márkatársak ajánlottak több félét is:

  • Pilot Road4 Angel GT
  • Continental Motion
  • Pirelli Diablo
  • Metzeller Z6
  • Bridgestone BT023

Ezek közül melyiket lenne érdemes választanom? Mik az előnyeik/hátrányaik? Legtöbbet egyedül mennék kanyarogni, valamint két személlyel hosszabb túrákra, a terep keveset tesz ki a motorozásból, ott a TKC nál elsősorban a kinézet lenne a szempont.

Válaszodat előre is köszönöm! Üdv Levente

VÁLASZ

Kedves Levente! Nos, a kérdésedet olvasva nézzük szépen sorba, hogy mi is lenne az ideális választás a frissen vásárolt gépre! A most rajta lévő abroncsokat akkor sem jellemezném kiemelkedően jó tulajdonságokkal, ha friss gyártású darabok lennének. Mindenképp cserések! Manapság a scrambler mint stílus népszerű, mondhatni reneszánszát élik az ilyen kinézetű motorok, lassan minden gyártó rendelkezik már egy ilyen épített géppel amibe a Continental TKC 80 abroncs vizuálisan minden tekintetben passzol.

Tapadás vagy tartósság?

Viszont amire te használnád a motort, utassal és szólóban, túlnyomó részt aszfalton, arra úgy gondolom, nem ideális  – a túl agresszív mintázat sem megfelelő tapadást, sem pedig hosszú élettartamot, komfortot nem kölcsönözne számunkra. A márkatársak ajánlásait nézve úgy látom mindenki azt dicsérte, amit épp’ a motorjára szereltek… 🙂 Azt ne felejtsük el, hogy a Bulldog gyári hátsó mérete 170/60-17, a felsoroltak közül nem mindegyik típus érhető el ebben a méretben, így gyanítom, hogy a szokványos 180-as  hátsót szerelték a motorra.

Yamaha BT1100 Bulldog

A felsorolt abroncsok között igen nagy a szórás, van itt a kategória legjobb gumijaitól kezdve ( Road4, Angel GT ) a középszerű darabig, és gyakorlatilag a “legrosszabb” is. Régebbi spor gumit is tartalmaz a felsorolás, a Pirelli Diablo is ezt a kategóriát erősíti. Ezek a gumik mind más-más tulajdonságokkal rendelkeznek, eltérő módon viselkednek száraz és nedves útviszonyok között, és az élettartamuk se egyforma.  A Michelin és a Pirelli  jól teljesít szinte minden körülmény között, 10-12.000 km fut el felhasználástól függően, a BT023 és a Z6 ennél tartósabb, viszont kevésbé tapad jól, a Diablo száraz tapadása kiváló, de 7-8000 km-nél többet nem képes abszolválni.

Véleményem szerint el kell dönteni, hogy a kinézet vagy a felhasználás jellege a fontos, előbbi esetben a TKC ideális választás, viszont én egy ilyen motoron, hosszabb távon nem használnék ilyen abroncsot. Túrázni és a motor építéséből fakadóan könnyebb terepen motorozni sokkal jobb választás egy normál utcai abroncs. Mivel legtöbbet egyedül mész és szereted a kanyarokat, túrákat, ezért lebeszéllek a TKC80-ról.

  • smice

    Azon gondolkodtam, vajon nem lenne-e érdemes egy “köztes megoldás” abroncsot ajánlani, valamit, ami jól (elfogadhatóan) működik aszfalton, de kinézetben “hasonlít” valamennyire egy terepgumira… Pl. egy Dunlop TrailSmart vagy Metzeler Tourance?

    • Péter Vattay

      Nem! Véleményem szerint ezek a “köztes”, avagy 50-50-es gumik ahelyett, hogy minden körülmény közt jól teljesítenének, éppen hogy sem aszfalton, sem terepen nem remekelnek. A legtöbb ilyen “fél terep” vagy enduro gumi amellett, hogy aszfalton nem tapad jól, gyorsan feltelik sárral, csúszik a homokban, így inkább lightosabb földutakra alkalmasak, mintsem megmászni egy lejtőt, vagy átkelni egy saras részen.
      Max nagyobb oldaltartása van (ha netán motorral szeretnél lépcsőzni) és lassabban kopik el.
      Ha le szeretnél menni alkalom adtán földútra, azt nyugodtan meg lehet tenni utcai gumival is, csak nem szabad vele túlvállalni magad.