GumiGuru: Márkás, de kopott, vagy új, ismeretlen abroncs legyen?

GumiGuru: Márkás, de kopott, vagy új, ismeretlen abroncs legyen?

- Kategória: Gyorshírek
0

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: Most vásároltam egy Suzuki Freewindet. A teljes körű nagy szerviz közben sort kerítek a gumik cseréjére is, meg is rendeltem egy garnitúra Sava endurógumit gyári méretben. Bár jól ismerem a márkát, személy- és teherabroncsokon keresztül, de motorgumigyártóként ismeretlenek voltak ezidáig. Előre bocsátom, egy nyugodt, barangolós, régi motoros vagyok, minden extremitástól mentes. Önök szerint nagyot hibáztam a gumiválasztással? Vagy vállalható ez, mivel 50 lóerős sincs a motorom, és inkább egy friss puha gumi legyen, mint a régi, kemény Pirelli?

Üdvözlettel,

Nagy László.

VÁLASZ

Kedves László! Bár pontos információt nem kaptam a vásárolt Sava Enduro abroncsokról, gondolatom szerint az MC24 vagy az MC30-as mintázatról van szó. Előbbi egy agresszívabb felépítéssel, kinézettel megalkotott, könnyebb terepes használatra is alkalmas gumi, míg utóbbi már egy modernebb mintázat, mely utcai körülményke közé szánt darab. Ismerve saját igényeinket, és előtérbe helyezve a motor felhasználási jellegét, érdemes a két típus közül alkalmazni az igényekhez passzoló gumit.

Nyugodt és valóban mindenféle extrém körülménytől mentes motorozáshoz én úgy gondolom, hogy tökéletes volt a választás. Azt az állítását mindenképp alá tudom támasztani, amit az utolsó sorokban említett, érdemesebb egy szerényebb költségvetésből egy belépőszintű új gumit vásárolni, mint esetleg egy nevesebb márka használt darabját feltenni. A nagyobb kérdést számomra az jelenti, hogy esetleg 2-3 szezon elteltével (bár nem tudom mennyit megy egy szezon alatt a motorral, mennyi idő alatt fog elkopni az abroncs) milyen állapotban lesznek a gumik.

Suzuki XF650 Freewind

Gondolok itt arra, hogy mennyi idő alatt veszti el az abroncs a rugalmasságát, mennyi idő múlva keményedik meg stb., ami negatív hatással van az irányíthatóságra és a tapadásra. Egy kisebb gyártónál a felhasznált anyagok minősége és az adalékok kisebb aránya miatt ez a folyamat hamarabb bekövetkezhet, mint egy nevesebb gyártó modelljeinél. Továbbá mindig kérdés a nedves tapadás, amihez elengedhetetlen egy szilikadúsabb gumi és a jó vízelvezető mintázat. Hosszabb távon egy ismertebb típusú abroncs kifizetődőbb lehet, de véleményem szerint nem döntöttél rosszul a mostani  szettel sem.