GumiGuru: Öreg motor, bajos méretek…

GumiGuru: Öreg motor, bajos méretek…

- Kategória: Gyorshírek
0

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: Egy 85-ös Gpz 900R motorom van. Gyárilag 130/70R18 a hátsó méret, jelenleg 150/70R18 van rajta, úgy tudom 1988 körül már ebben a méretben forgalmazták. Nagy bajt csináltam a nagyobb mérettel? Te mit javasolsz, milyen méretet és típusú gumit vegyek rá tavasszal? Most Continental Trail Attack van rajta, de nem vagyok megelégedve vele, nem tapad eléggé, kisebb útegyenetlenségeken is csúszkál. Újrakezdő motoros vagyok és a megfontolt vezetők közé tartozom. 120 kg/ 198 cm vagyok, 44 éves. A gumit 2,8 BAR-on használom, ez jó? Elöl Metzeler van, ez nagyon jó!

Előre is köszönöm a válaszodat. Szabi

VÁLASZ

Kedves Szabi! Az öreg gépek gumiválasztása és -ajánlása mindig egy speciálisabb témakör, nem tartozik az egyszerűbb feladatok közé az ezredforduló előtti gépek kapcsán. Nézzük is a mostani motorunkat: a GPZ-t mondhatjuk a mai Ninják ősének, akkoriban ezek voltak az utak leggyorsabbjai. A gyári gumiméretet illetően helytelen információkkal rendelkezel, az A1-A6 modelleket amiket 84-89 között gyártottak gyárilag hátul 130/80-18-as gumival szerelték, a Te motorod is ezek közé tartozik. A következő generációt amit 1990-től gyártottak, már valóban az általad írt hátsó mérettel hozták piacra, viszont gyanítom, hogy szélesebb hátsó felnivel, amire illik ez a méretű gumi.

A jó öreg Lasertec…

Kérdésedre a válasz, miszerint probléma-e hogy ez a méretű gumi van a motorodon, azt gondolom, hogy igen. Tudom, hogy nem egyszerű megfelelő abroncsot találni a motorodra, de még jellegéből adódóan is elég rossz döntés a TrailAttack, ami egy túraendúrókra tervezett darab.  A tapadás  hiánya egyébként a nem megfelelő gumiméret miatt is kialakulhat, mivel a peremhuzalok túlzott közelsége egy teljesen torz profilt alakít ki, túl hegyes lesz az abroncs ezáltal a vállrészek nem a megfelelő helyüket foglalják el, kvázi az érintkezési felület sokkal kisebb.
Viszont ha elől is Metzeler van a motorodra felszerelve, és ezzel meg vagy elégedve, akkor a gyári méretben is egy ide ideális darabot kellene felszerelni, egy Lasertecet. Azt írt guminyomás az minden szempontból megfelelő, azon ne változtass.